بازدید 19939
چشم‌ها خيره به دو جادوگر معاصر دنياي فوتبال

مسی بهتر است یا رونالدو؟

ليونل مسى و كريستيانو رونالدو با به ثمر رساندن ۴۱ گل در رقابت‌هاى لاليگا پيشتاز جدول گلزنان ليگ فوتبال اسپانيا هستند. رونالدو با گلى كه شنبه شب گذشته در ديدار با اسپورتينگ گيخون به ثمر رساند، ركورد فصل گذشته خود را شكست. مسى هم در ديدار با لوانته كه با حساب دو بر يك به سود بارسلونا به پايان رسيد، دو گل براى بارسا به ثمر رساند و او هم در رقابت‌هاى لاليگا ۴۱ گله شد.
کد خبر: ۲۳۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۲ 17 April 2012
اين دو بازيكن، هفته آينده در ديدار ال كلاسيكو مقابل هم صف آرايى مى‌كنند و نتيجه اين بازى مى‌تواند در رقابت آنها براى كسب عنوان آقاى گلى تأثيرگذار باشد. رئال مادريد همچنين با برترى سه بر يك اين هفته، شمار گل‌هاى خود در اين فصل لاليگا را به ۱۰۷ رساند و با شمار گل‌هايى كه اين تيم در فصل ۹۰-۱۹۸۹ با هدايت جان توشاك به ثمر رساند، مساوى كرد. اين در حالى است كه تيم خوزه مورينيو پنج بازى ديگر فرصت دارد تا گل‌هاى خود را افزايش دهد.

به گزارش «تابناک»، شايد تا چند سال پیش، ليگ برتر فوتبال انگلستان به لحاظ جذابيت و در اختيار داشتن ستاره‌هاي انگشت‌نماي دنياي فوتبال در صدر همه ليگ‌هاي دنيا قرار داشت، ولی در دو،‌ سه سال اخير، بی‌گمان فوتبال اسپانيا، گوي سبقت را از انگليس ربوده و به كانون توجه علاقه‌مندان فوتبال تبديل شده است.

اكنون رئال مادريد و بارسلونا، بي‌رقيب‌ترين تيم‌هاي باشگاهي اروپا هستند و زيبايي نمايشي كه ارائه مي‌دهند، در كمترين تيمي‌ مي‌توان سراغ گرفت. فوتبال اسپانيا اما تنها در رئال مادريد و بارسا خلاصه نمي‌شود. در روزهايي كه اين دو تيم، شانس‌هاي اصلي راهيابي به ديدار پاياني ليگ قهرمانان به‌شمار مي‌روند، حضور سه تيم اسپانيايي در نيمه نهايي جام اروپا احتمال شكل گيري دو فينال اروپايي تمام اسپانيايي در پايان سال را تقويت كرده است.

بنابراین، نبايد فراموش كنيم كه اتلتيكو بيلبائو چگونه به آساني منچستريونايتد ـ تيم اول حال حاضر فوتبال انگلستان را ـ از جام اروپا بيرون كرد. نمايش چشم‌نواز دو فوتباليست برتر حال حاضر فوتبال جهان (كريستيانو رونالدو در رئال مادريد و ليونل مسي در بارسلونا) در فوتبال اسپانيا، ديگر دليل مهمي ‌است كه فاصله بزرگي را بين لاليگا و ديگر ليگ‌هاي معتبر جهان ايجاد مي‌كند؛ دو بازيكني كه اكنون با ركورد رويايي 41 گل زده در لاليگا براي كسب آقاي گلي و البته كفش طلايي سال اروپا با هم در رقابت هستند و درباره اين كه كدام يك از ديگري برترند، اختلاف نظرهايي بسیاری است. رقابت اين دو، خاطره رقابت رونالدوي برزيلي و الساندرو دل‌پيرو بر سر آقاي گلي كالچو در اواخر دهه 90 را تداعي مي‌كند.

جايي كه اين دو به عنوان برترين بازيكنان اينترميلان و يوونتوس در ميادين مانور مي‌دادند و طرفداران زيادي را براي خود دست و پا كرده بودند. اكنون عده‌اي بر این باورند، رونالدو در مجموع در مقايسه با مسي فوتباليست كاملتري است، ولی مخالفان آنها مي‌گويند خلاقيت و نبوغ مسي براي معرفي او به ‌عنوان بهترين فوتباليست حال حاضر فوتبال جهان كفايت مي‌كند. در آستانه برگزاري ال كلاسيكو دور برگشت لاليگا و رويارويي احتمالي دو تيم در فينال ليگ قهرمانان اروپا، مقايسه توانمندي‌هاي اين دو بازيكن استثنايي خالي از جذابيت نيست (این نمرات توسط كارشناسان روزنامه ماركا اسپانيا براي اين دو بازيكن در نظر گرفته شده است).
 
1 ـ بازی تیمی: هر دو ذاتا به بازی فردی علاقه بیشتری دارند تا این که به تیمشان کمک کنند. البته مسی روی بازی تیمی تیمش بهتر کار می‌کند و قانونمندتر است. مسی با وجود آن که بیش از اندازه با توپ کار می‌کند، روحیه تیمی و همکاری زیادی دارد.

کریستیانو بیشتر دوست دارد که تنها کار کند. او بیشتر توپ را می‌گیرد و خودش حرکت می‌کند، چرا که می‌داند با اتكا به خودش می‌تواند گره گشا باشد.

مسی دوست دارد که بیشتر در بازی باشد و نقش محوری در تیم دارد اما کریستیانو زیاد به تاکتیک تیم توجهی ندارد و می‌تواند که در چند ثانيه نتیجه را به نفع تیمش عوض کند.

2 ـ تکنیک فردی: هر دو بازیکن بسیار باتکنیک هستند و زماني که توپ به آنها مي‌رسد به سختی می‌توان آن را از پایشان جدا کرد. پاس دادن، هدایت توپ و... هر دو بازيكن عالی است. کریستیانو بر خلاف مسی که بیشتر روی پای چپش متمرکز است، می‌تواند با هر دو پا کار کند. دو بازیکن تکنیک فردی کاملا متفاوتی دارند. مسی بیشتر به سمت فضاهای خالی حریف حرکت می‌کند، اما کریستیانو مسیرهای شلوغ را ترجیح می‌دهد، چرا که قدرت بدنی بالاتری دارد. هر دو بازیکن به گونه ای کار مي‌كنند که گویی توپ عضوی از بدنشان است.

3 ـ قدرت بدنی: رونالدو به معنای واقعی قدرت بدنی بالایی دارد. او با توجه به کارهای بدنسازی زیادی که انجام داده است، بدن بسیار نیرومندی دارد. حتي تکنیک او هم بر پايه قدرت بدنی بالایش استوار شده و افزون بر سرعت توانایی تنه زدن بالایی هم دارد. مسی قدرت بدنی بسیار پایین‌تری دارد. عرض شانه او کم است و به راحتي دچار مصدومیت می‌شود.

4 ـ سرعت: این دو بازیکن در سرعت نیز با هم متفاوتند. کریستیانو رونالدو بسیار سریع‌تر است و مسیرهای بیست، سی متری را سریع تر می‌دود. مسی اما در مسیرهای محدود و چهار، پنج متری سرعت بالاتري دارد.

مسي و رونالدو با توپ و بدون توپ سرعت یکسانی دارند که اين برای یک فوتبالیست نکته بسیار ویژه و مهمی است. قدرت بدنی بیشتر کریستیانو به وی اجازه می‌دهد که در مصاف‌های دو نفره بسیار موفق تر از مسي باشد. گام‌های بلند او هم در اين مورد خاص يك مزيت ويژه به‌شمار مي‌رود.

5 ـ دریبل زدن به چپ و راست: فرار کردن و دریبل زدن تخصص مسی است. او دریبل‌های ریز را بسیار سریع می‌زند و وقتی که توپ به پایش برسد، کمتر مدافعی توانایی جدا کردن آن را از پاهاي مسي دارد.

او همچنین توانایی حفظ توپ بالایی دارد و از این لحاظ از بازیکن پرتغالی سرتر است. مسی از این نظر در جهان بی‌نظیر است. شیوه دریبل زدن کریستیانو رونالدو به تعداد ضربه پای بیشتر و فضای بیشتری نیاز دارد. البته این ویژگی با توجه به چند پسته بودنش برایش مفید است.

6 ـ شم گلزنی: ستاره پرتغالی در این امر رکورددار است. او با هر دو پا شوت‌هایی می‌زند که سرعت بالایی دارند. رونالدو بارها و بارها از مکان‌های غیرممکن شو‌ت‌های فوق‌العاده زیبايي زده كه منجر به گل شده است. او در سال 2008 با زدن 42 گل عنوان آقای گلی اروپا را کسب کرد. مسی همیشه سعی می‌کند توپ را روی پای تخصصی‌اش جفت و جور کند و همین کار را برای مدافعان حریف ساده تر می‌کند.

7 ـ پاس: مسی در فرستادن پاس‌های کوتاه در مکان‌های فشرده متبحر است. او دید بالایی در بازی دارد و همیشه پاس‌هایش در مكان مناسب مقابل پای مهاجمان تیم قرار می‌گیرد. پاس‌های کریستیانو رونالدو بلندتر است، او بسیار دقیق می‌تواند توپ را به نقاط گوناگون زمین بفرستد.

8 ـ قدرت سرزنی: گلی که مسی با ضربه سر در فینال رم برابر منچستر زد حرکتی غیرعادی از این بازیکن بود و او توانست خودش را به عنوان يك سرزن قهار هم به دنياي فوتبال معرفی کند. کریستیانو رونالدو پيش از مسی نشان داده بود که در زدن ضربه سر توانایی ویژه ای دارد. او بسیار زیبا می‌تواند روی هوا پرواز کند و ضربه محکمی با سر به توپ بزند.

9 ـ رهبری تیم: رونالدو در تيم ملي پرتغال کاپیتان تیمش است و در منچستر يونايتد هم یکی از کاپیتان‌ها بود. کاراکتر قدرتمند او و جاه طلبی‌اش می‌تواند به هم تیمی‌هایش كمك کند. مسی در مقايسه با او گوشه‌گيرتر است. کسانی که به رختکن بارسلونا نزدیک هستند می‌دانند که او زیاد با هم‌تیمی‌هایش درگیر نمی‌شود و شخصيت آرامي‌ دارد.

10 ـ خطاها و پنالتی‌ها: کاشته‌های کریستیانو رونالدو بی‌نظیر است و تخصص اصلي او به ‌شمار مي‌روند. کریستیانو گل‌های بسیاری از روی ضربات آزاد و نقاط پنالتی به‌ ثمر رسانده است. مسی معمولا ضربات پنالتی را گل می‌کند؛ اما متخصص آن نیست. او روی ضربات آزاد نیز به ندرت توفیقی به ‌دست مي‌آورد.

مسى: قلبم به بارسا تعلق دارد

مهاجم آرژانتينى تيم بارسلونا گفت: هرگز به زندگى خارج از بارسلونا فكر نكرده و قلبش متعلق به اين باشگاه است. ليونل مسى با بيان اينكه روزى نخواهد رسيد كه او در رقابت‌هاى ليگ برتر فوتبال انگلستان بازى كند، قلب آن دسته از هواداران انگليسى كه دوست داشتند اين بازيكن را در كشورشان ببينند، شكست.

مسى ۲۴ ساله در گفت‌و گوى ويژه با سان اظهار داشت: هرگز به زندگى بیرون از بارسلونا فكر هم نكرده ام. قلب من متعلق به بارساست و نمى‌توانم روزى را تصور كنم كه اين باشگاه را ترك كنم. از نخستين روزى كه بازى در اين تيم را آغاز كردم، تمام قصدم اين بوده كه اينجا بمانم و هيچ چيزى نمى‌تواند نظر مرا تغيير دهد.

وى ادامه داد: مى‌پذيرم كه شما هرگز نمى‌دانيد در آينده چه اتفاقى روى خواهد داد اما اين تصميمى است كه من گرفته ام و خوشحال خواهم شد كه فوتبال خود را در اين باشگاه پايان دهم.

ليونل مسى گفت كه يكى از طرفداران بازى انگليسى است و بیشتر بازى‌هاى ليگ برتر را از تلويزيون می‌بیند. با اين حال ترجيح مى‌دهد كه بیننده اين ليگ باشد و نه اينكه در آنجا بازى كند.

مسى گفت: ليگ برتر واقعا هيجان انگيز است و من دوست دارم كه اين فرصت را پيدا كنم تا بازى‌هاى اين ليگ را از طريق تلويزيون ببینم. اين ليگ تحسين برانگيز است. آنها خيلى رقابتى و با سرعت خيلى بالا بازى مى‌كنند. انگليسى‌ها با قلب‌هاىشان و با احساس فراوان بازى مى‌كنند. آنها با روحيه و مصمم هستند. مهاجم آرژانتينى بارسا در خصوص هواداران فوتبال انگلستان گفت: هواداران آنجا پر از شور و اشتياق اند و واقعا عادلانه بازى را به نظاره مى‌نشينند. من تجربه بازى مقابل تيم‌هاى انگليسى را دارم و ديده ام كه هواداران انگليسى چطور فوتبال خوب و بازيكنان بااستعداد را تشويق مى‌كنند.

مسى افزود: فوتبال انگليسى، محكم و فيزيكى است و وقتى بازى به پايان مى‌رسد آنها حتى با وجود شكست، رفتارى سرشار از فروتنى، نجابت و وقار از خود نشان مى‌دهند. مسى با دو گلى كه در ديدار با اسپورتينگ گيخون به ثمر رساند، گل‌هاى خود در رقابت‌هاى اين فصل لاليگا را به ۴۱ گل رساند.

ركورد گلزنى در ليگ طى يك فصل در اختيار ديكسى دين از اورتون در فصل ۲۸ ـ ۱۹۲۷ با ۶۰ گل است اما اين افتخارات شخصى براى مردى كه چهار بار جايزه برترين بازيكن سال جهان را از آن خود كرده، چندان مهم به نظر نمى‌رسد.

وى گفت: گل‌ها زمانى مهم هستند كه بتوانند به موفقيت تيم ختم شوند. در غير اين صورت مهم نيستند. من خيلى بيشتر به موفقيت جمعى فكر مى‌كنم و نه افتخارات شخصى. من گل مى‌زنم چون هم‌بازيان فوق العاده اى دارم. بازيكنان فوق العاده اى كه بدون آنها نمى‌توانستم با چنين استمرارى گل بزنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۱۱
صد در صد رونالدو
هر کی منفی بزنه . . .
یکم واقع بین باشین دوستان یا اصلا بهتر بگم حس حسودیتون کجا رفته معلومه که مسی بهتره ولی از لج اون به کریس رای بدین.
عشق است بارسا
کریس رونالدو بعد اوزیل و دیماریا و مسی بیشترین پاس گل رو داده حتی از ژاوی بیشتر پس نگید به فکر کار تیمی نیست در ضمن بازی رئال و خیخون رونالدو بعد گلش به آرم باشگاه رئال اشاره کرد رونالدو حدود3سال هستش که پنالتی خراب نکرده در صورتی که مسی امسال با خراب کردن یکی از پنالتی هاش توی دقیقه90 باعث شد تیمش2امتیاز از دست بده رونالدو دمین نفر توی تاریخ از نظر سرعت استارت زدنه
مسی اگه مسی بود ارجانتین قهرمان جهان نمی شد
رونالدو تا اخره عمرشم هر روز يك تكنيك جديد ياد بگيره بازم انگشت كوچيكه مسي نميشه ( بخدا بقران بجان مادرم) الكيم بحث نكنين
رونالدو تا اخره عمرشم هر روز يك تكنيك جديد ياد بگيره بازم انگشت كوچيكه مسي نميشه ( بخدا بقران بجان مادرم) الكيم بحث نكنين
رونالدو تا اخره عمرشم هر روز يك تكنيك جديد ياد بگيره بازم انگشت كوچيكه مسي نميشه ( بخدا بقران بجان مادرم) الكيم بحث نكنين
مسی ناخون پای رونالدوهم نیست
مسی بهترین بهترینهاست فقط مسی
رونالدو بهتر از مسی
به نظر من رونالدو بهتر از مسی است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی