بازدید 9558
رئیس کمیسیون تحول اقتصادی در گفت‌وگو با فارس:

سقف افزایش قیمت انرژی در هدفمندی

برخی نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق اظهار داشتند، سال 91 دولت می‌خواهد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سطح 135 هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه‌ها کسب کند درحالی که نمایندگان وقتی سؤال می‌کردند قرار است طرح هدفمندی یارانه‌ها ظرف 5 سال تا پایان برنامه پنجم اجرا شود، اما آنها می‌گفتند رسیدن به حداقل قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس، برای حامل‌های انرژی کف قیمت مدنظر قانون است.
کد خبر: ۲۳۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴ 22 April 2012
رئیس کمیسیون تحول اقتصادی گفت: بر اساس طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس دولت ملزم به رعایت سقف قیمت فوب خلیج فارس در هدفمندی یارانه‌ها شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس که فوریت آن تصویب شد و از جلسه آینده مجلس در روز سه‌شنبه هفته جاری در صحن مجلس مطرح می‌شود، منشاء آن نگرانی نمایندگان از اظهارات نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق بود.

وی افزود: برخی نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق اظهار داشتند، سال 91 دولت می‌خواهد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سطح 135 هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه‌ها کسب کند درحالی که نمایندگان وقتی سؤال می‌کردند قرار است طرح هدفمندی یارانه‌ها ظرف 5 سال تا پایان برنامه پنجم اجرا شود، اما آنها می‌گفتند رسیدن به حداقل قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس، برای حامل‌های انرژی کف قیمت مدنظر قانون است.

رئیس کمیسیون تحول اقتصادی یادآور شد: این برداشت خطرناک از قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شد، نمایندگان طرح دو فوریتی ارائه کرده و برای آزاد کردن قیمت حامل‌های انرژی سقف تعیین کنند. زیرا اگر دولت به گفته نمایندگان خود عمل کند، می‌تواند قیمت حامل‌‌ها را حتی بیش از نرخ فوب خلیج فارس افزایش دهد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد:‌ وقتی برداشت نمایندگان دولت از قانون هدفمندی ارائه می‌شود، باید این برداشت اصلاح شود چون مراد قانون‌گذار این نیست که وقتی به نرخ کمتر از 10 درصد فوب خلیج فارس رسید، آنگاه دولت هرچه می‌خواهد قیمت حامل‌ها را بالا برد. بنابراین برای افزایش قیمت سقف گذاشته شد.

رئیس کمیسیون تحول اقتصادی تأکید کرد:‌قیمت فوب خلیج فارس در مورد نفت و مشتقات آن باید به گونه‌ای رعایت شود که قیمت ارائه این محصولات در داخل کشور نباید بیش از قیمت مشابه این کالاها در داخل کشور باشد و 2 فوریت این طرح با بیش از 144 رای یعنی بیش از دو سوم آرای نمایندگان تصویب شد و در جلسه سه‌شنبه در دستور کار قرار می‌گیرد.

مصباحی مقدم درباره قیمت گاز گفت:‌ قیمت آن نیز نباید بیش از 70 درصد قیمت فوب خلیج فارس تغییر پیدا کند و تفصیل این طرح در روز سه‌شنبه بررسی می‌شود. فعلا دو فوریت آن تصویب شد.

وی تاکید کرد:‌ در قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید شده، تا پایان هدفمندی سقف قیمت حامل‌های انرژی متناسب با فوب خلیج فارس و به نرخ روز این معیار باشد.

وی گفت: اگر دولت بخواهد 135 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را آزاد کند، می‌تواند اما نه اینکه یکباره انجام شود و قیمت‌‌ها در پایان سال جاری به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد، بلکه باید ظرف 5 سال و به تدریج به این 90 درصد برسد.

مصباحی مقدم درباره گزارش کمیسیون طرح تحول، گفت: این گزارش از 12 تخلف دولت در هدفمندی یارانه‌ها تهیه شده و به امضای 12 نفر از 15 عضو کمیسیون طرح تحول رسیده و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

رئیس کمیسیون تحول اقتصادی یادآور شد: اگر این گزارش کمیسیون طرح تحول در صحن مجلس قرائت شده و نمایندگان نیز آن را تصویب کنند، در آن صورت تخلف دولت احراز شده و گزارش تخلف دولت از هدفمندی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار