بازدید 34383

تيغ سانسور صداوسيما چه کساني را نمي‌برد؟

بايد به برنامه استيضاح پخش شده از بخش‌هاي گوناگون خبري سازمان اشاره کرد که هيچ نشانه‌اي از اظهارات افشاگرانه کساني چون بيژن نوباوه در آن به چشم نمي‌خورد.
کد خبر: ۲۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲ 05 November 2008
اظهارات اخير سخنگوي قوه قضائيه درباره سانسور سخنانش در صداوسيما، نشان داد که برخي دست‌اندرکاران صداوسيما به معني واقعي کلمه براي دوستان دولتي خود سنگ تمام گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اظهارات جمشيدي که ناظر بر انتقادات وي درباره مباحث اقتصادي بود، در حالي توسط سيما و بخش‌هاي خبري آن در زير تيغ سانسور جان سپرد که هنوز بلوتوث‌هاي پخش شده از راش‌هاي مصاحبه‌ها و برنامه‌هاي صدا و سيما، اسباب خنده و مزاح را در ميان مردم کوچه و بازار فراهم كرده است.

بنا بر اين گزارش، پديده نه چندان نوظهور صدا و سيما در سانسور سخنان و برنامه‌هاي دلخواه که حتي به قيچي کردن مواضع و سخنان رئيس مجلس خبرگان نيز انجاميد، در حالي صورت مي‌گيرد که دوستان رسانه ملي در موضوع حمايت از برنامه‌هاي دولت و دولتمردان، سنگ تمام گذاشته، رفاقت را به آخر رسانده‌اند؛ مضاف بر اين‌ که حاميان دولت نيز هميشه نالان از آنند که سازمان رويکرد حمايتي نسبت به آنها ندارد.

براي روشن‌تر شدن موضوع، بايد به برنامه استيضاح پخش شده از بخش‌هاي گوناگون خبري سازمان اشاره کرد که هيچ نشانه‌اي از اظهارات افشاگرانه کساني چون بيژن نوباوه در آن به چشم نمي‌خورد و آنچه منعکس مي‌شود، تنها خبر از سخنراني موافق استيضاح وي است. از سوي ديگر، پخش‌هاي تکه تکه استيضاح به صورتي بود که گويا کردان نمايندگان را استيضاح مي‌کرد!

از سوي ديگر، ماجراي چک پنج ميليوني که سر و صداي نمايندگان را به خاطر رسيد پس گرفتن استيضاح - که در لواي امضاي رسيد پول ارايه و امضا شده بود ـ درآورد هم سوژه خوبي بود تا بخش‌هاي خبري مانند 30و20 به گونه‌اي وانمود کنند که نمايندگان مجلس از اين ناراضي‌اند که دولت با پنج ميليون آنها را تطميع مي‌کند؛ گويي که چنين كارهايي پيش از اين ابدا رخ نداده بود! انگار نه انگار که تقلب و دغل آشکاري در حال وقوع بوده است!

همچنين بايد خاطرنشان کرد که در اين اواخر و در غايله همه‌گيري مانند استيضاح کردان، هيچ نشانه‌اي از اين اعتراض‌ها در برنامه‌هاي سياسي و به ويژه برنامه‌هاي زيرمجموعه معاونت سياسي ديده نمي‌شد و کوچکترين و بي‌اهميت‌ترين مسائل، تبديل به خبر نخست و مهم اين بخش‌ها مي‌شد، اما دريغ از پرداخت بموقع و سر بزنگاه به مسائل روز جامعه!

مشخص نيست، با توجه به دولتي نبودن سازمان صداوسيما، چگونه مواضع و برنامه‌هايي متشبه به يک رسانه دولتي، شب و روز در حال پخش است و توجيه آن نيز در لواي حمايت از دولت صورت مي‌گيرد، در حالي که مي‌توان با نقد عادلانه و پوشش بي‌طرفانه به پيشبرد هر چه بيشتر افکار و اقدامات دولت کمک کرد، نه با دوستي ...!

گفتني است، ‌اين موارد که در همين روزهاي اخير روي داده، جداي از بي‌اعتنايي و سانسوري است که تنها از روي اختلاف سليقه نسبت به برخي گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي کشور اعمال مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
احسن، درد دل ما را گفتيد.
رسانه اي مثل رسانه ملي بايد مورد اعتماد مردم باشد. قدرت رسانه ملي علاوه بر فراگير بودنش، اعتماد پذير بودن نيز هست.
روز سه شنبه به هر كسي از دوستان در هر اداره اي اعم از دانشگاه، شهرداري، وزارت راه و ... تماس مي گرفتم در حال گوش كردن به جلسه استيضاح بودند. چون اهميت موضوع بسيار بالا بود.
الحمد ا.. مجلس رو سفيد برون آمد اما ...صدا و سيما با آن تحليل آبكي، محتاطانه و كاملاً كليشه اي آبروي خود را برد. همسر بنده كه پزشك است و اصلاً با امورات سياسي سرو كار ندارد به شدت از اين تحليل خبري شبكه 2 (بعد از اخبار ساعت 22:30) ناراحت شده بود. واقعاً گاهي انسان احساس مي كند كه با اين برنامه‌ها به شعور او توهين مي شود.
به ياد دارم چندين سال پيش كه در انگليس تحصيل مي كردم اين كشور دچار بحران مالي شديدي شد بطوريكه مواد غذايي در سوپر ماركتها پيدا نمي شد... دولت و دولت مردان وقت اين كشور به مردم وعده و و عيد بسيار مي‌دادند تا بتوانند آرامش را بر جامعه حاكم كنند اما باز هم بحران و نگراني در كشور موج مي زد. تقريباً بعد از 10 روز شبكه بي‌بي‌سي براي حل بحران وارد كار شد. فقط چند مصاحبه با مردم تهيه كرد و در قالب بسيار جالبي به خورد مردم داد. شايد نخست وزير هم فكر نمي كرد صحبتهايي كه يك پيرزن در مورد قحطي در جنگ جهاني و چند مصاحبه با مردم كوچه و بازار بتواند اين چنيين آرامش را به كشورش بازگرداند.
علت آن هم چيزي جز اين نبود كه مردم به رسانه تصويري اعتماد كامل داشتند. زيرا اين رسانه را طرف خود مي‌دانستند. گاهي به شدت از دولت به نفع مردم انتقاد مي‌كرد گاهي خود را طرف مردم و عليه مجلس نشان مي‌داد و ... اين روند اعتماد بسيار را جلب كرد كه در آن بحران توانست از آن بهترين استفاده را كنند. و يك شبه كل اين قائله تمام شد!
مطمئناً خبرگزاري هاي ايران نيز اين موضوع را گزارش كرده‌اند، يا شايد هم نه! نمي دانم. اما مي توانيد از افرادي كه در آن زمان در انگليس زندگي مي‌كردند در خصوص اين بحران سوال كنيد. حتماً يادشان هست.
اما اين رويه رسانه ملي ما و ايجاد خلل در اعتماد مردم به آن عواقبي بسيار وخيمي براي امنيت كشور در بر خواهد داشت. كه امروز متوجه آن نخواهيم شد بعدها چوب آن را خواهيم خورد.

از اينكه شما نيز اين موضوع را اشاره كرديد متشكرم.
بسيار بجا وعالي اين مساله را عنوان كرديد.خيلي خيلي متشكرم
متاسفانه بخش هاي خبري صداوسيما منحصر شده به پخش گزارشهاي كليشه اي واز پيش اماده شده با مردم.
اينها كه گفتيدچه اهميتي دارد؟آنچه كه درحال حاضرمهم است بيكاري وفقردرآمريكاست كه الحق والانصاف صداوسيماخيلي خوب آنراانعكاس دادوان شاءالله بااختصاص بودجه اي مناسب توسط دولت اين مشكل اساسي حل خواهدشد.به اميد ريشه كن شدن فقروبيكاري درآمريكا(مردم ايران هم كه محلي ازاعراب ندارند)
به هراندازه صداوسیمادراطلاع رسانی اهمال نمایداعتمادعمومی راازدست داده ومردم را جهت مراجعه به رسانه های بیگانه ترغیب می نماید.
فكر ميكنيد اينهمه استقبال از ماهواره علتش چي ميتونه باشه ؟
برای صدا وسیما انعکاس غیر واقعی و استیضاح نمودن دانش آموزان ناراحت از نحوه گزینش دانشجو در کنکور مهمتر از انعکاس واقعیتهای استیضاح وزیرکشور بود.
جا دارد از زحمات خبرنگاران صداسیما تشکر کنیم ، آخه میدونید بنده خداها باید چندتا یاشاید چند صدتا خبر جمع کنند تا یک دونه اش از زیر این تیغ سانسور به سلامتی ردبشه .
خیلی جالب بود.

من خود کل برنامه استیضاح را از رادیو گوش کردم کامل بود ولی تلوزیون اصل مطالب را سانسور کرد که البته خود نمایندگان هم بسیاری از مطالب را در استیضاح مطرح نکردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار