بازدید 5255

بیانیه پایانی نشست رهبران سازمان شانگهای

در این بیانیه آمده است: هر تلاشی برای پایان دادن به مسئله ایران با استفاده از زور، غیرقابل قبول است و به عواقبی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت که ثبات و امنیت منطقه و کل جهان را بر هم می‌زند.
کد خبر: ۲۴۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰ 07 June 2012
بیانیه پایانی رهبران "سازمان همکاریهای شانگهای"(SCO) با هر گونه راهکار نظامی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران یا هر گونه دخالت نظامی در خاورمیانه از جمله سوریه مخالفت کرد و آن را سبب بر هم خوردن امنیت و ثبات منطقه و جهان دانست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سران سازمان شانگهای به رهبری روسیه و چین در بیانیه پایانی دوازدهمین نشست رهبران سازمان شانگهای در چین با هرگونه مداخله نظامی در خاورمیانه و شمال آفریقا مخالفت کردند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو با هر دخالت نظامی در امور این منطقه یا تغییر نظام با زور یا تحریم‌های یکجانبه مخالف است.

رهبران سازمان شانگهای همچنین با استفاده یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مخالفت کردند و آن را باعث برهم زدن  ثبات و امنیت بین المللی خواندند.

در این بیانیه آمده است: هر تلاشی برای پایان دادن به مسئله ایران با استفاده از زور، غیرقابل قبول است و به عواقبی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت که ثبات و امنیت منطقه و کل جهان را بر هم می‌زند.

بیانیه سازمان شانگهای همچنین خواستار یک راه حل صلح آمیز در مورد مسائل سوریه از طریق گفتگوهای سیاسی شد.

این بیانیه در زمانی منتشر شد که رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های منطقه در دو روز گذشته بشدت درباره تغییر موضع روسیه در قبال مسائل منطقه بخصوص مسئله سوریه مانور می‌دادند.

این بیانیه با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد که کشورهای عضو مخالف مداخله نظامی در امور منطقه و اعمال تحریم‌های یکجانبه و استفاده از زور برای رها کردن قدرت هستند.

این بیانیه که در پکن منتشر شده است توسط رهبران کشورهای عضو از قبیل روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در پایان اجلاس دو روزه که با حضور "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران به عنوان عضو ناظر برگزار شد امضا شده است.

این درحالیست که پیش از این نیز رهبران چین و روسیه در بیانیه و اظهارات جداگانه‌ای بر موارد فوق که در بیانیه پایانی اجلاس نیز بر آن تاکید شده است اشاره کرده بودند.

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای همچنین خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی شدند.
در بیانیه پایانی نشست امروز سران شانگهای آمده است: سازمان همکاری‌های شانگهای از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد تا پروتکلی در خصوص توافق برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی امضاء کرده و همچنین به شکل‌گیری عملی چنین منطقه‌ای کمک کنند.

در این بیانیه تأکید شده است که کشورهای عضو سازمان شانگهای خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و رعایت دقیق توافقات مربوط به عدم گسترش هسته‌ای هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی