بازدید 18700

حذف برخی میوه‌ها از سبد خانوار

کد خبر: ۲۵۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹ 13 July 2012
در هفته‌های گذشته، مردم حتی در حد نیم کیلو یا کمتر به خرید میوه می‌پردازند و حتی در برخی از موارد ۲ تا ۳ عدد هلو یا سیب گلاب انتخاب کرده و قیمت همان را می‌پردازند و می‌روند.

به گزارش مهر نوسانات قیمت میوه در هفته‌های گذشته و نیز بالا بودن قیمت نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل، بساط دستفروشان میوه را بیش از گذشته پررونق کرده و مردم نیز بیشتر ترجیح می‌دهند از وانت‌بارهایی خریدکنند که میوه را ارزانتر از نقاط دیگر به فروش می‌رسانند.

بازار میوه در کشور چند هفته‌ای هست که با نوسانات قیمتی مواجه شده است، مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها با سال قبل از آن نشانگر افزایشی است که کار خرید میوه را با توجه به هزینه‌های دیگر سبد خانوار، سخت کرده است.

این در شرایطی است که شاید تا چند سال پیش اگر فردی از خارج از کشور خبر می‌آورد که در آنجا میوه را به صورت دانه‌ای خرید می‌کنند یا به عنوان مثال، تنها یک برش از هندوانه یا خربزه را خرید می‌کنند، همه تعجب می‌کردند و به حال آنها تاسف می‌خوردند، از سوی دیگر هم به خود می‌بالیدند که کشوری دارند که در آن وفور میوه وجود دارد و آنقدر ارزان است که می‌توانند کیلو-کیلو خرید کنند.

اکنون اما مغازه‌داران و میوه‌فروشان چیز دیگری می‌گویند. یکی از آنها که در منطقه گیشا در تهران مغازه دارد، می‌گوید: در گذشته خرید مردم بیشتر بود و البته قیمتها نیز در سطح مناسبی قرار داشت، اما هم اکنون مردم جایگاه کمتری را در سبد هزینه‌ای خود به میوه اختصاص می‌دهند و بیشتر تلاش دارند تا مایحتاج کالاهای اساسی خود را مثل برنج و گوشت و مرغ فراهم کنند.

وی می‌افزاید: در هفته‌های گذشته، مردم حتی در حد نیم کیلو یا کمتر به خرید میوه می‌پردازند و حتی در برخی از موارد ۲ تا ۳ عدد هلو یا سیب گلاب انتخاب کرده و قیمت همان را می‌پردازند و می‌روند.

تاملی در کنار مغازه میوه‌فروشی بر رفتار مردم این حقیقت را به خوبی نشان می‌دهد که آنها تلاش دارند میوه‌هایی را انتخاب کنند که صرفه اقتصادی بیشتری برای آنها داشته باشد. خانمی که در حال بررسی قیمت‌های میوه است، می‌گوید: باید میوه‌ای را انتخاب کنم که هم قیمت مناسبتری داشته باشند و هم تعداد بیشتری. بنابر این بیشتر اوقات یا هندوانه یا گیلاس را انتخاب می‌کنم.

وی اظهار داشت: سیب گلاب اکنون قیمت بالایی در بازار دارد و متاسفانه هر کیلوی آن، چند عدد بیشتر نمی‌شود. بنابراین با حقوق کارمندی، چندان به صرفه نیست.

او می‌افزاید: حتی برخی از میوه‌ها را از ابتدای به بازار آمدنشان، تنها یک یا دو بار خرید کرده‌ام، آن هم برای اینکه بچه‌ها بهانه نداشته باشند. هر بار هم که سفارش میوه می‌دهند باید دلایلی را برایشان بگویم مثل اینکه فلان میوه در بازار نبود یا اینکه کیفیت خوبی نداشت، چراکه آنها از بالا رفتن قیمت‌ها چیزی سر در نمی‌آورند.

این روزها در بیشتر نقاط شهر، وانت‌بارهایی مشاهده می‌شوند که یک کالا را به مردم عرضه می‌کنند و برخی از آنها، قیمت مناسبتری نسبت به سایر نقاط شهر دارند. البته آنها بیشتر با مواردی مواجه هستند که انتقاد میوه‌فروشان محل را در پی دارد.

یکی از آنها در گفتگو با مهر می‌گوید: میوه را از میدان مرکزی میوه و تره‌بار خرید کرده و با حاشیه سود کمتری به مردم می‌فروشیم، استقبال آنها نیز بد نیست.

وی که خربزه می‌فروشد، می‌گوید: به دلیل بالا رفتن قیمت همه کالاها، میوه‌فروشانی که میوه را از میدان مرکزی خرید می‌کنند، با سود بالا به فروش می‌رسانند، البته آنها نیز مقصر نیستند چراکه باید اقلام دیگر را گرانتر بخرند.

او می‌افزاید: قیمتها حتی در میادین میوه و تره بار مرکزی نیز نسبت به سال گذشته بالا رفته است، سال گذشته اگر ما مبلغ مشخصی را برای بار زدن یک وانت خربزه یا هندوانه می‌پرداختیم، اکنون حداقل باید دو برابر آن را بدهیم. کیفیت اجناس هم البته به خوبی قبل نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴۳
انتشار یافته: ۲۴
در خارج میوه را بخاطر گرانی اش کم کم نمیخرند . آنها بخاطر تازه بودن میوه و مصرف روزانه یا حد اکثر دو روزه میوه میخرند. اینجا میوه چون گران و بی کیفیت است هفته ای می خرند و اغلب خراب می شود . اگر ما هم وقت کافی داشته باشیم و خرید روزانه میوه با کیفیت را انجام دهیم همان مقدار کم را میخریم
من هم قبل از این که بیام خارج فکر میکردم تو خارج قحطی یا گرونیه که دونه دونه میوه میخرن در حالی که الان میبینم فرهنگ مصرفشون با ما فرق داره. اولن اونها به نسبت ما کمتر میوه میخورن ثانیا تنوع میوه هاشون بیشتره ثالثا خانواده هاشون کم جمعیت هستن و در ضمن ماندگاری میوه هاشون بالاست بنابراین لزومی نمیبینن میوه رو زیاد بخرن. میوه های بزرگ هم قارچی و هم درسته به فروش میرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
قارچی؟ ها؟ قاچ منظورت بود؟
چرا وقتی صحبت از مردم می شود فقط منظور ساکنان تهران است؟
واقعا جای تاسف داره!
اگر در خارج از کشور هندوانه برشی و میوه ها دانه ای است بهترین کیفیت رو هم از همه نظر دارند نه مثل اینجا که نه تنها کیفیتی موجود نیست بلکه قیمتها هم سرسام آور است
من فکر کنم خیلی خوبه که تحقیقتون رو در سطح شهر انجام بدید. انتخاب یک محله (نسبتاً متوسط به بالا) برای ارزیابی نمی تواند جواب درستی بدهد. در این حالت البته شاید در مورد خرید نان به این نتایج برسید. مثلاً اینکه گروهی از هموطنان با صرفه بودن انواع نان را بررسی می کنند. واقعاً چرا کار باید به اینجا می کشید...
بهتر بود می نوشتید: حذف کل میوه ها از سبد خانوار
من که 1 ماهه فقط وقتی میام خونه پدرم یا خونه پدر زنم میوه میخورم
واقعا همین طور است برخی میوه ها را فقط برخی مردم میتوانند بخرند چرا اینطور شده است میو ه ها که ایرانی هستند
خوش به حال ان خانم که گاهی هندوانه وگیلاس می خرد نتنها بازنشسته ام بلکه از کار افتاذه هم هستم (یعنی حتی مسافر کشی هم نمی توانم انجام دهم ) خدا خدا می کنم مهمان نیایید چون پول هندوانه خریدن را هم ندارم اکر بیاید اندک پولی را که برای دوادرمان یک سرماخوردگی ساده کنار گذاشته ام را جهت حفظ ابرو هندوانه ای کوچک می خریم
ما امسال گیلاس نخوردیم البالو نخریدیم خیلی از میوه ها. اگه همین چند متر باغ نداشتیم هیچی نمیتونستیم بخوریم.
بزرگترین تولید کنندگان میوه،عنوانی بود که چندر روز پیش در اینترنت پیدا کردم.جالب بود که ایران مقام هشتم دنیا رو داشت.اگر ایران در این جایگاه نبود، فکر کنم تا حالا دیگه باید میوه ها رو ازداخل موزه تماشا می کردیم.
بچه تهران شدن این مشکلات رو هم داره بیاین شهرستا کیف کنید موز 1300 تومان هندونه 400تومان گیلاس 1600تومان هلو 1500تومان بهترین اپارتمان متری 450هزلرتومانوبا 45میلیونی که برای پول پیش میدین بهترین خونه رومیتونید بخرید.عوض اینکه زن ومرد کارکنید یه نفرکارکنه کفایت میکنه نیاز نیست چند نفر شب وروز کارکنید وبدید اجاره خونه وهی غربزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
جوک نگو آپارتمان 40 تومانی ؟؟ با کاه گل هم بسازی فقط مزد کارگر و بنا میشه متری 450 تومن . زیاد هم عجله نکن به زودی امواج این گرانی ها سلامش رو به شما میرسونه . اونوقت ببینم بازم میگید یارانه برای اداره کل زندگی بسه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
كدوم شهرستان؟ بگيد تا بيايم
اگر از بحث گرانی ها بگذریم(که آزار دهنده است) همین که فرهنگ مصرف و خرید دارد تغییر می کند نکته مثبت این ماجراست. مردم اروپا هم سالهاست که این فرهنگ را دارند ولی لزوما نشاندهنده وضعیت بد معیشتی نیست بلکه مصرف هدف دار می شود البته اگر فروشندگان ایرانی هم تحمل کنند!
خوش به حالشون ما كه بغير هندونه وزرد آلو بقيه ميوه هارو اصلا يك بارم نتونستيم بخريم)-:
با سلام
فقط در نظر بگيريد كه يك هفته بازارهاي ميوه شهرداري تعطيل شود
ميوه از سبد 90 درصد خانوارهاي تهران حذف خواهد شد
سلام بر همه
تازه داريم از سر اجبار ياد ميگيريم چگونه يك زندگي منطقي و بدور از اسراف و تبذيرداشته باشيم. ما مردم در طول سالهاي گذشته در مصرف بد عادت شده بوديم .زياده روي پرخوري ريخت و پاش حيف و ميل اينها جزء عادات و رفتار ما شده بود و حالا هم هست منتهي شايد اين گراني ها و اين وضعيت بازار ما را مجبور به ترك آن عادت هاي نادرست سوق دهد.خريد چندين كيلو ميوه در يك وعده هم پرخوري را به همراه داشته هم احتمالا فساد و خرابي قسمتي از آنهارا.البته در همه كالاها اين مصداق دارد مثل خريد تعدادي زيادي نان كه بعد هم مقدار زيادي از آن ضايع مي شد.نه اينكه فكر كنيد من راضي و قائل به اين وضعيت هستم يا فكر كنيد وضع مالي من خوب است نخير .بحث تجزيه و تحليل عادات و رفتارهاي نادرست است. بعضي وقتها مردم را با اهرم فشار و تنبيه اصلاح بايد نمود، البته اين نوع تنبيه ها يك توفيق اجباري است كه فعلا نصيب ما شده اميد است كه اول عادات و رفتارهاي غلطمان را اصلاح كنيم و بعد هم نعمت فراوان و ارزان شود. از طرفي اگر ما مردم قدر و ارزش اين سه عنصر حياتي يعني آب ، خاك و هوا را ميدانستيم برابر جانمان از آن حفاظت مي نموديم ولي افسوس كه هر روز اين سه عنصر ارزشمند را آلوده كرديم و حالا ببينيد به چه وضعي گرفتار شده ايم. پس حقمان است كه در مضيقه و تنگنا قرار بگيريم تا شيوه و سبك زندگيمان را اصلاح كنيم و در مصرف منطقي و انسان وار عمل كنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
شما وضعت خوب بوده همیشه زیاد می خریدی و اسراف میکرد /حالا داری یاد میگیری کم مصرف کنی

امثال ما چی؟کم مصرف میکردیم و حالا نداریم بخوریم؟
واقعا با این تورم دیگر حقوق کارگری و کارمندی تکافوی خرید میوه مرغوب را نمی دهد.من مدتهاست از تره بار میوه درجه 3 و 4 میخرم.یادش بخیر ان زمانی که میوه ارزان بود...
کجا را دیدی تا چند مدت دیگر برای فرزندان یا نوه ها فقط باید تعرف کرد که سیب یا هلو ودیگر میوه ها چطور بوده اند ومزه آنها چگونه بوده یااز روی عکس مثل حماسه های قهوه خانه ایی
همه تون دروغ میگید وهمین هم باعث شده اگه یه موقع هم راست بگین کسی باورنکنه شماها کامپیوتردارا که هزینه نگهداری ان وهزینه اینترنت وتلفنتون سربه فلک میکشه چطور نمیتونین درما که 4هفته است برای هرهفته 2کیلو میوه مانند موز بخرید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست