بازدید 73227
در نخستین مناظره انتخاباتی تاریخ مصر:

عمرو موسی: ایران کشوری عربی است!

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در مصر، شب گذشته، مناظره ای میان دو تن از نامزدهای سرشناس این انتخابات برگزار شد. مهمترین بخش این مناظره، مواضع دو کاندیدا در قبال رژیم صهیونیستی و اوج آن گاف «عمرو موسی» درباره ایران بود.
کد خبر: ۲۴۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴ 11 May 2012
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در مصر، شب گذشته، مناظره ای میان دو تن از نامزدهای سرشناس این انتخابات برگزار شد. مهمترین بخش این مناظره، مواضع دو کاندیدا در قبال رژیم صهیونیستی و اوج آن گاف «عمرو موسی» درباره ایران بود.

به گزارش «تابناک»، در مناظره دیشب که نخستین مناظره تلویزیونی در تاریخ مصر بود، «عمرو موسی»، سیاستمدار کهنه کار مصری و دبیر سابق اتحادیه عرب و «عبدالمنعم ابوالفتوح»، از اسلام‌گرایان معتدل این کشور رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

«واشنگتن پست» که گزارشی از این مناظره را منتشر کرده، می‌نویسد: در مناظره دیشب، موسی که در دهه 90 به عنوان وزیر خارجه «حسنی مبارک» خدمت کرده بود، در تلاش بود تا خود را به عنوان بازگرداننده ثبات و رشد اقتصادی به مصر معرفی کند، در حالی که هدف ابوالفتوح، جلب حمایت اسلام گرایان، لیبرال‌ها و انقلابیون مصری بود.

یکی از مهمترین نکات این مناظره، موضع‌گیری دو کاندیدا درباره رژیم صهیونیستی بود. در این باره، ابوالفتوح این رژیم را به عنوان دشمن مصر خطاب کرد و وعده داد، در معاهده صلح با این رژیم بازنگری کند.

وی در این باره گفت: «اسرائیل یک دشمن است که بر پایه اشغالگری بنا شده است. این [رژیم] دویست کلاهک هسته‌ای دارد و برای تصمیمات بین‌المللی احترامی قائل نیست... معاهده با اسرائیل باید بازنگری و آنچه علیه منافع مصر است، به سرعت از میان برداشته و هر چه به سود ماست، تثبیت شود».

اما سخنان موسی حاکی از موضع‌گیری مبهم وی در این باره بود. وی از بازنگری تدریجی در معاهده صلح دفاع کرد، ولی از دشمن خطاب کردن رژیم اسرائیل پرهیز نمود: «ما عدم توافقات فراوانی داریم. بیشتر مردم ما اسرائیل را دشمن می‌دانند، اما مسئولیت رئیس جمهور، تعامل مسئولانه با این امور و پیروی نکردن از شعارهای تند و آتشین است».

در ادامه مناظره، ابوالفتوح به ارتباط موسی با دولت مبارک اشاره کرد و پرسید: «چگونه کسی به عنوان عضوی از رژیم سابق ـ که مردم علیه آن انقلاب کرده‌اند‌ ـ می‌تواند بخشی از راهکار به شمار آید؟».

موسی ضمن رد این مطلب گفت: او عضوی از رژیم مبارک نبوده و ده سال از زمان وزارت وی می‌گذرد.

در مورد نقش اسلام در سیاست، موسی خود را فردی دانست که به قوانین اسلامی احترام می‌گذارد، ولی اجازه تبعیض علیه اقلیت‌ها و یا گسترش عرصه حقوقی اسلام را نمی‌دهد.

در مقابل، ابوالفتوح با اشاره به نقش تصریح شده اسلام در قانون اساسی مصر، اظهار داشت که وی قوانین اسلامی را منصفانه اعمال خواهد کرد؛ اما نقش اسلام به آنچه از سال‌ها پیش در قانون اساسی ذکر شده (منبع اصلی قانونگذاری) منحصر خواهد بود.

در این رابطه، موسی رقیب خود را با اخوان المسلمین مرتبط دانست و وی را وابسته به گروه‌های افراط گرایی معرفی کرد که در دهه 1990، حملاتی را در مصر ترتیب دادند.

ابوالفتوح تصدیق کرد: وی یکی از بنیانگذاران گروه «جماعت اسلامیه» به عنوان یک گروه اسلام‌گرای صلح طلب بوده، ولی تأکید نمود، او مسئول کسانی که انشعاب کرده و مرتکب خشونت شدند، نیست.

موضع‌گیری دو کاندیدا در مورد ایران هم در نوع خود جالب توجه بود. ابوالفتوح در این باره گفت سیاست خارجی مصر باید مستقل از سیاست‌های قدرت‌های خارجی باشد و این کشور باید ضمن حفظ استقلال، روابط خوبی با کشورهای عربی و اسلامی، از جمله ایران داشته باشد؛ افزون بر اینکه جلوی گسترش تبلیغ تشیع از سوی ایران را بگیرد.

عمرو موسی نیز در این باره گفت: در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، علیه این حمله موضع‌گیری خواهد کرد. البته وی تصریح نمود، با ایران اختلافات بسیاری دارد و در بیان این اختلافات، ادعاهایی چون دخالت ایران در امور کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، اختلاف بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه و سیاست‌های ایران در سوریه و فلسطین را مطرح نمود.

اما به گزارش «بی.بی.سی»، موسی که به دلیل ناتوانی از پاسخ مناسب به انتقادات رقیب خود، آشفته و سردرگم شده بود، در اواخر این مناظره، چندین بار ایران را کشوری عربی خطاب کرد! این اظهارات به سرعت در اینترنت منتشر شده و دستمایه تمسخر وی از سوی مصریان را فراهم آورده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲۰
انتشار یافته: ۲۶
عمر موسی ؛ آدم عربستانه !
مثل اینکه ای یارو هم قرص هاشو پشت و رو خورده !
توهم زده !!!!!!
به مرده که رو بدی ؛ ازت کیک جشن تولد میخواد !!!!!!
به اعتقاد من عمرموسی با توجه به عقبه سیاسیش و همینطور اظهارات غیر واقعگرایانه نسبت به مسائل سیاسی از جمله ایران ، فاقد اعتبار لازم جهت کاندیداتوری ریاست جمهوری است .
عجیب اینکه این نامزد رئیس جمهوری مصر نمی داند خود کشور مصر فقط زبانش عربی شد و تبارشان عربی نیست.
از الان دروغ !!!!!!!!!!! لابد چین و ژاپن هم عربهای شرق اسیا هستند !!!!!!!!!!
گاف کجا بود !؟ اینها عمداً میگن ایران کشور عربیه که تحریف اسم خلیج فارس توجیح کنند .
هاهاها
طرف فکر کرده چون ما جمهوری اسلامی هستیم پس عربیم
برو اول یکم اطلاعات عمومیتو زیاد کن
من میترسم که فردا نام ایران را هم مثل خلیج فارس تحریف کنند و مسئولان ما هنوز !!!! ساکت. صم و بکم
عمرموسی غلط کرد .ایران یک کشور همیشه ایرانی با فرهنگ ناب اسلامی که خاص مردم ایرانه و همچنین فرهنگ و تمودنی با شکوه ناب ترین فرهنگ در میان تمام فرهنگ ها هستش
تصاعد هندسی است؟ اول 3 تا جزیره کوچلو بعد ایران! با این سرعتی این عرب ها شروع کردن تا چند روز اینده نصف اوپا هم عرب میشن. هههههه
جالب بود ماهم خندیدیم
این ادعا نیست بلکه من فکر میکنم دلیل علاقه به ایران است او فکر میکند که حتی اشتباه هم نکرده است. "که ایران از خودمان است".
اظهار نظرهای آنان مانند اظهار نظرهای اوباما در زمان انتخابات بود . ولی در آخر آنها نوکر امریکا و اسراییل هستند.
آقاي عمرو موسي لطفا" برويد كمي تاريخ مطالعه نمائيد .كه ببينيد كشورهاي حاشيه ايران در سالهاي نه چندان دور جزء ايران بوده .متاسفانه بعضي از حاكمان بي كفايت مست اين كشورها يا در واقع شهرهاي ايران را بابايك هديه نا قابل واگذار كردند . حالا شما ادم حسني نا مبارك چه ميگوئي .شايد از اسرائيل مواجب ميگيري كسي خبر نداره .برو خودتو اصلاح كن .
بهرحال صحبتهاي عمر موسي در باره اسلام و ارتباط آن با قوانين كشور پسنديده است و حتي رابطه اختلاف كشورها با هم و تعامل بين نظرات مردم كشور با سياستهاي خارجي بسيار عالي بودو گفت نبايد منجر به شعارهاي تند و آتشين شود اما در باره ايران كاملا غلط گفتند ايران عرب و كشوري عرب نيست و جزاير سه گانه هم هميشه براي ايران بوده و هست.
چه بلبشویی شده اماراتی ها که می گن جزایر سه گانه مال ماست!!افغانی ها هم که می گن فردوسی مال ماست!! این یارو عمرو موسی که از بس بالا کشیده گیج شده، اومده می گه ایران مال ماست!! خلاصه اگه این سریال ادامه پیدا کنه فکر کنم فردا ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان و ترکیه و عراق و کویت و قطر و خلاصه هر کی دور و بر ماست، دیگه نذارن چیزی برا خودمون بمونه. وزارت امورخارجه هم که خواب خوابه
الیته اون یکی گفته جلوی تبلیغ تشیع از سوی ایران رو میگیرم.که این نشون میده که در مصر هرکی رئیس جمهور بشه مخالف ایرانه و این به سابقه دشمنی اعراب با ایرا ن و ایرانی بر میگرده
انسان دنيا پرست اسير فدرت و مقام است و انسان هاي دنيا پرست وقتي قدرت و مقام به دستشان بيفتد چون اسير نفس خود هستند 180 درجه عوض مي شوند وقتي قدرت بيگريند كسي ديگري هستند كه قبل از قدرت گرفتن داشتند و اين شامل تمام انسان هاي مي شود كه دنيا پرست هستند و روز قيامت و روز حساب كتاب و خدا را مد نظر انديشه و تفكر و مديريت خود قرار نميدهند
ما اگرچه عرب تبار نیستیم ولی ارتباط نزدیکی با عربها داریم و درواقع از یک فرهنگ دینی مشترک و بسیاری مشترکات برخورداریم .از همه مهمتر همه پیشوایان دینی ما و حتی برخی از مسئولین و رهبران مذهبی ما تبار عرب داشته و دارند(همه سادات) و این نه تنها عیب نیست بلکه نقطه قوتی برای تعمیق روابط فرهنگی با عربهاست. ضمن اینکه تعداد زیادی اقوام عرب نیز در ایران زندگی میکنند.
عمرموسی نه تنها آدم مصر نیست بلکه وابستگی شدیدی به اسراییل دارد الان که فرصتی پیش آمده شاید رییس جمهورمصربشه وکم کاری های حسنی مبارک را تلافی کنه مردم مسلمان مصر چنان تودهنی به این مفلوک بزنند که بره بغل دست حسنی جانش
به نظر مي‌رسد دشمن با طرح عمدي مسئله عرب و عجم و بالاخص مسئله عربي و ايراني، در طرح توطئه انشقاق در جوامع اسلامي موفق عمل نموده است. اصلا شايد چنين چيزي كه بعنوان گاف از آن ياد نموده‌ايد يكي از نمودهاي تلاشهاي عمدي سيا در جامعه امروز مصر براي طرح مسئله عرب و عجم در جامعه مصر و ايجاد فاصله آنان از ايرانيان مسلمان با چنين شگردي باشد نه يك گاف. از ياد نبريم عرب هميشه عرب و ايراني هميشه ايراني است اما انچه كه باعث فضليت و برتري است ميزان پايبندي انسانها به ارزشهاي الهي و انساني است و توجه به اين نكته بديهي كه باعث همگرايي در ميان جوامع مختلف اسلامي بوده و دشمن را به هراس مي‌اندازد. عرب و فارس معتقد به ارزشهاي الهي و انساني، به يك ميزان منفور دشمن بوده و به يك اندازه موجب ترس اوست. دشمن نه از عربي صحبت كردن ما مي‌ترسد و نه از فارسي صحبت كردن ما. بلكه ترس او از اعتقادات و پايبنديهاي ما به ارزشهاي والاي الهي و انساني است. ... ان اكرمكم عندالله اتقيكم ...
در این که ایران کشوری عربی نیست شکی وجود ندارد، اما نباید فراموش کنیم که اکثریت کشورهای اسلامی عرب هستند و ما نیز در کشور جمعیت بالایی از اعراب داریم بنابراین نباید در برابر چنین اظهار نظرهایی موضع گیری سریع و بی احتیاط نماییم. واقعیت در این است که اگر ما هم یکی از آنها باشیم بهتر است تا یکی در برابر آنها. نحن اخوان...
اگر ایران یک کشور عربی است باید نام ان را از این به بعد الایران بگوییم ایران یک کشور اسلامی است نه عربی البته تمام اقوام ایرانی در جامعه ما وجود دارند وبا کمال احترام باهم برای سر بلندی ایران اسلامی تلاش میکنند.
دست عمرو موسی درد نکنه امروز نخندیده بودم
ایران همیشه ایرانه.

هر ناچیزی هر چی گفت که هویت ما از دست نمیره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست