بازدید 5705

بان: ساختار سازمان ملل باید اصلاح شود

کد خبر: ۲۶۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۵ 30 August 2012
دبیرکل سازمان ملل در یک سخنرانی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل بین المللی گفت: اسلام ستیزی در قرن 21 غیر قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد پس از شرکت در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران به همراه "جفری فلتمن" معاون خود در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه حاضر شد و به پرسش شرکت کنندگان پاسخ داد.

بان کی مون امروز پنجشنبه در جمع اساتید، پژوهشگران و اصحاب رسانه در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه حضور در تهران را فرصتی بسیار مهمی خواند که دولت ایران در اختیار وی قرار داده است.

بان کی مون: وظیفه خود می دانستم که در اجلاس تهران شرکت کنم زیرا در برابر کشورهای عضو مسئولم

بان کی مون با اشاره به سومین سفر خود به تهران گفت: آخرین حضورم در ایران به سال 1979 باز می گردد، زمانیکه به مدت چهار روز به تهران آمدم.

دبیر کل سازمان ملل افزود: این اولین باری است که به عنوان دبیرکل سازمان ملل به تهران می‌آیم و از سفر قبلی ام تاکنون همه چیز عوض شده و تهران پرجمعیت تر شده است.

بان کی مون با اشاره به خشم کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سفر خود به تهران گفت: خیلی ها به من گفتند که چرا به آنجا می روی اما من به عنوان دبیرکل سازمان ملل گفتم که قدرت دیپلماتیک مسئول است تا به تمام کشورهای عضو این سازمان سفر کنم.

وی افزود: هم اکنون این فرصت بزرگ برای من فراهم شده تا با افراد بسیاری در تهران صحبت کنم و به راه حل های صلح آمیز در خصوص پرونده هسته ای ایران دست یابم.

تاکید دبیر کل سازمان ملل بر همکاری و تعامل همه جانبه

وی ضمن ابراز تمایل برای همکاری با ایران افزود: معتقد به تعامل همه تاثیر گذاران عرصه های جهانی  و یافتن راه حل مسالمت آمیز برای حل تمام چالش ها هستم و دوست دارم تا نشست هایی همچون نشست‌ سران غیرمتعهدها در ایران برگزار شود.

تسلیت بان کی مون به زلزله زدگان

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تسلیت به مردم آذربایجان شرقی گفت: سازمان ملل آماده است تا به قربانیان این فاجعه طبیعی کمک کند.

افزایش شاخص های توسعه در ایران

وی با اشاره به پیشرفت های اخیر در ایران از جمله کاهش میزان فقر و مرگ و میر و افزایش میزان تحصیل در میان زنان گفت: جامعه ایران توانسته با استفاده از استانداردهای سازمان ملل به پیشرفت دست یاد. هم اکنون جوانان ایرانی بدون هیچ محدودیتی از اینترنت استفاده می کنند.

خوشبینی بان درباره آینده مذاکرات هسته ای ایران

وی در ادامه به مذاکرات خود با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران درباره برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: این دو مقام ایرانی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران به من اطمینان دادند و باید این موضوع تنها از طریق گفتگو حل شود و گام های موثر در مسیر اعتمادسازی برداشته شود.

اسلام ستیزی در قرن 21 قابل قبول نیست

بان کی مون افزود: ایران همواره قربانی مداخله عوامل خارجی بوده اما ایرانی ها می‌توانند بر چالش ها فائق آمده و آینده بهتر را برای خود رقم بزنند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اسلام ستیزی در قرن 21 را غیر قابل قبول خواند و گفت: نباید دیگر چنین تفکراتی در قرن بیست و یکم وجود داشته باشد.

اذعان به وجود اختلاف در شورای امنیت بر سر سوریه

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که "چرا سازمان ملل که پس از جنگ جهانی دوم با هدف کاهش درگیری ها در جهان شکل گرفت، هنوز نتوانسته از بروز درگیری ها جلوگیری کند؟" گفت: سازمان ملل نقش بسیار موثری را در توقف خشونت ها در جهان ندارد و این شورای امنیت است که در این باره تصمیم می گیرد و در اکثر موارد اختلافاتی میان اعضای آن وجود دارد.

وی در ادامه با اذعان به وجود اختلافات در میان اعضای شورای امنیت بر سر سوریه در عین حال گفت: ایران تاکید کرده که موضوع سوریه باید به شیوه مسالمت آمیز و از طریق گفتگو حل شود.

ساختار سازمان ملل باید اصلاح شود

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا باید ساختار سازمان ملل تغییر کند، گفت: بله ساختار سازمان ملل باید اصلاح شود و تصمیمات این نهاد بین المللی باید به صورت شفاف گرفته شود.

بان کی مون افزود: به دنبال ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل هستیم و با توجه به اینکه این نهاد بین المللی 193 عضو دارد، باید کشورها با هم به توافق برسند.

بان کی مون در ادامه صلح، توسعه و عدالت را برای پیشرفت یک کشور مهم دانست و گفت: این سه عامل باید در کنار همدیگر باشند تا به پیشرفت در کشوری دست یابیم.

تاکید بر جهان عاری از سلاح هسته ای

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر جهان عاری از سلاح هسته ای از تعیین نماینده ویژه ای برای تحقیق و نظارت بر کشورهای مختلف در راستای رسیدن به این هدف خبر داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار