بازدید 29300

توطئه کشورهای خارجی برای جذب نخبگان ایرانی

هنوز چند سالي از ماجراي پيشنهاد ميلياردي كشور تركيه به حسين رضازاده نگذشته كه موارد مشابه روز به روز افزايش يافته و به عنوان خطري جدي، بهره‌مندي كشور از قشرهاي گوناگون نخبگان را مورد تهديد جدي قرار داده است.
کد خبر: ۲۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲ 15 November 2008
به همان اندازه كه مقامات مسئول كشور در بزرگداشت نخبگان فرهنگي، علمي و اقتصادي كوتاهي كرده و موجب بروز پديده‌اي با نام «فرار مغزها» شده‌اند، كشورهاي همسايه و كشورهاي اروپايي، بيشترين استفاده را از اين وضعيت مي‌برند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، هنوز چند سالي از ماجراي پيشنهاد ميلياردي كشور تركيه به حسين رضازاده نگذشته كه موارد مشابه روز به روز افزايش يافته و به عنوان خطري جدي، بهره‌مندي كشور از قشرهاي گوناگون نخبگان را مورد تهديد جدي قرار داده است.

بنا بر اين گزارش، تنها رجوعي سطحي به صفحات برخي روزنامه‌ها، خبر از پيشنهادهاي كلان به برگزيدگان المپيادهاي علمي جهان مي‌دهد كه با وعده‌هاي رنگارنگ به كشورهاي اروپايي دعوت مي‌شوند، اما در برخي موارد، اين وعده‌ها با پاسخ ميهن‌دوستانه اين نخبگان رد مي‌شود. اين در حالي است كه همين افراد از جمله كساني هستند كه حتي محتاج يك كامپيوتر و يا پيش‌پاافتاده‌ترين وسايل و ابزار براي انجام پروژه‌هاي خود و ارتقاي كيفي تحصيلات و تحقيقات خود هستند.

همين ماجرا در موضوع هنرمندان، اساتيد موسيقي و ديگر اقشار فرهنگي و هنري نيز جاري و ساري است كه به اندازه بي‌مهري‌هاي داخلي مورد مهر و توجه خارجي‌ها قرار مي‌گيرند.

اين در حالي است كه بنا بر تازه‌ترين اخبار، يك چهره فرهنگي و هنري معروف كشور كه از صداي معروف و دلنشيني برخوردار است، چندي پيش، قصد خروج از كشور و سكونت در يكي از كشورهاي شمالي ايران را كرده است.

اين استاد معروف كه نزديك به هفت دهه از زندگاني خود را مي‌گذراند، درخواستي را به رؤساي يكي از همسايگان شمالي كشور ارايه کرده است تا در يكي از مناطق خوش آب و هواي اين كشور ويلاي شخصي براي سكونت به وي اختصاص يابد.

نكته جالب اين‌كه تاكنون چندين بار هداياي گران‌قيمتي از سوي كشورهاي خارجي به اين استاد ايراني داده شده كه به نظر مي‌رسد دلخوري وي از برخي رفتارها و برخوردها، عامل كدورت و مقدمه‌اي براي رخت بربستن وي از ايران باشد!

گفتني است، پديده فرار مغزها در سال‌هاي اخير، به همان اندازه كه لطمات و ضررهاي بسياري را متوجه ايران كرده، براي كشورهاي خواهان اين نخبگان، سودآور و سرشار از منفعت بوده است. در حالی که رهبر انقلاب بارها در سخنان خود، تعامل با نخبگان را باعث تقویت جنبه کارشناسی برنامه‌ها و فعالیت‌ها دانسته و گفته‌اند: نخبگان فراوانی در دانشگاه‌ها و محیط‌های سراسر کشور هستند که مشتاق و آماده کمک هستند و دولت باید در عمل، خواهان و جویای این نخبگان باشد تا قدرت کارشناسی برنامه‌ها و اقدامات بیشتر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
با سلام، اگر توجه كوچكي شود، اين عزيزان حاضر نمي شوند وطن خود را ترك كنند.
کسی که عاشق ایران باشد حاضر نمی شود به دشمنان ایران خدمت کند ولو اینکه در کشورش بیکار باشد.
به هر حال طبق آموزه های قرآن خدمت به کفار و یا کسانی که در خدمت کفار هستند ، گناهی نابخشودنی است.
وقتی اشخاصی که سنگ نخبه ذوستی رو به سینه میزنند و از طرف دیگه بر عکس بجای استفاده از نیروی نخبه از افرادی که نزدیکی سیاسی با حزب یا گروه خودشون دارند همه این حرفا که باید از نخبه های کشور حمایت کنیم به کشک تبدیل میشه
خوشا به حال مسولان که نخبگان به راحتی از مملکت خارج شده و صرفا بعضی از این افراد متاسفانه به فکر دعواهای سیاسی خود هستند.
به جای این کار ها بیایند امکانات و عواملی را که مانع خروج نخبگان از کشور شده را شناسایی و در صدد تقویت آنان برآیند.
این امر بصورت وحشتناکی در حوزه نیروهای کاری متخصص جریان دارد بخصوص نیروهای متخصص کاری در ابتدا با فکر وانگیزه وارد شده و شرکتهای دانش محور تاسیس میکنند پس از آن میفهمند که یا اصلاً آنها را نمی فهمند یا باید چاله ای را بکنند و سیپس پر کنند تا برایشان نان شود!
وقتی عرضه نداریم یک دانشگاه درست حسابی بسازیم وضعیتمون از این بهترم نمیشه .. همین دانشگاه شریف که بهترین دانشگاه تهرانه در رتبه 2500 بهترین دانشگاه ها قرار داره دیگه خودتون تا آخر قضیه رو احتمالا متوجه میشید که بقیه دانشگاه های کشورمون چه بار علمی ای رو حمل میکنن.

آدم برای داشتن یک چیزایی باید خرج کنه، وقت بذاره، سرمایه بذاره، برنامه ریزی کنه ... نمیشه که دست روی دست گذاشت و همه چیزو با هم خواست ...

یا در مورد موسیقی و هنر وضعیت از اینم بغرنج تره ... و کافیه شما به یک آموزشگاه موسیقی ساده مراجعه کنید تا ببینید سالانه چقدر مشکلات مختلف براشون ایجاد میکنن،
خیلی جالب است، چطور می توانیم با این وضعیت به کشور اول منطقه تبدیل شویم خدا می داند؟
سلام
فقط کافیه یک استعلام از فارغ التحصیلان دانشگاهای شریف . امیرکبیر . تهران و... بکنند بعد عمق فاجعه رو میبینید که چند درصدشون الان ایرانند .
فرار مغزها ... آخه مغر واسه چه مونه ؟؟ الحمدالله این همه دکترا از اکسفوردو هاوايي تشریف میارن ...
وقتی در کشوری مدارک دانشگاهی که با هزار خون دل خوردن و تلاش (البته نه در دانشگاههای در پیتی) بدست می آید کاغذ پاره ای بیش نیست و در صورت خوش شانسی بتواند کاری در خور مدرکش پیدا کند اولین چیزی که شدیدا باعث آزار می شود فرمانبری مافوقهایی است که نه بر اساس توانمندی و نخبگی که بر اساس رابطه و معیارهایی که در هیچ قاموسی نمی گنجد منصوب شده اند لذا اگر کسی بتواند به جایی که شرایط کار و زندگی بهتری فراهم باشد برود اگر نرود بهتر است به دکتر مراجعه کند
فقط نخبگان نيستند بلكه همين متخصصين و مهندسين متخصص نيز در حال كوچند. الا ن به خود من پيشنهاد براي كار در يك شركت مهندسي در مالزي حقوق 15 ميليون تومان با يك خانه جهت اسكان داده اند. در كشور هلند نيز اين پيشنهاد به من و امثال من با حقوق 7000 يورو داده مي شود. به نظر شما چرا ما با اين شرايط بايد چه كار كنيم ؟آيا واقعا از خدمات ما استفاده مي شود؟ به خدا افسرده شديم!
بسلام. يكي از دانشجويان نابغه دانشگاه شريف كه با مدل بالاي 5/19 در رشته برق در مقطع ليسانس فارغ التحصيل شده بود با بورسيه 60000دلار در سال جذب بهترين دانشگاه دنيا MIT شد.در حاليكه اگر در ايران ميبود ماهي 1000دلار هم نمي‌گرفت
من مدت طولانی در شرکت مخابرات کار کردم ولی از بس تبعیض و خودخواهی و بی لیاقتی مدیران را دیدم دیگر تحمل کار کردن در انجا را نداشتم و لاجرم برای کار به کشورهای همسایه رفتم و هم اکنون در انجا مشغول کار هستم احترامی که برای بنده در اینجا قائل هستن را هیچوقت در ایران و در ان شرکت ندیدم و با اینکه دلم می خواهد برای کشورم کار کنم اما نمی توانم دوباره ان را تجربه کنم - شاید برخی فکر کنند که مملکت خودمان را دوست نداریم ولی بدانید اینطور نیست
آدم خیلی خوشحال میشه که می بینه اینقدر همه نگران فرار مغزها هستند ولی باید گفت که متاسفانه برخي در قبال این مشکل بطور دلسوزانه و هماهنگ عمل نمی کنه. خیلی از مسئولین هنوز اعتقاد دارند که مشکلی به اسم فرار مغزها نداریم بلکه این مهاجرت نحبگان است و مهاجرت هم امر ناپسندی نیست، اگر کسی تعصب مذهبی و ملی ندارد ما هم او را نمی خواهیم.
سلام،

آقا به خدا من فارغ التحصيل كارشناسي ارشد از بهترين دانشگاه هاي تهران هستم كه در مجموعه دولتي كار مي كنم و الان كه آخر ماه 8 هستم هنوز حقوق امسال را دريافت نكرده ام، درحالي كه از بهترين دانشگاه خارجي پذيرش دارم! به نظر شما و هر عقل سليم ديگري بايد چكار كنم؟ بمونم و به خانواده ام فشار بياورم يا بروم و فقط درد دوري را تحمل كنم؟
من دانشجوي ترم آخر كارشناسي ارشد در يكي از دانشگاه هاي تهران هستم و توان انجام پروژه هاي صنعتي را نيز دارم در چند هفته گذشته به بيشتر مراكز پژوهشي و صنعتي كه بودجه گزاف از دولت مي گيرند سر زدم و فقط يك نتيجه گرفتم كشور ما هيچ نيازي در هيچ زمينه ندارد يا تمام نياز ها سكريت هستند. پس بايد به جايي رفت كه بتوان مفيد بود
دختر من کارشناسی رایانه را از دانشگاه شریف گرفت و الان با بورس و امکانات خوب در بهترین دانشگاه سویس تحصیل و تحقیق میکند ،در تمام دوران تحصیل در مرکز تحقیقات ریاضیات و فیزیک نظری مجانا"به کار تحقیق مشغول بود که حاصل آن چند مقالهPaper در مجلات علمی معتبر بود قبل از رفتن از ایران به واسطه ارائه یک مقاله راجع به تشخیص سرطان پوست از طریق عکس برداری به دانشگاه ساندیگو دعوت شد هزینه کل مسافرت را من که پدرش هستم پرداخت کردم . قرار شد این هزینه بعدا پرداخت شود با وجودی که آقایان دستور پرداخت را داده اند .هنوز بعد از یک سال ونیم ما این هزینه را که فقط پول بلیط هواپیماست دریافت نکرده ایم در حالیکه او هنوز با این مرکز همکاری دارد .
اين ور آب هم همينه يا لا اقل براي خارچي ها اينطوريه.من خودم پنج سال بعد از فارغ التحصيلي ايران کار کردم.همه جا اين مشکلات هست.بايد ايران بسازيم.ترا خدا اينقدر به مردم روحيه منفي نديد.آقاي عزيزي که مي گي همه متخصصين در حال کوچند فکر مي کني اين متخصصين در غربت الان وضعشون خيلي خوبه؟هر چي بگم فايده نداره هرکسي بايد خودش تجربه کنه.فقط ترا به خدا به مردم روحيه منفي نديد.
سلام
به عقیده من ما می بایست بیش از هر چیز بهره برداری از مغزها را مطرح کنیم و به آن بپردازیم. در دنیای امروز که دهکده جهانی ارتباطات است، دیگر فرار مغزها مفهومی ندارد. بدانیم که اگر فرار مغزی باشد به همان اندازه و یا بیشتر ورود مغزها را هم داریم. ما راه استفاده از این مغزها را نمی دانیم. این مشکل ماست که می بایست به آن بپردازیم!
براي كشوري كه مدعي رسيدن به بالاترين سطح قله علمي ميباشد فرارمغزهاو متخصصان بسيار بد است به نظر من بر همه مسئولين واجب است كه با برنامه ريزي و تمهيدات عاقلانه از خروج اين سرمايه ها به خارج جلوگيري بعمل آورند زيرا بهترين سرمايه نيروي و جوان متخصص ميباشد .
من دانشجوی شریفم. تو دوره ما رشته ی کامپیوتر 30 نفر ورودی داشت. الان که فارغ التحصیل شدیم فقط 5 تامون ایرانیم. این فاجعه اس...
بايد به همه نخبگان واقعي مقام هاي عالي علمي و بودجه كافي دهيم بطوري كه احساس كنند هيچ جايي اينگونه موقعيتي كسب نخواهند نمود.
من البته نمی دانم چند درصد به خاطر فرار رفته اند، اما شخصا پس از لیسانس الکترونیک و فوق لیسانس MBA از دانشگاه شریف الان در انگلستان مشغول تحصیل هستم. دلیلش هم این است که مقطع دکترا در ایران به هیچ دردی نمی خورد و تلف کردن عمر است چون اصلا تحقیق در دانشگاه های ایران معنی ندارد و دکترای ایران فقط مدرک است، نه دانش. اما فکر می کنم که بر خواهم گشت، البته اگر من را هیات علمی جای به درد بخوری بکنند و گرنه که ... خدا می داند چه خواهد شد.
من مردی 33 ساله متاهل تا چند صباح دیگر از تز دکتری ام در خارج از ایران دفاع خواهم کرد، هشت سال هم مدرس دانشگاه ایران بودم. سال قبل مقاله من در بین 18 مقاله پذیرفته شده دانشگاه کمبریج انگلستان قرار گرفت، من دوست داشتم حالا که برای سخنرانی به کمبریج می روم در کنار اسم موسسه و دانشگاه خودمان در اینجا اسم ایران عزیزم را قرار دهم، خدا گواه است که شاید بیش از 5 ایمیل و دهها بار تلفن به سفارت، رایزن علمی، دانشگاه شهرستانی که من در ایران مدرسش بودم زدم اما خیلیها که اصلا جوابم را ندادند، حال چون از لحاظ مالی سفر ده روزه به انگلیس برایم و هزینه کنفرانس بالغ بر 3 میلیون خرج داشت، با خود گفتم که یک صحبتی با مدیر موسسه ای که در آن تحصیل می کنم داشته باشم، خدا گواه است بعد از 6 ساعت به من زنگ زدند و گفتند چک شما آماده است و حدود 2 میلیون به من دادند!! تازه جالب اینجاست که از من بسیار عذر خواهی کردند که نتوانسته اند یک سوم مبلغ دیگر را بدهند!! آری آنروز من در منزلم ساعتها به حال خودم و شاگردان برجسته ایرانی ام گریستم و با خود می گویم مگر کشور ما فقیر است!! شاید باور نکنید اما می توانم کتابی خاطره که همراه درد است را بنویسم اما چه سود از مجموعه پریشانم!
من حدود 6 سال دنبال کار بودم .الان هم حقوق مکفی نمی گیرم اونم با این تورم. فکر می کنم خانه دار یا صاحب ماشین شدن رو به گور ببرم من میتونستم یکی از خدمتگزاران به ایران باشم اما الان فقط دنبال امرار معاشم. حتی قدرت خرید یک کامپیوتر را ندارم.
شما مي توانيد آگهي جذب نخبگان را در روزنامه ها نيز ملاحظه كنيد اقامت استراليا انگلستان و ... براي مهندسان
مسئولین ؛ به فکر جوانانمان باشید ؛ بیایید یک بار هم که شده به جای ادای دلسوزی را در آوردن واقعا به فکر مملکت وجوانان آن که بزرگترین سرمایه ای کشور هستند باشید .شما را به روح رسول الله قسم دست از حزب وگروه بازی وصرف قسمتی از هزینه های حزبی وتخریب یکدیگر ؛ جهت تامین امکانات تحقیقاتی وپژوهشی جوانانمان ؛جلوی فرار مغز ها را بگیرید .باور کنید جوانان با استعداد وبا هوشی داریم اگر اینطور نبود کشور های دیگر اینچنین سرمایه گذاری نمی کردند پس اگر جوانان ما دارند از کشور مهاجرت میکنند فقط متوان گفت نشانه بی عرضگی وبی مسئولیتی مدیران مسئول است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی