بازدید 2703

تصمیمات آنی در بازار ارز جواب نمی‌دهد

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی کشور با انتقاد شدید از برخی تصمیمات مقطعی در بازار ارز گفت: باید بیش از مدیریت عرضه، بر روی مدیریت و کاهش تقاضای ارز متمرکز شد.
کد خبر: ۲۶۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹ 12 August 2012

محمدرضا دیانی گفت: راه‌اندازی بورس ارز بدون کاهش تقاضا، موجب بی‌ثباتی در بازار ارز  خواهد شد؛ چراکه تنها راه‌اندازی بورس ارز، مشکلی از تولیدکنندگان برطرف نمی‌کند و کماکان، روند بی‌ثباتی را در بازار ارز  به دنبال خواهد داشت.

به گزارش مهر، عضو شورای هماهنگی انجمنهای تولید کننده لوازم خانگی کشور افزود: چنانچه تقاضای ارز در بازار کاهش پیدا نکند؛ به طور قطع نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا خواهد کرد و هفته گذشته نیز مشاهده شد که نرخ ارز با روند بسیار سریع در حال افزایش بود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود چنانچه بر مصرف ارز مدیریت لازم و موثر صورت نگیرد و تقاضا کاهش پیدا نکند، نرخ ارز حتی در بورس نیز دچار بی‌ثباتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی دو ماه گذشته، به دلیل بلاتکلیفی و تلاطم بسیار زیاد بازار، تولید کنندگان و واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را خریداری نکرده‌اند و نگرانی آنها نسبت به تامین ارز زیاد است؛ فلذا در صورتی که بورس ارز راه‌اندازی شود، به طور قطع، تقاضای بسیار زیادی ارایه می‌شود که این خود موجب نوسانات ناگهانی قیمت ارز خواهد شد.

دیانی گفت: بر این اساس مسئولان اقتصادی کشور لازم است بیش از آنچه که به فکر مدیریت عرضه باشند، به فکر مدیریت و کاهش تقاضای ارز باشند.

وی تاکید کرد: لازم نیست دوباره این حرکت اقتصادی را نیز آزمایش کرد و چند وقتی جامعه را با تلاطم و تنش مواجه کنیم، لذا  قبل از راه‌اندازی بورس باید با کنترل واردات تقاضای ارز را کاهش داده؛ سپس بورس ارز ایجاد شود که به طور قطع نتایج مثبتی در بر خواهد داشت.

دیانی گفت: متاسفانه در دو ماه گذشته مدیریتی برای تقاضای ارز وجود نداشته؛ ولی به یکباره ارز مرجع که نیاز اساسی برای صنایع است، حذف شده است.

وی با ابراز نگرانی از ادامه روند عدم تخصیص ارز مرجع به صنایع لوازم خانگی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد یک برنامه اساسی برای تعیین تکلیف صنایع شده تا بحران‌های صنایع را کنترل کند.

دیانی اضافه کرد: لازم است برای مواد اولیه و مواد خام که در ایران وجود ندارد، ارز مرجع به تولیدکننده ارایه شود و برای ارز مرجع قطعات، یک فرصت چند ماهه داده شود تا قطعه‌سازان فرصت داشته باشند ساخت داخل را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: الزام اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به تولید ملی است و با توجه به تحریم‌ها، چنانچه محدودیتهایی بخواهد اعمال شود،لازم است طی یک برنامه زمانبندی مشخص و منطقی انجام گیرد و از تصمیمات آنی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی پرهیز کرد.

دیانی تاکید کرد: دوره سبدی تایید کردن و سبدی حذف کردن گذشته و انتظار صاحبان صنایع، مدیریت بر مبنای منطق اقتصادی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی