بازدید 22074
۹

نگرانی‌تان قبول؛ ولی این پیشنهاد خطرناک است!

پس از افزایش التهاباتی که بر بازار ارز وارد شد، نگرانی یکی از مسئولان سازمان بازرسی کل کشور از افزایش یکباره نرخ ارز، جای خوشحالی دارد، ولی این نگرانی با راهکار پیشنهاد شده، دوچندان می‌شود، چرا که بر علت افزایش نرخ ارز خواهد افزود.
کد خبر: ۲۳۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱ 20 April 2012
یکی از مسئولان سازمان بازرسی کل کشور با بیان این که بهتر است بانک مرکزی از شوک درمانی بپرهیزد، بانک مرکزی را به افزایش هر ساله نرخ ارز به میزان شکاف میان تورم داخلی و خارجی تشویق کرده است. این توصیه برای این بوده تا با افزایش تدریجی نرخ ارز به میزان شکاف بین تورم داخلی و خارجی، افزایش یکباره نرخ ارز نداشته باشیم.

به گزارش «تابناک» نکته مهم اینجاست، با توجه به آن که ایران در رتبه سوم تورم جهانی بوده و تورم جهانی به طور متوسط 3 درصد است، افزایش نرخ ارز به میزان شکاف بین تورم داخلی با تورم خارجی، شوک عمیقی را بر بدنه اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد؛ بنابراین، اگر سازمان بازرسی، متوجه اثرات زیانبار شوک درمانی (شوک ویرانی) شده، نباید از چنین کاری سخن به میان آورد.

البته نکته مهم این است که افزایش نرخ ارز متناسب با شکاف موجود، شکاف را افزایش داده و اقتصاد ایران را وارد یک دور باطل می‌کند.

در اینجا سخن از آن است که اگر نخواهیم تئوری‌های اقتصادی را با توجه به شرایط موجود اقتصاد ایران ارزیابی کنیم، کاری کرده‌ایم که دقیقا ضد آنچه می‌خواستیم، شده و هزینه‌های فراوانی را در جامعه درست خواهیم کرد.

در این باره بنا بر تئوری گفته شده، کشوری که کیفیت تولیدش بالا بوده و قیمت‌‌گذار است ـ نه قیمت‌پذیر ـ در صورت گران بودن کالای خود، می‌تواند ارزش پول خویش را کاهش دهد، چرا که می‌داند این کاهش ارزش پول، سبب خواهد شد، کالای گران داخلی برای کشور خارجی ارزان تمام شده و همان میزان درآمدی را که قرار بود بگیرد، دریافت کرده و بازار فروش جهانی خویش را نیز از دست نمی‌دهد.

هم‌اکنون این پرسش مطرح است، آيا در اقتصاد ایران، کیفیت کالاهای داخلی به اندازه‌‌ای هست که بتوانیم با بی‌ارزش کردن پول، صادرات بیشتری داشته باشیم؟

اگر نیست، آیا باید نخست پول را بی‌ارزش کنیم یا آنکه که در آغاز، در بالا بردن کیفیت و بومی کردن تکنولوژی وارداتی گام برداریم؟

* افزایش نرخ ارز، تولید داخلی را ضربه‌پذیر خواهد کرد

نکته دوم آن است که 80 درصد صادرات ایران، نفت است و نفت به بهای جهانی بستگی دارد؛ بنابراین، عملا افزایش بی ارزش کردن پول داخلی، تنها برای 20 درصد کالای صادراتی باقی‌مانده موضوعیت پیدا می‌کند که آن هم گفته شد، گام نخست بالا بردن کیفیت در آنهاست.

نکته دیگر باید گفت، از آنجا که تولید داخلی به شدت به ارز وابسته است، افزایش نرخ ارز به شدت تولید داخلی را ضربه‌پذیر خواهد کرد. همچنین از آنجا که 85 درصد واردات در ایران از جنس کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است، افزایش نرخ ارز به شدت بر تورم داخلی خواهد افزود و نتیجه آن می‌شود که با هدف کاهش شکاف تورم داخلی و خارجی، آن را افزایش خواهیم داد؛ بنابراین، با افزایش نرخ ارز، نه تنها صادرات افزایش نمی‌یابد، بلکه تولید داخلی در معرض نابودی قرار می‌گیرد و از این ناحیه، تولید کنندگان و مصرف کنندگان، بسیار متضرر خواهند شد.

* خوشحالی دلالان از افزایش نرخ ارز

البته هستند کسانی که از افزایش نرخ ارز به شدت خوشحال می‌شوند؛ مالکین ارز و تغذیه کنندگان از شرایط رکود تورمی، وارد کنندگان، قاچاقچیان و دلالان.

اصولا شکاف بین تورم داخلی و خارجی از آن جهت بیان می‌شود که قدرت صادرات ایران را کاهش داده، نه آن که عامل افزایش یکباره نرخ ارز باشد. ما نشان دادیم که افزایش نرخ ارز به میزان شکاف ذکر شده، نه تنها صادرات را تقویت نمی‌کند، بلکه تولید را با تهدید جدی رو‌به‌رو می‌کند؛ چیزی که امروز با توجه به ضربه‌ای که اقتصاد ایران از افزایش نرخ ارز دیده، بسیار روشن و آشکار است.

* مهمترین علت افزایش نرخ ارز در ایران

نکته‌ای که سازمان بازرسی از آن ابزار نگرانی کرده، افزایش دوباره نرخ ارز است. اگر سازمان بازرسی، علت افزایش نرخ ارز در ایران را بداند، شاید بهتر بتواند به اقتصاد ایران کمک کند.

همان گونه که گفته شد، افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران، ناشی از سفته بازی در ارز است و این گونه نبوده که شکاف تورم داخلی و خارجی را علت افزایش نرخ ارز بدانیم و بخواهیم با کاهش آن، جلوی افزایش دوباره نرخ ارز را بگیریم.

حال چه می‌شود که سفته بازی در یک جامعه شکل می‌گیرد؟ پاسخ به این پرسش کمک می‌کند تا به بهترین روش به جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ ارز برسیم.

بنا بر این گزارش، سفته بازی، فعالیتی است که در راستای تولید ثروت در جامعه انجام می‌گیرد. هنگامی که راه دستیابی به ثروت‌های مثبت (درآمدهای ناشی از تولید) سخت و بسته و پرهزینه شود، ثروت‌های منفی یا درغین ـ یا هر آنچه دوست دارید بنامید ـ جای آن را خواهد گرفت. این طبیعی‌ترین رفتاری است که در نتیجه کاهش ثروت‌های واقعی یا مثبت در یک اقتصاد، شکل می‌گیرد.

* راهکارهایی برای کاهش نرخ ارز

بنابراین، راهکار کاهش نرخ ارز، گشودن قفل‌های موجود بر سر راه ثروت‌های حقیقی است. یکی از این قفل‌ها، نرسیدن ارز دولتی به تولید کنندگان داخلی است، قفل دیگر واردات بی رویه محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی و قفل دیگر، افزایش هزینه‌های تولید کننده و حمایت نکردن دولت است.

افزایش نرخ ارز از آنجا که با تشدید هزینه‌های تولیدکنندگان همراه است، راه خلق ثروت‌های واقعی را سخت و سخت‌تر می‌کند و نتیجه آن می‌شود که سفته بازی افزایش یافته و بر خلاف تصور کاهش دوباره نرخ ارز، شاهد افزایش لجام گسیخته نرخ ارز باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۹
چرا توی این کشور از تمام امکانات موجود استفاده نمیشه؟ میدونید ما با جاذبه های گردشگری که بطور طبیعی داریم ولی خارجی ها بصورت مصنوعی و با صرف هزینه تولیدش میکنن میتونیم چقدر واسه دولت درآمدزایی داشته باشیم. دولت بیاد از این راه پول در بیاره همش هم واسه خودش در عوض مالیات ها رو بیارن پایین که تولید کننده ها بیشتر تولید کنن، اشتغال بیشتر بشه، سطح زندگی بره بالا و قدرت خرید افزایش پیدا کنه و اون وقت مردم تحمل گران شدن هم دارند.غیر از اینه؟
زنده باد کاملا منطقی و حساب شده اشاره کردید
یعنی نرخ ارز بازم میخواد بره بالا؟ چه شود!!!!
پیشنهاد شما خطرناک است. در واقع پیشنهاد شما همان بلایی است که در هفت سال گذشته بر سر اقتصاد آمده است. ثابت نگهداشتن مصنوعی دلار یعنی دادن سوبسید به واردات کالا و یا تولید کننده خارجی! دلار بایستی با نرخ واقعی مبادله شود تا تولید داخلی قدرت بگیرد و توان مقابله با جنس خارجی را داشته باشد.
نکته ی مهم این جاست که با توجه به آن که ایران در رتبه ی سوم تورم جهانی قرار دارد و تورم جهانی به طور متوسط 3 درصد می باشد!
اه چه جالب باورم نمیشه با این همه تورم تازه رتبه سوم تورم جهانی داشته باشیم فکرشو کن دو تا کشور تورمشون از ایران بیشتر مردمشون چطوری زندگی میکنن.
لازم هست که بدونید تولید کننده داخلی چنانچه مواد اولیه اش در داخل موجود باشه یا تولید بشه افزایش قیمت ارز به قوت گرفتن تولید ایشان کمک خواهد کرد چراکه حداقل قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی در داخل را خواهد داشت. مثلا اگر در داخل دلار 2500 تومان باشد و هزینه تولید یک واحد کالا 5000 تومان هزینه تمام شده تولید میشود دو دلار و چنانچه در بازار جهانی نرخ آن نزدیک به ان باشد می تواند وارد رقابت با کالای خارجی شود یا اینکه حداقل در مورد قیمت در بازار داخلی حرف اول را بزند چرا که هزینه های جانبی کاهلاهای خارجی (مثل هزینه بیمه و حمل و نقل بین المللی و گمرک ) را ندارد. ولی چنانچه قیمت دلار به 1000 تومان کاهش یابد هزینه تمام شده تولید با احتساب همان 5000 تومان برای هر کالا معادل 5 دلار خواهد بود که در اینصورت هیچ رغبتی نه در بازار خارجی و نه در بازار داخلی باقی نمی ماند و نهایتا تولید کننده ورشکسته شده یا سرمایه خود را در راه دلالی خرج می کند. لحاظ کنید که نتیجه این موضوع افزایش آمار بیکار خواهد بود پس لطفا خیلی از کاهش قیمت ارز استقبال نفرمایید .
رشته گم گشته این ماجرا سری دراز دارد که جزئیات بیان شده تنها موارد جزئی این فاجعه است ولی شما نویسنده محترم از خود پرسیده اید که بحران از کجا شروع شده که امروز شاهد فلج شدن تولید هستیم .
وقتی تمامی شرکت های عظیم و ثروتمند کشور در انحصار بخش دولتی و شبحه دولتی ایست و بخش خصوصی که دچار سوء تغذیه شدید و بی احترامی های پی درپی در پرتگاه سقوط به سر می رود آیا فقط مشکل همین سونامی ارزی 5 ماه است . خیر
این خانه از داربست ویران است
در تمام دنیا طی یک برنامه ریزی 50 ساله ،یک مشکل برای ابد حل میشود .
در ایران طی یک برنامه ی 5 دقیقه ای مشکلی برای 50 سال ایجاد میشود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی