بازدید 28106
۲

قديمي‌ترين پروتز جهان +عکس

نمونه هاي ديگري از اندام مصنوعي در مقبره هاي مصر باستان كشف شده اند، اما ويژگي طراحي خاص آنها نشان مي دهد كه داراي عملكرد مناسب براي افراد نبوده اند.
کد خبر: ۲۷۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱ 03 October 2012
نتايج بررسي محققان دانشگاه منچستر بر روي دو انگشت شست مصنوعي نشان مي‌دهد كه اين دو نمونه قديمي ترين پروتزهاي ساخته شده بشر هستند.

به گزارش ايسنا، نخستين انگشت شست مصنوعي متعلق به 950 تا 710 سال قبل از ميلاد از جنس چوب و چرم در مقبره زن موميايي باستاني در نزديكي «لكسور» مصر كشف شده بود.

دومين انگشت شست نيز كه «گرويل چستر» ناميده مي‌شود، متعلق به 600 سال قبل از ميلاد بوده و از «كارتوناژ» (نوعي كاغذ تهيه شده از پارچه كتان، چسب و گچ) ساخته شده است.

نمونه هاي ديگري از اندام مصنوعي در مقبره هاي مصر باستان كشف شده اند، اما ويژگي طراحي خاص آنها نشان مي دهد كه داراي عملكرد مناسب براي افراد نبوده اند.

با اين حال در هر دو نمونه انگشت شست مصنوعي علائمي از سايش ديده مي شود و با توجه به ويژگي هاي طراحي، محققان تأكيد مي كنند كه اين دو نمونه تنها يك وسيله اضافي و تزئيني نبوده و در حقيقت توان راه رفتن را به صاحبان خود بازگردانده اند.

دكتر «جكي فينچ» از متخصصان زيست پزشكي مصرشناسي دانشگاه منچستر با ساخت دو نمونه كپي از روي نمونه انگشت شست مصر باستان، نحوه عملكرد آنها بر روي دو داوطلب كه انگشت شست پاي راست خود را از دست داده بودند، مورد بررسي قرار داد.

از دواطلبان خواسته شد كه مسافت 10 متري را بصورت پاي برهنه، با كفش عادي، با انگشت شست مصنوعي به همراه / بدون نوعي صندل چرمي مدل مصر باستان طي كنند و در اين زمان 10 دوربين مخصوص نحوه راه رفتن آنها را بدقت مورد ارزيابي قرار داده و با الگوي راه رفتن پاي چپ مقايسه مي كردند.

نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه هر دو داوطلب پس از پوشيدن انگشت شست مصنوعي به راحتي قادر به راه رفتن بودند و در زمان استفاده از پروتز به همراه صندل چرمي، كيفيت راه رفتن در نفر اول تا 87 درصد و در نفر دوم تا 63 درصد بهبود پيدا مي كند.

نتايج اين تحقيق كه در مجله Prosthetics and Orthotics منتشر شده است، مويد اين نكته است كه قديمي‌ترين پروتزهاي ساخته شده توسط بشر متعلق به مصر باستان بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
جهت اطلاع این خبر البته بسیار قدیمی است. دوم قدیمیتیرین پروتز یک چشم مصنوعی است که در شهر سوخته پیدا شده است. ایرانیها اولین پروتزها را ساخته اند. حتی پای مصنوعی نیز توسط یک سرباز ایرانی در زمان حمله ایران به یونان برای خود جهت فرار ساخته است.
چندي پيش چشم مصنوعي در شهر سوخته پيدا شده بود كه قديمي تر از موضوع فوق بوده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی