بازدید 46896
۸
به هدف اعمال فشار به ایران در آستانه نشست شهریور

نمایش تصاویر ماهواره‌ای جدید پارچین به وسیله آژانس

در یک نشست غیر علنی و هدفمند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه تصاویری را برای نمایندگان کشورهای عضو آژانس به نمایش گذاشت که برای طرح ادعایی تازه علیه ایران است؛ اما کار‌شناسان غربی هم این ادعا را رد کرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶ 06 September 2012
هر چه به زمان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر شهریور نزدیک می‌شویم، فشار‌ها به ایران و برنامه هسته‌ای این کشور افزایش می‌باید، تا اعضا بتوانند در بیانیه پایانی متقاعد شوند تا از عبارات الزام‌آورتری علیه ایران در باره برنامه هسته‌ایش استفاده کنند.

به گزارش «تابناک»، در تازه‌ترین مورد از این فشار‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با نمایش تصاویری ماهواره‌ای از مجتمع نظامی پارچین به دیپلمات‌ها، ایران را به پاکسازی هسته‌ای این مجتمع متهم کرد.

به گزارش «بی‌بی‌سی» و به نقل از دیپلمات‌های غربی این تصاویر که در یک نشست غیر علنی نمایندگان کشورهای عضو آژانس به نمایش گذاشته شد، به ظاهر از تلاشی هدفمند در ماه‌های اخیر برای پاکسازی این مجتمع از آثار آزمایش‌های احتمالی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.
عماد کیالی، دستیار پژوهش در برنامه «علوم و امنیت جهانی» دانشگاه پرینستون در تشریح موضع ایران به «بی.بی‌.سی» گفته است: «موافقت نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران بر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای استوار شده که در چهارچوب آن، بازرسان آژانس تنها به تأسیسات هسته‌ای ایران حق دسترسی دارند و ایران تا به امروز، این امکان را فراهم کرده است. تأسیسات هسته‌ای ایران ۲۴ ساعته تحت نظارت بازرسان آژانس هستند». او افزود: «حساب پارچین جداست، چون پارچین یک تأسیسات هسته‌ای شمرده نمی‌شود. این مجتمع تأسیسات متعارف نظامی متعلق به نیروهای وزارت دفاع ایران را در خود جای داده است. به همین دلیل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیار یا حق قانونی بازدید از پارچین برخوردار نیست. در زمانی که ایران معاهده الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای را امضا کرده بود، ایران در دو نوبت به بازرسان آژانس اجازه داد که از این مجتمع بازدید کنند. اما آقای کیالی اعتقاد دارد، اگر پارچین، چنانچه ادعا می‌شود، محل آزمایش چاشنی‌های انفجاری برای کلاهک‌های هسته‌ای بوده، پرتوهای بازمانده از این آزمایش‌ها را نمی‌شود با خاکبرداری و یا اقداماتی از این دست برطرف کرد و اثرات آن تا هزاران سال در محل انفجار قابل رصد خواهد بود.

ایران می‌گوید، مجتمع پارچین صرفا یک محوطه نظامی متعارف است که ایران مکلف نیست بازرسان آژانس را به آن راه دهد؛ مسأله‌ای که کارشناسان غربی هم بر آن تأکید می‌کنند.

در واکنش به نمایش این تصاور ماهواره‌ای، علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: «فعالیت‌هایی که ادعا می‌شود در حریم این نقاط (توسط آژانس) شناسایی شده‌اند» هیچ ارتباطی با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارند.

آقای سلطانیه افزود: «استناد صرف به یکسری تصاویر از بالا یا تصاویر ماهواره ای، برای فعالیت حرفه‌ای آژانس روش قابل قبولی نیست».

اجلاس بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است، بین دهم تا چهاردهم سپتامبر (یعنی چهار روز دیگر) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۲
انتشار یافته: ۸
ستاره ها و سیاراتی هستند که دهها سال نوری با زمین فاصله دارند و با تلسکوپ عناصر تشکیل دهندۀ آنها را تشخیص میدهند. این قابل قبول نیست که این همه ماهوارۀ جاسوسی نتوانند رد مواد رادیواکتیو را پیدا کنند و تنها با عکس نایلون کشی بدور ساختمانهای پارچین ایران را متهم کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
حرف شما کاملا درست است . چون مواد رادیو اکتیو امواج بتا و گاما منتشر می کنند و قابل ردیابی هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
واقعا کسانی که به این نظر علمی منفی میدن میانه ای با تفکر دارن ؟
سید مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
با شما موافقم. در جنگ امریکا با عراق آمریکا با کمک ماهواره های خود پناهگاه های صدام که در عمق زمین بود را اسکن میکرد و وقتی به دریچه های هواکش میرسید و چون گرمای آنجا نسبت به جاهای دیگه بیشتر بود موشک میفرستاد و همه رو از طریق همون هواکش خاکستر میکرد. چطور حالا نمیتونه مواد رادیو اکتیو رو تشخیص بده؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
حد اقل علمی صحبت کنید. جریان فضا فرق میکنه.
اما، با بخش دومش موافقم که مطمعنا هیشکی ازمایش هسته ای رو با نایلون کشی انجام نمیده.
ارشیا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
نمیدونم چرا این همه بهت نمره منفی دادند اما حرفت کاملا منطقی و علمی بود. البته ممکنه عده ای بحث موانع و همچنین زیر زمینی بودن آن را مطرح کنند اما این مسئله هم با وجود دوربینی خاص که گفته میشه با اشعه ای جدید بانامR-xx1رصد میکند قابل مشاهده و ردیابی باشد
من اگر جای آقای سلطانیه بودم، همین ماجرا را دستاویزی قرار می دادم تا سطح سواد روسای آژانس را زیر سوال ببرم. وقتی علم و تخصص شخصی آنها زیر سوال برود، خودشان خود بخود عقب نشینی خواهند کرد.
همین دو سه شب پیش بود که شندیم دانشمندان در فاصله چهارصد سال نوري از زمين در فضا موفق شدند مولکولهای شکر کشف کنن آنوقت واقعا جای تمسخر نداره که یک مشت بی سواد همچین ادعای احمقانه ای میکنن اونم روسا و کارشناسای آژانس!! مگه تشعشعات رادیو اکتیو بستنی یخی هست که از زمین جمع کنن چنین دانشمدای بی سوادی که چنین حرفی میزنن نباید در آژانس فعالیت داشته باشند باید ایران به بی سوادی این افراد نسب به این قضیه اعتراض کنه و درخواست افراد با سواد و متخصص در این امر را خواستار بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار