بازدید 12946
۳
در استان البرز صورت گرفت؛

افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران

پروژه انتقال دانش فنی و تولید لوکوموتیو ایران سفیر با افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران با حضور رییس جمهور به طور رسمی وارد فاز عملیاتی شد.
کد خبر: ۲۵۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱ 13 February 2013
پروژه انتقال دانش فنی و تولید لوکوموتیو ایران سفیر با افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران با حضور رییس جمهور به طور رسمی وارد فاز عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این پروژه به منظور تامین نیروی کشش مورد نیاز حمل و نقل ریلی مسافری در کشور و در راستای نیل به تحقق سهم 18 درصدی این بخش از کل حمل و نقل مسافر در کشور، افزایش ناوگان لوکوموتیوهای فعال کشور به تعداد 600 دستگاه، ارتقاء سرعت قطارهای مسافری تا 160 کیلومتر در ساعت، امکان تولید برق مورد نیاز واگنهای مسافری توسط لوکوموتیو و حذف واگن مولود برق، کاهش مصرف سوخت با ارتقاء سطح تکنولوژی، انتقال دانش ساخت و تولید لوکوموتیو و بومی سازی آن در داخل کشور اجرا شده است.

قرارداد ساخت لوکوموتیوهای این کارخانه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران به میزان 480 میلیون یورو و حجم سرمایه گذاری جهت احداث کارخانه تولید لوکوموتیو حدود یک هزار میلیارد می باشد.

در این پروژه در فاز اول 300 نفر به طور مستقیم، در فاز دوم و تا زمان تکمیل طرح 750 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار فرصت شغلی به شکل غیر مستقیم در صنایع پشتیبان کارخانه تولید لوکوموتیو ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر تعداد کل لوکوموتیوهای مورد استفاده در بخش مسافری کشور حدود 130 دستگاه می باشد که با اجرای کامل این پروژه تعداد لوکوموتیوهای آماده سرویس دهی به بخش مسافری بالغ بر 250 دستگاه خواهد شد.

لوکوموتیوهای ایران سفیر دارای سیستم ترمز الکتروپنوماتیک، سیستم مولد برق جهت استفاده در واگن های مسافری، استفاده از بوژی های پیشرفته با سرعت 160 کیلومتر در ساعت، استفاده از سیستم کنترل بهینه توان و مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، موتور دیزل مطابق با استانداردهای روز اروپا، طراحی ویژه بدنه جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی با واگن های مسافری بوده و امکان بهره برداری از ظرفیت های صنایع داخلی به میزان 50 درصد ساخت لوکوموتیو را فراهم می کند و همچنین باعث کاهش میزان مصرف سوخت به میزان تقریبی 10 درصد مصرف سوخت لوکوموتیوهای مسافری قدیمی خواهند شد.

احداث این کارخانه از آبان 87 در فضایی به مساحت 16 هکتار آغاز شد و شروع تولید آزمایشی در این کارخانه از خرداد 90 بوده است.

رییس جمهور پس از افتتاح این کارخانه از بخشهای مختلف بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست انواع لوکوموتیو و واگن بازدید کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
من تا حالا لااقل 10 بار این خبر افتتاح اولین کارخانه لکوموتیو کشور را از منابع مختلف شنیدم. آخه چند بار مگه یک کارخونه افتتاح می شه؟!!!!!!
امیدوارم که موفق بشوند ولی در ابتدای کار مشکل پیداست. 4 سال برای احداث کارخانه از نرم پروژه ها خارج است و باعث افزایش قیمت تمام شده میشود. بهتر است در تولید به استاندارد های کیفیت ، زمان و قیمت تمام شده توجه نمایند. ضمنا در مورد توان لکوموتیوها هیچ اشاره ای در خبر نشده.
موفق باشید.
با سلام و عرض تشکر از تابناک عزیز جهت پوشش خبری افتتاح کارخانه ساخت لکوموتیو، در جهت اطلاع رسانی و تکمیل خبر غرورآفرین افتتاح کارخانه ساخت لکوموتیو باستحضار هم میهنان عزیز می‌رساند، شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنـا یکی از شرکت‌های غنی گروه مپنـا می‌باشد. شرکت مپنـا در سال 1372 با همت مدیران ارشد وقت صنعت برق و صنایع کشور با هدف خودکفائی در تولید برق، با انجام پروژه‌های نیروگاهی، تحت نظارت و مدیریت مهندسین و متخصصان ایرانی و بهره گیری از حداکثر توان تولید و ساخت داخل در زمینه ساخت نیروگاههای حرارتی ، گازی و سیکل ترکیبی تأسیس گردید و با همت و تلاش وصف ناپذیر مهندسین و متخصصین، تولید برق کشور از حدود 20 هزار مگاوات در دهه 70 به بیش از 60 هزار مگاوات در پایان دهه 90 رسید. این یعنی خودکفائی کامل کشور عزیزمان ایران در صنعت برق. با عنايت به توانمندي گروه مپنا در مديريت، ساخت تجهیزات اصلی و اجراي پروژه هاي نيروگاهي و لزوم توسعه اين توانمندي در ساير بخش‌هاي صنعت، مپنـا با ورود به عرصه‌هاي جديد و ايجاد توسعه و تنوع در محورهاي فعاليت خود، حیطه فعالیت‌ها را به بیش از 30 شرکت بزرگ طراحی و مهندسی، صنعتی و تولیدی توسعه داد. و اما در خصوص افتتاح این کارخانه نیز معروض میدارد، گروه مپنـا از اواخر سال 1383 با اهداف گسترش شبكه ريلي و فراهم نمودن زمينه‌هاي جايگزيني آن با حمل و نقل جاده‌ا‌ي با توجه به مزيت‌هاي نسبي اين بخش از صنعت نظير كاهش مصرف سوخت، ايمني بالاتر، آلايندگي كمتر محيط زيست و اشتغال‌زايي قابل توجه، ايجاد زمينه‌هاي مشاركت هوشمندانه با سرمايه‌گذاران مختلف در زنجيره تأمين حمل و نقل ريلي كشور با توجه به مزيت‌ها و بازار مناسب، ايجاد و مديريت توسعه تكنولوژي طراحي و ساخت تجهيزات در حوزه‌هاي صنعت حمل و نقل ريلي كشور با مشاركت صاحبان صنايع در عرصه هاي بين‌المللي، با جذب بیش از پیش نخبگان و متخصصان ایرانی و بکارگیری حداکثر توان تولید صنایع داخلی، با ایجاد شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنـا وارد صنعت حمل و نقل ريلي کشور گردید تا با انجام پروژه های مترو، مونوریل، حمل و نقل سبک ریلی شهری LRT، برقی کردن خطوط راه آهن و پروژه‌های راه‌آهن سریع‌السیر، شاهد تحولی عظیم در دستیابی و خودکفائی در این بخش مهم از صنعت کشور ‌باشیم. امید است با افتتاح این کارخانه، شاهد گسترش و ارائه این خدمات نوین در اقصی نقاط کشور پهناورمان ایران عزیز باشیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی