بازدید 4003
نیویورک تایمز نوشت:

شبکه سازمان یافته ایران برای دور زدن تحریم‌ها

موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران و راه‌های مورد استفاده از سوی ایران در دور زدن این تحریم‌ها، مدتی است به یکی از مهمترین بخش‌های رسانه‌ای جهان تبدیل شده است. به تازگی، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است که ایران به کمک همسایه خود (عراق)، اقدام به دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت و همچنین جابجایی وجوه در ارقام بالا می‌کند.
کد خبر: ۲۶۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵ 20 August 2012
به تازگی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است که ایران به کمک همسایه خود یعنی عراق، اقدام به دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت و همچنین جابجایی وجوه در ارقام بالا می‌کند.

به گزارش «تابناک»، نزدیک یک ماه پیش، دولت ایالات متحده، بانک اسلامی الاف عراق را به اتهام آنچه نقض قوانین مربوط به تحریم‌های ایران خوانده بود، محکوم و این بانک را تحریم مالی کرد.
به ادعای مقامات آمریکایی، این بانک مراوداتی چند ده میلیونی با بانک‌های ایرانی داشته که این مبالغ مستقیم در برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته شده است.

اما نیویورک تایمز این مسأله را کمی پیچیده‌تر می‌بیند و در گزارشی مدعی شده است که بانک ایلاف، جزء کوچکی از یک شبکه گسترده‌تر است که به پولشویی و مراودات تجاری و نفتی و مالی با ایران مشغول است؛ شبکه‌ای که با دور زدن تحریم‌ها، موجب می‌شود میلیون‌ها دلار به ایران سرازیر شود.

«دیوید کوهن»، رئیس بخش الاعات مالی خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای با این روزنامه گفته است که دولت ایالات متحده، همه تلاش خود را می‌کند تا ایران را از مراوده با سیستم مالی بین‌المللی در عراق یا هر جای دیگری از دنیا باز دارد.

اما روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود با اشاره به سخنان کوهن، گفته است که دولت عراق، چشم خود را بر مراودات مالی بانک‌های این کشور با ایران و همچنین مراودات تجاری شرکت‌ها و دلالان نفتی عراقی با ایران می‌بندد و همچنین مدعی شده که در این میان، سودهایی نصیب برخی از مقامات عراقی نیز می‌شود.

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی سابق آمریکایی به این روزنامه گفته است که نخست وزیر عراق، نوری المالکی درست در میانه این جریان‌هاست و از همه آن‌ها آگاه است.

این روزنامه در گزارش خود مدعی شد، این شبکه کاملا در کنترل ایران است و مقامات ایرانی با واسطه‌های عراقی، دست‌کم چهار بانک و مؤسسه تجاری عراقی را هدایت و کنترل و از همین راه، اقدام به انجام نقل و انتقالات مالی در سیستم بین‌المللی می‌کنند؛ یعنی دقیقا نقطه‌ای که قرار بوده بر اثر تحریم‌ها از آن دور بمانند.

بنا بر گزارش این روزنامه، تجارت و بازرگانی بین ایران و عراق از سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال نظامی عراق توسط ایالات متحده و سقوط صدام حسین از سر گرفته شده و اکنون سالیانه رقمی بالغ بر یازده میلیارد دلار را شامل می‌شود.

چندی پیش، سخنگوی دولت عراق، علی الدباغ تأکید کرد که عراق هیچ یک از قوانین بین‌المللی را زیر پای نمی‌گذارد، اما وی همچنین اشاره کرده که ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم که خواهان گسست و بر هم زدن آن نیستیم.

بر پایه این سخن، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است که جابجایی‌های قاچاق و مخفیانه نفت و فراورده‌های نفتی از سوی ایران در ماه اخیر به شدت افزایش یافته است، زیرا دولت عراق تلاش بسیار کمی برای توقف این اقدامات به شدت سازمان یافته ـ آن گونه که این روزنامه نوشته ـ انجام می‌دهد.

این روزنامه این رابطه را دوجانبه می‌داند و مدعی شده است که نفت عراق ـ که با هزینه بسیار پایینی بدست می‌آید ـ از طریق اقلیم کردستان به ایران قاچاق می‌شود، سپس بخشی از آن از ایران به افغانستان می‌رود و در آنجا با بهایی بسیار بالا به فروش می‌رسد.
همچنین بخشی از نفت ایران نیز برای صدور به بنادر عراق حمل می‌شوند، حال آن که چندی است، مشتریان نفتی ایران در آسیا اقداماتی در راستای افزایش واردات خود از ایران صورت داده‌اند و در آخرین گزارش‌های کره جنوبی که دو ماه به دلیلی تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف ساخته بود، قرار است در ماه سپتامبر به میزان دویست هزار بشکه نفت در روز واردات از ایران انجام دهد.

در همین حال، تلاش کشورهایی همچون ژاپن و هند برای بیمه کردن تانکر‌های نفتکش ایرانی و همچنین تلاش کارگزاران بیمه خود ایران در این راستا، منجر به آن شده که بخش مهمی از فشار تحریم‌ها از روی ایران برداشته شود. پیش از این نیز نیویورک تایمز در گزارش‌هایی مانند این، ایران را متهم به دور زدن تحریم‌ها از راه قاچاق و شبکه‌های پنهانی کرده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی