بازدید 17435
در آستانه یک شب پر حادثه؛

برای تغییر رنگ چهارشنبه سوری، میدان را خالی نکنید!

چهارشنبه سوری دیگری در راه است و دوباره نیروی انتظامی اعلام آماده باش کرده و صدا و سیما هم چند فیلم سینمایی آماده پخش دارد اما آیا این راهکار‌ها طی سالهای گذشته، به کم شدن آسیب دیدگان عصر سه شنبه آخر کمکی کرده است یا هنوز هم فرارسیدن چهارشنبه آخر سال، عرصه جنگی است که بوی ترقه و اکلیل‌سرنج می‌دهد؟ شاید راه مقابله با آفتی که به جان این جشن باستانی افتاده است را اشتباه انتخاب کرده‌ایم؟!
کد خبر: ۲۳۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵ 13 March 2012
از یک سو می‌دانیم که چهارشنبه سوری، جشنی باستانی است و از سوی دیگر، با توجه به آمار رو به افزایش رخدادهای این شب، به هر روشی متوسل می‌شویم تا مانع آتش‌بازی شویم؛ به هر روشی جز همراهی موثر!

«چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه (یکی از روزهای هفته) و سوری (به معنی سرخ) ساخته شده ‌است؛ جشنی که با برپایی آتش بزرگی در روز پیش از آن (عصر سه‌شنبه) آغاز می‌شده و تا صبح چهارشنبه و برآمدن خورشید، به طول می‌انجامیده است. با آتشی که در این مدت روشن نگه داشته می‌شده و مردم از روی آن می‌پریدند و می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من»؛ جمله‌ای نمادین برای توصیف یک نوع پاک‌سازی، زدودن زردی، بیماری و مشکلات با سرخی، گرمی و نیرویی که در آتش هست؛ جشنی که با آیین‌های گوناگون برگزار می‌شده و در میان بیشتر ایرانیان رواج داشته است. در واقع، این جشن که هنوز هم کم و بیش نشانه‌هایی از آن یافت می‌شود، پیش‌درآمد جشن نوروز و رسیدن فصول گرم است؛ اما‌ گاه به اشتباه، آن را نماد زرتشتیان می‌خوانند؛ حال آنکه از نظر زرتشتیان، آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن، به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود. با این توضیحات، چهارشنبه سوری‌های امروز ما، چه تناسبی با گذشته دارد و چرا به این حال و روز درآمده است؛ غیر از این است که همه‌مان در وضع پدید آمده نقش داشته‌ایم و به نوعی کوتاهی کرده‌ایم؟
به گزارش «تابناک»، تا ساعاتی دیگر، فضای خیابان های اصلی برخی از شهرهای کشورمان، چنان ناامن می‌شود که بی‌شباهت با صحنه جنگ نیست؛ صدای ترقه و نارنجک‌های دستی که با خنده چند نوجوان و جوان درآمیخته می‌شود و موجبات ناراحتی بسیاری دیگر را فراهم می‌کند، اما با وجود همه محدودیت‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، هر سال موفقیت کمتری نصیبمان شده است.

بر پایه آمار، در آخرین چهارشنبه سال گذشته، هفده هزار نفر تنها در تهران آسیب دیده‌اند. این در حالی است که آسیب‌های جزیی برخی مصدومان، هرگز به بیمارستان منتهی نشده و در آمار ثبت نمی‌شود.

چرا از پاسداشت یک جشن ملی به اینجا رسیدیم؟

کافی است به سراغ بزرگترهای فامیل برویم و از آیین‌های این جشن باستانی بپرسیم تا با مجموعه‌ای از آداب و رسوم شاد و جالب و در عین حال بی‌ضرر روبه‌رو شویم که این روز‌ها اگر بی‌رنگ نشده باشند، بسیار کمرنگ شده‌اند و کمتر به کار گرفته می‌شوند؛ از شال اندازی، فالگوش ایستادن و قاشق زنی گرفته تا کوزه شکستن و تهیه آجیل مشکل‌گشا و غذای چهارشنبه سوری.

اینجاست که جا دارد بپرسیم: چه شد که از آن جشن ملی و رسوم زیبا به میدان جنگی رسیده‌ایم که هر ساله، مصدومان بسیاری به جای می‌گذارد و با وجود هشدار‌ها و حضور پلیس، نشانه‌ای از بهبود اوضاعش در دست نیست؛ تا جایی که در چند سال اخیر، سخن از نگهداری متخلفین تا پایان تعطیلات سال بعد هم بار‌ها به میان آمده، ولی به گواه آمار، از میزان مصدومان جنگ زده کاسته نشده است.

اکنون باید گفت، آیا غیر از این است که مبنای خوب یک جشن شادی‌بخش را دستمایه تندروی‌هایی کرده‌ایم که ‌گاه آن را برابر با کفر و آتش پرستی دانسته و از این سوی بام می‌افتیم و‌ گاه آن را به سطح یک شورش خیابانی درآورده و از آن سوی بام سقوط کرده‌ایم؟

اوضاع به اندازه‌ای از کنترل به در آمده که نه پخش فیلم‌های سینمایی متعدد رسانه ملی چاره‌ساز است و نه آماده‌باش سراسری نیروهای انتظامی و اورژانس سراسر کشور، درمان این معضل خودساخته بوده است؛ از این خود ساخته که هیچ کداممان از نحوه برگزاری چهارشنبه سوری راضی نیستیم، اما گامی هم برای بهبود آن برنمی‌داریم.

به عبارت بهتر، از هنگامی که عده‌ای این جشن را خرافه‌پرستی خطاب کردند و در صدد مقابله با آن برآمدند ـ و البته مخالفت کارسازی هم با این نظر نشد ـ تا اکنون که مدارس نوبت عصر، روزهای سه‌شنبه آخر سال را زود‌تر تعطیل می‌کنیم، همه روش‌ها به اینجا رسیده که چهارشنبه سوری بد و خطرناک است و نباید آتشی روشن کرد و از رویش پرید و... ولی گویا، کمتر کسی به این نتیجه رسیده که ممکن است این روش‌های حذفی به جایی برسد که میدان به دست عده‌ای بیفتد که تندرو هستند و ساخت هر نوع نارنجک و بمب دستی را مجاز و بی‌خطر بدانند.

درست شبیه اینکه یک بزرگتر بخواهد با امر و نهی، نوجوانش را مجاب کند که فلان چیز بد است و انتظار داشته باشد، این موعظه‌اش کارگر واقع شود؛ بدون اینکه نیاز باشد در این راه پر خطر، با فرزند پرانرژی‌اش قدمی بزند و به جای منع رطب کردن، شیوه بی‌خطر را به وی بیاموزد.

دوستی یا دشمنی؟

در حالی که برخی منابع خبری، از کاهش رخدادهای چهارشنبه‌سوری در سال‌های گذشته خبر می‌دهند، آمار گوناگونی ارایه شده که برخی از آنها، این کاهش را در دو سال اخیر تأیید نمی‌کنند. در اسفند ماه ۸۹ سردار احمدرضا رادان، فرمانده وقت نیروی انتظامی از کاهش چشمگیر حوادث چهارشنبه‌سوری نسبت به سال پیش خبر داد، ولی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی، آمار آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری سال ۸۹ را بیشتر از ۸۸ اعلام کرد: ۲۰۸۸ آسیب‌دیدگان سال ۸۹ در کل کشور که در قیاس با ۱۹۲۸‌ مورد حادثه در سال ۸۸، نزدیک 8 ‌درصد افزایش داشته است.
چهارشنبه سوری که روزگاری مایه شادی مردمان سرزمینمان بود و شاید ارزانترین جشن ملی به شمار می‌رفت، تبدیل به معضلی شده که هر مسئولی از زاویه دید خود به آن نگاه می‌کند و یکی چاره را در حضور پر رنگ‌تر نیرو‌هایش در خیابان‌ها می‌داند و دیگری با تدارک چند فیلم جذاب، تلاش دارد که مانع بیرون آمدن مردم از خانه‌هایشان شود؛ اما هیچ کسی نیست که کلیتر و جامع‌تر به آن نگاه کند و با اعتراف به شکست روش‌های به کار گرفته شده، از مردم بخواهد در این جشن شرکت کنند تا شاید به این روش، تعادل برقرار شود و اوضاع به دست عده‌ای نوجوان و جوان جوگیر نیفتد.

گویا هنوز درنیافته‌‌ایم برای مقابله با زشتی‌هایی که چهره این جشن را پوشانده، چه بسا می‌بایست که فضایی تدارک ببینیم تا همه در این مراسم حضور پیدا کنند تا به مرور زمان، عقل جمعی بر اشتباهات احساسی جوانان و نوجوانانمان غلبه کند و امنیت به دست مردمانی برقرار شود که در کنار تفریح، نسبت به عملکرد یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند و اشتباهات همدیگر را یادآوری می‌کنند؛ تا شاید در دراز مدت، دیگر کسی پیدا نشود که بخواهد مبلغی را برای خرید ترقه و... هزینه کند و نگران مبالغ هنگفتی باشیم که برای خرید این عاملان مصدومیت‌زا پرداخت می‌شود.

تدارکاتی شبیه آنچه در برگزاری دربی پرطرفدار تهران رخ داد و حالا همه از نتیجه به دست آمده احساس غرور می‌کنند. شاید بد نباشد که امروز عصر همه‌مان، به جای پاک کردن صورت مسأله، چهارشنبه سوری را جشن بگیریم و حضور موثرمان را از نوجوانان و جوانانی که ممکن است خدای ناکرده آسیب ببینند، دریغ نکنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۶۳
انتشار یافته: ۹۶
چه عجب
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دقت کردید تابناک فقط کامنت خبرهای زرد را منتشر می کنه
کجای این جشن ملیه ؟
مزخرف ترین جشنی که تا بحال شنیدم و دیدم اینه ، حداقل اسم ملی رو روی این مسخره بازی ها نزارید آبروی ملت رو نبرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
آقايي كه از طرف ملت صحبت مي كنيد شما لطف كنيد جشن ملي را تعريف كنيد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
همه دارن از طرف ملت حرف میزنن اب که سر بالا میره ....ابوعطا می خونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اصلا معني ملي و جشن رو مي دوني. يا نماينده ملتي؟آبروي تو كجا رفته بگو بهت بر گردونيم
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
احتراما شما جز "ما" نیستید ، منظور از ملی بودن این جشن ، ملی بودن و تاریخی بودن چنین چشنی در هزاره های گذشته ی ملت ایران بود ... شما ناراحت نشو عزیزم ؛ برو بی مزخرفترین جشن های "خودتون" رو به پا کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اگه ادب داشتی به فرهنگ غنی هموطنت توهین نمیکردی . به کی داری توهین میکنی؟ ها؟ به مردمت؟ به فرهنگ غنی کشور؟؟
متاسفم.
همین.
آریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
به چی میگی ملی؟ تعریفت از ملیت چیه؟ کلا تبر برداشتین زدین به ریشه این ملت! تو حق نداری از طرف ملت حرف بزنی! من به نمایندگی از این ملت تو دهنت میزنم
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اونموقعی که درس کلاس راجع به هویت ملی بود شما خواب بودی ، الان هم بگیر بخواب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
شما بشین شب چهارشنبه سوری منفی ها تو بشمار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
شما بجای ملت صحبت نکن، ملت همونهایی هستن که امشب دارن جشن میگیرم
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
تو اصلا ايراني هستي يا نه شك دارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
از منفی هات معلومه خیلی ملی هستی!!!!
سعید.
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
به مثبت و منفی هات یه نگاه بنداز. میفهمی چقدر طرفدار داری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
جوونا از بس شادی نکردن اینجوری شدن
ناشناس
| United States |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
شما به سندرم خود ملت پنداری مبتلا شده اید. متاسفانه این دردی است بی درمان که ایرانی های زیادی به آن مبتلا شده اند.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
این آقای محترم فکر می کنند کی هستند که از ملی صحبت می کنند. شما خیلی کوچیک تر از اونی هستی که بخوای رسوم ملت شریف ایران رو زیر سوال ببری. شما برو خودت رو درست کن برادر. به نظر من ما باید به سنت های خودمون احترام بگذاریم و به جای خرافی نامیدن این نوع رسوم بیائیم زمینه شادی جوان ها رو مهیا کنیم. مثلا ورزشگاه آزادی رو اختصاص بدیم به شادی جوان ها و کارناوال های شادی راه بیاندازیم به جای این که جوان ها رو محدود کنیم تا برن دنبال ترقه بازی و اکریل سرنج و کار های خطرناک. بهتره دوستان قدری تجدید نظر کنند در این تفکرات متحجرانه. ما ایرانی هستیم و به رسوم خودمون احترام می گذاریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
بخدا موندم چی بگم.یه باره تانک و مسلسل و تی ان تی بیارین دور هم باشیم!
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اگر تو ملتی پس ما کی هستیم؟
نا شناس
| Germany |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
عمو . بشین منفی هایی که گرفتی بشمار تا ببینی ملت کجاست و تو کجایی
واقعا حرف دل خیلی ها در این مقاله اورده شد.
حیف که به جای همراهی توامان مردم و حکومت در برپایی هرچه شادتر و کم خطرتر این ایین باستانی همه رو به تقابل اورده ایم و دقیقا صحنه جنگ برای غریبه ها تداعی میشود.
با مراسم اتیش بازی دولت و از روی اتش پریدن مردم میشود اوقات بختری را سپری کرد البته بدون ترس از بازداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
شاید اگر از چندین سال قبل که هنوز ایران بازار ترقه های چینی نبود،با آتش روشن کردن مخالفت نشده بود امروز اینقدر بی نظمی را نمیدیدیم....
درود بر نويسنده اين مطلب به جان مادرم تنها راه حل همينه . به خدا اگه به شعور مردم احترام بزاريم . اگه مردم و عقايدشون رو باور كنيم و بهش احترام بزاريم خود مردم بهتر از هر كسي موضوع رو مديريت مي كننند . بيائيد يك بار هم شده به جاي امر و نهي و بكن نكن صد من يه غاز و ... به مردم باور داشته باشيم و باهاشون با احترام رفتار كنيم . مطمئن باشيد نتيجش رو هم خواهيم ديد .
در هندوستان همين جشن با نام لايت فستيوال وجود دارد و از تعطيلات رسمي كشور محسوب ميشود و دولت كاملا با مردم همراهي ميكند ولي در اينجا دولت مبارزه ميكند.
در حقيقت دولت باعث اين صدمات است چون وسائل آتش بازي بي خطر را در اختيار مردم نميگذارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
احسنت
افرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دمت گرمه دادش خوب گفتی...
کو گوش شنوااااااااااا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اسم جشن هندوستان دیوالی است نه لایت
هادي از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
آفرين . حرفت رو قبول دارم .
وظيفه مسئولين فقط در نهي است يا معروف؟

هر ساله، چند هفته قبل از مراسم ملي و سنتي "چهارشنبه سوري " مسئولين شروع به هشدار به برپايي هرگونه جشن تحت عنوان چهارشنبه سوزي مينمايند و دليل آنرا نيز بروز خطرات جاني و جسمي و نيز مفسده مي دانند.

بخشي از اين نظر بطور كامل صحيح است اما اينكه بالاخره اين جشن يك جشن نهادينه شده است و بايد براي آن ارزش قائل شد موضوعي غير قابل كتمان است.
لذا مسئولين نمي توانند تحت لواي دو موردي كه بر آن تاكيد مي نمايند از بار مسئوليت مديريت ملي شادي آفريني براي مردم بويژه قشر جوان شانه خالي كنند يا آنرا به يكديگر پاس دهند...!

خود همين فرار از بار مسئوليت و بها ندادن به خواست قلبي مردم بخصوص جوانان بازخورد منفي خواهد داشت بگونه اي كه نظر بر اينست كه گويا مسئولين اصولا با شادي مردم مخالف هستند.

چرا كه نظر دارند بر اينكه اگر اين چنين نيست چرا بجاي برخورد چكشي ، همراه و همدل مردم نمي شوند؟

يعني با مديريت صحيح و واحد و منطقي ضمن آنكه خطرات فوق به شدت كاهش خواهد يافت بلكه همدلي مردم با حاكميت نيز ارتقاء خواهد يافت.
بعنوان مثال مي توان به برگزاري جشنهاي خياباني همراه با نور افشاني و استفاده از هنرمندان در جايگاه هاي مخصوص اقدام نمود و حتي ميتوان جايگاه ها را تفكيك نمود تا بر اثر كثرت جمعيت مزاحمتي ايجاد نشود.
زماني كه حضرت امام حسين (ع) تاكيد فرموده اند:
"من بر اصلاح امت خويش در امر به معروف مصر هستم تا نهي از منكر" حجت بر مسئولين تمام ميشود.

امسال هم كه گذشت...! اما اميد است كه شايد با مطالعه اين مقاله كوتاه مسئولين امر از هم اكنون به فكر باشند...انشاالله
ما ايراني هستيم و هيچوقت نميتونيم سنتها و رسوم و جشنهاي چندهزار ساله خودمون رو از فرهنگمون حذف كنيم.مثل نوروز. اما رمز موندگاري اين فرهنگها اين بوده كه هميشه نسل قبل به نسل بعد راه روش درست برگزاري رو آموزش داده.اما الان نه تنها جوانهاي امروز تعريفي از برگزاري اين جشنها ندارن‏، بلكه به خاطر خلا موجود بخش زيادي از اين فرهنگ از غرب داره وارد ميشه.بنابراين به نظر من بهترين كار بازگشت به اصول وسنن واقعي اين جشنها و ارائه تعريف درست و دقيق از اونهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
باید به عنوان یه ایرانی جشن هامونو احیا کنیم
چهارشنبه سوري سنت باستاني ايرانيان قديم است كه همواره در انتهاي سال جشن گرفته ميشود برخورد با اين سنت كهن باعث شده جوانان راه را اشتباه روند و روح اين آيين تغيير كند و به فضاي جنگ بيشتر شبيه شود تا جشن سالمي كه بهراه آن قاشق زني و.... هم باشد .
بنابراين پيشنهاد مي كنم بگذاريد مردم مراسم را بدون هيچگونه تنشي برگذار كنند خواهيد ديد كه بتدريج از حسلسيت ها كم شده و به روال قبل بر مي گردد.
ضربه ای که از ناحیه صدا وسیما به روح این مردم وارد شده هزاران بار بدتر از سروصدای شب چهار شنبه سوری است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دوست عزیز هنوز بعد از سالیان طولانی نشنیدم که یکبارکلمه چهارشنبه سوری از صدا و سیما شنیده شود.میگویند سه شنبه آخر سال!! با اسم هم مشکل دارند.
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین....
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
احسنت ، حرف دل همه را زدی
دولت باید خودش هم این جشنهای ملی را برگزار کند و باید بداند که مردم این جشنها را دوست دارند.

چرا برای جشنهای پیروزی انقلاب و مذهبی شبها آتشبازی داریم ولی برای حلول سال نو هیچ مراسمی جشنی نداریم. همه کشورها سال نو خود را با مراسم باشکوه جشن میگیرند ولی ما نه !!!!!
پاسخ ها
hesam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
راست میگه خو..چرا همه آتیش بازی کنن ما بریم فقط به فکر خرید باشیم..اینجوری که نمیشه
ضمن تشکر از مطلب بسیار متین و کامل شما ، که کمتر این روزها چنین نقد و تحلیل های منصفانه ای دیده می شود . لازم دیدم اشاره کنم اگر از همان اوایل با نگاههای تندروانه و غیر منطقی و غیر اجتماعی برخی گروهها و افراد جلوی این جشن ملی گرفته نمی شد و آن را یک ضد ارزش تلقی نمی کردند شاید امروز ما به جای این معضل اجتماعی یک جشن ملی زیبا داشتیم که هم ارضاء کننده میل شادمانی جامعه بود و هم باعث افتخار و مباهات ایران و ایرانی . ولی افسوس که به دلیل برخوردهای سطحی و سلیقه ای با این رسوم کهن چنین نابهانجاری هایی زاییده شدند . تأسف بیشتر هم اینکه بعد از گذشت این همه سال بازهم هنوز بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران به جای چاره اندیشی مناسب و سعی در بستر سازی و فرهنگ سازی ، هنوز هم با برخوردهای قهری و ... سعی در سامان دادن به این قضیه را دارند .
من کلا اهل فیلم نیستم ولی یکی نیست به صداوسیما بگه مگه فیلم پخش کردن دعوای درد ماست؟ من می تونم چهارشنبه سوری 2 فیلم از صدا وسیما ببینم ولی در عوض میرم جشن و بعد سر راه یه dvd فیلم می گیرم هزار تومن که پول یه کلوچه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
مجید جان دعوا نه دوا
با تشکر فراوان
سلام چرا دولت بجاي اين همه مقابله به مثل با جوانان و مردم در هر محله پارك يا فضايي براي اتش بازي مردم درنظر نمي گيره؟؟؟؟؟ ويا خودش ترقه و فشفشه هاي بي خطر به مردم نمي فروشه تا هم اين كارها به خيابانها كشيده نشه و هم مردم لذت ببرن و براي بچه هايشان وسايل بي خطر و مطمئن تهيه بكنن ؟؟؟ متاسفانه اين همه سال ميگذره و هر سال فقط بلدند سخت گيري ومشكلات مردم را زياد كنند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
آفرین
دیدگاه درستی را بیان کردید! اگر آن تندروی ها نبود، شاید امروز کار به اینجا نمی رسید. با اینکه معتقدم هنوز هم می توان راه درست را انتخاب کرد.
چرا الکی شلوغش می کنید امسال که اصلاً خبری نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
هنوز آخه شب نشده.
فیتوپلانکتون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
بالام جان شب نشده خیابان ولی عصر تهران رو دارن میکوبن. من که از خیر شامم گذشتم!! امیدوارم فردا صبح که دارم میرم ترمیتال پام روی چیز باقی مونده ای نره.
قطعا نمیشه بطور کلی مانع از برگزاری این مراسم شد بنابراین بهتره برای برگزاری صحیح این جشن تدابیری اتخاذ بشه.
دستانت را به من بده،تا باهم از روي آتش بپريم...
آنان كه سوختند ،همه تنها بودند...
جشن باستاني چهارشنبه سوري مبارك
پاسخ ها
پوریا ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
عالی بوووووووود
شده این سور برای ما حکایت این عکس

http://www.namaknews.ir/wp-content/gallery/aks-va-maks/111.jpg

نمدونم چرا این شیرینی رو نمک می زنند تا ....

یعنی با نگندیدنش میشه ازش استفاده کرد تا با دور انداختنش !!؟
لطفا اين گزارش را براي متوليان فرهنگي ارسال كنيد مردم اينها را خوب مي دانند
قابل توجه رياست محترم جمهور و وزير محترم فرهنگ
یک معمار خوب وقتی محوطه ای را می بیند که در مسیرهایی ردّ پای زیاد موجب کوبیده شدن راه های متعددی شده است، هرگز آن مسیرها را گلکاری نمیکند . کار درست آسفالت نمودن آن راه هاست.چهارشنبه سوری تحت هرنامی یک سنت ایرانیست مقابله با آن وقت تلف کردن و مقابله با مردم است این راه همان راهی است که یک معمار خوب آنرا آسفالت میکند و لجبازی را کنار میگذارد و آنرا بصورت نظام مند سامان دهی کرده و تحت نظارت خود تحت نام روز امت یا هر اسم دیگر به خوشی به پایان رسانده و آسیب ها را کاهش میدهد.
چه کسی چهرشنبه سوری باستانی ما را که يک روشن کردن آتش کوچک و پريدن از روی آن بود ، تبديل به ترقه بازی و ترکاندن بمب و مزاحمت برای مردم کرد ؟ اين سوال را بايد از مسئولينی کرد که در جهت حذف اين سنت قشنگ هستند.من پنجاه سال سن دارم و فقط خاطرات خوش و خاطره انگيزی از مراسم قشنگ چهارشنبه سوری به شکل سنتی دارم .
پاسخ ها
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دمت گرم هم میهن ، می خواستم بگم دیدم شما گفتی من هم مثبت زدم ....
مطلب بسیار جالبی بود
خدایا شکرت که ما بالاخره یه مقاله ای خوب و منطقی که راهکار هم میده دیدیم.
مرسی از تابناک عزیز و نگارنده این متن.
مقاله خوبی بودش. حتما این رو برای کسانی که دستی در قانونگذاری دارند وچهرههای تاثیر گذار هستند بفرستید.
مرسی.
بجاي مخالفت و حرام كردن اين جشن باستاني بهتر است باتهيه و توزيع وسايل اتش بازي استاندارد و بي خطر با ملت همگام شد.
بخدا اينها همان ملتي هستند كه در عاشورا هم حضور دارند
من دقیقا یادمه تا حدود 20 سال پیش مردم در چهارشنبه سوری فقط از روی بوته های کوچک آتش می پریدند و قاشق زنی و آجیل و فالگوش جز آداب و رسوم این شب بود اما پلیس با همین ها هم مبارزه میکرد و میریختن تو محله ها آتش رو خاموش میکردند و با مردم برخورد می کردند. همین شد که جوانها هم رو به کارهای دیگر آوردن و یواش یواش نارنجک ها و ترقه های دستی اومدن تو بازار. تند رویهای پلیس باعث به وجود آمدن مراسمی شد که هیچ شباهتی به مراسم چهارشنبه سوری نداره. واقعا چرا پلی به جای همراهی با مردم جلوی اونها وامیسه ؟
راه ميانه بهترين راه است. مطلب خوب و درخور سپاسي نوشته ايد. درود بر شما
با درود فراوان خدمت ایرانیای بزرگوار عرض کنم تمام جشن های باستانی ما برگرفته از عقل و اندیشه وطبیعت و جهان هستی می باشد وهیج منافاتی با اصل انسان ندارد و کسانی که مخالفت میکنند ...
آفرین دستت درد نکنه.من همونی هستم که در مورد اینفوگرافی سه شنبه خونی نظر منفی دادم . و لی این حرفتون واقعا حرف حسابه.
عزیزم جشن گرفتن بلد نیستید، این همه شلوغش میکنید.
ما مسلمان هستيم و نه اتش پرست. بايد ريشه اين خرافات خشک شود. ...
پاسخ ها
hesam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
خانوم مسلمون این چه ربطی به آتش پرستی داره..مث این میمونه تو بچه ی بابات باشی به بابای بابات نگی بابابزرگ
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
یاد بگیر فقط از طرف خودت حرف بزن. بگو من از این جشن خوشم نمی آد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
تاریخ همواره ایرانیان را موحد و یکتا پرست به یاد می آورد و هرگز آتش پرست نبودند بلکه پرستار آتش بودند یعنی مانند پرستاری که از بیمار مراقبت میکند ، ایرانیان نیز از آتش مراقبت میکردند.ستایش آتش یک تهمت است که دشمنان ایران به ایرانیان هنوز هم میگویند.
ما همين الان از مراسم چهارشنبه سوري تو سيدني برگشتيم. فكر كنم حدود ٥٠٠٠ مفر ايراني نو يكي از پاركهاي بزرگ اينجا جمع شده بودن.
مراسم بدون كوچكترين مشكلي برگزار شد.
حتي صداي يه ترقه كوچيك هم نيومد.
...
كلا خيلي خوش گذشت، كاش ميشد ايرانم اينجوري باشه، حيف...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
بنطرت دوست عزیز اگه مثل اینجا میزدن خودشونو تیکه پاره میکردن پلیس اونجا چیکار میکرد؟؟
آیلار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
خوووووووووووووووووووش به حالت .ما با ماشین رفتیم تو خیابون اینقدر چرخیدیم ومامور دیدیم گورخیدیم اومدیم تو خونه .
من در منطقه ی 6 تهران تدریس می کنم. مدرسه ی راهنمایی. امروز دست هر کدام از دانش آموزانم یک فندک و چند بسته ترقه و سیگارت و .. بود! یکی از دانش آموزان هتاد هزار تومان لوازم آتش زا داده بود! دیگران هم کم و بیش خریدهای سنگین کرده بودند. من هیچ حرفی برای گفتن نداشتم! فکر می کنم این کار به عزم ملی نیاز دارد. جشن را نمی توان سرکوب کرد. باید بهینه اش کرد.
رای مردم را دیدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دوست گرامی !! از توهم بیاید بیرون .
خوانندگان تابناک همۀ مردم نیستند ضمن اینکه ، عموما هم صرفا از یک قشر و تفکر خاص هستند
واقعا تعجب کردم این مغاله درسته؟چه عجب یکی پیدا شد حرف حساب زد!
بابا ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول..کاش مسولانم مث تو فک میکردن تابی جون
خیلی خوب دیدیم
من از اصفهان پیام میذارم...همیشه فکر میکردم چی میشد شهرداری در این جشن بزرگ،ماندگار و همیشگی چهارشنبه سوری میومد و پل های تاریخی رو چراغانی می کرد و با استفاده از آتش بازی های زیبا و بیادماندی (مثل جشن سال نو در لندن) مردم رو خانوادگی و ملی در کنار هم جمع میکرد و نه تنها شبی بیادماندنی و انرژی بخش رو فراهم میکرد بلکه جاذبه ای توریستی میشد که هرساله از همه جا برای دیدنش به اصفهان بیان...حیف از این همه بی تدبیری...
سلام. نويسنده محترم مقاله بايد جواب قانع كننده اي در قبال تئوريزه كردن اين خرافه موهوم در پيشگاه الهي داشته باشند. اكثريت ملت با فرهنگ ايران اسلامي با اين خرافه مخالف هستند و درصد اندكي امثال اين مقاله نويس به اين امر موهوم دامن ميزنند. تمدن به آتش بازي نيست. تمدن به اينست كه كتابهاي فارسي ما جهت استفاده در دانشگاههاي خارجي ترجمه و تدريس شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
کی آمار گرفتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
جشنواره و کارناول شادی نه تنها منافاتی با کار علمی پژوهشی ندارد،ضمن اینکه ما انسان هستیم و نه روبات. پس نیازهای عاطفی مانند جشن و شادمانی هم داریم.
بی نام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
تمدن به آتش بازی نیست بله اما این آتش بازی که شما می بینی اون چیزی نیست که 1000 سال پیش به عنوان جشن برگزار می شده
یاحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دوست عزیز!
تعدادکامنت های مثبت ومنفی برای نظرت نشون میده اکثریت ملت مثل شما فکرمی کنندیابرخلاف شما.
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اکثریت ملت رو توی رای های منفی که گرفتی ببین!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
برو تو کوچتون اکثریت و ببین.
ناشناس
| United States |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
توهم تا کجا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما که اینقدر مثلا می فهمین راه حل ارائه بدید!! بدون راه حل هرچی گفتین حرف مفته، چون همه اینا رو می دونن!
ایرانی بودن فقط چهارشنبه سوری شا علم می کنید و او نا نماد فرهنگ می دونید
چرا بقیه فرهنگ ایرانی مثل فرهنگ قاشق زنی و جمع کردن کمک برای فقرا و یا احترام به بزرگتر ها و یا تلاش کورش برای عظمت ایران و یا تلاش ایرانیان برای اینکه زیر یوغ استعمار روم نرنند را نوجه نداریم
چهارشنبه سوری در قدیم اتفاقا یک رسم اسلامی بود چجون باعث صفا و صمیمیت بین همساساه ها می شد و لی الان چهارشنبه سوری نه یه رسم ایرانیه و نه یه رسم اسلامی
بلکه صرفا یه توحشه که ناشی از تاثیرات فیلمای هالیودی و فرهنگ غربه
بازم می گم منظورم فرهنگ چهارشنبه سوری نیست بلکه این اتفاقاتی است که توی سه شنبه شب اخر سال می افته
و چهارشنبه سوری که یک فرهنگ ایرانی و مورد تایید اسلام هم است (مثل عید نوروز) با این اتفاقات سه شنبه آخر سال فرق داره و این اتفاقات هم ضد فرهنگ ملی است و هم ضد ارزش های اسلامی است
سلام اولا بفرماييد اين معني سور (سرخ) را از كجا آورده ايد ؟! سور به معني جشن است معني اين واژه در همه ي فرهنگ لغات آمده ، اينهم فاكتوري از مولوي :
خوان كشيد او را كرامتها نمود
آنشب اندر كوي ايشان سور بود
دوم اينكه چه عجب : حضرت تابناك اين جشن ملي را به رسميت شناخت وپيشنهاد اجراي مردمي آنرا داد
اما باور كنيد اگر اينهمه حساسيت به اينگونه مراسم نشان داده نشود اينهمه خسارت و عكس العمل هم بدنبال نخواهد داشت موفق باشيد
استاد نظر دادن و تئوری پردازی هستیم ای کاش همون در حد خودمون فقط در حد خودمون عمل می کریدم.
جشن ملی است لطفا بحث نکنید
اولا چهار شنبه سوري خرافه نيست يك سنته كه از گذشته ما ايرانيان به يادگار مونده ثانيا چه اشكالي داره به اين بهانه يك روز رو جشن بگيريم و شاد باشيم؟مشكل اينه كه مردم ما مدتهاست كه فراموش كردن چطوري شادي كنن.بدون اينكه مشكلي براي ديگران ايجاد بشه.ما شادي كردن بلد نيستيم اگرنه اصل چهارشنبه صوري جزئي از فرهنگ كهن اما ايرانيان هست
حالا ساعت 11:15 شب 4شنبث سوری هست
خواستم کلمه ای بیادتون بندازم

خجالت

کلمه بدی نیست ها
بعضا ازش استفاده کنید ضرر که نداره منفعت هم داره
همراهی با مردم ...همین. لوازم آتش بازی بی خطر در دسترس بگذارید تا جوانان نروند تی ان تی و نیترو گلیسیرین و ... را خودشان قاطی کنند حادثه پیش بیاید. اصلا هم چیز پیچیده ای نیست.در هر صورت این آیین برگذار شده و می شود .
تمدن این نیست که چهارشنبه سوری را نادیده بگیریم تمدن بر پا داشتن سنت هاست
اقای معلم
طبق امار خود دولت هر ۲۵ دقیقه یک نفر در تصادفات کشته میشود حدودا روزی ۵۰ نفر در روز چرا دولت نسبت بهش اینقدر حساس نیست نکنه مسیله سیاسیه هرچند یکنفر مصدوم انهم دریک جشن زیاده ولی راه حل قطعا پاک کردن صورت مسیله یعنی از بین بردن یک جشن ملی نیست ببینید دیگران چطور امنیت جشناشونو حفظ میکنن راه حل پیدا میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی