بازدید 6521
۱

ركوردهاي شگفت‌انگيز گينس كهكشاني!

مي‌توان اين سياره را به عنوان «عجيب‌ترين سياره» معرفي كرد كه بسيار سبك بوده و از تراكم چوب پنبه‌اي برخوردار است.
کد خبر: ۲۴۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲ 02 May 2012
با پيشرفت تلسكوپ‌هاي فضايي در 50 سال گذشته، دانش انسان در مورد دنياي اطراف خود بيشتر شده و ستاره‌شناسان توانسته‌اند مجموعه عظيمي از سيارات را با ويژگي‌هاي شگفت‌انگیز كشف كنند كه به نوبه خود مي‌توانند يك كتاب گينس كهكشاني باشند.

به گزارش ايسنا، براي مثال سياره SWEEPS-10 كه در فاصله يك ميليون و 190 هزار كيلومتري ستاره ميزبان خود در يك مدار 10 ساعته گردش مي‌كند، عنوان «سريعترين سياره» را به خود اختصاص داده است.

در اين راستا مي‌توان به TrES-4 به عنوان «بزرگترين سياره» شناخته‌شده اشاره كرد كه 1.7 برابر سياره مشتري بوده و در فاصله 1400 سال نوري از زمين قرار دارد.

همچنين مي‌توان اين سياره را به عنوان «عجيب‌ترين سياره» معرفي كرد كه بسيار سبك بوده و از تراكم چوب پنبه‌اي برخوردار است.

TrES-4 «بزرگترين سياره»

به گفته جورجي ماندوشف از رصدخانه لوول آريزونا، تراكم در اين سياره تنها 0.2 گرم بر سانتيمتر مربع است.

سايت اسپيس‌ با جمع‌آوري اين ركوردها به نمايش ويژگي‌هاي عجيب جهان پرداخته كه درك بشر را از فيزيك تغير داده است.

براي مثال سياره PSR B1620-26 b (متوشالح)، قديمي‌ترين سياره شناخته شده است كه با شكل‌گيري در 12.7 ميليارد سال قبل يكي از اجداد جهان محسوب مي‌شود. اين آمار نشان دهنده فاصله سني هشت ميليارد ساله اين سياره با زمين است.

متوشالح تنها دو ميليارد سال پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است. كشف اين سياره در سال 1993، درك انسان را در مورد شكل‌گيري سيارات تغيير داده و از وجود سيارات قديمي‌تر بيشتر در جهان خبر داد.

سياره «متوشالح» قديمي‌ترين سياره شناخته شده

مفاهيم به دست آمده تاكنون نشان از آن داشته كه احتمال فزاينده‌اي براي امكان حيات در جهان وجود داشته و اينكه بسيار زودتر از تصورات پيشين، تكامل يافته است.

دانشمندان ناسا همچنين بر اين باورند كه اين سياره احتمالا در اطراف يك ستاره ميزبان ديگر ايجاد شده كه پس از مرگ آن توسط يك ستاره عبوري ديگر گرفته شده است.

در انتهاي ديگر اين مقياس، يك سياره ناشناخته ديگر با سن كمتر از يك ميليون سال در اطراف ستاره كوكو تاو در فاصله 420 سال نوري قرار داشته كه عنوان «خردسالترين سياره» را به خود اختصاص داده است.

«داغ‌ترين جهان» كشف شده تاكنون WASP-12b است كه يك سياره گازي با حرارت 2200 درجه است. اين سياره همچنين يكي از كانديداهاي بزرگترين سياره است چرا كه حدود دو برابر مشتري است.

سياره WASP-12b: «داغترين جهان» كشف شده تاكنون

در اين ميان OGLE-BLG-390L با جرم پنج برابر زمين عنوان «سردترين سياره» را با دماي سطحي منفي 220 درجه به خود اختصاص داده است. همچنين اين سياره داراي عنوان «دورترين سياره» شناخته‌شده براي انسان با فاصله 28 هزار سال نوري نيز است.

سياره OGLE-BLG-390L: «سردترين و دورترين سياره»

سياره اپسيلون جوي b در كنار ويژگي‌هاي بديع زياد، با فاصله 10.5 سال نوري از زمين عنوان «نزديكترين سياره» را به خود اختصاص داده است. اگرچه به دليل فاصله زياد از ستاره مادر خود، در صورت وجود آب بر روي اين سياره فراخورشيدي، به صورت يخزده خواهد بود.

سياره اپسيلون جوي b: «نزديكترين سياره»


Kepler-10b، «كوچكترين سياره» شناخته شده جهان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
بسیار زیبا بود
ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی