بازدید 33729

اعتراف آژانس انرژی اتمی به اشتباه خود درباره ایران

موضع‌گیری‌ها و گزارش‌های دوپهلو و ناروشن آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، همواره یکی از موارد ایجاد نگرانی و بهانه‌ای در دست دولت‌های غربی بوده تا نسبت به افزایش فشار‌ها بر ایران اقدام کنند. این بار، یکی از موارد گزارش‌های اشتباه آژانس افشا شده که می‌تواند تأثیرات مهمی بر پرونده هسته‌ای ایران داشته باشد.
کد خبر: ۲۶۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸ 17 August 2012
موضع‌گیری‌ها و گزارش‌های دوپهلو و ناروشن آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، همواره یکی از موارد ایجاد نگرانی و بهانه‌ای در دست دولت‌های غربی بوده تا نسبت به افزایش فشار‌ها بر ایران اقدام کنند. این بار، یکی از موارد گزارش‌های اشتباه آژانس افشا شده که می‌تواند تأثیرات مهمی بر پرونده هسته‌ای ایران داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسیده که در ارزیابی‌های پیشین خود درباره میزان اورانیوم مفقود شده در ایران اشتباه کرده و این میزان بسیار کمتر از آن چیزی بوده که در گزارش‌های پیشین برآورد شده است.

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر به نقل از دیپلمات‌های حاضر در آژانس، اشاره کرده که در صورت تأیید رسمی این امر در گزارش آتی آژانس، بخش مهمی از نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره احتمال استفاده نظامی از برنامه هسته‌ای ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

بازرسان آژانس سال گذشته در بازدید از مرکز تحقیقات هسته‌ای «جابر ابن حیان» اعلام کرده بودند که بررسی میزان اورانیوم ورودی و زباله‌های هسته‌ای خروجی از این مرکز، نشان دهنده ناپدید شدن ۱۹.‌۸ کیلوگرم اورانیوم است. در آن زمان اعلام شده بود که ممکن است ایران این میزان اورانیوم را برای غنی‌سازی بیشتر و استفاده در سلاح هسته‌ای کنار گذاشته باشد.

بخش عمده‌ای از جنجال در این رابطه از سوی ایالات متحده به پا شده بود که ادعا داشت، نگرانی‌های جدی در استفاده از این میزان اورانیوم در ساخت سلاح هسته‌ای وجود دارد؛ البته در‌‌ همان زمان، ایران ضمن تأکید بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشور، موضوع مذکور را بی‌اهمیت دانسته بود.


رویترز در گزارش خود به نقل از یک دیپلمات غربی می‌نویسد، بخشی از این موضوع در مذاکرات پیشین ایران با آژانس توضیح داده شده بود و گفت‌و‌گو‌ها در این باره در حال ادامه بوده است؛ اما جزییات این ماجرا در گزارش بعدی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران روشن خواهد شد.

به این ترتیب، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که بخش مهمی از ادعاهای مطرح علیه برنامه هسته‌ای ایران ـ دست‌کم از سال گذشته تاکنون ـ بر پایه اطلاعاتی نادرست استوار بوده است. با در نظر داشتن این امر که در بسیاری دیگر از موارد نیز آژانس به جای ارائه گزارش‌های دقیق، به شبهه‌افکنی‌های ابهام‌آمیز درباره ایران مبادرت ورزیده، می‌توان بیش از پیش به نقش منفی این نهاد بین‌المللی در افزایش فشار‌ها بر ایران پی برد.

شاید اگر آژانس یک بار و برای همیشه تصمیم می‌گرفت، با ارائه گزارش روشن و شفافی از برنامه هسته‌ای ایران ـ که به جای حدس‌ها، گمان‌ها و تردید‌ها بر واقعیات موجود مبتنی باشد ـ ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران را به جهانیان نشان می‌داد، فشارهای غیرمنطقی بین‌المللی بر ملت ایران تا این اندازه افزایش نمی‌یافت. با این حال، بر کسی پوشیده نیست که منافع برخی دولت‌ها، همواره خلاف این امر را ایجاب کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۳۱
خاک تو سرتون
واقعا خیلی بد بخت هستید که 75 میلیون ادم رو تحت فشار قرار می دهید به خاطر گزارش های نادرست مثلا اژانش بیمن مللی هستید
پاسخ ها
مبارز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
ما تحت فشار یم چون نمی خواهیم در برابر زورگویان سر تسلیم فرود بیاوریم
اینگومه خبر سازیها در سیاست بازیها متداول است - میسازند وشایع میکنند وپس از اینکه آثار دلخواهشان را بر جای گذاشت جور ی منحنحانه تکذیببش میکنند که با نکردن فرقی ندارد
این ها همه اش به خاطر پافشاری ایران بوده که عقب نشینی کرده اند... حق گرفتنی است مخصوصا زمانی که با شما دشمن هم هستند
اکثر اوقات جهان در مورد ملت ما اشتباه قضاوت کرده و روزی چوب همین اشتباهات رو میخورند.
من که هنوز معتقدم ایران باید بمب هسته ای بسازد. بدون هیچ برو برگردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
شدیدا تائید میشه مخصوصا وقتی سگ هار (اسرائیل) 200 بمب اتم داره هیچ بازرسی رو هم به تاسیساتش راه نداده و نمیده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
خدا رو شکر که تصمصم گیری تو این مملکت با شما نیست
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
در صورتی که اسرائیل داره پاکستان داره و در آینده نزدیک کشورهای عربی خلیج فارس هم خواهند داشت؛ پس چرا ایران نداشته باشه!
حداقل زمان البرادعي تا حدودي اين اتهامات كذب، كمتر بود(نه اينكه اصلا نبود اما وضعيت بهتر از الان بود)،ولي مدير فعلي آژانس كاملا در خدمت آمريكا و غرب هست،چنانكه هر گزارشي كه منتشر ميكند،از قبل از طرف آمريكا به او ديكته شده است.
يكي از دلايل عمده ي فشارها بر مردم ايران همين گزارشات آژانس هست،در حالي كه ماهيت اين گزارشها منافع غرب است،نه بي طرفي و حقيقت!
مسئول اين بي عدالتي و سختي هاي ناجوانمردانه ي ملت ايران علاوه بر غرب،مدير آژانس نيز ميباشد كه تاوان اين بي عدالتي را پس خواهد داد،چه در اين دنيا چه در دنياي پس از مرگ.
خداوند عادل بي همتاست.
به نظرم ایران در برنامه هسته ای اینقدر تخلف داشته که به این اخبار را نمی توان اتکا کرد تا حدی که غربی ها ممکن است به
ریسک جنگ با ایران تن بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
ببخشید ایران اگر تخلف داشته اسرائیل هند پاکستان و خود آمریکا چی داشتن ؟ 2 کشور هند و پاکستان و رژیم فاشیستی اسرائیل رسما اعلام میکنن بکب اتم دارن نه عضو آژانس هستن نه ان پی تی رو امضا کردن نه بازرسی رو به خاک خودشون راه دادن (همه این کار ها رو ایران صد باره انجام داده) آمریکا هم 10 هزار بمب اتم داره تو تاریخ سیاه و سراسر جنایت خودش ننگ استفاده از بمب اتم رو هم داره نه پرونده ای دارن که به شورای امنیت بره نه تحریم میشن نه مدام تهدید به حمله میشن هیچ جایزه صلح هم به خودشون میدن حالا با این تفاسیر شما به عقل خودت شک نمیکنی ؟ !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
یعنی هیچ کس دیگر تخلفی نداشته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
کدام تخلف ..؟!!
اسرائیل رسما بمب هسته ای میسازد و زیر بار حتی یک بار بازدید اژانس نمیرود.
امریکا به محض اینکه به دو عدد بمب هسته ای دست یافت در جنگ جهانی دوم استفاده کرد (بلافاصله) ...
میدانی تاحالا چند نفر در تمام دنیا قربانی تحقیقات نظامی امریکا در زمینه های هسته ای و میکروبی و غیره بوده اند ... تا جایی که کلینتون مجبور به عرض خواهی از انها شد...
حالا... می ایند و میگویند اگر ایران به بمب هسته ای دست پیدا کند بلافاصله از ان استفاده میکنند ...جنایت کار و متخلف کیست؟!!
مینشینید و به اخبار کذب و جهت دار بی بی سی و صدای امریکا گوش میکنید ... کور از خدا چه میخواهد جز دو چشم بینا! برای امریکا چه چیز بهتر از اینکه در کشور برخی معلوم الحال اینطور فکر کنند و حرف بزنند؟!
علی
| Germany |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
من نظرم را تکمیل کنم چون فکر می کردم نمایش داده نمی شود ما باید قبول کنیم در اینطور مسائل با سیاست و ذکاوت بیشتری باید عمل میکردیم در حال حاضر تحریمها و خطر جنگ به شدت کشور را تهدید می کند.
از دشمن انتظار دوستي داشتن خيالي بس بيهوده است چرا كه مدعيان دروغين حقوق بشر سالهاست با اين عنوان به فريب افكار عمومي مشغولند و خسارت آن را مپردازند مردم كشورهايي مثل ايران بپردازند كه از خودي هم كم ضربه نديده اند
انسانیت ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
اگه داشتن که هواپیمای مسافربری رو تحریم نمیکردن
تابناک تو که هیچوقت نمیخوای بفهمی برنامه هسته ای یه بهانه است برای فشار برایران! بقیه چرا باید بفهمن؟
ما میدانیم موضوع هسته ای ایران یک بهانه است.در دست عده ای که در حال یار گیری علیه ما هستند. .
بنا براین ضمن تلاش برای متلاشی کردن ان اتحاد زشت باید اتحاد مقدس خود را تقویت کنیم.
تابناک. اگر این اشکالاتی که اینها می گفتن همان موقع مطرح بوده پس چرا همان موقع در اخبار و روزنامه ها منعکس نشد؟ چرا همیشه با مردم کشورمان غریبی می کنیم و همه اخبار را بهشان نمی گیم ؟ شکی بر کینه توزی و بی عدالتی کشورهای غربی نسبت به ایران نیست اما چرا همیشه در اخبار رادیو و تلویزیون و حتی روزنامه ها و سایت ها نوشته میشد که آژانس برنامه هسته ای ایران را تاکید کرده؟ چرا حداقل یکی از این موارد را که دستاویزی برای تشکیک در برنامه هسته ای ایران توسط غربی ها (هر چند شاید ناحق) بوده را در خبرهایتان بازگو نمی کنید؟ همین کارها و سانسورهای شدید خبری و اخبار یکطرفه و یکجانبه پخش کردنمان هست که مردم را به سمت رسانه های بیگانه سوق می دهد.
این ما هستیم که با عملکرد شفاف باید این حربه رااز استکبار جهانی بگیریم.
کاملا معلومه که آژانس قصد حل مشکل اتمی ایرانو نداره؛فقط قصدش تحت فشار گذاشتن ایران درجهت منافع امریکاست.
چیزی که مسلم است این است که ما تعداد زیادی سانتریفییوز داریم که می توانیم غنی سازی را انجام دهیم. غرب این را نمی خواهد. مسئله اصلی این است که داریم در موردش مذاکره می کنیم.
پشت صحنه تمام فشارها به ملت غیور ایران اسلامی. اسرائیل اشغالگر است و ایرادها به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز ایراد بنی اسرئیلی می باشد.
اشتباه کدومه؟مطمئن باشید همه این گزارش ها ساختگی و عمدیه.الان هم خدا میدونه دنبال چی هستند!!
آیا این بدان معنی است که بازرسان آژانس جمع و تفریق بلد نبوده اند یا اینکه متوجه شده اند که در کوچه بن بست هستند و دنبال راه خروج میگردند.
با سلام
تا امثال توهستید ما نیاز به دشمن نداریم ،کمی فکر کن ،افکار غلط هم دامن تولید کننده و هم اشاعه دهنده را خواهد گرفت ایرانی با اقتدا به مولایش علی(ع)در مقابل ظلم می ایستد وبر ظالم می تازد .
جای تعجب دارد که مردم را به این سادگی امیدوار میکنید انها دنبال برنامه هسته ای نیستند این نشد چیز دیگربهانه زیاد است
گزارش اولیه را خودشان ساخته بودن تا اوضاع را برعلیه ایران متشنجتر کنند اما حالاکه اعلام اشتباه کرده اند علت دارد چون اخیرااسراییل خیلی دور برداشته و احتمال حمله به ایران را بعید نمیدانند لذا خودشان دوباره گزارش مفغود شدن 20 کیلو اورانیوم را اشتباه اعلام میکنند تا از تنشهای موجود بر علیه ایران بکاهند تا مبدا اسرائیل دست به حمله یکجانبه بزند که اوضاع جهانی از اینی که هست بدتر شود .@#$
اونا اگه با مب اتم مخالف بودند اول سراغ اسراییل و کشورهای دیگه می رفتند واقعیت این استکه اونا کشور پیشرفته اسلامی مثل ایرانو نمی تونند تحمل کنند بویژه اینکهمخالف صریح استکبار هم باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار