بازدید 19620

رکود در بازار خرید و فروش مسکن

کد خبر: ۲۴۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵ 05 June 2012
عدم تقاضا در بازار مسکن و رکود حاکم بر بازار باعث شده است تا میزان ساخت و ساز کاهش یافته و در مقابل هزینه اجاره بها رشد 25 درصدی را تجربه کند.

به گزارش پانا، بیش از 75 روز از سال 91 گذشته است ولی هنوز وضعیت برخی از بازارها ازجمله بازار مسکن مشخص نیست از یک سو وزیر با وعده افتتاح بیش از یک صد هزار مسکن مهر تا پایان سال سعی در کاهش قیمت ها داشته و از سوی دیگر کاهش چشم گیر ساخت و سازها در تهران نگرانی از افزایش قیمت مسکن را ایجاد می کند.

عامل اصلی رکود هم همین موضوع است البته یکی از مهمترین دلایل کاهش ساخت و ساز را می توان اجرای طرح تفصیلی دانست، زیرا بر اساس گفته های مشاورین املاک به دلیل اجرای برخی از اصلاحات در ساخت و سازها، شهرداری مجوز ساخت فعلا صادر نمی کند.

مشاورین املاک از یک موضوع دیگر نیز گله داشتند و آن افزایش اجاره بها آنهم به میزان حداقل 25 درصد در 2 ماه اول بود که تنها عامل آن، صاحب خانه ها هستند.

به گفته این مشاورین املاک، صاحب خانه ها با استناد بر اینکه تورم 25 درصدی در کشور وجود دارد استدلال می کنند که رشد 25 درصدی اجاره بها حق آنها است، جالب اینکه مستاجرین نیز انتظار این میزان رشد و حتی بیشتر از آن را دارند و به همین جهت پیش از زمان جابه جایی اقدام به اجاره منزل کرده اند و به این میزان رشد قیمت به راحتی تن می دهند.

نکته مهم بازار این روزهای مسکن، رکود شدید در معاملات خرید و فروش است؛ مشاورین املاک از کاهش تقاضای فروش و افزایش تقاضای خرید سخن می گویند.

به اعتقاد مشاورین املاک، مردم انتظار رشد شدید در بازار را دارند و به همین دلیل کمتر کسی حاضر می شود در شرایط کنونی اقدام به فروش کند و در مقابل حجم تقاضا افزایش یافته و برخی از خریداران تا 5 درصد بیشتر از قیمت منطقه نیز حاضر به خرید واحد مسکونی هستند.

این موضوع نشان می دهد که هم خریدار و هم فروشنده هر دو انتظار تورم در این بازار را در آینده نزدیک دارند.

مشاورین املاک راه چاره خروج از این بن بست در بازار مسکن را اجازه ساخت و ساز می دانند البته به دلیل آنکه نرخ مصالح افزایش یافته قیمت مسکن نیز رشد می کند ، اما نه به میزانی که امروزه و به دلیل عدم عرضه کافی رشد داشته است.

به عبارت دیگر افزایش عرضه در بازار آنهم نه از سوی نهادهای دولتی و در خارج از شهر بلکه توسط انبوه سازان می تواند تعادل را بر بازار حاکم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست