بازدید 6689
۶

اكران «سريال پياز» با هنرنمايي اشك كشاورز

به دليل نداشتن الگوي كشت، كشاورزان و مصرف‌كنندگان هر ساله شاهد داستان تكراري كمبود يا افزايش توليد سيب‌زميني يا پياز هستند به طوري كه اين محصولات سالي در عرش و سالي در قعر ذلت بسر مي‌برند.
کد خبر: ۲۴۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲ 02 May 2012
سيب‌زميني‌كاران و پيازكاران همچنان تاوان نداشتن الگوي كشت را پس مي‌دهند و امسال هم گويا قرار است سريال تكراري سيب‌زميني و پياز با محوريت اشك كشاورزان اكران شود.

به گزارش ايسنا درحالي كه سال گذشته به دليل افزايش توليد و كاهش تقاضا، سيب‌زميني كه براي توليد هر كيلوي آن 400 ليتر آب مصرف مي‌شود، در خاك ماند و برداشت نشد امسال اين بلا بر سر پياز آمده و اين محصول زير خاك مانده است.

به دليل نداشتن الگوي كشت، كشاورزان و مصرف‌كنندگان هر ساله شاهد داستان تكراري كمبود يا افزايش توليد سيب‌زميني يا پياز هستند به طوري كه اين محصولات سالي در عرش و سالي در قعر ذلت بسر مي‌برند.

سال گذشته به دليل افزايش توليد سيب‌زميني، قيمت اين محصول به حداقل رسيد كه سازمان تعاون روستايي وارد خريد تضميني اين محصول شد و براي هر كيلو سيب‌زميني كه 300 تومان هزينه تمام شده براي كشاورز در بر داشت، 130 تومان قيمت گذاشت تا نرخ اين محصول در بازار كمتر از 130 تومان نشود.

كشاورزان به دليل قيمت بالاي پياز در سال گذشته، امسال به كشت پياز روي آوردند، به طوري كه توليد اين محصول به قدري افزايش يافته كه در مناطق قطب توليد از جمله شهرستان جيرفت، پياز از زمين برداشت نمي‌شود(!) به طوري كه معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي توليد كثير و ظرفيت‌هاي فراوان توليد در اين منطقه و بروز مشكل براي كشاورزان را دليل اين امر مطرح كرده است.

به گفته رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار هر كيلو پياز در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار 100 الي 150 تومان است؛ اين درحالي است كه هزينه حمل يك كيلوگرم پياز از جنوب كشور به تهران 100 تومان است و به اذعان وزارت جهاد كشاورزي، كشاورزان در زمينه كاشت و برداشت محصول پياز هزينه‌هاي كارگري زيادي پرداخت مي‌كنند.

بدين منظور وزارت جهاد كشاورزي وارد خريد تضميني پياز شده و هر كيلو پياز را 105 تومان خريداري ‌مي‌كند كه البته طبق اعلام معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي خريد تضميني پياز از چند روز آينده آغاز شود.

در اين ميان جاي سوال است كه آيا خريد تضميني دواي درد كشاورزان و به تبع آن مصرف‌كنندگان است؟ و آيا هنوز وقت آن نرسيده كه الگوي كشت مدوني براي كشاورزان اجرا شود تا هر سال شاهد فراواني توليد يك محصول و افت شديد قيمت آن و از سوي ديگر كاهش توليد محصول همتاي آن و افزايش قيمت آن را در بازار مصرف شاهد نباشيم؟

داستان تكراري سيب‌زميني ـ پياز و انبوه يكي در غياب ديگري در هر سال آن قدر تكرار شده است كه بعضا به يكي از ضرب‌المثل‌هاي تبديل شده اما انگار نه كشاورزان و نه مسئولان اراده و انگيزه و يا تواني براي پايان دادن به اين ماجرا ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
متاسفانه کشاورزان کار خود را میکنند و به اصول کشاورزی نوین توجه نمیکنند
كشاورزي كه فقط با اطلاعات خود و به زعم اينكه پارسال متضرر شده شايد امسال جبران كند اقدام به كشت پياز و سيب زميني مي كند بدون اينكه نهاد حمايتي داشته باشد چه گناهي دارد.مسئولين محترم بايست به فكر چاره و برنامه ريزي براي كاشت محصول باشند كشاورز زحمت كش كه فقط حساب و كتاب زمين خودش را دارد آمار زير كشت كشور را كه ندارد .
یعنی مدیریت این مسئله که در هر منطقه چه چیز بیشتر کشت شود و در کجا چه چیزی کاشته شود! اینقدر کار بغرنج و پیچیده و سختی است؟؟؟؟ وزارت کشاورزی چه کاری انجام میدهد؟؟؟
تمام کشاورزان و شالی کاران شمالی هم هر سال این بساط را دارند هیچ کس به درد کشاورزان دل نمی سوزاند و عملا کمکی نمی کند فقط شعار هست
به نظر من کشاوزی اصلا جای بحث نداره . من به عنوان کشاورز و باغدار سال به سال هزینم اضافه و درآمدم کم میشه . دولت سال کذشته گندم را کیلویی 360 تومان از کشاورز خریده در حالیکه بذر را به قیمت 600 تومان داده و کود و باقی قضایا بماند
امسال گندم کیلویی 390 تومان قیمتشه یعنی کمتر از 10 درصد افزایش ولی کود و بذر را بیشتر از 10درصد به کشاورز فروخته .
من که میخوام همه رو بفروشم برم دلار - طلا - نمیدونم شایدم تو بانک گذاشتم
به عقیدن من به عنوان یک متخصص کشاورزی، الگوی کشت یکی از معضلات اینگونه کشتهاست اما مشکل اصلی واردات بی رویه و دلال بازی های بی کنترل در بازار چنین محصولاتی است که آه از نهاد کشاورز بلند می کند. در کنار این مسایل قیمت گذاری های نادرست دولت برای خرید تضمینی محصولات مهمی چون گندم نیز موجب سرخوردگی کشاورزان و ضرر کرد آنها می شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی