بازدید 36386

پاسخ احمدی‌نژاد به سؤالات - ۱

کد خبر: ۲۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱ 14 March 2012
رئیس جمهور گفت: یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است؛ چگونه به شهرداری‌ها وام بدهیم.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه ۲۴اسفند سال ۹۰ به منظور پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

احمدی‌نژاد در قسمت اول سخنان خود با تبریک عید سعید نوروز به ملت ایران و جامعه بشری گفت: سؤال طبق قانون اساسی حق مجلس است، وزرا و رئیس جمهور نیز باید پاسخگو باشند بنابراین اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است؛ جمعی از نمایندگان سؤالاتی را مطرح کردند بنده هم می‌خواهم پاسخ دهم البته این سؤالات مدت‌هاست که مطرح شده و سر زبان‌ها قرار دارد و به بیان‌های مختلف در رسانه‌های گوناگون مطرح شده و صدها ساعت روی آنها حرف زده شده است که بنده از سؤال کنندگان محترم تشکر می‌کنم که این فرصت را دادند تا ما پاسخ دهیم، گرچه مدت زمان پاسخگویی یک ساعت است البته آقای مطهری ۲۰ دقیقه صحبت کردند، یعنی ۳۳ درصد بیشتر از وقت قانونی که به همین نسبت ما هم بر اساس عدالت یک ساعت و ۲۰دقیقه فرصت داریم.

وی با لحن شوخی و در پاسخ به واکنش نمایندگان در مورد مدت زمان یک ساعت و ۲۰دقیقه‌ای که برای خود جهت پاسخگویی قائل شد، تصریح کرد: بالاخره ساعت شما با ساعت ما فرق می‌کند. مجلس است دیگر! سه دقیقه وقت می‌گیرند و ۱۱ دقیقه صحبت می‌کنند؛ اشکال ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده آمادهبودم که قبل از انتخابات برای پاسخگویی حاضر شوم. گفتیم در فضای انتخابات اثر می‌گذارد. بعداً هم نتیجه را گردن ما می‌اندازند؛ بالاخره دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما فعلا نیست.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه با برخی دوستان مشورت کردیم، اکثر مردم نیز می‌گفتند بروید جواب بدهید اما بعضی دوستان می‌گفتند شب عید و فردای چهارشنبه سوری که مردم می‌خواهند شاد باشند، اوقات مردم تلخ نشود، اظهار داشت: اکثر نمایندگان حاضر هم به زودی به همکاران دولت تبدیل خواهند شد و دیگر ضرورتی ندارد و ما هم راستش نمی‌خواستیم بیاییم و تلاش هم کردیم که این جلسه برگزار نشود اما خب شاید قسمت این طور بود و هیئت رئیسه این طور تصمیم گرفت و هیئت رئیسه است دیگر و کاری نمی‌شود کرد؛ ما هم مطیع هیئت رئیسه هستیم.

وی ابراز داشت: بنده چون یک دانش آموز مرتبی بودم، می‌خواهم به همان ترتیبی که طی نامه سؤال‌ها را به بنده دادند، به آ‌نها جواب دهم البته آقای مطهری همه سؤالات را نخواندند ولی سعی می‌کنم همه سؤالات را توضیح دهم.

رئیس جمهور در پاسخ به اولین سؤال مبنی بر اینکه چرا تسهیلات به متروی تهرون داده نشده است؟ با اشاره به مصوبه مربوطه "دولت تا پایان سال ۸۹ از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان کشور این پول را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، خودش ضامن شود و خودش هم بازپرداخت کند"، خاطرنشان کرد: چگونه می‌شود دولت وام دهد. دولت می‌گوید جایی برای وام دارد، یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است و بالاخره اگر قانون می‌نویسیم باید طوری بنویسیم که قابل اجرا باشد. آن داد می‌زند پولی وجود ندارد و شما می‌گویید بده؟ از کجا بدهد؟ بعدش هم می‌گوید با هر عنوان دیگر، عنوان دیگر یعنی چه؟ یعنی ما برویم از محل پول بهداشت و درمان، معلمان، نظامیان، عمران و آبادی روستاها و شهرها برداریم، بدهیم، خب شما که قانون را نوشتید، مشخص می‌کردید از کدام ردیف بردار؛ به کدام ردیف اضافه کن.

احمدی‌نژاد یادآور شد:‌ این خلاف اصل ۷۵ است؛ جناب آقای مطهری عزیز عنایت نکردند، اصل ۷۵ با سایر اصول یک تفاوتی دارد. در هیچ کدام از اصول نگفته است که قابل طرح در مجلس نیست. اینجا می‌گوید آن چیزی که بار مالی دارد و منبع تعیین نشده قابل طرح در مجلس نیست یعنی اصلا نمی‌تواند وارد شود و شورای نگهبان هم به صراحت گفته که این خلاف اصل ۷۵ است، پس دیگر قابل طرح نیست.

وی با بیان اینکه این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند و رئیس بانک مرکزی نامه داد به مجمع که در بانک مرکزی پولی وجود ندارد که دبیر مجمع نیز اعلام کرده پولی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ‌یکی از اعضا گفته که ما اتفاقا می‌خواهیم تصویب کنیم تا اجرا نشود هرچند دعوای ما سر این حرف‌ها نیست و مطمئنا شما دغدغه کلان‌شهرها را دارید و ما هم داریم.

رئیس جمهور در ادامه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه "باید ببینیم کمکی به کلانشهرها شده است یا نه"، درباره کمک‌های صورت گرفته به کلانشهرها به خصوص تهران گفت: در سه سال اخیر ۸هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بابت عوارض به شهرداری‌ها کمک شده است، ۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به متروی کلانشهرها کمک شده و ۶میلیارد دلار فاینانس به کلانشهرها داده‌ایم که غیر از تهران است و همه را دولت تضمین کرده و ۵۰درصد هم بازپرداخت کرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در همین چند سال اخیر دولت نهم و دهم ۱۱هزار و ۶۸ دستگاه اتوبوس با ۸۲.۵ درصد تخفیف داده‌ایم که قبل از این دولت، ۲هزار دستگاه اتوبوس بوده و در همین مدت با ۶۵ درصد تخفیف که این یعنی 5.5 برابر کمک.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار