بازدید 2524

بالاخره حالت فوق‌العاده در مصر لغو شد

حالت فوق‌العاده در مصر از سال 1981 به صورت يك قانون بدون پايان هرچند سال يكبار تمديد مي‌شد و آخرين بار در سال 2010 به مدت دو سال تمديد شده بود.
کد خبر: ۲۴۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶ 01 June 2012
شوراي نظامي حاكم بر مصر با صدور بيانيه‌اي پس از 31 سال حالت فوق‌العاده در اين كشور را لغو كرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، شوراي عالي نظامي مصر كه حاكميت اين كشور را در دست دارد با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه قانون حالت فوق‌العاده مصر را كه از زمان ترور "انور سادات"، رئيس جمهوري اسبق اين كشور در سال 1981 در مصر جريان داشت، لغو كرده است.

در اين بيانيه آمده است: نيروهاي نظامي مصر همچنان به حمايت خود از ملت و كشور مصر ادامه مي‌دهند و بر اساس وظايف خود و پايبندي به قانون اساسي كشور حالت فوق‌العاده در مصر لغو مي‌شود.

حالت فوق‌العاده در مصر از سال 1981 به صورت يك قانون بدون پايان هرچند سال يكبار تمديد مي‌شد و آخرين بار در سال 2010 به مدت دو سال تمديد شده بود.

براساس قانون حالت فوق‌العاده در مصر برپايي تظاهرات جرم بوده و نيروهاي امنيتي مصر هر شخصي را كه به او مظنون بودند مي‌توانستند بدون محاكمه دستگير يا بازداشت كنند.

در همين حال مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با استقبال از لغو حالت فوق‌العاده در مصر گفت: اين امر نشان دهنده حركت رو به رشد دموكراسي در مصر است.

وي در كنفرانسي خبري گفت: انتخابات پارلماني و دور اول انتخابات رياست جمهوري با موفقيت در مصر انجام شد و هم اكنون قانون حالت فوق‌العاده نيز در اين كشور لغو شده است و اين نشان دهنده اين است كه روند رو به رشد مصر در يك مسير درست قرار دارد.

در همين حال عصام العريان، معاون رئيس حزب آزادي و عدالت مصر وابسته به اخوان‌المسلمين اين كشور اعلام كرد كه وجود نيروهاي ارتش در خيابان‌ها براي حمايت از مردم هيچ تعارضي با قانون اين كشور و پايان حالت فوق‌العاده در مصر ندارد.

وي با اشاره به بيانيه شوراي نظامي مصر گفت: اين بيانيه نشان دهنده اين است كه شوراي نظامي نمي‌خواهد قانون فوق‌العاده در اين كشور را تمديد كند و اين يك مساله مثبت است.

در همين حال اخوان‌المسلمين مصر چهار پيشنهاد را به محمد مرسي، نامزد خود براي دور دوم انتخابات اين كشور ارائه كرد.

اين چهار پيشنهاد عبارتند از تشكيل كميته بازنگري در قانون اساسي مصر متشكل از فقها، حقوقدانان و چهره‌هاي ملي مصر، انتخاب معاونان رئيس جمهور با اختيارات محدود، تشكيل دولت ائتلافي با نخست وزيري فردي از ديگر احزاب مصر به غير از حزب آزادي و عدالت و اينكه رئيس جمهور مصر بايد كاملا مستقل باشد. است.

تبليغات براي دور دوم انتخابات مصر از روز چهارشنبه آغاز شد و چهار پيشنهاد اعلام شده در واقع دستورالعمل تبليغات مرسي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار