بازدید 4548

مهمانپرست: مذاکره با 1+5 ،توافقی خواهد بود

موضوع مذاكرات ايران و 1+5 با توافق دو طرف تعيين خواهد شد و در مورد اينكه مذاكرات چه چارچوبي خواهد داشت حتما توافق اوليه صورت مي‌گيرد كه چه مواردي از سوي دو طرف دنبال شود؛ بعيد مي‌دانم طرف مقابل بخواهد بحث‌هايي را مطرح كند كه اصل موضوع نشست را زير سوال ببرد.
کد خبر: ۲۳۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳ 13 March 2012
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران جزء حقوق ماست و ادامه هم پيدا خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه صبح امروز (سه‌شنبه) در يك نشست خبري، در پاسخ به پرسش ايسنا درباره اظهارات اخير كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا مبني بر تلاش 1+5 براي ترغيب ايران نسبت به پايان دادن به فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش و انجام مذاكرات پس از آن، گفت: زمان اين اظهارات مربوط به چند سال پيش است. ايران فعاليت‌هاي خود را به صورت بومي دنبال مي‌كند و همه اجزاي آن كامل شده و جزو نيازهاي اساسي ماست و در آينده از اين دانش بومي براي پيشرفت و توسعه كشورمان استفاده خواهيم كرد. آن چه كه قطعي است اين است كه همه كشورها حق دارند از دانش هسته‌يي براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز استفاده كنند و قطعا در خط مقدم اين جريان، جمهوري اسلامي ايران است و از اين دانش هم استفاده مي‌كند.

او تاكيد كرد: موضوع مذاكرات ايران و 1+5 با توافق دو طرف تعيين خواهد شد و در مورد اينكه مذاكرات چه چارچوبي خواهد داشت حتما توافق اوليه صورت مي‌گيرد كه چه مواردي از سوي دو طرف دنبال شود؛ بعيد مي‌دانم طرف مقابل بخواهد بحث‌هايي را مطرح كند كه اصل موضوع نشست را زير سوال ببرد.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشي درباره تعيين زمان و مكان انجام مذاكرات گفت: ما همواره نسبت به آغاز مشاركت مجدد اعلام آمادگي كرده‌ايم. با مكاتباتي كه ميان جليلي و اشتون صورت گرفته است به زودي شاهد نشست بعدي ايران و1+5 خواهيم بود. در مورد مكان اجلاس بحث‌هايي مطرح شده است كشورهايي اعلام آمادگي كرده بودند هنوز قطعي نشده است، اما يكي از كشورهايي كه رسما اعلام آمادگي كرده، تركيه بوده است، با اين وجود بايد منتظر بمانيم تا توافق نهايي درباره زمان و مكان اجلاس انجام شود، فكر نمي‌كنم تعيين اين موضوع كار سختي باشد.

وي درباره اينكه غرب اعلام كرده است غني‌سازي ايران تا سه و نيم درصد و نه بيشتر را مي‌پذيرد آيا شما اين موضع را قبول داريد، گفت: اين كه چه توافقاتي ميان دو طرف براي محتواي مذاكرات صورت گيرد بايد در زمان نشست دنبال شود. تيم‌هاي مذاكره كننده در اين موارد با يكديگر بحث خواهند كرد، اما بايد در نظر داشت همه كشورها در قالب معاهده ان.پي.تي در قبال تعهدي كه خواهند داشت كه به سمت اهداف نظامي هسته‌يي حركت مي‌كنند از حق بهره‌مندي از دانش هسته‌يي براي مصارف صلح‌آميز هم برخوردارند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: ميزان غني‌سازي براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز موضوعي فني است و كارشناسان تشخيص خواهند داد كه چه ميزان فعاليت غني‌سازي در دايره فعاليت صلح‌آميز تلقي مي‌شود و جزو حقوق كشورها محسوب خواهد شود.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي در مورد بازرسي از تاسيسات هسته‌يي كشورمان گفت: فعاليت‌هاي ما در چارچوب تعريف شده خود قرار دارد. اينكه آژانس ابهاماتي دارد ما آمادگي داريم ابهامات را برطرف كنيم و براي برطرف شدن آن اعلام آمادگي كرده‌ايم. مذاكراتي صورت گرفته است. معتقديم بايد در چارچوب عملي كه مورد توافق طرفين است اين همكاري‌ها دنبال شود قبلا دو بار از سايت پارچين بازديد شده است، اما اگر باز هم درخواست بازديدي وجود داشته باشد بايد در چارچوب مشخص تعريف شود و مشخص شود اين بازديد‌ها با چه هدفي صورت مي‌گيرد و تا چه زماني ادامه خواهد داشت؛ اگر پس از بازديد ابهامات برطرف شد نتيجه بعدي چه خواهد بود و چه تاثيري در پرونده خواهد داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه هم‌چنين در مورد برخي مسائل مطرح شده درباره فعاليت‌هاي ايران در سايت پارچين و اظهارات اخير آمانو مبني بر اين كه در اين سايت فعاليت‌هايي در حال انجام است كه ممكن است ايران در حال از بين بردن آثار آن باشد، گفت: سايت پارچين يك سايت نظامي است كه فعاليت‌هاي متعارف نظامي در آن صورت مي‌گيرد؛ بنابراين اظهارنظرهايي كه درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي نظامي صورت مي‌گيرد دقيق و سنجيده نيست.

او ادامه داد: كساني كه با مسائل فني هسته‌يي آشنايي دارند مي‌دانند كه به هيچ وجه اظهاراتي مبني بر پاك كردن آثار فعاليت‌هاي هسته‌يي، اظهارات قابل توجهي نيست. اصولا اگر در منطقه‌اي فعاليت‌هاي نظامي هسته‌يي بخواهد صورت گيرد آثار آن به هيچ وجه قابل پاك شدن نيست و اين مساله بيش‌تر نوعي فضاسازي تبليغاتي است و نتيجه‌ي منطقي ندارد. سايت پارچين فعاليت نظامي متعارف خود را دنبال مي‌كند.

اصولا اگر در منطقه‌اي فعاليت‌هاي نظامي هسته‌يي بخواهد صورت گيرد آثار آن به هيچ وجه قابل پاك شدن نيست و اين مساله بيش‌تر نوعي فضاسازي تبليغاتي است و نتيجه‌ي منطقي ندارد. سايت پارچين فعاليت نظامي متعارف خود را دنبال مي‌كند.

مهمان‌پرست افزود: درخواستي براي بازديد از اين سايت قبلا هم وجود داشته است و دو بار هم بازديد انجام شد. مجددا درخواست بازديد داشته‌اند و ايران با بازديد مخالفتي نكرده است اما بايد مجموعه فعاليت‌هايي كه مي‌خواهند بين ايران و آژانس صورت گيرد در قالب چارچوب و توافق‌نامه باشد؛ حتي اگر تيم مذاكره‌كننده آژانس كه در ايران به سر مي‌برد صبوري بيش‌تري داشتند و مدت بيش‌تري را در ايران اقامت مي‌كردند شايد پس از توافقي كه درباره مداليته جديد صورت مي‌گرفت امكان بازديد هم به وجود مي‌آمد. در هر صورت با عجله‌اي كه داشتند و آمانو خواسته بود سريع‌تر برگردند اين كار در آن زمان صورت نگرفت. به هر صورت سايت پارچين فعاليت متعارف خود را دارد و اين خبرسازي‌ها از نظر فني به هيچ وجه ارزشي ندارد و كسي به آن به ديد جدي نگاه نمي‌كند. پاك كردن آثار راديواكتيو فعاليت‌هاي هسته‌يي به سادگي امكان‌پذير نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا پذيرفتن بازديد از سايت پارچين به معناي پذيرفتن پروتكل الحاقي است، گفت: اين موضوع به معناي پذيرفتن پروتكل الحاقي نيست. پروتكل الحاقي به صورت داوطلبانه توسط كشورها اجرا مي‌شود و معناي آن اين است كه كشور ما با حسن نيت رفتار مي‌كند از عملكرد هسته‌يي خود كاملا مطمئن است و به صلح آميز فعاليت‌هايش كاملا اطمينان دارد و بنابراين بيشترين همكاري را با آژانس دنبال كرده است و مايل به ادامه همكاري‌ها هم خواهد بود.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشي در باره اين كه پارلمان مصر قطع صادرات گاز به رژيم صهيونيستي و اخراج سفير آن را مصوب كرده است، موضع وزارت خارجه در اين رابطه چيست؟ گفت: انتظار از كشورهاي منطقه به ويژه كشورهايي كه با موج بيداري اسلامي روبرو هستند همين است. وقتي ملت‌هاي مستقل اداره كشور خود را به دست مي‌گيرند حتما به دليل استقلال و قطع وابستگي حاضر نيستند جنايات رژيم صهيونيستي را تحمل كنند. عكس‌العمل طبيعي ملت‌ها مقابله با عوامل رژيم صهيونيستي و جنايتكاراني است كه دائما به جنايت‌هاي خود ادامه مي دهند.

وي افزود: اقدام مجلس مصر از سوي ملت ما كاملا منطقي و با احساس مسئوليت بوده است. اميدواريم همه كشورهاي منطقه به نقطه مطلوبي از استقلال دست يابند و اجازه ادامه تجاوزات به اين رژيم اشغالگر ندهند و با وحدت و همبستگي بيشتر در ايجاد ثبات و امنيت در منطقه نقش موثرتري داشته باشند.

دستيار ويژه وزير امورخارجه همچنين درباره بررسي مشاركت وزير خارجه انگليس در كشته شدن شهروندان پاكستان توسط هواپيماهاي بدون سرنشين از سوي دادگاه‌ عالي لندن تصريح كرد: متاسفانه نيروهاي آمريكايي به بهانه مختلف با همكاري‌ ناتو دست به كشتار مردم مي‌زنند كه نمونه‌هاي آن را بسيار شاهد بوده‌ايم. در افغانستان و پاكستان شاهد جنايات سربازان آمريكايي در قبال زنان و كودكان اين كشور بوده‌ايم. اين جنايات چهره‌ اين كشورها را در ميان مردم منطقه سياه‌تر از گذشته خواهد كرد. اين كشورها بايد هرچه سريعتر نسبت به خروج نيروهايشان از اين منطقه اقدام كنند و بيش از اين نفرت ملت‌ها را نسبت به عملكرد خود دامن نزنند.

خبرنگاري در مورد مواضع مقامات آمريكايي در مورد حمله به ايران پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: اينگونه اظهارات را بيشتر جنگ رواني، غيرمنطبق با شرايط منطقه و واقعيت‌هاي ايران مي‌دانيم. يكي از اهداف جنگ رواني تاثيرگذاري آن بر ميزان مشاركت مردم در انتخابات است، دنياي غرب بايد متوجه اين نكته شده باشد كه هر زمان فضاي تبليغاتي سنگين‌تري بر ملت ما دامن مي‌زند ملت ما انگيزه بيشتري براي مشاركت در اداره كشورشان پيدا مي‌كنند و ميزان مشاركت 64 درصدي مردم ما در انتخابات نشان‌دهنده اين است كه تبليغات آن‌ها موثر بوده است و توانسته‌اند كمك كنند مردم ما مشاركت بيشتري داشته باشند بيش از اين تهديدات غرب را موثر نمي‌دانيم.

وي همچنين در مورد استقبال آمريكا نسبت به نقض حكم اعدام حكمتي نيز گفت: اين يك پرونده قضايي است و رويه طبيعي خود را طي مي‌كند. مقامات كشورها بايد با احترام به استقلال قوه قضاييه ما از هر حكمي كه صادر مي‌شود استقبال كنند.

خبرنگار ديگري در مورد سفر كوفي عنان به سوريه و مواضع ايران در قبال اين مذاكرات پرسيد، كه مهمان‌پرست گفت: كوفي‌عنان به عنوان ناظر بين‌المللي و به نمايندگي از اتحاديه عرب منصوب شده است. اولين ملاقات خارجي كوفي‌عنان پس از سپرده شدن اين مسئوليت با صالحي، وزير خارجه كشورمان در ژنو بوده است، اين ملاقات بسيار خوب و موثر بود، توصيه‌هايي مطرح شد و در پاسخ به درخواست مساعدتي كه كوفي عنان از صالحي داشت و تماس‌ها و مذاكراتي كه صالحي با مقامات سوري به ويژه وليد معلم، وزير خارجه سوريه انجام شد، سفر كوفي عنان به سوريه صورت گرفت و مذاكرات خوبي داشتند.

كوفي‌عنان به عنوان ناظر بين‌المللي و به نمايندگي از اتحاديه عرب منصوب شده است. اولين ملاقات خارجي وي پس از سپرده شدن اين مسئوليت با صالحي، وزير خارجه كشورمان در ژنو بوده است، اين ملاقات بسيار خوب و موثر بود.

وي اضافه كرد: اميدواريم فعاليت‌هاي كوفي‌عنان در قالبي مستقل، بي‌طرفانه و عادلانه دنبال شود و نتيجه آن كنار گذاشته شدن خشونت‌ها در سوريه و ايجاد فضايي براي مذاكره ميان دولت و نمايندگان مخالفين باشد. به هيچ وجه اجازه مداخله خارجي داده نشود در فضايي كه روحيه مملو از استقلال عمل و بي‌طرفي حاكم باشد كوفي‌عنان در ماموريت خود مي‌تواند توفيقات بيشتري را به دست آورد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين با اشاره به جنايت‌هاي اخير رژيم صهيونيستي در غزه و كشتار مردم اين كشور گفت: ما به شدت اين جنايات را محكوم مي‌كنيم. انجام اين تجاوزات را جزو ماهيت رژيم صهيونيستي مي‌دانيم و معتقديم اين اقدامات با اين هدف صورت مي‌گيرد كه از فضايي كه ايجاد شده و چهره مقاومت تحت فشار كشورهاي مختلف قرار گرفته است، صهيونيست‌ها احساس كرده‌اند مي‌توانند در اين فضا به مردم مظلوم غزه فشار بيشتري بياورند و جنايت‌هاي خود را دنبال كنند.

وي تاكيد كرد: اين بايد زنگ خطري براي همه كشورها در منطقه ما باشد و بدانند كه تضعيف جريان مقاومت در منطقه فقط منافع رژيم صهيونيستي را تامين خواهد كرد؛ بنابراين نسبت به نوع موضع‌گيري‌شان در قبال جبهه مقاومت بايد دقت بيشتري داشته باشند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در مورد گزارش اخير احمد شهيد نسبت به حقوق بشر در ايران نيز گفت: تا زماني كه اينگونه اقدامات بخواهد با اهداف سياسي صورت گيرد و منابعي كه در اختيار اين افراد براي قضاوت و ارائه گزارش گذاشته مي‌شود منابع گروه‌هاي تروريستي باشد، گزارشي ديگري غير از اين گزارش‌هاي غيرواقعي دريافت نخواهيد كرد.

مهمان‌پرست تصريح كرد: ‌در اين گزارش متاسفانه تنها منابعي مورد استفاده قرار گرفته كه توسط گروه‌هايي كه در پرونده آن‌ها سراسر جنايت، ترور و رفتار غيرانساني بوده است مشاهده مي‌شود. ما به هيچ وجه اين گزارش‌ها را درست نمي‌دانيم و معتقديم كشور ما براي احقاق حقوق بشر در همه كشورها با احساس مسئوليت بالا عمل مي‌كند و در درون كشورمان هم فعاليت‌هاي بسيار قابل توجهي صورت گرفته است.

وي افزود: ما در زمينه‌هايي كه واقعا نسبت به حقوق بشر رسيدگي درستي صورت گيرد آمادگي همكاري با مجموعه‌هاي حقوق بشري و كميسارياي عالي حقوق بشر را داشته و داريم.

مهمان‌پرست گفت: ما بيشترين ضربه را از فعاليت‌هاي تروريستي در داخل كشورمان خورده‌ايم. حقوق بشر در كشور ما بيشتر توسط كشورهاي غربي و عاملان تروريست‌ آن‌ها نقض شده است. بيشتري شهداي نخبگان علمي و هسته‌يي را در كشورمان داريم و ملت ما فقط به جرم حمايت از استقلال‌شان و دفاع از منافع ملي به شهادت مي‌رسند. اگر قرار است گزارشگر ويژه‌اي تعيين شود و حقوق بشر را بررسي كند بايد عوامل ترور دانشمندان كشور ما را شناسايي كند و كساني كه از آن‌ها حمايت مي‌كند را زير سوال ببرد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسشي ديگري در مورد ديپلماسي انرژي ايران در سال 90 گفت:‌ سياست ما تامين انرژي مورد نياز كشورهاي مختلف است و حفظ امنيت اين انرژي براي ما بيش از همه اهميت دارد. كشورها بايد اقدامات و اظهارات خود توجه داشته باشند تا اين امنيت به خطر نيفتد.

وي در مورد روابط ايران در حوزه نفت واقتصاد با چين و هند با توجه به اعمال تحريم‌هاي عليه ايران نيز گفت: انتظار داريم كشورهاي مختلف منافع خود را در نظر بگيرند و با توجه به برنامه‌هاي بلند‌مدت اقتصادي خود طراحي‌هايي داشته باشند.

خبرنگار ديگري در مورد روابط ايران و آذربايجان پس از احضار سفير اين كشور در تهران پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: توسعه روابط با همسايگان يكي از اولويت‌هاي اصلي سياست‌خارجي و اصل جدي ما است. ايران و آذربايجان منافع مشترك يكساني دارند. بايد بر مشتركات دو كشور بيشتر كار كنيم و اجازه ندهيم كساني كه مخالف روابط نزديك كشورهاي مسلمان منطقه‌ هستند به اين روابط خوب لطمه وارد كنند و به دنبال سوء استفاده باشند.

وي توضيح داد: فعاليت رژيم صهيونيستي يكي از خطراتي است كه بايد به آن توجه كرد و آن‌ها به دنبال اين هستند تا با ايجاد اختلاف بين كشورهاي منطقه تلاش كنند فضايي براي فعاليت‌ تروريستي خود ايجاد كند اين موضوع نياز به درايت كشورهاي منطقه دارد.

وي در مورد مذاكرات اخير ايران و روسيه و روابط دو كشور گفت: ما روابط راهبردي و تاريخي با روسيه داريم و منافع و تهديدات ما مشترك است.

خبرنگار ديگري پرسيد اخباري منتشر شده كه بعضي از ميوه‌هاي صاداراتي ايران به عراق با استفاده از برگه‌هاي قرآن دسته‌بندي شده كه باعث اعتراضاتي شده است كه مهمان‌پرست گفت: مردم ما با نوع بازارچه‌هاي مرزي آشنايي دارند ممكن است از اوراقي استفاده شده است كه در بخش كمي از آن به آيات اشاره شده است و در واقع نشريات و مجله‌هايي بوده است كه در بخش‌هايي اين آيات درآن به چاپ رسيده ممكن است بي‌دقتي در استفاده از اين مجلات شده باشد، قطعا صحت ندارد كه تجار و صادركنندگان ميوه ما ميوه را در آيات قرآني حمل كنند.

وي افزود: اين موضوعات نياز به دقت بيشتر دارد. مردم ما نيز حساسيت زيادي نسبت به اين موارد دارد كه بي‌احترامي و اهانتي نسبت به شعائر اسلامي صورت نگيرد.

مهمان‌پرست همچنين گفت: براي همه ملت عزيزمان در داخل و خارج از كشور سالي همراه با موفقيت و عزت و سربلندي آرزو مي‌كنيم و براي همه مردم دنيا سالي همراه با صلح و آرامش و بدور از بي‌عدالتي‌ها و تبعيض‌ها و جنايت‌ها آرزومنديم.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتداي نشست خود با بيان اينكه برگزاري انتخابات پرشور نهمين دوره مجلس بار ديگر ميزان مشاركت مردم ما در تعيين سرنوشت خود به جهانيان نشان داد، افزود: اين ميزان حضور مردم حاكي از مسئوليت پذيري در قبال استقلال خود و اهميت تحولات منطقه‌اي است.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به سالگرد بمباران حلبچه گفت: به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي و شيميايي را عليه بشريت را محكوم مي‌كنيم. ملت ما قرباني سلاح‌هاي شيمايي بوده است و همواره به دنبال برچيده شدن سلاح‌هاي هسته‌يي بوده و هستيم سلاح‌هاي شيمايي و ميكروبي بايد از بين برود و جهاني عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي داشته باشيم. كشورهايي كه توليد‌كننده اين سلاح‌ها هستند بايد نسبت به مسئوليت انساني خود توجه بيشتري داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار