بازدید 2981

احتمال دستيابي ايران به ذخاير جديد نفت‌وگاز

سرپرست اداره ژئوفيزيك شركت نفت فلات قاره ايران گفت: با اجراي عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي در ميدان فروز B، احتمال دستيابي به افق‌هاي اكتشافي جديد در آب هاي فلات قاره ايران در خليج فارس وجود دارد.
کد خبر: ۲۷۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲ 20 September 2012

بهزاد نظري با اعلام اين مطلب به تشريح جزييات عمليات بزرگ لرزه‌نگاري سه بعدي در آب هاي خليج فارس پرداخت و گفت: اين عمليات كه در نوع خود بي‌سابقه است، از سال گذشته در آب‌هاي ايران در خليج‌فارس آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، وي افزود: در سال 2000 ميلادي، عمليات لرزه‌نگاري دوبعدي در تمامي منطقه خليج فارس انجام شد و اكنون براي نخستين بار بيش از چهار هزار كيلومتر مربع از آب هاي فلات قاره ايران تحت پوشش عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي قرار دارد.

نظري يادآور شد: حجم داده‌هاي كسب شده در عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي بسيار بالاتر از داده‌هاي كسب شده در عمليات‌هاي مشابه دو بعدي است و دقت عمليات در ميادين تحت عمليات بسيار بيش از گذشته خواهد بود.

وي تاكيد كرد: به همين دليل احتمال دستيابي به افق‌هاي جديد اكتشافي در منطقه عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي وجود دارد.

نظري با بيان اينكه اجراي عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي، كمك شاياني به روزآمدي اطلاعات كليدي ميادين هيدروكربني و در نتيجه اجراي مطلوب‌تر عمليات توسعه ميادين مي كند، افزود: ميدان گازي فروزB يكي از مياديني است كه عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي در آن در حال انجام است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شركت نفت، سرپرست اداره ژئوفيزيك شركت نفت فلات قاره ايران تصريح كرد: در طراحي‌هاي اوليه لرزه‌نگاري ميدان فروزB، اجراي عمليات سه بعدي در وسعت 800 كيلومتر مربع از آب هاي خليج فارس پيش‌بيني شده بود، اما با توجه به اينكه دو ساختمان هيدروكربني چاوش و سيريA نيز در محدوده چندضلعي اين ميدان هستند، وسعت ناحيه عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي از 800 به 1034 كيلومتر مربع افزايش يافت تا اين دو ساختمان نيز در قالب لرزه‌نگاري ميدان فروز قرار گيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از 90 درصد از عمليات لرزه‌نگاري ميدان فروز B با دقت و كيفيت انجام شده است و ظرف يك ماه آينده، عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي و كل عمليات مربوط به لرزه‌نگاري منطقه فروز B و ساختمان‌هاي هيدروكربني مجاورش به اتمام خواهد رسيد.

نظري خاطرنشان كرد: پس از پايان عمليات لرزه‌نگاري، وارد فاز پردازش و تعبير و تفسير اطلاعات خواهيم شد و اميدواريم با اجراي حركت موازي در جهت پردازش و تعبير و تفسير با نظارت اداره ژئوفيزيك شركت نفت فلات قاره ايران بتوانيم اطلاعات نهايي و نقشه‌هاي عمقي نهايي را در اختيار پيمانكار قرار دهيم تا در طرح توسعه ميدان گازي فروز B مورد استفاده قرار دهد.

به گفته نظري، همگام با پيشرفت فن‌آوري‌ ها لازم است عمليات لرزه نگاري، هر 5 الي 10 سال در ميادين هيدروكربني صورت گيرد و اكنون نيز كه حدود 12 سال از آخرين لرزه‌نگاري ميدان فروز سپري شده است، به نظر مي‌آيد به دليل پيشرفت‌هاي چشمگيري كه در حوزه فن‌آوري طي اين دوران حاصل شده است نتايج قابل توجهي در زمينه تعبير و تفسير اطلاعات به دست آيد.

وي ابراز اميدواري كرد كه با حصول داده‌هاي اطلاعاتي جديد، روند توسعه اين ميدان گازي با موفقيت بيشتري انجام شود.

اين مقام مسئول در ادامه از انجام امكان‌سنجي اجراي عمليات لرزه‌نگاري چهار بعدي در برخي ميادين نفتي خليج فارس خبر داد و گفت: ميدان نفتي ابوذر به عنوان كانديد اجراي اولين عمليات لرزه‌نگاري چهار بعدي انتخاب شده است.

به گفته نظري، بخش ژئوفيزيك شركت نفت فلات قاره ايران در حال حاضر بيش از 170 پروژه فعال لرزه‌نگاري را اجرا مي‌كند و از اين نظر شركت نفت فلات قاره ايران پرچم‌دار كاربرد فن آوري‌هاي نوين در حوزه اكتشاف است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی