بازدید 3439
بروجردی:

سوریه به سوی شرایط جنگی پیش نخواهد رفت

کد خبر: ۲۶۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹ 07 August 2012
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری استعفای عنان از نمایندگی سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: از آنجایی که عنان شخصیتی مستقل داشت و سیاستش در امور سوریه، ایجاد سازش میان طرفین درگیری بود، مورد بی‌مهری غرب قرار گرفت و مجبور به استعفا شد.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه کوفی عنان از زمان آغاز به کارش به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، با بی‌مهری غربی‌ها مواجه بود، عامل اصلی استعفای وی را فشار آمریکا خواند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، جدی شدن تحولات سوریه و عزم آمریکا بر رفتن اسد را از زمانی دانست و افزود: وقتی پیروزی مرسی در انتخابات مصر قطعی شد و استکبار جهانی پایگاهش در منطقه را از دست داد؛ از هیمن رو بود که آمریکایی‌ها به فکر افتادند تا با سرنگونی اسد، فردی وابسته به خود در سوریه را بر سر کار بیاورند تا دوباره پایگاهی در یکی از کشورهای مهم عربی خاورمیانه داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با بیداری اسلامی در منطقه و چرخش موازنه قدرت به سمت حامیان مقاومت، غربی‌ها و صهیونیست‌ها در تدارک تغییر این موازنه با براندازی حکومت سوریه به عنوان محور مقاومت افتادند تا امنیت رژیم صهیونیستی به خطر نیفتد.

وی سوریه را از حامیان مهم حماس، حزب‌الله، جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مهم فلسطینی دانست و تصریح کرد: عنان در سوریه به سمت ایجاد صلح میان گروه‌های درگیر پیش می‌رفت که به ابقای اسد در رأس قدرت می‌انجامید و این مسأله خوشایند غربی‌ها نبود. چون همچنان دولت سوریه از مبارزان با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تأکید کرد: البته استعفا یا استعفا نکردن عنان در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌کند؛ چون کشورهای دشمن با مردم سوریه تصمیم خود در زمینه تغییر رژیم سیاسی سوریه را اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند به هر شکل ممکن، این تصمیم را محقق کنند.

بروجردی گفت: این تصمیم غربی ـ صهیونیستی به هیچ وجه محقق نخواهد شد؛ چون آنها در برابر بخش بزرگی از مردم سوریه قرار گرفته‌اند که خواهان حفظ ساختار سیاسی کشورشان هستند. البته این تصمیم سوری‌ها در قالبی دموکراتیک و در چارچوب انتخابات به اثبات رسیده و تداوم خواهد داشت.

روند اصلاحات در سوریه

نماینده مردم بروجرد در مجلس درباره کندی یا تندی روند اصلاحات در سوریه، گفت: نمی‌توان در شرایط فعلی که بی‌ثباتی و ناامنی در جریان است، از دولت خواست تا اصلاحات را ادامه دهد بلکه باید در شرایط امن و پایدار بررسی کرد که آیا روند اصلاحات در سوریه کند است یا تند. بنابراین غربی‌ها باید فشارهای خود از سوریه را بردارند و اجازه دهند مردم این کشور خودشان برای آینده خود تصمیمی بگیرند.

تفاهم‌نامه همکاری سیاسی ایران و سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: حکومت بشار اسد، حکومتی شناخته شده در جهان است که از سوی همه کشورها و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: نمایندگان نظام فعلی سوریه در سازمان ملل متحد و شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی به عنوان نمایندگان رسمی سوریه شناخته می‌شوند و بنابراین این کشور، کشوری مستقل است که بنا بر قوانین بین‌المللی هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: البته بحران سوریه امروزه به بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد را در آن درگیر کرده است. از طرف دیگر نیز علت حمایت ما از نظام اسد، به خاطر اسلامی بودن این کشور و حمایتش از محور مقاومت در منطقه است. با این حال کشورهای بزرگی چون روسیه و چین در زمینه حمایت از اسد مواضع شفاف و روشنی اتخاذ کرده‌اند و روس‌ها با اعزام ناوهای جنگی خود به منطقه، جدیت‌شان در حمایت از اسد را نشان داده‌اند. بنابراین علی‌رغم داشتن پیمان همکاری نظامی میان ما و سوریه، نیازی به اجرای آن نیست و اسد خود از پس آرام کردن اوضاع برمی‌آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی