بازدید 16912
داستان یک پروژه ملی که از نساختن فرسوده شد؛

راه ارتباطی ۲۵ میلیون نفری ساخته نمی‌شود؟!

ظاهرا آزادراه همیشه در حال ساخت تهران‌ ـ شمال هر ایرادی داشته باشد، مطمع نظری خوبی است برای کسانی که به دنبال گزک گرفتن هستند؛ آزادراهی که یک مقام اسبق از تصمیم اولیه واگذاری آن به درگاه الهی استغفار می‌کند، در حالی که یک مقام ناظر درباره اوضاع و احوال آن آگاهی ندارد و البته مجری برای پایان کار شرط می‌گذارد و فرصت بی‌نظیری درست می‌شود که یک رسانه با کوفتن بر طبل انتقاد، به دنبال تبلیغات پروژه‌های تحت نظر مدیران خود برود!
کد خبر: ۲۴۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳ 06 June 2012
بلوچ‌ها بر این باورند که البرز مخفف «اله بُرزی» است؛ یعنی برافراشته توسط خدا. نام زیبایی که به رشته کوه درهم تنیده شمالی کشورمان بخشیده شده تا یادمان بیاید گذر از آن به این آسانی‌ها نیست؛ اما نه اینقدر که با علم و تجهیزات امروزی هم ساخت یک بزرگراه برای عبور از آن بیش از سی و چند سال به طول بینجامد!

به گزارش «تابناک»، پروژه آزادراه تهران ـ شمال، بخشی از آزادراه سراسرى شمال ـ جنوب کشور است که قرار است، کوتاه‌ترین راه ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس باشد و نقش کلیدی در ترانزیت منطقه ایفا کند؛ اما وقتی مهمتر از این هدفگذاری جلوه می‌کند که بدانیم در شمال البرز، جمعیتی حدود ده میلیون نفر ساکن هستند و در جنوب آن نیز شهرهایی با پانزده میلیون سکنه هستند و هنوز هیچ راه ارتباطی استانداردی برای رفت‌وآمد این بخش بزرگ از جمعیت کشورمان (بیست و پنج میلیون نفر یا معادل یک سوم جمعیت کشور) نیست؛ با یادآوری این نکته که حتی آزادراه قزوین ـ رشت هم هنوز در بخشی از مسیر به پایان نرسیده و به جاده قدیم وابسته است!



البته آزادراه همیشه در حال ساخت تهران ـ‌ شمال افزون بر ساخته نشدن در طول ازمنه، ویژگی‌های بارز دیگری هم دارد؛ تنها آزادراهی که متولی اجرای آن وزارت راه نیست، تنها پروژه‌ای که همه دولت‌ها قول پایان دادن آن را داده‌اند اما حتی دلایل خلف وعده‌شان را نگفته‌اند؛ تنها پروژه‌ای که مجری آن نه کار را به پایان رسانده و نه راهکاری برای جریمه دیرکرد آن دیده شده و موارد دیگر از این دست که وقتی اضافه شدن پیمانکار و حتی کارگر خارجی برای ختم ماجرا و همچنین ردیف بودجه ادامه‌دار و هزینه رو به افزایش پروژه را هم در نظر بگیریم، با معجونی روبه‌رو خواهیم شد که «فاجعه» لقب دادنش، کمترین حد انصاف خواهد بود.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که آخرین وعده‌ها برای پایان آزادراه تهران ـ شمال هم سرانجامی جز تمدید مهلت به خود نمی‌بیند و یکی از مجریان پروژه برای اتمام بخش تحت سرپرستی‌اش شرط و شروط هم می‌گذارد تا شاید این فرار به جلوی وی، موجب باز شدن چندباره طرح فسخ قرارداد با مجریان کنونی و احتمالا واگذاری به یک پیمانکار دیگر بشود.

اینجاست که بنیاد مستضعفان با در اختیار داشتن سهم ۵۰ درصدی در این غوره مویز شده، واکنش شدیدی نشان می‌دهد تا زمینه‌ای پدید آید که از یک سو رسانه‌هایی مانند ارگان شهرداری تهران، فرصتی برای کنایه به دولت بیابند و از سوی دیگر، فلان مقام مسئول از واگذار نشدن بخش‌های دیگر پروژه به مجری شکست خورده بگویند؛ انگار نه انگار که سال‌هاست از کلنگ خوردن کار می‌گذرد و هنوز رانش زمین، تملک نشدن برخی زمین‌ها، دیر رسیدن بودجه و ال‌سی و از این دست بهانه‌ها، به بی‌کفایتی مجموعه‌های گوناگون تعبیر می‌شود!

کریدور تهران‌ ـ شمال که در مجموع ۱۲۱ کیلومتر طول خواهد داشت، به چهار بخش تقسیم شده و اکنون در همه قسمت‌ها لنگ می‌زند، ولی هیچ کس به اصل ماجرا کاری ندارد و همه به آن به چشم بهانه‌ای برای رسیدن به منویات خود نگاه می‌کنند. بخوانید و قضاوت کنید:



اگر در جمع مسافت چهار قطعه آزادراه به عددی غیر از ۱۲۱ کیلومتر تعریف شده در شرح پروژه رسیدید، به این نکته توجه داشته باشید که این آمار و ارقام، برگرفته از سخنان مسئولان است و به عبارتی بهتر، فعلا پاسخی برای این ابهام وجود ندارد! شاید بد نباشد اضافه کنیم؛ آب‌بر، مدیر عامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال در نشست خبری اخیر خود گفت: «با راه‌اندازی این آزادراه، مسیر کنونی تهران‌ ـ شمال از جاده چالوس ۶۷ کیلومتر کوتاه می‌شود». البته شک نداریم که با ساخته شدن این راه جدید، مسافت دو منطقه کوتاه‌تر خواهد شد؛ اما دلیلی نخواهد داشت که مجموع مسافت‌های مسیر تهران‌ ـ کرج و کرج‌ ـ چالوس را با هم جمع کنیم تا به برتری راه ساخته نشده برسیم؛ بماند که با احتساب همین گفته آقای مدیرعامل نیز دوباره به این نتیجه می‌رسیم که مسافت پروژه مورد گفت‌و‌گو‌‌ همان ۱۲۱ کیلومتر درست است، نه عدد دیگری!
منطقه یک آزادراه تهران‌ ـ شمال: حد فاصل غرب رودخانه کن در انتهای غربی تهران (تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان) تا منطقه دوآب شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر.

پیشرفت: ۳۸ درصد

زمان وعده داده شده برای تحویل: پایان سال ۹۲

شروط: تأمین فاینانس (منابع مالی) و تملک اراضی

توضیحات: پیمانکار چینی این بخش که حتی از کارگران چینی بهره می‌گیرد، همواره به حل نشدن مشکل مالی گلایه دارد، در حالی که مدت اعتبار قراردادش رو به پایان بوده و ظاهرا قرار است این قرارداد تمدید شود! ـ البته مشاور پروژه هم یک شرکت انگلیسی بوده که مدت قراردادش به پایان رسیده و بنا بر سخنان مدیر اجرایی این قسمت، قرار است مشاور چینی جایگزین آن شود؛ ظاهرا عملکرد پیمانکاران مثبت ارزیابی شده که قرارداد‌ها بدون اینکه حرفی از جریمه باشد، تمدید خواهد شد!

البته گویا تأمین ارزی پروژه پس از یکی، دو سال کش و قوس، سرانجام به وزارت راه واگذار شده، ولی تملک اراضی بخشی از مسیر فعلا در اختیار شورای اسلامی محله قرار دارد و نیازمند استفاده وزیر از اختیارات قانونی خود است؛ باید دید وزیر راه و شهرسازی چه زمانی در این باره تصمیم خواهد گرفت.

منطقه دو آزادراه تهران‌ ـ شمال: حدفاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر.

پیشرفت: تونل شش و نیم کیلومتری این مسیر یک ششم پیشرفت داشته است.

زمان وعده داده شده برای تحویل: سه سال دیگر

شروط: تأمین منابع مالی

توضیحات: ظاهرا تونل بزرگ البرز که قرار است در این منطقه حفر شود، با مشاوره شرکت روسی طراحی شده و به دلیل واقع شدن روی گسل کندوان، کلا به صورت انفجار و خاکبرداری حفر خواهد شد و از ماشین حفار در آن استفاده نمی‌شود.

گفتنی است، عملیات عمرانی در مناطق ۲ و ۳ آزادراه توسط شرکت آزادراه تهران‌ ـ شمال انجام نمی‌شود. مدیرعامل این شرکت علت این کار را اینچنین توضیح می‌دهد: قائم مقام پیشین وزارت راه و شهرسازی در نامهٔ شماره ۴۴، ۷۶۰۳۶۷ در سال ۹۰ به شرکت آزادراه ابلاغ کرد که همه عملیات اجرایی در منطقه ۲ و ۳ کاملا متوقف شود که تا امروز نیز این ابلاغیه در حال اجراست.





منطقه سه آزادراه تهران ـ شمال: حدفاصل پل زنگوله تا سه راهی دشت‌نظیر به طول ۵۴ کیلومتر.

پیشرفت: ---

زمان وعده داده شده برای تحویل: از زمان آغاز تا پایان؛ دست کم چهار سال.

شروط: ---

توضیحات: در این منطقه، هیچ‌گونه عملیات اجرایی و عمرانی انجام نشده و فعلا توضیحات خاصی برای آن ارائه نشده است!

منطقه چهار آزادراه تهران ـ شمال: حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر تا چالوس به طول ۲۱ کیلومتر.

پیشرفت: ۸۳ درصد

زمان وعده داده شده برای تحویل: آخر شهریور ماه ۹۱

شروط: تأمین منابع مالی و آزادسازی اراضی معارضی

توضیحات: این منطقه توسط پیمانکاران داخلی در دست اجراست و به مانند دیگر قطعات، پروژه از زمانبندی عقب است. مطالعات آن توسط چندین شرکت چینی و ایرانی انجام شده بود که به دلیل نقص برخی از بررسی‌ها، در برخی نقاط با ریزش روبه‌رو شده، ولی هم‌اکنون شاهدی برای برخورد با خطاکاران در دست نیست.

نخستین نتیجه مجموع آمار و ارقام یادشده این خواهد بود که زمان بهره‌برداری کل پروژه با گذشت این همه سال، هنوز نامعلوم است!

البته خواندن بخشی از سخنان برخی مسئولان نیز درباره این پروژه خالی از لطف نیست:

*نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست وزارت راه و ترابری وقت در حاشیه بازدید از آزاد راه تهران ـ شمال: منطقه چهارم این آزاد راه امسال، قطعه نخست سال بعد و کل آزاد راه هم تا پایان دولت دهم بهره‌برداری می‌شود. (واحد مرکزی خبر - چهارم اردیبهشت ۱۳۹۰)

*علیرضا محفوظی، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی استان مازندران و زمانی که از وی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال، پروژه‌های مسکن مهر در کشور، جاده دو طبقه در مازندران و... پرسیدند، یا گفت: «اطلاعی در این باره ندارم» و یا پاسخ داد: «این پروژه‌ها در کشور به خوبی در حال پیشرفت است» و البته افزود: «آماری در این باره ندارم» (فارس - ۱۳ مهر ۱۳۹۰).

*اکبر‌ ترکان وزیر اسبق راه‌وترابری: من در پیشگاه الهی استغفار می‌کنم که این پروژه مهم را به بنیاد مستضعفان واگذار کردم. از خدا طلب مغفرت می‌کنم؛ عین حقیقت است. در آن زمان ده شرکت خصوصی در قالب یک کنسرسیوم برای ساخت این آزاد راه اعلام آمادگی کردند. از آن طرف هم بنیاد مستضعفان متقاضی بود، بنده تصمیم گرفتم این پروژه را به بنیاد واگذار کنم که البته اشتباه بزرگی را مرتکب شدم … راه نجات این است که انتخاب پروژه از مجرای سیاسی برگردد به مجرای حرفه‌ای. پروژه آزاد راه تهران ـ شمال را باید از بنیاد مستضعفان بگیریم، چون تا زمانی که دست این بنیاد باشد، ساخته نخواهد شد... نمایندگان مجلس به عنوان بخش دیگری از مشکلات وزارت راه و ترابری هستند. در پروژه‌های وزارت راه در واقع اسیر «فشار تراپی» می‌شویم؛ فشار تراپی هم به این گونه است که نمایندگان مجلس به لحاظ موقعیت‌های منطقه‌ای که دارند، علاقه‌مند هستند که در دوره جدید نیز رأی آورند. (همشهری - ۲۶ مهر ۱۳۹۰)

*علی اکبر آقایی، رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: پروژه آزادراه تهران‌ ـ شمال اشکال حقوقی دارد؛ زمان اجرای این پروژه دو برابر شده است و باید برای تسریع در اجرای این پروژه شیوه قرارداد با طرف مشارکت یعنی بنیاد مستضعفان تغییر کند و یک زمانبدنی برای آن در نظر گرفته شود... در ابتدا قرار بود کل پروژه توسط بنیاد مستضعفان اجرا شود و فقط بحث آزادسازی آن با وزارت راه و شهرسازی باشد؛ اما بعد از آن سهم بنیاد مستضعفان از کل پروژه به ۸۰ درصد تغییر یافت و سپس ۵۰ درصد اجرای این پروژه به دولت واگذار شد. (ایلنا - ۱۹ فروردین ۱۳۹۱)

*مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال در کنفرانس خبری: تأمین نشدن منابع مالی بموقع و حل نشدن مشکل معارضین از دلایل عمده تأخیر در راه اندازی بزرگراه بوده... اصلا دعوایی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه وجود ندارد؛ حداقل از دید من فقط مسأله زیادی بزرگ شده است... اگر قرار به کنسل کردن قرارداد است، با مذاکره این کار صورت می‌گیرد تا رضایت طرفین جلب شود، ولی از نظر قانونی نمی‌توان یک طرفه بخشی از قرارداد را منتفی کرد... اگر طولانی بودن ساخت دلیل ورود شریک دیگر به پروژه است که دولت زمین و پول به موقع نداده است. ما قرارداد داریم و نمی‌‌توان یک طرفه آن را کنسل کرد. اگر کار به بحث حقوقی کشید، دادگاه باید مقصر را پیدا کند. (ایسنا - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱)

*احمد صادقی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور: بنیاد مستضعفان پانزده سال برای ساخت قطعات یک و چهار فرصت داشت و انتظار این بود که بنیاد هم با وزارت راه همکاری کند؛ اما انتظارات را آن گونه که شایسته بود، انجام ندادند... اگر مشکل منابع مالی بود، پس چرا بنیاد به فعالیت خود ادامه داد؟... قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال به بنیاد واگذار نمی‌شود و در این راستا در حال مذاکره با چند کنسرسیوم داخلی و خارجی هستیم... با سه شرکت خوب که سابقه درخشانی در احداث آزادراه دارند، مذاکره کردیم اما به دلیل ناتوانی در سرمایه گذاری به توافق نرسیدیم. (ایلنا - شانزدهم خرداد ۱۳۹۱)

*یک مقام آگاه: وزارت راه و ترابری برای خارج کردن بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراه تهران شمال، باید نزدیک ۱۷۰ میلیارد تومان به بنیاد خسارت پرداخت کند که نحوه پرداخت آن در یک کارگروه کار‌شناسی در حال بررسی است... خروج چینی‌ها از آزاد راه تهران‌ ـ شمال نیز به دنبال خروج بنیاد از این پروژه اتفاق خواهد افتاد و قطعه اول این آزادراه به شکل پروژه‌های خرد به پیمانکاران داخلی واگذار خواهد شد... احتمالا رقم خسارت بنیاد مستضعفان در بودجه سال آینده وزارت راه و ترابری دیده خواهد شد تا از طریق بودجه بدهی به پیمانکاران به بنیاد پرداخت شود. (مهر ـ شانزدهم خرداد ۱۳۹۱)



با این تفاسیر حق خواهید داد که عمده مشکل ساخته نشدن این پروژه ملی، شاید قرارداد اولیه بسته شده برای ساخت آن به نظر برسد؛ جایی که نه مکانیزم تشویق و تنبیهی در قرارداد تعریف شده و نه ملاک واگذاری مسائل فنی بوده است و...، اما با اندکی توجه، درمی‌یابیم که مشکل بزرگتری هم در کار است؛ تاکنون هر کسی از دید خود به ماجرا نگاه کرده و تنها چیزی که اهمیت نداشته، پایان یک پروژه بزرگ ملی با فایده‌های بسیار است.

اینجاست که یک نماینده شدید‌ترین انتقادات را حواله مجری کار می‌کند، بدون اینکه بگوید چه کسی این پیمانکار را به کار مهم گمارده و نماینده‌ای دیگر به دفاع از بخشی از بدنه پروژه می‌پردازد که شاید قصورش گذشت ناشدنی باشد! یک مسئول تنها به فکر سود مجموعه خودش است و حاضر به کناره‌گیری نمی‌شود و مسئول مقابل به جای بازخواست وی، حاضر به پرداخت غرامت می‌شود!

از سوی دیگر، نه نهاد حقوقی به ماجرا راه می‌یابد تا شاید مدعی العموم ماجرا باشد و دیگری به فکر ماهی گرفتن از آب گل‌آلود برمی‌آید تا از خودمان بپرسیم:

اگر رویکرد مقامات، خدمت به مردم است و سود این آزادراه نصیب یک سوم جمعیت کشورمان خواهد شد، چگونه است که پای شکایت و خسارت و پیمانکار خارجی به میان می‌آید؟

و اگر این فرض نادرست باشد، چرا ارگانهای نظارتی، حسابرسی و حتی دادرسی در لباس مدعی العموم هم شده به ماجرا راه پیدا نمی‌کنند تا ماجرا ختم به خیر شود؟!

نکند خدای نکرده زمان طولانی پروژه خیلی چیز‌ها را فرسوده و مشمول زمان کرده باشد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۳۹
کسانی که در این پروژه کم کاری میکنند در پیشگاه خداوند متعال جهت خون انسانهای مظلومی که در تصادفات جاده های شمال کشته میشوند مسؤلند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
خون انسانهایی که میروند شمال
ما که پول نداریم از شهر خودمون بیرون بریم چه برسه شمال
من که اصلا دوست ندارم این اتوبان باز بشه چون طبیعت شمال بصورت کامل از بین خواهد رفت خرید باغ و ویلا هم دیگر برای 70 درصد خانواده ها رویایی دست نیافتنی میشه همین چالوس هراز و فیروزکوه کافیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
آقا زمینهای اطرافش قبلا خرید و فروش شده قبل از تصویب طرح
حالا اگر صد سال هم طول بکشه برای سرمایه گذار فرقی نمیکنه اون به پولش میرسه
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
سلام دوست عزيز
با احترام براي نظر شما :« من فكر ميكنم اين پاك كردن صورت مسئله است . در تمام دنيا داشتن سيستم حمل و نقل سريع و ايمن يك زير بناي ملي محسوب مي شود و اما در مورد محيط زيست و قيمت املاك و ... بايد راهكارهاي ديگري انديشيده شود كما اينكه اين مشكلات در نقاط ديگر كشور كه طبيعتي متفاوت با شمال كشور دارند نيز ديده ميشود .
به عمر ما که نرسید..ببینیم بچه های ما می تونن تو این بزرگراه ویراژ بدن یا نه؟؟؟میگم حالا که قرار نیست این بزرگرا ساخته بشه چطوره دریای خزر و شمال رو بیاریم تهران که نخوایم بزرگراه الکی بزنیم...اینکه خیلی راحت تره ما هم که کماکان می توانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
این کار که داره انجام میشه. مگه نمیدونی قراره آب خزر به کویر منتقل بشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
تعارف نکن عزیزم
ببین اگه دوس داری بگیم کل مملکتو بیارن تهران خدمت شما که دیگه نخواین اذیت بشین...
بابا رو که نیست هی....
آخرین سنگر سکوته. جز تاسف چه باید گفت. یعنی خودشون نمیدونن. فقط این سرمایه مملکت که داره مفت هدرمیره.داریم از عدم مدیریت صحیح رنج میبریم.
اي بابا تونل كندوان رو عریض كردن 7سال طول كشيد من فكر ميكنم نوه ونتيجه من هم اين راه رو نخواهند ديد
يك كلام ،نمي خواهند مردم شمال بروند. بقيه اش بهانه است.
اي آقا بالاخره يه طوري مي‌شه ديگه، كي به كيه!!!!!!!!!!!
آقا من موندم آخه چرا با وجود پیمانکارای داخلی کار رو به چینی ها دادن؟؟؟ مگه همین آزاد راه خرم آباد پل زال تو کوههای زاگرس هم حدود 100 کیلومتر با حدود 25 کیلومتر تونل نبود؟ چجوری پیمانکار داخلی با 50 درصد سرمایه گذاری داخلی زودتر از موعد تونست تحویل بده؟....
دق کردیم بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
آخه جوانهای چینی زیادی بیکار هستند
بنده خدا ها گناه دارن!
تونل كندوان به طول دو كيلومتر كه قبلا يك طرفه بود ، حدود چهارده سال طول كشيد تا توسط بنياد يك باند اضافه شود و دوطرفه گردد حال با يك تناسب ساده احداث يك باند از 120كيلومتر بزرگراه نياز به زمان 840 سال توسط بنياد دارد در نتيجه براي چهار بانده كردن آن نياز به 3360 سال مي باشد پس هنوز دير نشده لذا عجله نكنيد !!! فقط .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
تونل کندوان با امکانات آن زمان چند وقته تموم شد ؟
ما اینجا دایم از خاک میمیریم شما تو فکر راحت شمال رفتنید.ای خدا زردک کیلو چند .خاک خرده -آبادان
جهت اطلاع ، در قراردادهای منعقده همه گونه موارد تشویقی و تنبیهی و جریمه دیرکرد و.... موجود بوده و دیده شده،تمامی قراردادهای منعقده در پروژه های داخلی از قراردادهای تدوین شده سازمان مدیریت پیروی میکنند و کاملا مشخص و گویا هستند ، که خبرنگاران محترم در صورت پیگیری میتوانند کاملا برای همگان روشن کنند. این موضوع دیرکرد پیمانکاران و دیرکرد دولت در تامین منابع مالی چیز جدیدی در پروژه های ملی در دست احداث نیست و اکثر پیمانکاران با اینگونه مسایل مواجهند و مسیله ی غیر قابل حل و قفل کننده ای نیست. به نظر میرسد مسیله اصلی در این است که یک طرف قضیه بنیاد است که به قول جناب ترکان به صورت مهندسی و فنی وارد قضیه نشده و طبعا به صورت طبیعی هم خارج نخواهد شد.
لطفاً به پروژه تمام نشدنی مصلای تهران هم بپردازید.
نتیجه واگذاری کار های بزرگ عمرانی بدون در نظر گرفتن مقررات مربوطه و صرفا با توصییه این مقام و آن مقام جیزی جز این داستان نمیشه .
من هنوز ربط بنیاد مستضعفان به راه سازی رو نمی فهمم !!
اين مشكل فقت براى اين پروژه نيست تو كل كشور پروژه هاى زيادى هست كه اين مشكل دارند .
اين مشكله اين دولت و اون دولت نيست مشكل كارامدى كل سيستمه
فاز چهارم تا شهرستان تنکابن تعریف شده بود که ظاهراً کوتاه شده و تا چالوس تعریف شده است!!!
شمال ایران یکی از محروم ترین نقاط آن است که محرومیت هایش در سایه درختان سبزش پنهان شده است. به داد این خطه و مردم آن برسید.
من میگم حالا که دارن می سازن چرا دو طبقه نسازن. بهتر نیست آزادراه دو طبقه ؟!!!
تونلی که (کندوان) 80 سال پیش 3 ساله ساخته شد 8 ساله دولاینه شد.
خب با این فرمول شما حساب کنی هنوز خیلی وقت داریم..!
بچه ها خسته نباشید...!
اصلا بنده يه حرفي دارم چرا از كارگر و راننده هم چيني ها استفاده مي كنن به فاصله چند متر اين طرفتر كارگرها گوشه خيابون وايسادن براي كار و توي جاده يه كارگر چيني وايساده مثلا پست نگهباني ؟ (امام زاده عقيل) آيا اين درسته اوني كه نداريم وارد كنين نه راننده و كارگر تازه اونهايي هم كه ميخوان برن امام زاده داود بايد كلي خاك وخول بخورن وجود چيني ها براي بچه ها شغل ايجاد كرده قورباقه مي گيرن ميفروشن بهشون يا سگ و گربه دم كانتينرهاي استرحتگاهشون هميشه چندتا سگ و گربه بستن فعلا دنيا به كام چيني هاست ما هم كه سرمون كرديم توي برف
متاسفانه طبیعت ایران نابود شده و کسی صداش در نمیاد
براي وقت و جان مردم اهميتي قائل نيستند .اگر اين جاده مربوط به ايران مركزي بود بارها مشكلش حل شده بود . متاسفانه مسئوليني هم از شمال كه در دولت نقشي دارند خودشان را تهراني مي دونند و در مجلس حتي يك اعتراض به اين بي مبالاتي نشده وهيچ وزيري را مورد مواخذه قرار ندادند . در پيشگاه ملت مديونيد.
حالا که از تهران به شمال بزرگراه نداریم درایام
تعطیل سواحل زیبای شمال ایران را کوهی از
زباله در بر میگیرد وای به وقتی که هر ابوطیاره
دوساعته از تهران به چالوس برود .
اول فرهنگسازی کنیم بعدا راهسازی .
اندکی صیر سحر نزدیک است ...!
من شرایط ساخت و ساز فاز یک رو که دقیقاً از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی رد میشه را دیدم. خیلی دارند به محیط زیست صدمه می زنند. اگر می دادند دست اروپایی ها که استاد تونل زدن هستند، خیلی سریع و با حداقل صدمه به طبیعت درست می کردند. اینا نه تنها جاده رو درست می کنند بلکه حیات وحش هم تخریب می کنند.
نسازن بهتره شمالم مثل تهرون میزنن کلا خراب می کنن. .....
این پروژه یک پروژه ملی هست و همه دولتها باید در اون شریک باشند
خسارت بنیادو بدند مستضعف ها لنگ نمونن برای آزاد راه هنوز وقت هست حالا
این پروژه سیاسیه تا 100 سال دیگه هم درست نمیشه
دست بنیاد درد نکنه واقعا خسته نباشید!!!
روز یک شنبه قبل از پل چالوس و بعد از اینکه نزدیک 3 ساعت پشت ترافیک اول چالوس بودیم عده ای در کنار خیابان داد می زدند راه میانبر 2000 تومان، ما و تعداد زیادی از رانندگان که از ترافیک خسته شده بودند 2000 تومان دادیم و از اول جاده چالوس به یک جاده خاکی تغییر مسیر دادیم تا چند دقیقه ای نسبت به دیگران زودتر به تهران برسیم.
برای خود من جالب بود، در طول مسیر نسبتا کوتاهی که طی کردیم سر هر پیچ یک کارگر ایستاده بود و با دست مسیر بعدی را به ما نشان می داد.
فکر کنم آن شب چند میلیون تومانی کارگران کار کردند. خلاصه اینکه عوارض آزادراه افتتاح نشده رو ما دادیم.
در کشورهای دوست و همسایه که پروزه اجرا میکنیم یکساله سدوجاده وتونل میسازیم ولی یک بزرگراه 20 ساله تمام نمیشود.
اين كه قديمي شده لطفا" به طرح انتقال آب درياي خزر به دشت سمنان بپردازيد چقدر پيشرفت داشته ؟ در كجاي كار هستيم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار