بازدید 31822
ماجرای حقوق کارگری و عیدی غیرکارگری؛

اعتراضات بی‌ثمر کسانی که دستشان به جایی بند نیست!

وقتی می‌گوییم ۷۰ درصد یک و نیم میلیون نفر بازنشسته زیر خط فقر هستند، شاید بی‌راه نباشد که بگوییم چند برابر این میزان از تصمیمات مسئولان امر متأثر می‌شوند؛‌‌ همان افراد وابسته‌ای که چشمشان به دست سرپرست خانه است و او نیز دستش به جایی بند نیست؛ آن هم در روزهایی که سال ۹۰ آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و گویا مسئولان به پیشواز تعطیلات رفته‌اند که پاسخی برای این جمعیت ندارند!
کد خبر: ۲۳۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴ 06 March 2012
بازنشستگی خوب است؛ اگر حقوق و مزایایت فراموش نشود که در غیر این صورت، دیگر بازنشگستگی بی‌معنا خواهد بود و باید گفت، فراموش شدگی، کوتاه‌دستی و یا...؛ آن هم برای جمعی که به گواه رئیس انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران، ۷۰ درصدشان زیر خط فقرند.

به گزارش «تابناک»، با اینکه کمتر از دو هفته به پایان سال مانده است، هنوز عیدی شمار بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است و سهم ایشان از سازمان متمولی که شستا را در اختیار دارد، تنها وعده و وعید بوده است و بس!

این در حالی است که روز یکشنبه (دو روز پیش) اعلام شد که عیدی ۳۵۰ هزار تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز شده و همین خبر کافی بود تا فردایش، شمار بسیاری از شاغلین گذشته را روانه بانک‌ها کند؛ اما افسوس که این رفت و آمد‌ها، دست کم برای بازنشستگان مقیم استان تهران ثمری نداشت و دلیل این امر، تعلل برخی بانک‌ها اعلام شد!

میزان عیدی‌ که در سال گذشته از سوی دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی تعیین شد، سیصد هزار تومان بود که به همراه یک کارت هدیه پنجاه هزار تومانی در اختیار آنان قرار گرفت. با احتساب رقم ۳۵۰ هزار تومان پرداختی امسال، متوجه می‌شویم که عیدی بازنشستگان نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است و همین نکته کافی است تا ذهنمان آکنده از پرسش‌های بی‌پاسخی شود که شاید در نظر نگرفتن تورم، کوچک‌ترین آن‌ها باشد. این در حالی است که سال گذشته هم کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی به نمایندگی از سوی بازنشستگان، نسبت به عیدی تعیین شده از سوی دولت اعتراض کرد.
این تازه روی بهتر ماجراست، چرا که بیشتر این افراد با حقوق ماهانه چهارصد هزار تومان (کمی بیشتر یا کمتر)، سوای اینکه فاصله زیادی با خط فقر دارند، کارگر به شمار می‌روند و بنا بر قانون کار، عیدی کارگران باید بر پایه دست‌کم شصت روز کاری (دو ماه) و حداکثر نود روز کاری (سه ماه) حقوق پایه محاسبه و پرداخت شود.

به عبارت بهتر، با توجه به میزان حقوق دریافتی این افراد، کمترین عیدی قانونی برای این افراد، ۶۰۶ هزار تومان و حداکثر ۹۰۹ هزار تومان تعیین شده است، در حالی که در محاسبات (!) صورت گرفته، عیدی امسال بازنشستگان کارگری را برابر با عیدی کارمندان در نظر گرفتند و ظاهرا قانون را به نفع جیب دولت تفسیر کردند؛ آن هم در شرایطی که کارمندان از سبدهایی از کالا بهره‌مند می‌شوند، ولی جمعیت یک و نیم میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی از این مورد هم نصیبی ندارند و از هر دو طرف مورد اجحاف واقع می‌شوند.

چالش از کجا آغاز شد؟

از دو سال پیش که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعیین مقدار عیدی و افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تأمین اجتماعی را به دولت سپردند ـ و البته از نماینده دولت در مجلس قول گرفتند که وضعیت بازنشستگان را سروسامان بدهد ـ اعتراض تشکل‌های بازنشستگی کشور به این مصوبه آغاز شد، ولی از آنجا که این اعتراض پس از تصویب قانون در مجلس بود، رایزنی با نمایندگان مجلس هم راه به جایی نبرد و با تکیه بر این قانون، تصمیمات صندوق تأمین اجتماعی که یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌آید، وابسته به مصوبات دولت شد؛ نکته‌ای که مدیر عامل سابق این سازمان بر آن تأکید داشت.

این در حالی است که موسویان، سرپرست کنونی سازمان تأمین اجتماعی، با فرار به جلو، زیاد‌تر شدن حق بیمه‌های واریزی را راهکار می‌داند و می‌گوید: منابع بازنشستگی باید از صندوق تأمین اجتماعی پرداخت شود؛ بنابراین، عیدی بازنشستگان نیز از محل منابع صندوق است و چنانچه منابع ما افزایش پیدا کند، پرداخت‌ها نیز افزایش می‌یابد. چنانچه حق بیمه بیشتری به ما بپردازند، منابع سازمان بیشتر می‌شود و در این صورت مبلغ پرداخت‌ها نیز افزایش می‌یابد.
آن هم در شرایطی که همین مقام مسئول، چند روز پیش در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، نسبت به مقدار عیدی در نظر گرفته شده برای بازنشستگان این سازمان ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و بر ابهامات این ماجرا می‌افزاید.

از سوی دیگر، علی اکبر خباز‌ها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته، در این باره می‌گوید: عیدی ۳۵۰ هزار تومانی حق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست. از دولت تقاضا داریم تا میزان عیدی بازنشستگان را همانند حداقل عیدی کارگران تعیین کند تا میزان عیدی بازنشستگان ۶۰۰ هزار تومان شود.

وزیر مربوطه چه می‌گوید؟

مبادا این تصور به ذهنتان راه یابد که «عیدی» تنها مشکل بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی است؛ رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور چند روز پیش در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای، محاسبه مستمری کارگران بازنشسته را بر مبنای حقوق پنج سال آخر اشتغال انجام می‌دهد، در حالی که قانون برنامه پنجم این مبنا را دو ساله و تنها تحت شرایطی پنج ساله تعیین کرده است؛ به این ترتیب که اصل بر این است که حتی زمانی که حقوق دو سال پایانی فرد به دلیل ارتقا و تغییرات شغلی نا‌متعارف تشخیص داده شد، از وی مستندات و مدارک درخواست شود و اگر نتوانست مدارک لازم ارائه کند، آنگاه میانگین حقوق پنج سال گذشته وی مبنای پرداخت باشد. با صدور این بخشنامه و گرفتن تعهد از کارگران، عملا همه افراد از محاسبه بهترین وضعیت حقوقی خود برای دوران بازنشستگی محروم شده و شمار بسیاری ضرر کرده‌اند!
شاید جالب‌ترین بخش ماجرا، جایی باشد که شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که برخی به اختصار آن را «تکاور» می‌خوانند!)، چند روز پیش از موعد هر ساله (دهم اسفند) واریز عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی، در پاسخ این پرسش که چرا هنوز رقم عیدی تعیین نشده است، گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر باشند تا میزان عیدی اعلام شود، چرا که کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند (!)، به هر حال میزان عیدی از سوی دولت ابلاغ می‌شود.

این اظهارنظر جالب از این روی دارای اهمیت است که وی تنها عضوی از کابینه دولت است که با این قشر ارتباط مستقیم دارد و پس از قانونی که دو سال پیش در مجلس به تصویب رسیده، همه این یک و نیم میلیون نفر انتظار دارند که هیأت دولت از زاویه دید این وزیر در موردشان تصمیم بگیرد؛ اما فعلا که دریغ از یک اظهار نظر خشک و خالی وزیر درباره دیرکرد در پرداخت و کمی مقدار در نظر گرفته شده!

این در حالی است که در این برهوت توضیحات مدیران، واریز نصفه و نیمه عیدی‌ که مبلغش هم مورد سوال است، گویا هیچ کسی را قانع نکرده است؛ تا جایی که رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور می‌گوید: ما از اعضای هیأت مدیره همه کانون‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی سراسر کشور دعوت کرده‌ایم تا برای مذاکره بر سر عیدی بازنشستگان روز چهارشنبه صبح در تهران حضور داشته باشند تا برای حل این مشکل با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مذاکره کنند.

شاید سکوت مسئولان فردا بشکند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۶۰
شاید وقتی دیگر!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
نقطه سر خط !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
باز هم قانون یکطرفه به ضرر ملت !!!مسئولان رده بالا هم که خیلی وقت سکوت کردند. فقط ملت باید مثل همیشه صبور باشند شاید دل سوخته ای پیدا شد.
مسئولين بفكر بازنشستگان نيستند چه فايده دارد.هي بگوئيم وتابناك هم بنويسد.ومسئولين هم وعده امروز وفردادهند.
ای بابا . . . به قول قدیمیا: آدم سیر که از گرسنه خبر ندارد.
انچه جایی نرسد فریاد است
سلام
اول از همین جا دست همه ی کارگران بازنشسته رو که مثل پدر خودم عمری زحمت کشیدم میبوسم...
متاسفانه بازنشستگی در مملکت ما شروع مصیبت ها وچالش های افراد هست؛فردی که در سن نزدیک به 60سال بازنشته میشه باید به شکلی حمایت بشه که بتونه مابقیه ی زندگیشو به راحتی بگذرونه نه اینکه بخاطر اینکه اموراتش بگذره دوباره بره و1حای دیگه مشغول به کار شه.
وضعیت بازنشستگان در مملکت ما برای بچه های این افراد دیوانه کنندس!!!برای بنده خیلی درد داره که پدرم بعد این همه سال کار و زحمت حالا که بازنشست شدن برای اینکه از پس خرج های زندگی بربیان برن سراغ کارهای سخت وسنگین نسبت به سنشون.
به قول دوستمون وقتی مسئولین خودشون رو به نشنیدن زدن چه فایده ای داره؟!!؟
شهر خالیست زعشاق بود کزطرفی/مردی از خویش برون آید و کاری بکند...
ما هم در يک روزنامه وابسته به ... هنوز عيدي دريافت نکرديم
واقعا باید تاسف خورد آیا از تورم بی خبرند یا نمی دانند یک بازنشسته باید از عروس و داماد و نوه و... پذیرائی کند یا نمی دانند هزینه های درمان که اغلب بیمه هم جوابگو نیست و باید با تعرفه های آزاد هزینه کرد !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قسم حقوق پدر بازنشسته من 450 هزار تومن است و دانشجوي دانشگاه ازاد هستم و ترمي 800 هزار تومن بايد بدهم.
تمامي ترمها بجز دو ترم مجبور به گرفتن وام شدم.
انصاف نيست
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
جان خودم عین منی فقط بابای من 700 میگیره کیه نصفش قسطه!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
عزیز من خب یکم بیشتر درس میخوندی که دولتی قبول شی. یکم به فکر پدرت باش.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
قراره همه بهترین رشته دولتی قبول شن؟
چه فایده داره وقتی یه رشته الکی بخونی بعد از 4 سال ول بگردی؟
اینطور یه رشته بالاتر تو آزاد میخونم که امید به شغل مناسبم داشته باشم
خدا يا در هنگام بازنشستگي حداكثر يك روز بعد از آن بهشت را برمن واجب بگردان . ان شاءا...
تابناک دستمون به دامنت پیگیری کن حق ما رو بدن.
ما مستمری بگیر نیروهای مسلح هستیم . برجی 400 هزار تومان حقوقمانه . با این پول کم چکار کنیم
یکی از موارد عجیب توی کشور ما اینه که اولا از نظر رسانه های دولتی مردم مشکلی ندارند کلا ! و ثانیا حتی اگر رسانه های مستقل مثل تابناک از مشکلات مردم حرفی بزند، هیچ مسئولی نیست که بشنود و عمل کند. به نظر می رسد دولت ما کاملا مستقل از مردم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
رسانه مستقل مثل تابناک رو خوب اومدی ههههههه
جالب است
باسلام پس ازنوسانات دلار وسکه هرکس هرچه در توان دارد گرانفروشی میکند اما کسی جوابگوی بازنشستگان تامین اجتماعی نیست که بگوید آنها چه کالایی را گران کنند تا سربرج کم نیاورند
اونی که منفی داده از خدا شرم نمی کنه
پاسخ ها
ح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
حتما باباش از اوناییه که مادام العمر حقوق میگیره
تابناک جان چند برابر اینها که شما می گویید کسانی هستند که پس از عمری خدمات اکنون کار افتاده شده اند بدون آنکه یک ریال مستمری داشته باشند یا عیدی بهشان تعلق بگیرد
زور این جماعت فقط به بازنشسته بدبخت زیر خط فقر میرسه.
باسلام من هم یک بازنشسته تامین اجتماعی هستم هنوز عیدی ماراندادن .درمملکت ما با دوکلمه زیاد بازی میشه 1-- عدالت 2-- قانون ... نه عدالتی هست نه قانون اجتماعی که رفا وآسایش برای ما بازنشسته ها دربر داشته باشه عوضش توجامعه تا دلت بخواهد پارتی بازی پارتی بازی پارتی بازی....بعداسم خودمون راگذاشته ایم مسلمان وشدیم الگوی مسلمانان برای جهان اسلام ........تابی جون اگه دین نداری لاقل آزادمنش باش واین واقعت جامعه مارا چاپ کن بیبنم راست میگی
ترا به خدا مشکلات جانبازان کار افتاده را هم بنویسید که با حقوق چندگازی محتاج نان روز هستند با 350000 هزار تومان عیدی امروز همه جانبازان از خانواده هایشان شرمنده و دست به گریبان مانده اند . یا امام زمان کجا مانده ای بداد مردم بدبخت و رنجدیده برس . مسولان تا کی با این بی تفاوتی باید به ریش مردم بخندند
من برا يكي از پيمانكاران بزرگ شركت نفت كه تامين نيرو ميكنه (هموناي كه مثلا" قرار بود برداشته شوند ) كار ميكنم بخدا عيدي كه هيچي حقوق بهمن را هم هنوز نداده
تابناك چرا از همه بازنشستگان حمايت نمي كني كشوري ها هم كه كارمند بودند بازنشست شدند وضع بهتري ندارند عيدي ما هم كم است شاغلين به عناوين متعدد پاداش مي گيرند ما هم هستيم يك عيدي.
خدا كنه مسئولان از حماسه 12 اسفند درس بگيرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
باهات موافقم، كنايه خوبي اومدي.
پدر بیچاره من بازنشسته سازمان بهداشت و درمانه ماهی 450.000 تومن حقوق میگیره 3تا بچه دانشجو داره با 3 داماد و نوه -همه دانشجوی دانشگاه ازاد همه حقوقش به قسط میره هیچ جا هم کار نیست با یه پراید تو اژانس کار میکنه هشتمون هم گرو نهمونه- اما باز رفت رایی داد - گفت من برای حفظ انقلاب جون هم میدم-حالا واقعا با یه همچین بازنشسته هایی حقه این طور برخورد کردن همش یدهکار همش شرمنده زن و بچه اونهایی که اون بالا نشستند درد نان ندارند مزه فقر و نداری و رو نکشیدند-بخاطر همین براشون مهم نیست چون شکمهاشون سیره امیدوارم بلاخره یکی به داد این بازنشسته های عزیز برسه -من از همینجا بر دستان پدر زحمتکشم بوسه میزنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
ببخشيد فكر نمي‌كنيد بايد به يه روانشناس نشونش بديد؟
خدايا بهشت را بر ما ارزاني دار .
پاسخ ها
فریدون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
یعنی بازنشسته ها حق ندارند توی همین دنیا رفاه داشته باشن؟ حتما باید بمیرن برن تو بهشت؟
شما بگویید یا 350000 تومان چه چیزی میشود خرید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
دو تا مانتو
من کترمند قراردادی میراث فرهنگی یکی از استانهام ام م بسیاری از مزایا و رفاهیات رو به ما نمی دن ولی همینکه اسفند میاد به ما میگن کارمندید و عیدی کارگری به ما نمی دن .بارها همین خود شما در این موارد نوشتین ولی کو گوش شنوا.
تابناکچان سلام این مظلب را هم منعکس کنید که سه ماه است سازمان بازنشستگی کشوری وعده بر داخت مطالبات ناشی از نظام هماهنگ را می دهد و تاکنون به وعده اش عمل نکرده است .چرا؟
هرچه بگندد نمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک
ای برادر من یک بازنشسته نظامی هستم هشت سال بطور مدام در منطقه ای عملیاتی بودم حقوقی که می گیرم ده روز اول ماه را کفاف زندگی را نمی کند یک زمانی رزمنده بودیم ولی آلان از یاد ها رفتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
پدر من هم بازنشسته نیروهای مسلح هست کسی که تمام هشت سال تو جنگ حضور داشته و خانوادش هم هر سال تو یه شهر آواره بودند تازه دوره تخصصش هم تو آمریکا دیده و با درجه بالا هم بازنشسته شده و یه حقوق چندرغازی هم میگیره که کفاف خرجش رو نمیده و مجبوره تو آژانس کار کنه ولی افرادی رو هم میشناسم که تو جنگ حضور نداشتند و معتاد نیز میباشند ولی بعد از بازنشستگی باز هم به کار دعوت شدند . این است عدالت اجتماعی ... ...... هرچه پاچه خوار تر باشی ... مقرب تری
جمشید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
البته همه رزمندگان هم از یاد نرفته اند. عده خاصی مورد حمایت هستند...
اخیرا برای کارمندان اموزش و پرورش افزایش حقوقی تحت عنوان بدی اب و هوا از 120000 تمان تا 250000 تومان بر حسب سوابق افراد منظور نموده اند که از اول اسفند 90 قابل اجراست در حالیه بازنشستگان از این حق محروم شده اند ایا بازنشستگان که از همه کارمندان مستحق ترند فقط باید هوا بخورند? تقاضای رسیدگی داریم
حرف هم بزنی میگن تشویش اذهان عمومی
خدایا تو خودت چاره ای بساز!
لطفات به فكر شركتي هاي بدبخت هم باشيد كه تغيير وضعيتشون دروغ بود
دست خدا بالاترین دستهاست کسانیکه به این قشر ظلم میکنند وا میگذاریمشان به خدا
بعضی وقتها لازم است جهت بهبود مشکلات صنفی اعتراض هم نمود. غرغر کردن فایده ای ندارد . همه در برابر قانون یکسانند.
این همه التماس مردم می کردند تا بیان رای بدن. حالا اومدن رای بدن ، خوب چی شد؟!! صدا سیما خودشو واسه انتخابات کشت، ولی کسی هست بیاد بگه حالا که مردم به حرف شما گوش دادن، شما واسه مردم چه کار می خواید بکنید؟!!!چرا یکی نمیاد یه برنامه بسازه مشکلات مردم رو پی گیری کنه؟ مردم فقط تو واسه رای دادن ساخته شدن؟!!!
البته بیکارا که دیگه وامصیبتا
سلام. پدر من رفته بانک عیدی بگیره گفتن بهش نریختن و امسال احتمالا در چند قسط پرداخت بشه!! ماهی مثلا 100 تومن!!!
خدایا کمکمون کن ... :(
مردم به خاطر اینکه در مملکت اسلامیمان در برابر دشمنان خارجی سر بلند باشد در انتخابات شرکت کردند و ثابت کردند پست سر رهبرشان هستند ولی دریغ از یک قدم در جهت رفع مشکلات مردم از طرف مسئولین . بابا به درد مردم برسید و الا همین مردم کنارتان می گذارند.
كارگريعني عليل ؛كارگر يعني ذليل ؛كارگريعني بدبخت توسري خور؛كارگريعني شرمنده هميشگي زن وبچه ونوه و.................................
من دردم رو به کی بگم که کارمند یه شرکت خصوصی هستم و از مهر به این به این طرف حقوق نگرفته ام . شما برای عیدی دعوا دارید؟!!!
من کارمند و شاغلم با حقوقی که میگیرم فقط قسط میدم با فوق لیسانس دارم مسافر کشی می کنم خدایا به داد مردم برس
چه بسيار كارگراني كه فقط يك ماه آخر يعني اسفند ماه براي ندادن عيديشون كارمند خطابشون ميكنن و از فروردين دوباره ميشن كارگر.
از تابناک خواهش دارم این گزارش را بزودی نبنددو حداقل تا 15 فروردین در سر سطر باشد
سلام . لطفا از بازنشستگان کشوری هم بنویسید .
اندک بودن حقوق ، یک طرف ؛ بیعدالتی در پرداخت ، یک طرف . با این که نظام هماهنگ اجرا می شود اختلاف دریافتی ها خیلی زیاد است .
دریافتی بنده با مدرک فوق لیسانس 700/000 تومان است درحالی که تعدادی از بازنشستگان با فوق دیپلم 900/000 تومان دریافت می کنند.
خدايا ما را به بهشت ببر
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی