بازدید 6935
بيا باهم بريم سفر... تركيه... تركيه ؟

هزینه يك و نیم ميليارد اردوی ترکیه !

کد خبر: ۲۵۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹ 08 July 2012
برگزاري اردوهاي آماده‌سازي پيش فصل در فوتبال ايران براي خودش داستاني شده است. تا همين پارسال اكثر باشگاه‌هاي ليگ برتري ترجيح مي‌دادند اردوهاي پيش فصل خود را در خارج از ايران برگزار كنند و براي اين كارشان هم دلايل محكمي داشتند. از طرفي هزينه برگزاري يك اردوي تداركاتي در كشوري مثل تركيه با برگزاري يك اردوي داخلي برابري مي‌كرد و حتي در خيلي از مواقع هزينه اردوي خارجي كمتر هم مي‌شد. در طرف مقابل امكانات و آرامش كمپ‌هاي بين‌المللي با كمپ‌هاي داخلي ايران به هيچ عنوان قابل مقايسه نبوده و نيست و اين مساله خودش يك نكته بسيار مهم به حساب مي‌آيد. با توجه به اينكه حضور در تركيه، احتياجي به ويزا ندارد، تا پيش از اين برگزاري اردو در تركيه گزينه اول اكثر باشگاه‌ها بود اما امسال اين قضيه كمي فرق كرده است.

به نوشته روزنامه گل ،  افزايش قيمت دلار باعث شده هزينه‌هاي يك اردوي تداركاتي در تركيه، نسبت به سال گذشته تقريبا 2 برابر شود. برخلاف سال گذشته برگزاري اردو در داخل كشور خيلي كم هزينه‌تر از برگزاري اردوي خارجي است و همين مساله باعث شده خيلي از باشگاه‌هاي ليگ برتري قيد حضور در تركيه را بزنند. البته كماكان امكانات و آرامش اردوهاي خارجي نكته مثبتي براي برخي از مربيان به حساب مي‌آيد تا جايي كه حاضر نيستند بي‌خيال اردوي خارجي شوند. در چنين شرايطي كماكان تركيه گزينه اول تيم‌هاي ايراني است و با توجه به هزينه‌ها مي‌توان گفت گزينه‌اي جز تركيه وجود ندارد.

 


تركيه خوش نمي‌گذرد
فصل گذشته از بين 18 تيم ليگ برتري، 11 تيم اردوهاي پيش فصل خود را بيرون از مرزهاي ايران برگزار كردند. همان‌طور كه عنوان شد افزايش قيمت دلار، باعث شده خيلي از تيم‌هاي ليگ برتري قيد اردوي بين‌المللي را بزنند. اين فصل از بين 18 تيم ليگ برتري، تنها 7 تيم به اردوهاي خارجي رفته‌اند و اين مساله نشان مي‌دهد افزايش هزينه‌ها تاثير فراواني در تصميم‌گيري‌هاي مديران باشگاه‌ها داشته است.


يا تركيه يا هيچ‌جا
فصل گذشته از بين 11 تيمي كه براي برپايي اردوهاي تداركاتي خود به خارج از ايران سفر كرده بودند، 10 تيم به شهرهاي مختلف تركيه رفتند و تنها يك تيم بود كه راهي ارمنستان شد. پرسپوليس، سپاهان، مس كرمان، ذوب‌آهن، شهرداري تبريز، شاهين بوشهر، سايپا،‌ تراكتورسازي، فولاد و داماش تيم‌هايي بودند كه سال گذشته اردوهاي پيش فصل خود را در تركيه برگزار كردند و در اين بين مس سرچشمه سر از ارمنستان درآورد. امسال استقلال، سپاهان، پيكان، ذوب‌آهن، تراكتورسازي، صباي قم و مس كرمان تيم‌هايي بوده‌اند كه براي برپايي اردوي تداركاتي به تركيه سفر كرده‌اند.


10 روز بيشتر نمي‌شود
در فصل‌هاي گذشته بارها پيش مي‌آمد تيم‌هاي ايراني اردوهايي 12 روزه يا حتي 14 روزه در تركيه برگزار كنند، اما با توجه به افزايش هزينه‌ها امسال اكثر تيم‌ها اردوهايي 10 روزه را در تركيه برپا كردند و بلافاصله به ايران بازگشتند.

مكانيزم اردوي خارجي رفتن
شايد برگزاري يك اردوي تداركاتي در تركيه به ظاهر خيلي آسان به نظر برسد، اما بايد بدانيم برگزاري چنين اردوهايي راه و رسم خودش را دارد. در اينجا مروري خواهيم داشت بر مكانيزم برگزاري يك اردوي خارجي كه كم هم دردسر ندارد.

باشگاه‌هاي ليگ برتري زماني كه تصميم مي‌گيرند اردوي تداركاتي خود را در خارج از كشور برگزار كنند سراغ افرادي مي‌روند كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.افرادي در فوتبال ما وجود دارند كه كارشان برپايي اردوهاي بين المللي است و جالب اينكه تعداد اين افراد كم هم نيست.

در مرحله دوم كارگزار اردوهاي خارجي چند كمپ را به باشگاه پيشنهاد مي‌دهد تا مديرعامل با نظر سرمربي خود كمپ مورد نظر را انتخاب كند.

بعد از انتخاب كمپ از سوي باشگاه نوبت به قرارداد بستن بين طرفين مي‌شود.كارگزار در اين قرارداد متعهد مي‌شود در ازاي گرفتن مبلغي كاروان تيم را به اردوي خارج از كشور ببرد و تمام امكانات را براي تيم فراهم كند.

بعد از امضاي قرارداد كارگزار فعاليت خود را رسما آغاز مي‌كند و تمام مسووليت‌هاي برگزاري اردو را برعهده مي‌گيرد. بعد از بررسي مكانيزم برگزاري يك اردوي بين المللي به ليست هزينه‌هاي چنين اردوهايي مي‌رسيم و آنها را بررسي مي‌كنيم تا مشخص شود اين اردوها در مجموع چقدر براي باشگاه هزينه در بر دارد.در زير هزينه برپايي يك اردوي 10 روزه در تركيه محاسبه شده است. (هزينه‌ها با توجه به اردوهاي سال گذشته محاسبه شده است.)


در قراردادهايي كه بين كارگزاران اردو و باشگاه‌ها منعقد مي‌شود، كارگزار به ازاي هر نفر از باشگاه پول مي‌گيرد.با توجه به نوع كمپ و محل استقرار تيم اين مبلغ متفاوت خواهد بود.اين مبلغ از 70 دلار شروع مي‌شود و با بالا رفتن كيفيت كمپ و هتل افزايش پيدا مي‌كند و به 140 دلار براي هر نفر مي‌رسد.با بررسي‌هاي انجام شده باشگاه‌هاي ما به صورت ميانگين براي هر نفر به كارگزار حدود 120 دلار مي‌دهند و با اين مبلغ هم كارگزار يك اردوي ايده آل را برگزار مي‌كند.

بليت رفت و برگشت به تركيه براي هر نفر حدود 450 دلار آب خواهد خورد كه آن را هم بايد به ليست هزينه‌ها اضافه كرد.


تيم‌هاي ايراني در اردوي تداركاتي خود به صورت ميانگين 2 بازي تداركاتي برگزار مي‌كنند كه اين بازي‌ها فقط از لحاظ داوري براي باشگاه‌ها هزينه دارد چراكه كارگزار در قراردادش با باشگاه متعهد مي‌شود حداقل 2 بازي تداركاتي را در جريان اردو ترتيب بدهد.هزينه داوري در هر بازي حدود 500 دلار است كه باشگاه بايد آن را پرداخت كند.


هزينه اياب و ذهاب تيم در تركيه هم بر عهده خود باشگاه خواهد بود و با توجه به گراني حمل و نقل در تركيه حدود 2000 دلار فقط هزينه رفت آمد تيم‌ها در تركيه است.


پول تو جيبي هم بخشي ديگر از هزينه‌هاي يك اردوي بين المللي براي باشگاه است.به صورت ميانگين باشگاه‌هاي ايراني در اردوهاي خود به هر كدام از بازيكنان و اعضاي كادرفني 800 دلار و به ساير همراهان هم 200 دلار پول تو جيبي مي‌دهند.


هر تيم به صورت ميانگين با 45 نفر به اردوي تداركاتي مي‌رود.


با جمع زدن تك تك هزينه‌ها يك اردوي 10 روزه براي يك باشگاه ليگ برتري حدود 107250 دلار آب مي‌خورد كه مبلغ قابل توجهي است.

212 ميليون هزينه كلي هر تيم
با بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد يك اردوي بين‌المللي براي تيم‌هاي ايراني مبلغي حدود 107250 دلار هزينه در بر دارد. سال گذشته با توجه به قيمت دلار، هزينه يك اردو تقريبا 128 ميليون تومان درمي‌آمد، اما حالا اين مبلغ به 212 ميليون رسيده است. اين نكته را هم نبايد فراموش كنيم كه در فوتبال روز دنيا، تيم‌هاي حرفه‌اي نه تنها براي چنين اردوهايي هزينه نمي‌كنند، بلكه با برگزاري چنين اردوهايي درآمدزايي هم دارند. به طور مثال باشگاه بارسلونا فصل گذشته از برگزاري اردوي پيش‌فصل در آمريكا مبلغي حدود 8 ميليون دلار درآمد داشته است كه چنين درآمدي براي باشگاه‌هاي ايراني يك آرزو به حساب مي‌آيد.

5/1 ميليارد كمك به صنعت توريسم تركيه
با توجه به حضور هفت تيم در تركيه در هفته‌هاي اخير، مي‌توان گفت فوتبال ايران مبلغي حدود يك ميليارد و 484 ميليون تومان به صنعت توريسم تركيه كمك كرده و اين در حالي است كه ما در كشورمان با توجه به شرايط مختلف جغرافيايي و آب و هوايي مي‌توانيم كمپ‌هاي قابل قبولي داشته باشيم و از اين طريق درآمدزايي كنيم، اما تا به حال كمتر كسي به فكر اين مساله بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل