بازدید 42503
۷

نظر کاندیداهای جمهوری‌خواه آمریکا درباره ایران

«میت رامنی»، «ریک سنتروم»، «نیوت گنگریچ» و «ران پال»، چهار نامزد جمهوری‌خواه رقیب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند که در پایان، یکی از آنها در رقابت نهایی، حریف باراک اوبامای دمکرات خواهد داشت. در این میان، دیدگاه‌های هر یک از آنان درباره جمهوری اسلامی ایران، جالب توجه است.
کد خبر: ۲۳۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲ 08 March 2012
در حالی که این روزها، برنامه هسته‌ای ایران به بحث داغ محافل سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است، کاندیداهای جمهوری خواه در مهمترین روز رأی‌گیری دور مقدماتی، کمپین‌های انتخاباتی خود را برای سخنرانی در کنفرانس آیپک ترک کرده بودند.

به گزارش «تابنک»، انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان، در حالی سه‌شنبه بزرگ را به پایان رساند که مهمترین سخنرانی‌های این هفته در ایالات متحده، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و شیوه مناسب برخورد با آن بود.

هرچند «باراک اوباما» روز جمعه در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» به ایران و اسرائیل هشدار داده بود، درباره حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بلوف ‌نمی‌زند، طی سخنرانی در کنفرانس سالانه آیپک، بار دیگر بر انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید کرد؛ سخنانی که انتقاد کاندیداهای حزب جمهوری خواه را در آستانه «سه‌شنبه بزرگ» به همراه داشت.

بنا بر این گزارش، سه‌شنبه بزرگ، روزی است که ایالات بیشتری در جریان انتخاب نمایندگان حزبی شرکت دارند و به همین دلیل، اهمیت بسیاری در جریان انتخاب کاندیدای نهایی حزب دارد، به گونه‌ای که از سال 2000 تا کنون، پیروز انتخابات سه‌شنبه بزرگ به عنوان کاندیدای نهایی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شده است.

به این ترتیب، با درک اهمیت انتخابات حزبی روز سه‌شنبه و از آنجا که بحث‌های این هفته روی برنامه هسته ‌ایران متمرکز بود، نگاهی خواهیم داشت به رویکرد چهار کاندیدای حزب جمهوری خواه در قبال ایران و مسأله هسته‌ای این کشور:

«میت رامنی» که روز سه‌شنبه موفق شد در شش ایالت به برتری دست یابد، هم اکنون با 415 سهمیه، پیشتاز رقابت‌های درون حزبی است. وی از منتقدین سرسخت سیاست خارجی باراک اوباماست و او را بی‌اثرترین رئیس‌جمهور آمریکا از زمان کارتر می‌داند.

وی در سخنانی که در جمع هوادارانش و اندکی پیش از سخنرانی اوباما در آیپک گفت، به شدت به اوباما حمله کرد و گفت: در صورت انتخاب دوباره اوباما، ایران هم به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت و در این صورت، جهان تغییر خواهد کرد.

وی همچنین مدعی شد که ایران، حزب‌الله را تنها برای حمله به اسرائیل تجهیز می‌کند. فرماندار سابق ماساچوست همچنین از تحریم‌های فلج کننده و حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت؛ سخنانی که یک روز بعد نیز در جمع صهیونیست‌های حاضر در کنفرانس آیپک تکرار شد.

«ریک سنتروم»، دیگر کاندیدای جمهوری خواهان که ایران به یکی از موضوعات اصلی سخنرانی‌های انتخاباتیش تبدیل شده است، نیز روز سه‌شنبه با حضور در کنفرانس آیپک در واشنگتن، ایران را نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه برای همه انسان‌های دوستدار آزادی دانست.

به گزارش «ای بی سی نیوز»، سناتور سابق پنسیلوانیا از اوباما نیز به عنوان فردی کم حرف و ساکت یاد کرد و افزود: «اوباما می‌گوید پشت سر اسرائیل است؛ اما من از همه چیز و از رفتار دولت او می‌بینم که او به مردم اسرائیل پشت کرده است».

سنتروم که روز گذشته در سه ایالت به پیروزی رسید و هم اکنون با 174 سهمیه در جایگاه دوم قرار دارد، نخستین بار در ماه نوامبر از حمله پیش‌دستانه به ایران سخن گفته بود.

«نیوت گینگریچ» 69 ساله هم دیگر نماینده جمهوری خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که سیاست‌هایی جنگ طلبانه دارد.

او در یک برنامه تلوزیونی از شبکه «فاکس نیوز» گفت که اگر او اسرائیلی بود، برای حمله به ایران، آمریکا را مطلع نمی‌کرد، چرا که حتماً یک نفر آن را لو می‌داد.

«سی‌.بی‌.اس‌.نیوز» در ادامه به سخنرانی روز دوشنبه گینگریچ در کمپین انتخاباتیش در تنسی اشاره می‌کند که در آن مدعی شده بود، آمریکا باید در صورت تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز، به این کشور اعلان جنگ کند.

همچنین به گزارش «یو اس ای تودی»، رئیس سابق مجلس نمایندگان با حضور در میان صهیونیست‌های حاضر در آیپک، با انتقاد از سیاست خارجی اوباما گفت: «خط قرمز، صبحی نیست که بمب منفجر شود. خط قرمز، صبحی نیست که کمیته اطلاعات ما بگوید یک بار دیگر شکست خورده‌ایم. خط قرمز هم‌اکنون است».

گینگریچ که توانست در «جورجیا»، ایالت محل تولدش به پیروزی دست یابد، هم اکنون با 105 سهمیه نمیاندگی در جایگاه سوم است.

اما تنها کاندیدای جمهوری خواهان که در کنفرانس آیپک حاضر نشد، «ران پال» است. ران پال در مصاحبه با شبکه تلوزیونی «سی‌.ان‌.ان» مشخص کرد که از نظر او، ایران یک تهدید اتمی بزرگ نیست.

بنا به گزارش «شیکاگو تریبون»، پال در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت، با اظهارات اوباما بیشتر موافق است تا نظر کاندیداهای بی‌ملاحظه جمهوری خواه که درباره امکان برخورد نظامی با ایران سخن می‌گویند.

وی که تا کنون در هیچ یک از ایالات به برتری دست نیافته است، با اشاره به این که عراقی‌ها هیچ سلاح کشتار جمعی نداشتند و القاعده هم آنجا نبود، گفت: هیچ دلیلی نیز درباره این که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای باشد، نیست.

نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان، نه تنها مخالف جنگ است، بلکه حتی بر این باور است، اعمال تحریم‌ها علیه ایران، موجب همبستگی ملی بیشتر در ایران می‌شود. با وجود این، وی هم اکنون با به دست آوردن 47 سهمیه، از بخت اندکی برای نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخوردار است.

اما تأکید جمهوری خواهان حاضر در رقابت‌های انتخاباتی بر برخورد نظامی با ایران، ارتباطی با دغدغه مردم آمریکا ندارد. با وجود نظرسنجی انجام شده در سایت «فاکس نیوز»، که بر پایه آن، بیش از 85 درصد شرکت کنندگان، مسائل اقتصادی همچون حل مشکل ورشکستگی و بدهی، ایجاد شغل، و کاهش قیمت سوخت را به عنوان دغدغه‌های اصلی خود گفته‌اند و تنها کمتر از سه و نیم درصد پاسخ دهندگان، مسأله هسته‌ای ایران را در انتخابات مقدماتی مهم ارزیابی کرده‌اند، جنجال نامزدهای جمهوری‌خواه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای نشان دادن حمایتشان از اسرائیل را باید از بعدی دیگر مورد توجه قرار داد.

این مسأله نه تنها به نفوذ لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا بازمی‌گردد، بلکه لزوم جذب منابع مالی برای ادامه کارزار انتخاباتی، موجب می‌شود که کاندیداهای حزب جمهوری خواه همه تلاششان را برای جلب حمایت صهیونیست‌هایی که سرمایه‌های هنگفتی دارند، به کار برند، چرا که بی‌گمان آرای یهودیان آمریکایی، آن اندازه نیست که نامزدهای انتخاباتی، کمپین خود را در یک روز سرنوشت‌ساز، برای سخنرانی در کنفرانس سالانه آیپک در واشنگتن رها کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲۳
انتشار یافته: ۷
احتمالا از جونشون سیر شدند
پس با این حساب هر کی رئیس جمهور بعدی بشه با ایران وارد جنگ میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اینا همش بلوفه... مثل خیلی از شعار های تبلیغاتی که برامون تازگی نداره
خدا کمکمون کند
تا چند مدت دیگه باید از خودمون هم بترسیم.....................!!
چطور ایران را هیولا جلوه دادن....................!!
وزارت فرهنگ خواهش میکنم کاری کنید..................!!
مرگ بر آمریکا و اسرئیل !
ما که خیلی وقته اعلام آمادگی کردیم
حمله کنندآخرش شهادت است.اینهم که افتخار است برای ما.
حمله کنند ببینیم چند چندیم
مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی