بازدید 3411
عضو فراکسیون روحانیون مجلس؛

جايگاه گمشده تئاتر مذهبي

متأسفانه از سوی متولیان فرهنگی، حمایت‌های بسیاری نمی‌‌شود و مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند، کارهای مناسبی در این زمینه انجام دهند. برای رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب، باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد و استعدادهای این رشته شناسایی شود و با یک برنامه‌ریزی جامع و درازمدت وضعیت تئا‌تر کشور سروسامان گیرد و با استفاده از روش‌های کارآمد به هنر تئا‌تر روح تازه دمیده شود.
کد خبر: ۲۷۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲ 09 September 2012
تئا‌تر به معنای امروزی و مدرن آن بر عکس هنر تعزیه‌خوانی سابقه طولانی در کشور ما ندارد، اما در همین مدت تلاش کرده تا گوشه چشمی به شعایر مذهبی و داستان‌های حماسی تاریخ اسلام نیز داشته و دارد.

حجت الاسلام سید مهدی‌پور فاطمی با اشاره به پیشرفت آنچه او از آن به نام تئا‌تر مذهبی یاد می‌کند، می‌گوید: امروزه وضعیت تئا‌تر کشور، در مسیر رشد و تکامل قرار گرفته است؛ اما تا رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، راه طولانی در پیش دارد. تئا‌تر دینی تئاتری اصیل است و رویکردی مفهومی دارد و بسیاری از نقدهایی که در گذشته به این آثار می‌شد، در مورد مناسبتی بودن و قشری شدن این آثار بوده است، چرا که بیشتر نمایش‌های دینی در یک دوره مناسبتی تولید می‌شود و به‌ گونه‌ای برای مخاطب این امر جا افتاده که اگر از آن دوره بیرون شوند، دیگر هیچ جذابیتی ندارند.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس نهم به مقوله‌ای اشاره می‌کند که خواه یا ناخواه در میان مخاطبان جا افتاده که برخی چهره‌های سرشناس تئاتر، تمایل به حضور در تئاترهایی با سوژه‌های مذهبی را ندارند. موسوی با بیان اینکه برخي از هنرمندان رغبتي به ايفاي نقش‌هاي مذهبي ندارند، خاطرنشان کرد: پرداختن به نمایش‌هایی با موضوعات مذهبی و برگرفته از آیین‌های اسلامی یکی از ضروریات عرصه فرهنگ و هنر به شمار می‌آید که در پایان، منجر به جذب مخاطب بیشتر می‌شود. امروزه انقلاب اسلامی موجب رشد و تقویت هنر دینی شده است.

وی در تشریح منظور خود درباره سوژه‌های مذهبی گفت: هنر تئا‌تر پس از انقلاب به مفاهیم بلندی چون ایثار، فداکاری، شهامت، تکریم خانواده، تربیت فرزندان، مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، برجسته کردن مشکلات مردم و مبارزه با هجوم فرهنگی دشمن پرداخته شده است و ناگفته نماند که در کشور، همواره تلاش شده تئاترهای مذهبی خوبی به‌ روی صحنه رود.

برخی فعالان در عرصه تئا‌تر ایران، تمایل نداشتن هنرپیشگان به ایفای نقش در نمایش‌های مذهبی را دلیل اصلی مهجور ماندن مفاهیم عالی مذهبی در بین اهالی هنر نمی‌دانند بلکه بی‌توجهی و سرمایه‌گذاری لازم در این باره و نگاه‌های سلیقگی و کج فکری‌های خاص ناظران و متولیان مقوله نمایش در عرصه فرهنگ کشور را دلیل اصلی عدم اقبال اهالی تئا‌تر به سوژه‌های اسلامی و ایرانی می‌دانند. وجود لابی‌های خاص برای گرفتن کمک‌های مالی و تخصیص اعتبارات از دیگر مشکلاتی است که باعث شده است عرصه تئا‌تر مذهبی به دست غیر حرفه‌ای‌ها بیفتد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه وضعیت تئا‌تر ایران، تقریباً خوب است، به انتقاد از سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش نمایش پرداخته و می‌افزاید: متأسفانه از سوی متولیان فرهنگی حمایت‌های زیادی انجام نمی‌گیرد و مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند کارهای مناسبی در این زمینه انجام دهند. برای رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب، باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد و استعدادهای این رشته شناسایی شود و با یک برنامه‌ریزی جامع و درازمدت وضعیت تئا‌تر کشور سروسامان گیرد و با استفاده از روش‌های کارآمد به هنر تئا‌تر روح تازه دمیده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی