بازدید 26380
پرده جدید از نمایش مرتضوی و تأمین اجتماعی؛

استخدام نیرو بنا بر ضوابط قانونی به دستور مرتضوی!

قرار است به زودی و بنا به دستور فردی که از اجرا نشدن قوانین ابایی ندارد، آزمونی برگزار شده و دویست مدیر برای تقویت شرکت‌های تخصصی برگزیده شوند و البته قوانین و ضوابط هم رعایت شود؛ اما نیم‌نگاهی به مجموعه رویدادهایی که پیرامون این فرد شکل گرفته، نشان می‌دهد که از آخرین تغییر ضوابط برای ابقای یک فرد (و شاید جذب افراد جدید) زمان بسیاری نگذشته است!
کد خبر: ۲۶۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵ 11 August 2012
قرار است به زودی و در یک فراخوان عمومی، دویست نفر از نخبگان به منظور آنچه «ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی صندوق تأمین‌اجتماعی» نامیده شده است، به استخدام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی درآیند، ولی آیا ماجرا به همین خوبی و خوشی است که گفته می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، ماجرای ادامه‌دار ریاست مرتضوی در تأمین اجتماعی که با طرح استیضاح وزیر و قول شرف به شکایت نمایندگان و حکم دیوان عدالت اداری منجر شده بود، ‌ سرانجام با تصویب تغییر در اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی و تبدیل آن به سازمان، به سکوتی منجر شده که بی‌شباهت به آرامش پیش از توفان نیست، چراکه قاضی سابق به یاری دولتمردان در سمت کنونی خود باقی مانده و فعلا دست برخی از نمایندگان قوه مقننه و مجموعه عالی مقام قوه قضائیه از تأثیرگذاری بر ادامه فعالیت وی کوتاه مانده است.

بدین ترتیب، بدون اینکه حکم انتصابی ابطال شده و یا فرد نامبرده حتی برای یک روز از سمتش کنار برود، همچنان سکان هدایت تأمین اجتماعی، خواه صندوق نامیده بشود و خواه سازمان، در دستان مرتضوی باقی مانده تا مجموعه تحت مدیریتش در راستای منویات وی کار کنند.

این در حالی است که یک روز پس از انتشار رأی دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی، پایگاه اطلاع‌رسانی تأمین اجتماعی، خبر استخدام دویست نفر از نخبگان کشور برای مدیریت شرکت‌های تابعه شستا را روی خروجی خود گذارد تا روزنامه خورشید، ارگان این نهاد در روز بعد با تیتر: «روند خدمت در تأمین اجتماعی ادامه دارد؛ دعوت مرتضوی از نخبگان» به بازانتشار آن اقدام کرده و تبلیغات آن را به ستون ثابت نیم‌تای پایینی صفحه یک خود در روزهای بعد تبدیل کند.



در این اطلاعیه که مزین به شعار انتخابی رهبر انقلاب برای سال شده است، آمده: «صندوق تأمین اجتماعی [در روزهای اخیر از لغت سازمان به جای صندوق بهره گرفته شده است] در نظر دارد برای تحول مدیریتی و به منظور تحقق تدابیر عامل محترم... نسبت به جذب دویست نفر از فارغ‌التحصیلان نخبه در مقاطع فوق لیسانس (همان کار‌شناسی ارشد!) و دکترا از طریق آزمون کتبی و انجام مصاحبه تخصصی اقدام کند».

بر این اساس و به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق تأمین‌ اجتماعی، مرتضوی درباره این آگهی می‌گوید: «با توجه به لزوم به‌کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و استفاده از نخبگان کشور برای نوسازی و ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی صندوق و ایجاد بانک اطلاعات مدیران تخصصی تأمین ‌اجتماعی و با امعان‌نظر به ظرفیت‌های مدیریتی شرکت‌های تابعه، به هیأت‌ مدیره صندوق پیشنهاد دادم که دویست نفر از افراد نخبه با تحصیلات فوق‌لیسانس و دکترا جذب شوند که هیأت‌مدیره صندوق تأمین اجتماعی نیز در یکی از جلسات خود به اتفاق آرا این پیشنهاد را تصویب کرد».

وی می‌افزاید: ‌«بر این اساس، دویست نفر نخبه یادشده از طریق فراخوان عمومی که متعاقباً اعلام خواهد شد، با آزمون سراسری و برابر با ضوابط جذب نیرو استخدام می‌شوند. سابقه پژوهشی و مدیریتی، اختراع، تألیفات و معدل پایان دوره تحصیلات در امتیاز جذب مؤثر خواهد بود». تا بدین ترتیب، پای تخصص، ضوابط قانونی و سابقه مدیریتی به ماجرای جذب افراد باز شود؛ حال آنکه تأکید بر مواردی از این دست، به گونه‌ای عجیب، یادآور ماجرای آغاز مدیریت خودش در تأمین اجتماعی نیز هست.


مدتی است که این آگهی پای ثابت صفحه روزنامه تأمین اجتماعی شده است؛ با این تذکر که با تبدیل آنی صندوق به سازمان، به‌روزرسانی آگهی هم رعایت شده است!

اینجاست که با نگاهی به متن شکواییه شش نماینده مجلس از انتصاب مرتضوی به دیوان عدالت اداری، به مواردی نظیر مرتبط نبودن تخصص این قاضی سابق (حقوق) و سمت مدیرعاملی تأمین اجتماعی برمی‌خوریم که حتی با طرح مواردی قانونی مانند غیر مجاز بودن انتخاب سیاسی برای پست مدیریت حرفه‌ای (تخصصی و با گذراندن مدارج ارتقای اداری) هم برای مردود دانستن انتخاب مرتضوی برای این سمت اشاره شده است، حال آنکه به گواه دولتمردان و عملکرد مرتضوی، این ملاک‌ها نخست پذیرفتنی نبوده و در ‌‌نهایت هم با تغییر اساس‌نامه، نه تنها مورد پذیرش قرار گرفته بلکه ظاهرا به شیوه‌ای قانونی از مدار اجرا کنار گذاشته شده، ولی جالب اینجاست که تأکید بر قانونی و ضابطه‌مند بودن از جانب فردی مطرح شده که هیچ نشانه‌ای از گردن نهادن وی به قانون در قائله اخیر در دست نیست.

به عبارت بهتر، مرتضوی در حالی نسبت به طرح فاکتورهایی مانند سابقه، اختراع، معدل پایان دوره تحصیلات و ... برای جذب مدیر تأکید کرده است که شخص خودش نه سابقه مرتبطی با تأمین اجتماعی داشته و نه حتی ضوابط قانونی در انتصابش رعایت شده است. عجیب‌تر اینکه یک مدیر غیر متخصص، راهکار «نوسازی و ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی» را در جذب افراد متخصص و نخبه یافته و با تأکید بر ضوابط قانونی و سابقه مدیریتی (و البته حتما مرتبط با تخصص) ماجرایی طنز تدارک دیده که بیش از همه می‌تواند قرینه مناسبی برای زیر سؤال بردن نحوه انتصاب خودش باشد!

جذب مدیران جدید در حالی بیان می‌شود که مجموعه سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) از چند صد مجموعه تشکیل شده و نحوه انتخاب مجموعه کثیر هیأت مدیره‌های آن‌ها بار‌ها محل بحث و چالش بوده است، چرا که به باور برخی، هیچ شفافیتی در روند آن به چشم نمی‌خورد. بدین ترتیب، طرح استخدام افراد جدید به شیوه آزمون، می‌تواند به عنوان نکته‌ای مثبت در نظر گرفته شود؛ اما نه هنگامی که مجری آن فردی مانند مرتضوی باشد، چرا که با روند انتصاب و ابقای مرتضوی، دیگر هیچ کسی نمی‌تواند مطمئن باشد که ضوابط استخدامی ثابت خواهند ماند یا ممکن است برای جذب افراد خاصی، دچار تغییراتی شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست