بازدید 5408

وزير ارشاد: آزادي اطلاعات در ايران موج مي‌زند

وي با تاكيد بر اين كه آزادي اطلاعات در ايران اوج مي‌زند، گفت: جمعه هفته جاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در ايران خواهيم داشت كه مردم به صورت آزادانه پاي صندوق‌هاي راي حاضر خواهند شد و نمايندگان خود را براي پيشرفت و توسعه كشورشان انتخاب خواهند كرد. البته در اين راستا درصد حضور مردم ايران بيش از مشاركت غربي‌ها است كه اين خود از آزادي در كشور ما حكايت دارد.
کد خبر: ۲۴۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰ 01 May 2012
ديدار و نشست خبرنگاران ليبيايي با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز و با حضور جمعي از خبرنگاران كشور ليبي و اهالي رسانه كشور ايران برگزار شد.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در اين جلسه با اشاره به مشتركات فراواني كه بين دو كشور وجود دارد گفت: مردم هر دو كشور مسلمان هستند و از اين حيث بايد روابط و ارتباطات ميان خودمان گسترده‌تر كنيم.

او ادامه داد: از نظر ما ليبي كشوري مهم در قاره آفريقا است و چهارمين كشور پهناور قاره آفريقا به حساب مي‌آيد كه منابع نفت و گاز فراواني در اين كشور موجود است و همين عامل طمع غربي‌ها به اين كشور شده است.

وي گفت:‌ اميدواريم به زودي نظام حكومتي در ليبي مستقر شود كه براساس آن مشكلات اين كشور برطرف شده و موضوعاتي از قبيل فقر، قحطي، خشكسالي و عوارض بيماري‌هاي ناشي از جنگ در اين كشور ريشه‌كن شود.

حسيني با اشاره به اين كه اميدواريم اين كشور از تجربيات گران‌قدر انقلاب اسلامي بهره‌مند شود، اظهار كرد: انقلاب كردن به مجاهدت و شهيد دادن در راه اهداف و آمال‌ها نياز دارد. اما اصل مهمي كه بايد بعد از انقلاب مورد توجه قرار بگيرد، صيانت از آن است تا دستيابي به اهداف مورد نظر انقلاب محقق شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره‌اي به انقلاب اسلامي در كشور ايران عنوان كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مشكلات فراواني از سوي غرب براي ما به وجود آمد كه يكي از مهمترين اين موضوعات ايجاد تفرقه افكني و به دنبال آن كودتا بود تا براساس اين شيوه و رويه غربي‌ها بتوانند سلطه خود را در كشور ما داشته باشند اما خوشبختانه با درايت و تدبير امام راحل و وحدت مردم، اين هدف براي آن‌ها محقق نشد و انقلاب مسير خود را ادامه داد و بر تمامي مشكلات فائق آمد.

حسيني تصريح كرد:‌ در حال حاضر برخي اخبار از ليبي به ما مي‌رسد كه نگران‌كننده است و ميطلبد كه نخبگان آن براي حفظ انسجام كشور خود تلاش كنند تا با‌ آفاتي از جمله تجزيه‌پذيري و جدايي مواجه نشوند و اميدواريم براساس خواست مردم ليبي و اعتقادات اسلامي آن‌ها حكومت مستقري را در اين كشور شاهد باشيم تا پيشرفت روز به روز سرمايه‌هاي آن نيز به دنبال اين موضوع محقق شود.

وي اضافه كرد: ‌خوشبختانه مسوولان كشور ما تلاش كردند ارتباطات خوبي با مردم ليبي داشته باشند و از اين حيث سفر وزير امور خارجه و سفير كشورمان به اين كشور تضميني بر اين مدعا بوده و از اين حكايت دارد كه ما درصدد برقراري روابط دوستانه با اين كشور هستيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: من از خبرنگاران محترم ليبي دعوت مي‌كنم تا در فرصت فراهم شده سري به نمايشگاه كتاب بزنند و از بخشي به عنوان بيداري اسلامي در آن در نظر گرفته شده است بازديد كنند كه اين بخش شعاري در راستاي پايان حكومت ديكتاتورها در سراسر جوامع اسلامي دارند.

او با تاكيد بر اين كه بسياري از خبرگزاري‌هاي غربي به دنبال ايران‌هراسي هستند گفت: خبرگزاري‌هاي غربي به دنبال ايجاد ايران‌هراسي و نشان دادن چهره‌اي خشن از كشور ما هستند و بر همين اساس اگر اخباري درست به مردم جهان نرسد ممكن است در تصميمات آنها اختلال ايجاد كند كه درنتيجه تصميمي نادرست را اتخاذ كنند.

وي گفت: ‌اخيرا درباره اين مدعا شاهد بوديم برخي كشورهاي عربي كه متاسفانه ليبي هم در بحث آن‌ها مشاركت كرد، ادعايي را مطرح كردند كه براساس آن يكي از جزاير ايران را مرتبط با خود دانستند كه هرچند اگر تاريخ را مطالعه مي‌كردند خودشان به اين قضيه پي مي‌بردند كه بحث بي اساس را پيش كشيده‌اند. درحالي كه اگر كشورهايي كه از اين موضوع دم مي‌زنند كمي صداقت را سرلوحه كار خويش قرار مي‌دهند ادعايي اين چنيني را مطرح نمي‌كردند.

به گزارش ايسنا، يكي از خبرنگاران گروه ليبيايي با اشاره به اين كه يكي از نتايج اصلي برآمده از سفر ما به كشور ايران حك شدن تصويري واقعي از ايران در ذهن ما بوده است، اظهار كرد: تصويري كه سابق بر اين از ايران براي ما جلوه مي‌دادند بسيار متفاوت از آن چيزي بوده كه اكنون شاهديم.

وي گفت: آن چيزي كه براي ما به اثبات رسيد اين بود كه ايران يك جامعه پر شور و نشاط است و تمامي تصاوير پيش از اين ادعاهاي نادرست و دروغ بوده است.

اين خبرنگار افزود: ‌يكي از اين ويژگي‌ها بانوي ايراني بود كه سهم وسيعي از زمينه‌هاي فعال دراين جامعه را به خود اختصاص داده است و همچنين موضوع ديگر تنوع انديشه‌هاست كه در بين مردم اين كشور موجود است و به عقيده من اين كشور رويكردي عميق به آينده دارد و بر اين اساس تصويري كه از ايران ديديم، جديد و متفاوتي از كشور جنگ‌طلب بود.

در ادامه وزير ارشاد در مواجهه با يكي از سوالات اساسي خبرنگاران ليبيايي مبني بر اين كه اخيرا شاهد بوديم كه كشورهاي عربي همجوار ايران در زمينه نشر فرهنگ خود اقدامات و حركاتي را انجام داده‌اند اما ايران برخلاف آن در اين زمينه كمي تعلل كرد گفت: درباره اين كه ما نتوانسته‌ايم چهره درست از جمهوري اسلامي ايران در تمام دنيا ارائه دهيم، ترديدي نيست كه البته اين موضوعي برگرفته از حجم تقابل كشورهاي ابرقدرت و سلطه‌گر عليه كشور ما بوده در حالي كه ما هيچ گاه نخواسته‌ايم اين چنين باشد.

حسيني ادامه داد: اما در حال حاضر با توجه به انقلاب‌هايي كه در تونس، ليبي و مصر شاهد بوده‌ايم مسلما فعاليت‌هايي را در ارتباط و تعامل با اين كشورها آغاز كرده‌ايم و از اهالي رسانه و اصحاب فرهنگ اين كشورها دعوت مي‌كنيم كه به ايران سفر كرده واز منابع غني فرهنگ و تاريخ اين كشور استفاده كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ما در راستاي تعاملات با كشورهاي منطقه، كانال‌هاي تلويزيوني از قبيل الكوثر، العالم و پرس تي وي را داريم كه در راستاي جريان آزادي اطلاعات و اطلاع رساني از كشور ما و كشورهاي خارج از مرز جغرافيايي فعاليت مي‌كنند اما در برابر آن شاهد هستيم كه برخي كشورهاي غربي و اروپايي كه دم از جريان آزاد اطلاعات مي‌زنند محدوديت‌هايي براي فعاليت‌هاي اين شبكه‌ها به وجود مي‌آورند.

در ادامه يكي از خبرنگاران ليبيايي گفت: وقتي به كتابخانه‌هاي ايران مراجعه كرديم با همه نوع انديشه‌هايي از قبيل دكارت و انديشه‌هاي امام راحل مواجه شديم اما هنگامي كه به سراغ اينترنت رفتيم و درصدد مرور برخي سايت‌ها بوديم با فيلترينگ روبرو شديم؛ علت اين موضوع چيست؟

حسيني در پاسخ به اين سوال تصريح كرد: در ايران تنوع آراء‌ وجود دارد كه اين موضوع را مي‌توان در مراكز علمي، دانشگاهي و در هر گوشه‌ و كناري يافت. در حالي كه برخي همسايگان كشور ما حتي اجازه ورود برخي كتاب‌هاي ما به داخل قفسه‌هاي كتابخانه‌هاي خود را نمي‌دهند.

او در ادامه گفت: وجود تعداد زيادي از خبرگزاري‌ها، مطبوعات و ناشران فعال در كشور ما دليلي بر اين مدعاست كه البته در مورد اينترنت نيز بايد كه گفت كه تعداد كاربران اينترنت ما بيش از ساير كشورهاي منطقه است و اصل بر اين نهاده شده كه مردم دسترسي به اخبار را به صورت آزاد داشته باشند و از اين حيث نيز بيش از 120 دفتر از نشريات و رسانه‌هاي كشورهاي ديگر نيز در ايران مشغول به كارند.

به گزارش ايسنا، اين خبرنگار مجددا درباره مقابله نفوذ فرهنگ غربي در كشور ايران يكي از نقش‌هاي وزارت ارشاد است و چه ضوابطي دراين حوزه انديشيده‌ شده است؟ پرسيد كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بار ديگر با تاكيدي مبني بر اين‌كه مردم ايران به دنبال فرهنگ ايراني و اسلامي خود هستند گفت: در ‌ايران آزادي انديشه‌ها وجود دارد و آن جواناني كه شما با آن‌ها از علايقشان درباره غرب صحبت كرده‌ايد، بدين واسطه بسيار راحت حرف دلشان را گفته‌اند.

او ادامه داد: ‌البته اين جوانان به احتمال زياد متعلق به شمال شهر تهران و متعلق به خانواده‌هاي ثروتمند بوده‌اند. درحالي كه اين موضوع در ارتباط با كليت جامعه نيست و تمامي مردم ايران چنين روحيه‌اي ندارند و با آشنايي كامل به سياست‌هاي غرب حمايت و پشتيباني خود را به صورت همه جانبه در تمامي شرايط از حكومت جمهوري اسلامي ايران ابراز داشته‌اند كه در اين مورد جنگ تحميلي و رفتن جوانان ما به ميدان‌هاي نبرد تضميني بر اين مدعاست.

وي با تاكيد بر اين كه آزادي اطلاعات در ايران اوج مي‌زند، گفت: جمعه هفته جاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در ايران خواهيم داشت كه مردم به صورت آزادانه پاي صندوق‌هاي راي حاضر خواهند شد و نمايندگان خود را براي پيشرفت و توسعه كشورشان انتخاب خواهند كرد. البته در اين راستا درصد حضور مردم ايران بيش از مشاركت غربي‌ها است كه اين خود از آزادي در كشور ما حكايت دارد.

حسيني افزود: ‌البته خوب است اين را بدانيم كه برخي كشورهاي منطقه تا حال حاضر حتي يك بار هم انتخاب را انجام ندادند و يك خانواده در اين كشورها سرنوشت يك مملكت را تعيين مي‌كنند. در حالي كه در ايران متوسط سالانه يك انتخابات را داريم.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه در جامعه رسانه‌يي كشور خود چه تحليلي از الجزيره و العربيه داريد، گفت: شبكه الجزيره در ايران دفتر دارد و روابط دوستانه‌اي نيز ميان ما و آن‌ها برقرار است؛ هر چند اختلاف‌نظرهايي ميان ما و قطر وجود دارد روند فعاليت الجزيره حاكي از آن است كه متاثر از اين كشور است اما اين طور وانمود نمي‌كند.

حسيني در مورد العربيه نيز ادامه داد: ‌اين شبكه نيز در شبكه ما فعال بود ولي به دليل دروغ پردازي‌ها و انتشار اخبار خلاف واقع روند فعاليت خود را با محدوديت روبرو كرد. البته اين تنها در مورد اين شبكه صدق نمي‌كند و اخيرا رويترز نيز به دليل انتشار مطالبي مبني بر اين‌كه جمعي از زنان ايراني در حال آموزش براي جنگ و اعمال تروريستي هستند، فعاليت خود را در ايران به بن بست رساندند.

او در پايان نيز درباره سوالي مبني بر مبارزه ايران با جنگنده‌هاي ناتو در طول جنگ ليبي اين طور اظهار كرد: ما با حكومت‌هاي مستبد بيگانه هستيم. قذافي جنايت‌هاي فراواني از قبيل به شهادت رساندن امام موسي صدر انجام داد و در طول حكومت خود نيز روابط خوبي با كشورهاي اروپايي و غربي داشت اما زماني كه مردم اين كشور عليه حاكم خود قيام كردند، كشورهاي اروپايي و آمريكايي زمينه را براي در دست گرفتن حكومت و ايجاد سلطه خود در اين كشور مساعد دانسته و به بهانه جنگ عليه قذافي به اين كشور حمله‌ور شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی