بازدید 19529

در سفر احمدی نژاد به برزیل چه گذشت؟

کد خبر: ۲۵۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸ 23 June 2012
برزيل باز هم در سياست خارجي ايران خبر ساز شد. اين بار اما سو‍ژه آن سفر محمود احمدي ن‍ژاد رئيس جمهور کشورمان به برزيل براي شرکت در اجلاس سازمان ملل در مورد توسعه پايدار موسوم به ريو+20 بود. چندي پيش نيز به واسطه اتهام به دست اندازي يک ديپلمات ايراني به چند دختر زير سن قانوني در يک استخر مختلط در برزيل و بازداشت او و در نهايت بيانيه سفارت ايران در اين کشور که آن را به اختلاف و سوء تفاهم فرهنگي نسبت داده بود، نام برزيل در سياست خارجي ايران مطرح شده بود؛‌ هرچند با اخراج شخص متخلف از وزارت خارجه مشخص شد که برخورد اوليه سفارت ايران درست نبوده و بايد از ابتدا ضمن محکوم کردن حضور ديپلمات ايراني در استخر مختلط، بررسي اين تخلف و اتهامات مطروحه را توسط وزارت خارجه اعلام مي‌کرد.

دیپلماسی ایرانی نوشت: اما در حالي که هنوز دو ماه از اين اشتباه ديپلماتيک سفارت ايران در برزيل نگذشته، سفر محمود احمدي‌ن‍ژاد رئيس جمهور کشورمان به برزيل بحث‌هايي مجددا حاشيه‌هايي به همراه داشته است. به نظر مي‌رسد که اين بار مقامات وزارت خارجه بايد سريع تر و صريح تر در مورد مسائل مطرح شده در مورد اين سفر پاسخگو باشند تا از لکه دار شدن حيثيت وزارت خارجه در افکار عمومي پرهيز شود. سوالات و شبهاتي که در اين زمينه مطرح هستند در برگيرنده مسائل زير هستند:

1-چه هماهنگي‌هاي ديپلماتيکي براي اين سفر صورت گرفته بوده است؟ با توجه به سفر از پيش تعيين شده رئيس جمهور به برزيل براي شرکت در اين اجلاس جهاني منطقا بايد از مدتها قبل رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي لازم براي اين سفر صورت گرفته باشد. در رسانه‌ها آمده است به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري آمده که «محمود احمدي‌نژاد در فرودگاه ريودوژانيرو برزيل مورد استقبال محمدجواد محمدي‌زاده معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط زيست، سفير جمهوري اسلامي ايران در برزيل و جمعي از مقامات برزيل قرار گرفت». دقيقا چه مقامي از برزيل به استقبال رئيس جمهورکشورمان رفته است؟‌ در هماهنگي‌هاي صورت گرفته قرار بوده که چه کسي از رئيس جمهور در فرودگاه استقبال کند؟ آيا اين امر صورت گرفته؟‌ واکنش مقامات ديپلماتيک کشورمان به اين مسئله چه بوده است؟‌

2- منابع خبري برزيل روز سه‌شنبه خبر دادند که ديلما روسف، رييس‌جمهوري برزيل، درخواست همتاي ايراني خود، محمود احمدي‌نژاد، براي ديداري دو جانبه در حاشيه کنفرانس «ريو +20» را رد کرده‌ است. آيا اين مسئله صحت دارد؟ آيا در هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي اين سفر ديدار رئيس جمهور کشورمان با رئيس جمهور برزيل تنظيم شده بوده است؟ چرا اين ديدار لغو شده و واکنش ديپلماتيک ايران چه بوده است؟

3- در خبرها آمده که قرار بوده در روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمود احمدي نژاد در برزيل، از يک ستون بدل ستون‌هاي تخت جمشيد که از سوي دولت ايران به اين شهر اهدا شده‌ بود رونمايي شود. ولي ادواردو پائس، شهردار ريو دوژانيرو، اين مراسم را لغو کرده است. آيا اين خبر صحت دارد؟‌ دليل اين لغو چه بوده و واکنش ايران به اين مسئله چه بوده است؟

4- به غير از شرکت در اجلاس ريو+20 برنامه ديگري در دستور کار سفر رئيس جمهور به برزيل وجود داشته است؟‌ اگر تنها برنامه سفر حضور در اين نشست بوده ضرورت شرکت رئيس جمهور در اين اجلاس چه بوده است؟‌ آيا سطح اين اجلاس متناسب با شرکت رئيس جمهور کشورمان بوده است؟ چند رئيس جمهور ديگر در اين اجلاس شرکت کرده‌اند؟‌ آيا شرکت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کفايت نمي‌کرد؟‌ چه مسئله اي شرکت رئيس جمهور در اين اجلاس را ضروري مي‌کرد؟



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی