بازدید 4172

مصرف سالانه آنتی بیوتیک در کشور چقدر است؟

کد خبر: ۲۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹ 24 May 2012
دبیر علمی سمینار عوامل ضد میکروبی و مقاومت در برابر آنها گفت: حجم ریالی مصرف آنتی‌ بیوتیکها در کشور سالانه به حدود 3 هزار میلیارد ریال می‌رسد.

به گزارش مهر، دکتر شهناز آرمین روز پنج شنبه در افتتاحیه سمینار عوامل ضد میکروبی و مقاومت در برابر آنها که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی برگزار شد، گفت: مصرف نامناسب و غیرمنطقی داروهای ضد میکروبی شرایط مناسبی را برای ایجاد میکرواورگانیزمهای مقاوم، گسترش و باقی ماندن آنها فراهم می‌کند. عفونتهایی که به علت میکرواورگانیزمهای مقاوم ایجاد می‌شوند به درمانهای معمول پاسخ نمی‌دهند و این موضوع به طولانی‌شدن بیماری و افزایش خطر مرگ منجر می‌شود.

به گفته وی، سالانه مقاومت به دارو سبب ایجاد حدود 440 هزار مورد جدید سل مقاوم به چند دارو در دنیا می‌شود که حداقل 150 هزار مرگ را به دنبال دارد. همچنین مقاومت به نسل جدید داروهای ضد مالاریا در کشورهایی که این بیماری بومی است، گسترش پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: درصد بالایی از عفونتهای بیمارستانی به وسیله باکتریهای مقاوم ایجاد می‌شوند. ظهور مقاومت به آنتی بیوتیکها سالانه هزینه‌ای معادل 4 میلیارد دلار به کشور آمریکا تحمیل می‌کند. چنین آمارهایی ضرورت پیشگیری از مقاومت میکروبی را گویاتر بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران جزء 20 کشوری است که بیشترین مصرف آنتی‌بیوتیک را در دنیا دارد، ادامه داد: کشور ما از نظر مصرف آنتی بیوتیک در آسیا بعد از چین در مقام دوم را دارد. اکنون حدود 13 درصد ریالی کل بازار دارویی را داروهای آنتی بیوتیکی تشکیل می‌دهند. حجم ریالی مصرف آنتی‌بیوتیکها در کشور سالانه به حدود سه هزار میلیارد ریال می‌رسد که رقم بسیار بالایی است و لازم است با اتخاذ سیاستهای مناسب این میزان مصرف کنترل شود.

آرمین با اشاره به بررسی کشوری نسخ پزشکان در سال 87 و 88 افزود: این بررسیها نشان می‌دهد که میانگین تعداد اقلام تجویزی در هر نسخه به ترتیب 3/26 و 3/21 قلم بوده است که 49 درصد آنها یعنی حدود نیمی از آنها تنها آنتی‌بیوتیک بوده است. در دسترس بودن آنتی بیوتیکها، خودرمانی و حتی در مواردی فروش بدون نسخه‌ آنتی بیوتیکها موجب شده که مردم بدون در نظر گرفتن عوارض برای درمان حتی بیماری‌های ویروسی نیز به آنتی‌بیوتیکها روی آورند.

این فوق تخصصی عفونی اطفال، مصرف بیش از اندازه داروهای تزریقی را از ویژگیهای بارز فرهنگ دارویی در ایران عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 11/4 است در حالی که این رقم چهار برابر سرانه مصرف این قبیل داروها در جوامع در حال توسعه است. به طور کلی آمارها حاکی از آن است که ایرانیها بیش از استاندارد جهانی دارو مصرف می‌کنند. 10 تا 15 درصد داروها خودسرانه مصرف می‌شود و در این میان داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیکها بیشترین میزان مصرف خودسرانه دارو را تشکیل می‌دهند.

آرمین ادامه داد: این وضعیت سبب شده علت بستری 10 تا 20 درصد بیماران در بیمارستانها،‌ ناشی از عوارض دارویی عنوان شود در این بین سالمندان، زنان باردار و کودکان بیشتر در معرض خطر عوارض دارویی قرار دارند. از جمله موارد تاثیرگذار در تجویز و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در کشور مسائل اقتصادی، فرهنگ عمومی جامعه و ضعف گروه پزشکی در مصرف بیش از حد این نوع دارو است. متاسفانه بسیاری نیز بر این باورند که مصرف آنتی بیوتیکهای قوی تاثیر بهتری در روند درما‌ن آنها خواهد داشت.

وی به پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در دنیا اشاره کرد و گفت: این موضوع یک نگرانی عمده است چرا که یک عفونت مقاومت ممکن است کشنده باشد، به دیگران منتقل شود و گسترش پیدا کند. به این ترتیب هزینه‌های سنگینی به افراد و جامعه تحمیل می شود و در واقع دستاوردهای پزشکی مدرن به وسیله مقاومت به دارو در معرض خطر قرار می‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار