بازدید 22296
تا پايان اسفند؛

پرونده مطالبات معوق بازنشستگان بسته مي‌شود

در حالي‌که جمعي از نمايندگان مجلس آخرين خواستار بررسي وضعيت پرداخت مطالبات بازنشستگان شده‌اند، مديرعامل سازمان بازنشستگي کشوري اعلام کرد ميزان مطالبات بازنشستگان کشوري بر ‌اساس مصوبه جديد هيئت وزيران در نهم بهمن ماه 90 ، پيش از پايان اسفندماه جاري پرداخت مي‌شود.
کد خبر: ۲۳۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۷ 01 March 2012
وعده ها- يکي از گلايه‌هاي بازنشستگان در دوره‌هاي گذشته تبعيض در پرداخت پاداش پايان خدمت به بازنشستگان بود به طوري که گروهي از آنها بعد از سال 79 پس از تصويب قانون، بابت 30 سال خدمت 30 ماه پاداش گرفتند، اما آنهايي که قبل از سال 79 به بازنشستگي رسيده بودند از دريافت اين پاداش محروم بودند و مدام اين موضوع را به مسئولان وقت دولت گوشزد مي‌کردند، اما اين موضوع محقق نمي‌شد.

اين موضوع به‌ويژه با فرا رسيدن روزهاي پايان سال، اهميتي بيشتر پيدا مي‌کند،‌ چرا که نياز مادي بازنشستگان  به منظور تأمين کالاهاي اساسي خود در اين ايام بيش از قبل خود را به نمايش مي‌گذارد . به نظر مي‌رسد سازمان بازنشستگي کشور يکي از نهادهايي به شمار مي‌آيد که موظف است.

اما اين تنها محور مشکلات بازنشستگان نبوده و همانطور که گفته شد اين قشر جامعه، مطالبات به تعويق افتاده‌اي دارند که سازمان را ملزم به پرداخت هرچه سريع‌تر آن مي‌کند.

ايراندخت عطاريان مديرعامل سازمان بازنشستگي کشوري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري خانه ملت، به اقداماتي که تا کنون توسط اين سازمان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: بيش از 830 هزار بازنشسته کشوري در انتظار مطالبات خود از سازمان بازنشستگي کشور هستند که بر‌اساس محاسبات صورت گرفته توسط صندوق بازنشستگي کشوري مبلغ ريالي هر يک از بازنشستگان مشمول اين قانون محاسبه شده است.

براي مطالبات بازنشستگان حداقل و حداکثر وجود دارد

وي افزود: ميانگين مطالبات بازنشستگان کشوري بين يک ميليون و 500 تا 2 ميليون تومان است. البته حداقل و حداکثر مطالبات بازنشستگان متفاوت است، به‌شکلي که مبلغ ريالي برخي از بازنشستگان از ميزان ميانگين اعلام شده بيشتر و رقم تعداد ديگري از بازنشستگان بسيار پائين‌تر است.

عطاريان به بيان آماري از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اشاره کرد و ادامه داد: به گفته شيخ‌الاسلامي وزير تعاون و امور اجتماعي، وزارت آموزش و پرورش با 433 هزار نفر، وزارت بهداشت با 121 هزار و 733 نفر، وزارت راه و ترابري با 55 هزار و 384 نفر، وزارت جهاد کشاورزي با 42 هزار و 13 نفر و وزارت کشور با 32 هزار و 754 نفر به ترتيب مشمولان مطالبات ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات کشوري هستند.

مديرعامل سازمان بازنشستگي کشور با اشاره به تفکيک‌هاي صورت گرفته توسط صندوق بازنشستگي کشوري يادآور شد: استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، اصفهان، فارس و مازندران به ترتيب بيشترين مشمولان بازنشسته را براي دريافت مطالبات دارند.

وي تصريح کرد: رئيس جمهور مبني بر تسريع در پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوري و مصوبه جديد هيأت وزيران در نيمه دوم بهمن ماه امسال اين موضوع به عنوان اولويت اصلي در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، صندوق بازنشستگي کشوري و سازمان خصوصي‌سازي قرار گرفت.

عطاريان افزود: در نهايت پس از طي فرايند اداري در سازمان خصوصي‌سازي با حضور معاون رفاه اجتماعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مسئولان سازمان خصوصي‌سازي قرارداد پرداخت مطالبات بازنشستگان منعقد شد.

مديرعامل سازمان بازنشستگي کشور گفت: با اين قرارداد مطالبات بازنشستگان کشوري که در حدود 18 هزار و 300 ميليارد ريال است، با طي شدن مراحل اداري و واريز مبالغ فروش رفته بخشي از سبد سهام به حساب صندوق بازنشستگي کشوري پرداخت آن به بازنشستگان تا پايان اسفند انجام خواهد شد.

وي افزود: اين مطالبات مربوط به اجراي قانون مديريت خدمات کشوري از تاريخ هشتم مهر86 تا مهر 87 است که بر‌اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته و زمانبندي تعيين شده طي چند مرحله پرداخت خواهد شد.


در دو سال اخير وضعيت اقتصادي و معيشتي بازنشستگان بهبود پيدا کرده است

به گفته عطاريان، در دو سال اخير در پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوري با حمايت رئيس جمهور اقدامات خوبي صورت گرفته که حاکي از بهبود در وضعيت اين گروه از افراد جامعه بود.

مديرعامل سازمان بازنشستگي کشور، خدمتگزاري به بازنشستگان را به عنوان گنجينه‌هاي سرشار از تجربه و تخصص افتخار بزرگي براي خادمان دولت بيان کرد و گفت: با اجراي قانون مديريت خدمات کشوري وضعيت اقتصادي و معيشتي بازنشستگان به طور کامل متحول شده است.

در حالي که عطاريان مديرعامل سازمان بازنشستگي کشور، مدعي بهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي کارمندان بازنشسته است، بسياري از نمايندگان با توجه به کوتاهي در پرداخت اين مطالبات واکنش‌هاي مختلفي از خود نشان دادند که در نوع خود جالب توجه است.


با انتظار تا پايان سال مي‌توان درباره عملکرد سازمان بازنشستگي اظهار نظر کرد

موسي قرباني عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس، گفت: خبر پرداخت مطالبات از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي حدود يک ماه گذشته اعلام شد اما بايد منتظر شد و شاهد بود که تا پايان اسفند ماه امسال چه مقدار از اين وعده‌ها محقق مي‌شود.

نماينده مردم قائنات در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: درباره اينکه بهبودي در وضعيت اين قشر جامعه حاصل شده، نمي‌توان بدون بررسي کارشناسي نظر داد و بايد با توجه به آمار و ارقام پرداخت شده و مطالبات به تعويق افتاده اظهار نظر کرد.

وي افزود: اما به طور کلي با توجه به اين موضوع که بازنشستگان جزو اقشار زحمتکش جامعه بوده و تلاش خود را براي ارتقاي کار اداري و اقتصادي کشور کرده‌اند، مي‌توان گفت که چندان رضايتمندي براي اين گروه از جامعه حاصل نشده است.

برخي از نمايندگان هم مدعي نبود ضمانت اجرايي قوانين موجود را بسترساز مشکلات بازنشستگان اعلام کردند که قابل تأمل و تفکر است.

عزت‌الله يوسفيان ملا عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هشتم گفت: متأسفانه براي رسيدگي و تحقق مطالبات بازنشستگان قانوني الزام آور و با ثبات وجود ندارد و مجلس موظف است تا بعد از برگزاري انتخابات و آغاز جلسات علني مجلس شوراي اسلامي به اين مطالبات رسيدگي کند.

نماينده مردم آمل و لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي رسيدگي به اين مطالبات را تنها در شرايطي عملي و هميشگي عنوان کرد که تمام مشکلات و خلأ قانوني براي امور آنها، درقالب يک قانون الزام‌آور طرح و تصويب شود.

همچنين صمد فدائي،‌ يادآور شد: نمايندگان مجلس بايد با تذکر و سؤال، مطالبات بازنشستگان را پيگيري کنند.

نماينده مردم سنقر و کليايي در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين صحبت يوسفيان ملا که خلأ قانوني را يکي از علل اصلي مشکلات مي‌داند، ادامه داد: مشکلات بازنشستگان و تعويق در پرداخت مطالبات آنها با بحث قانون‌گذاري در اين زمينه بي‌ارتباط است و مشکل اصلي در ضعف مديريتي مديران است.

دبير دوم کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به ضرب‌المثل قديمي «با حلوا حلوا، کام آدم شيرين نمي‌شود»، گفت: با وعده‌هاي بدون اجراي مسئولان، مشکلات بازنشستگان به جايي نمي‌رسد و مسئولان ضمن ادعاي بهبود وضعيت بازنشستگان بايد مدارک و مستنداتي را ارائه کنند تا بتوان به حرف آنها استناد کرد و از عملکرد آنها تقدير کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۲
دولت وعده داد وعده داد آخردروغ تا کی ؟دروغ گوها چه ندارند؟این خانم عطاریان بجز مجیز گویی چه دارد ؟این تحفه را ازکجا پیدا کرده اند ؟
پاسخ ها
دهاتی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
از آنجا که بقیه را پیدا کردن
نميدانم چرا بازنشسته هاي ودجا را كه مانند كشوري ها مطالبات معوق و طولاني دارند هيچگاه نام نميبرند.اگر دولت مبالغي از ما طلب داشت ايا حتي يكروز صبر ميكرد يا دودمان ما را به باد ميداد ؟؟ايا كشور ما فقير است يا درامد ها سليقه اي هزينه ميشود ؟؟
این داستان مطالبات بازنشستگان هم از آن سریالهای پایان نیافتنی است. واقعا چه کسی فکر می کرد این سریال کسل کننده اینهمه کشدار شود. صرفنظر از اینکه این موضوع ده هابار در سایت ها روزنامه ها ورسانه های دیگر انعکاس داشته است همین سایت بازنشستگان کشوری بیش از هفت هشت بار نوید پرداخت این مطالبات را داده است عملی نشده و این قشر زیر خط فقر را در انتظار گذاشته است.
البته مسوولین سازمان بازنشستگی از این فرصتها برای تعریف و تمجید ومدح و ثنای دولت نهم و دهم بهره گرفته اند.
بیش از یک ساله که از این وعده ها داده می شود , اگر خودتان بودید باور می کردید؟
چقدر دروغ؟
سازمان بازنشستگی مدیریتش ضعیف است اختیاری هم ندارد دلیل انهم صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است که طلب خودراگرفتند وخوردند مگر همه مااز یک دولت تغذیه نمیشویم اقای رئیس جمهور چراتبعیض شده هرکه زورداشت زودتر بخواسته اش میرسد نمونه دوم بیمه تکمیلی طلایی بازنشستگان اموزش وپرورش است که از اول دیماه اجرا شد باید دست وزیر اموزش وپرورش را بوسید که اینکارراانجام داد ولیکن سازمان بازنشستگی هیچ اختیاری ندارد هرموقع هم که مراجعه کردیم جواب سربالا میدهند خلاصه مطلب هروزیری که زورمند بود امتیاز میگیرد واینگونه تبعیض ودلسردی بوجود میاید خانم عطاریان هم درسایت سازمان ازرئیس جمهور ووزیرخودش تقدیر میکند وزیر هم از خانم عطاریان یک کاری هم که میکنند هزار مرتبه درجراید تکرار مینمایند ومارا بازیچه قرار میدهند یکی نیست که بگوید قبل ازشما ماپشت اون میز بودیم اگر ماندنی بود بتو نمیرسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
آفرین ما به شما افتخار میکنیم
اميدوارم اين دروغ آخري به حقيقت به پيوندد لطفا نام اين مطالبات را هديه و خبر خوش و چه چه نگذلريد اگر هست بپردازيد اگر نيست هيچ نگوييد متشكرم
بازنشسته هاي بيچاره يه عمر زحمت كشيدند ولي از همه بدبخت ترن چون هركي كه مسئول رسيدگي به كار شون ميشه دروغگو و دزد از آب در مياد از اين همه وعده وعيد يكيش درست درنيومد مخصوصا در مورد كارگرهاي بازنشسته قبل از 79 . از دشمني با خدا دست برداريد .
تا آلان هرچه پرداخت شده است از سود خود مطالبات باز نشستگان بوده است که بتأخير و با بی ميلی پرداخت ميشد اما ديوار بازنشسته کوتاه است ندايش به کسی نمی رسد و بخصوص اگر موضوع پول باشد، بعد از 16 سال باز نشستگی آن پول ارزش خود را ازدست داده است.
واقعا متاسفم از این همه وعده و دروغ و...
از مهر ماه 90 تامرور حد افل 10 بار فو ل پرداخت مطالبات را با کلمه (بزو دی) داده اند اما دروغ گفته اند
سریالی ملودی درام اگر از این ماجرا تهیه شود حتما این فیلم جایزه اسکار دوم را خواهد برد
یکی از نفرت انگیز ترین روش های صندوق بازنشستگی که با بیشرمی مدام انرا تکرار میکند اینست : بمحض اینکه کسی میپرسد چطور میشود که مسئولین بلند پایه مملکت میگویند این ماه بعد ان ماه بعد پایان سال بعد سال دیگه و ده سال انرا تکرار میکنند مثل بلبل مثل اینکه از اینها بیلان کار پرسیده شده شروع میکنند خانه مهر ساختیم مشگلات معیشتی را بررسی کردیم باز نشستگان دعا گو هستند رئیس جمهور گفت فوری رسیدگی بشه و از این قبیل حرفها لطفا این نظرات را برای صندوق بفرستید تا مطلع شوند که این روش یعنی شیره مالی سر کسانی که قبل از انها خودشان از همه چیز مطلع هستند خجالت بکشید
واقعا که!!؟؟
لطفا باحلواحلوا دهنهاراشیرین نکنید مطالبات رازودتر بدهید وتمامش کنید!ضمنا کمی هم به فکربازنشستگان مستاجر باشید که پس از سی سال باحقوقهای حلالی که گرفتند نتوانستند یک آلونک برای خود بخرندواین آرزورا همچنان بیدک میکشند تاگور .به امید.....
همه بازنشستگان بخاطر معوقاتشان از دستگاه مربوط به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و قطعا" دیوان عدالت اداری به نفع بازنشستگان عزیز رای خواهد داد خیالتان راحت باشد زودتر از آنچیز که فکر میکنید به نتیجه خواهید رسید تو این کشور خیلیها بخاطر اینکه از قانون و قوانین اطلاع ندارند حق و حقوقشان از بین میرود و کسی هم ککش او را نمی گزد
باشد....دست خدا بالاترین دستهاست.اقای مسعول باشد تاصبح دولتت بدمد..
اه دلمظلوم چو سوهان ماند گرخود نبرد برنده را تیز کند
مسئولان محترم وعده ندهیدعمل کنیدبرای انتخاب شدن هزارویک حرف وحدیث وعده میدهیدوقتی انتخاب می شوید... کارمندی که بعداز سی سال خدمت حال که 12سال از بازنشستگی می گذردباحقوق 600هزارتومان با شش عایله با کرایه خونه و... می شه کاری کرد خوب مطالباتمان را بدهید آخه چطوری بگیم .وجدان کاری واعتقادیتان کجاست؟
اگر بدانید با این قولهاووعده هاما را در چه برزخی قرارمیدهید مسلمان میشوید انگاه از خدا میترسید
هر چه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک
هر ساله این خبر که بازنشته ها به مطالباتشون میرسن توسط یک مسئولی اعلام میشد و بعد از دروغ بودنش یه وزیر میومد توجیحش میکرد اما امسال خود وزیر وعده ای دروغی داد که ذهن یه مشت پیرمرد خسته چند دهه تلاش و کار رو اروم کنه که امسال حتما طلبتون پرداخت میشه
چند روز قبل از عید دوباره اومد پشت تریبون کفت حداقل 250 تومن رو میدیم
عید امد و داره میره هنوز به حساب بابای من و همکارش ریالی واریز نشده
یه سوال این دروغ وزیر رو کی ماست مالی میکنه؟
خود رئیس جمهور؟
حتما سال دیگه رئیس جمهور وعده میده و......
بروید به وجدانتان مراجعه کنید اگر جیزی مانده باشد بااین تورمی که این کشور چرا مطالبات و معوقات را پرداخت نمی کنید چرا زجر کش می کنید پاک ترین دولت و.............
بازنشستگان سرآمد فکرواندیشه اند چاپلوسان ودروغ گویان را خوب میشناسند سبد کالای عید و --- یادمان نرفته است پرداخت یارانه ها تفاوت حقوقها و همچنین به آقایان بگویید با 6000000ریال درماه 5روز میتوانند دوام بیاورند پس عدالت بازیچه برای کشتن وزنده ماندن داروین است
من ار با بت مطا لبات سالهای 76و77 مبلغ 3
میلیون طلبکارم با محا سبه 4 انکشتی حد اقل سور با نکی آن تا امروز مبلغ3 میلیون میشود خا نم عطاریان ملاحظ و این قدر دروغ نکویند
میرحسین حیدری بازنشسته سپاه ایلام سلام درود فراوان به مقام معظم کل قوا امام خامنه ای و سربازان گمنام این مرزو بوم و مسولین محترم صندوق باز نسشگان لشکری بخصوص استان ایلام اگر زحمتی نیست مابقی مطلبات مارا زودتر پرداخت کنید چون گرفتار و بدهکار هستیم . وسلام
معوقه سالهای ۸۶و۸۷چقدراست
سر دولتمردان به سلامت باد این دلتمردان چکار کردن که مورد لطف و مرحمت بازنشستگان هستند علی الخصوص....
با احترام رییس جمهور محترم به زیر مجموعه میگوید بدهیهای بازنشستگان محترم را بپردازید ولی از پرداختن خبری نیست یادم هست وقتی در جبهه بودیم و در سنگر نشسته بودیم یک تازه وارد وقتی وارد جمع ما میشد یک نفر فریاد میزد برای سلامتی تازه وارد صلوات بفرستید همه حاضرین یک صدا میکفتند میفرستیم میفرستیم ولی از صلوات خبری نبود حالا حکایت دستور رییس جمهور و زیر مجموعه و مطالبات بازنشستگان و احکام بلا اثر دیوان عدالت اداری است
سر تا پا دروغ محض است فقط تعریف وتمجید بخاطر پستهائی است که میز مدیریت را از دست ندید
کسایی که 2 یا 3 سال بعد از 78 بازنشسته شدن تا سقف 30-40 میلیون پاداش گرفتند در حالی که بازنشسته های قبل از 79 حداکثر تا 2 میلیون....
این انصاف نیست...
مسئولین با چه رویی جواب خدا رو میدن تا حالا بهش فکر کردن؟
به خداهمدروغ میگویید
بازنشسته هستم از پول هم بدم نمیاد اما نمیدانم چرا هر موقع اضافه حقوق یا معوقه میگرم ء هم خوشحال میشوم وهم دلم برای دولت میسوزه اخه میترسم کم بیاره.

باتشکر به امید رزق حلال
بدمن مقدمه

دانش آموزان مامعلمان را الگوی خودقرار میدادند وهمه کارهای مارامی پسندیدند حتی به لباس وظاهرماخیلی توجه داشتند ولی حالا وقتی مارا می بینندبایک حالت افسوس وتعجب میگویند خدایاچرا معلم مابه این روز افتاده لطفابه مابازنشستگان توجه داشته ومعوقه مارابه پردازیدماازدانش آموزان خودکه حالادکتر مهندس رییس بانک و....شده اند خجالت میکشیم . امیدوارم این نظریه ها توسط مسئولان این سایت به حضورمبارک حضرت آیت اله خامنه ای ودیوان عالی محترم رسیده ومارا از این خجالتی دربیاورند یک عمر دعا گوی شما هستیم اجرکم عنداله
سالها و ماهها گذشت و سالها و ماهها خواهد گذشت و ما باز همچون صیاد در پی صید خواهیم دوید کسی بفکر ما نیست مگر قول ندادند حقوقها یکسان سازی میشود مگر بازنشستگان ارتش و بازنشستگان کشوری چه فرقی با هم دارند ؟چرا حداقل حقوق ما 480 هزار تومانه و حداقل حقوق ارتشیان هفت صد هزار تومان! مگر ما از پناهندگان افغان هستیم؟اینهمه تبعیض برای چیست؟آیا مطالبات ما بعد از اینهمه سال همان ارزش (ریالی) سالهای قبل را دارد؟!و یا اصلا کسی از مسئولین وقت میکند به این صفحه مراجعه کند و درد ما را بخواند ؟! ما داریم زیر فشار زندگی خرد میشویم خصوصا اینکه با 480 هزار تومن باید مخارج تحصیل 2 فرزند دانشجوی دانشگاه آزاد را هم بپردازم !خواستم اطلاع بدم اگه کسی پول لازم داشت میتونه از حقوق اینجانب برداشت کنه!!!!!!!!
دندانهایم خراب شدند پولی برای ان نداشتم به امید معوقه ماندم حالا من مانده ام بایک دهان ودندانهای خرابتر چه کنیم با گرانی وبیماریهایی که پول کلان می خواهد اهای دولت پولمونو بدین پیامبر پیش از اینکه عرق کارگر خشک بشه فرمودن مزدشونو بدین عرق که هیچی خون در رگهامون هم خشک شد از مزدمون خبری نیست
عجیب است اینهمه درامد 4سالاست نمیتوانند مطالبات بازنشستگان بیچاره راپرداخت کنند
واقعا جای تاسف است من خودم بازنشسته هستم باخواندن این مطالب متاثر شدم از خدا میخواهم به داد همه ما اقشار کم درامد که با سیلی صورتمان را سرخ میکنیم تاپیش بچه ها واجتماع سر بلند کنیم نمیدانم از کدام درد بگویم بمحض اینکه کمی حقوق را اضافه کردند یا به قول خودشان همطرازی صورت گرفت یارانه مسکن وبن رمضان و......خیلی چیزهای دیگر قطع شد به خدا امید داریم تا ببینیم ......
من یک بازنشسته ی فرهنگی هستم با4 فرزند که 3تای آنها دانشجوی دانشگاه آزاد می باشند.با 720 هزار تومان حقوق نمیدانم چه کنم .حقوق شوهرم فقط قسط وام میرود که جهت مخارج و ثبت نام آنها گرفته ایم .آیا منی که تاکنون از امکانات آموزش و پرورش هیچ استفاده ای نکرده ام مستحق دریافت وام 1 میلیونی نبودم ؟؟؟؟؟؟چه کسی میتواند کرایه خانه بچه ها /مخارج دانشگاه و قبوض آب و برق و تلفن و خرج زندگی را با این حقوق بدهد؟خودمان هم از زنده بودنمان تعجب می کنیم!!!!!!!!
وای ننه جون بهمن 91 هم اومد تمام مطالبات هنوز هم پرداخت نشد اگه پاهام قدرت داشت با همین عصا...
باسلام از آقای وزیر آموزش پرورش تقاضا دارم عدالت را بین بازنشسته ها اجرا کند مخصوصابانوانی که در سال 89بازنشسته شده اند و5سال ارفاقی رابرای آنان اعمال نکرده اند و واقعا برای این قشر فاجعه انگیز است باتشکر هاشمی
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی