بازدید 4036

خداحافظ آقاي ديكتاتور!

کد خبر: ۲۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰ 28 October 2008
فدراسيون بين‌المللي واليبال از سال 1947 وجود دارد اما در تمام اين 60 سال تا دو ماه پيش تنها دو رئيس داشته است. حتي در كوبا و ليبي و توگو هم حكومت تا اين اندازه مثل حكومت پشت ديوار‌هاي ساختمان مرمري فدراسيون بين‌المللي واليبال (‌FIVB ) در لوزان پايدار نبوده ‌است.

به نوشته اعتماد ملي، براي همين هم بود كه برخي از زمامداران كهنه‌كار ورزشي در جهان، پس از المپيك پكن تعجب كردند وقتي روبن آكوستاي مكزيكي بي‌سروصدا پس از 24 سال از صندلي رياست پايين آمد. در مورد علت كناره‌گيري ناگهاني اين پيرمرد 74 ساله كه تاكنون به قدرت چسبيده بود، تنها گمانه‌زني شده است. عده‌اي مي‌گويند او بيمار بوده اما برخي ديگر كه تعدادشان كم هم نيست اعتقاد دارند كه دليلش يك ماجراي حقوقي ديگر است. ‌


نمونه‌ مدير فاسد
دكتر روبن آكوستا، كه در دانشگاه فن آموزش و پرورش كودك خوانده و حقوقدان است و شهروند افتخاري آتلا‌نتا، سن مارينو، هيروشيما و ساحل عاج نيز هست، هرگز به عنوان يك آدم دموكرات پاك در تاريخ ورزش ماندگار نخواهد شد. او كه گفته مي‌شود حقوق سالا‌نه‌اش يك ميليون فرانك سوئيس بود، نمونه يك مدير ورزشي فاسد است.

چه اينكه اسناد و مدارك زيادي هم دال بر اعمال و معاملا‌ت مشكوك وي وجود دارد. در اين ميان آنچه كه اسنادش هم در دادگاه به ثبت رسيد، 2/26 ميليون فرانك سوئيسي بود كه او بين سال‌هاي 1996 تا 2004 از صندوق فدراسيون جهاني به حساب‌هاي شخصي خود منتقل كرد.

به عنوان نمونه او براي خودش در قراردادهاي فروش حق پخش تلويزيوني و اسپانسرينگ، كميسيون كنار مي‌گذاشت. اينكه او چند ميليون ديگر فراتر از آن درآورده را هيچ‌كس جز خودش نمي‌داند. اما تنها همين 2/26 ميليون كافي بود تا در يك سيستم قضايي درست، آكوستا پشت ميله‌هاي زندان بيفتد يا حداقل از سمتش بركنار شود. اما هيچ‌كدام از داد‌گاه‌ها عليه او حكم ندادند.

در سيستم آكوستا، دهان بازيكنان با قراردادهاي پر و پيمان و مديران با سفرهاي مجلل بسته مي‌شد. منتقداني مثل ماريو گويجمن، رئيس سابق فدراسيون واليبال آرژانتين كه اسناد و مدارك زيادي را جمع‌آوري كرد و به دادگاه تحويل داد و حتي آنها را در اينترنت هم منتشر كرد www.volleygate.com، يا پير سپي دبير كل سابق ‌FIVB كه در نوامبر 2006 حتي عاجزانه و بي‌فايده تلا‌ش كرد تا ‌FIABVB ، تشكيلا‌ت جايگزين و موازي فدراسيون بين‌المللي واليبال را راه‌اندازي كند، كلا‌ از تشكيلا‌ت او حذف مي‌شدند.

باقي مسائل را هم سيستم قضايي سوئيس حل مي‌كرد. مثل دادگاه پليس لوزان كه در مارس 2006 تشخيص داد آكوستا <غيرعمد> در يك پرداخت شخصي بالغ بر 3/8 ميليون فرانك سوئيس دست برده است! قاضي‌هاي اين دادگاه ديگر توضيح ندادند كه آدم چگونه مي‌تواند سهوا اين همه پول را اختلا‌س كند. اما مي‌گويند هر كس سيستم قضايي سوئيس را بشناسد، مي‌داند كه اين يك <تبرئه درجه چهارم> بوده است. ‌
كميسيون اخلا‌قي كميته‌ بين‌المللي المپيك (‌) IOC نيز پس از چند حكم به اين نتيجه رسيد كه <حساب‌هاي مشكوك> آكوستا، به هيچ وجه به اصول اساسي المپيك احترام نمي‌گذارد و به طرز فاحشي اين اصل را نقض مي‌كند: <پول حاصل از ورزش بايد به ورزش برگردد.> اما از دست كميسرهاي اخلا‌قي ‌IOC در مي 2004 بيش از يك <اخطار سختگيرانه> چيز بيشتري برنيامد. آكوستا هم به دنبال آن، پس از تنها چهار سال از عضويت در كميته بين‌المللي المپيك كناره‌گيري كرد. ‌

توسعه واليبال
با وجود اين، نمي‌توان تلا‌ش‌هاي روبن آكوستا براي توسعه ورزش واليبال را ناديده گرفت. او زماني كه در سال 1984 رياست فدراسيون بين‌المللي واليبال را از پل ليبوي فرانسوي، بعد از 37 سال زمامداري بر عهده گرفت، مقر فدراسيون را به لوزان برد و تلا‌ش‌كرد اين ورزش را در سطح جهان گسترش دهد. از اقدامات او مي‌توان به راه‌اندازي ليگ سالا‌نه مردان در سال 1990 و گرندپري سالا‌نه جهاني براي زنان در سال 1993 اشاره كرد.

همچنين اضافه كردن واليبال ساحلي به برنامه المپيك در سال 1996 و تغيير برخي از قوانين كه بازي را تماشاگرپسندتر كردند. در حال حاضر ‌ FIVB 220 عضو دارد كه از اين لحاظ در فدراسيون‌هاي بين‌المللي ورزشي، بيشترين اعضا را دارد. شيوه مديريتي آكوستا كاملا‌ ديكتاتوري بود. مي‌گويند كافي بود او تصميم بگيرد تا كميته اجرايي هم با اتفاق نظر كامل آن را تصويب كند. ‌

يكي از آخرين تصميم‌هاي او، شبيه پيشنهاد سپ بلا‌تر، رئيس فيفا، اعمال محدوديت براي تعداد بازيكنان خارجي در باشگاه‌ها بود. بر اساس آن از سال 2010 در ليگ‌هاي برتر تنها دو تا سه بازيكن خارجي مي‌توانند در هر تيم بازي كنند. اين قانون كه مثل قانون 6655> پيشنهادي بلا‌تر با قوانين بازار آزاد كار اتحاديه اروپا در تناقض است، با مخالفت برخي فدراسيون‌ها، به ويژه ليگ‌ها و باشگاه‌ها مواجه شد، اما سي‌ويكمين كنگره ‌FIVB كه چندي پيش در دبي تشكيل شده بود، به پيشنهاد آكوستا راي داد.

جانشين؛ خدمتگزاري وفادار
در اين كنگره همچنين تصميم گرفته شد كه وي جيژونگ چيني جايگزين آكوستا شود. جيژونگ كه در همين پاييز 72 سالش شد، به مدت چهار سال رياست فدراسيون بين‌المللي واليبال را بر عهده خواهد گرفت و تازه در سال 2012 انتخابات برگزار خواهد شد. اين مدير چندشغله، كه دبير كل هيات درخواست ميزباني پكن براي المپيك 2000 و 2008 بود و دبير كل كميته ملي المپيك هم هست، به گفته ماريو گويجمن رئيس سابق فدراسيون واليبال آرژانتين و منتقد درجه يك آكوستا، يكي از وفادارترين خدمتگزاران آكوستا است.

گويجمن به روزنامه آلماني برلينر سايتونگ درباره جيژونگ مي‌گويد: او حالا‌ ‌FIVB را مطابق با نظرات ابرپدرش اداره خواهد كرد. خبر خوب اينكه رئيس فدراسيون واليبال آلمان كه جيژونگ را خوب مي‌شناسد، مي‌گويد براي داستان‌هاي دموكراتيك> او حداقل گوش شنواتري نسبت به سلفش دارد.

پس از كناره‌گيري غيرمنتظره آكوستا، منتقدان طعنه مي‌زدند كه <پادشاه روبن> تاج رياست را بر سر <ملكه مالو>، مشاورش طي همه اين سال‌ها و رئيس پنهاني ‌FIVB، خواهد گذاشت. اما مالو آكوستا هم پس از المپيك پكن همراه با همسرش، كناره‌گيري كرد.

گويجمن معتقد است كه آكوستا با فدراسيون بين‌المللي واليبال يكي از بهترين معاملا‌ت را در تاريخ قراردادهاي بازنشستگي انجام داده است: من اصلا‌ تعجب نكردم كه او و مالو حالا‌ مي‌خواهند به مكزيك بازگردند. آنها هر آنچه را مي‌خواستند، دارند. من مي‌دانم كه او براي 10 سال آينده خيالش از بابت كميسيون‌هاي قراردادهاي تبليغاتي راحت است. حالا‌ آنها ديگر هيچ ريسكي نبايد بكنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی