بازدید 73150
نگاهی کلان به پرونده‌ای که زیر ذره‌بین است؛

از رشوه ایرانی تا رعیت سلطان پرور!

تخلف به اندازه‌ای بزرگ بود که برای نشان دادن مقدار پول جابجا شده، هزار و یک مثال ساخته شد؛ اسکناس‌هایی که به ماه می‌رسند و... اما حالا که نخستین جلسه دادگاه بررسی انجام شده است، تازه دریافته‌ایم که ریشه این فساد، بسیار قدیمی است و چه بسا بد نباشد که عده دیگری را هم محاکمه کنیم.
کد خبر: ۲۲۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰ 23 February 2012
رشوه گرفتن و دادن اینقدر در میان ما شایع شده که بسیاری از ما تجربه‌اش کرده‌ایم (البته به جز شما که استثنا‌ها هستید) تا جایی که گویا این ننگ برایمان عادی شده و اصلا اگر این گونه نبود، هرگز به دنبال تبرئه خودمان نبودیم و این همه نام برایش نمی‌ساختیم؛ رشوه، پول چای، حق‌الزحمه، زیرمیزی، حق و حساب، پورسانت، هزینه‌های بالاسری، هدیه، یادگاری (!) و... .

نخست:

وقتی از یک معضل اجتماعی سخن می‌گوییم، بیشتر با زنجیره‌ای از مشکلات روبه‌رو خواهیم بود که درهم تنیده شده‌اند؛ به عبارت بهتر، ‌ با معلولی روبه‌رو هستیم که بیش از یک علت دارد و برآیند همه آنهاست.

بدین ترتیب،‌ گاه ریشه‌یابی مشکلات با پیچیدگی روبه‌رو می‌شود و جدا کردن نقش عوامل گوناگون به راحتی ممکن نخواهد بود؛ جایی که دو دو تا به پاسخ نمی‌رسد و ناچاریم برای کشف راز چهار درشتی که در جلوی ما قرار گرفته، به «مهندسی معکوس» روی بیاوریم. مثل این داستان محاکمه متهمان فساد بزرگ مالی که متهم ردیف اول پس از گذشت نیم سال از ماجرا، تازه توفیق «سلطان» بودن را به دست آورد!

ادامه:

در فصل دوم آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه‌های اجرایی (مصوب ۲۲ اسفند ۱۳۸۳) تکالیف و وظایف دستگاه‌های اجرایی به این شرح است: الف) شفاف سازی مراحل انجام خدمات اطلاع‌رسانی مناسب به مردم ـ توسعه فناوری اداری ـ انجام نظرسنجی از مردم (طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع)
ب) آموزش کارکنان
پ) انتخاب بازرس یا بازرسان
ما که آیین‌نامه مبارزه با رشوه را هم تدارک دیده‌ایم، به نظر شما، نقص در کجاست؟!
نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد سه هزار میلیاردی، چند روز پیش برگزار شد و به اتهامات متهم ردیف اول پرداخت؛ متهمی که نماینده دادستان وی را سلطان رشوه خواند و افزود: «خیلی‌ها حرص و طمع داشتند که با او ارتباط برقرار کنند تا مبلغی بگیرند، زیرا مشهور شده بود، هر کس با او دست بدهد، پولی دریافت می‌کند».

البته بد نیست که توجه داشته باشیم در بیشتر موارد کشف شده از این معضل، دولتی‌ها رشوه می‌گیرند تا قانونی را به سود بخش خصوصی زیر پای بگذارند و یا چرخشی در آن، به سمت یک فرد خاص ـ و معمولا ثروتمند ـ درست کنند.

حالا این را بگذارید کنار جمله نماینده دادستان که از حرص و طمع برخی برای دست دادن با متهم به میان آورده تا به این نتیجه برسید که چه بسا نقش رعیت‌های رشوه دوست در پدیدار شدن سلطان کم نباشد؛ البته فارغ از اینکه در پرونده سلطان رشوه، رعیت‌های این متهم، مدیرانی هستند که هم سمت بالایی دارند و هم جزو کسانی هستند که بیشترین حقوق و مزایای دریافتی را دارند!

سپس:

وقتی تابلوی عبور ممنوع را ندید می‌گیریم و از افسر می‌خواهیم که ورودمان را ندید بگیرد و مبلغی...، زمانی که افسر قانون هستیم و یک هدیه را به اعمال قانون ترجیح...، وقتی یک مزایده، مناقصه و یا هر قرارداد دیگری را با ترک شرایط به یک شرکت خاص می‌دهیم و احتمالا به ازایش...، وقتی مدیر هستیم و به این بهانه که کسی نتواند سنگ‌اندازی کند و یا پرداخت‌ها بهنگام انجام شود، پیمانکار را مجبور به پذیرش اقواممان...، زمانی که پزشک هستیم و نام یک داروخانه خاص را برای خرید دارو معرفی...، وقتی استاد دانشگاه هستیم و...، دفترخانه داریم، معلم، خبرنگار، کارمند و یا هر چیز دیگر هستیم و کم و زیاد به گرفتن عادت می‌کنیم، معلوم است که هر چه دانه درشت‌تر شویم، خطایمان درشت‌تر می‌شود.

بماند که یکی از وظایف نهادهای اجتماعی، همین است که مثلا با این پدیده مبارزه کنند و راهکار بیاورند و هزار و یک تدبیر بیندیشند، ولی  فساد به این سطح رسیده و خبری از ایشان نشده است؛ اما نقش ما هم کم نیست. باور کنید که اگر بپذیریم که به این عارضه مبتلا هستیم، گام نخست درمان را برداشته‌ایم.

سرانجام:

متهم ردیف اول پرونده، سخنان جالبی در دفاع از خود مطرح کرد که بی‌شباهت به روحیه بسیاری از ما پس از تخلف نیست؛ وقتی که در مخمصه می‌افتیم و می‌خواهیم همه چیز را رفع و رجوع کنیم. شاید مرور دوباره سخنان م.الف (!) خالی از لطف نیست؛
عذر می‌خواهم ... قصد سوءاستفاده نداشتم، وگرنه ... نمی‌دانستم کارم پولشویی است... برخی از کارمندان و زیر دستانم در حبس هستند که گناهی ندارند؛ من مقصرم!
از زمان‌های دور تا کنون، همواره در ادبیات شفاهیمان، تعدادی سلطان وجود داشته‌اند که بیشتر به اندازه‌‌ای از ثروت و قدرت رسیده‌اند که به گونه‌ای خاص، انحصار محصولی را در دست دارند؛ از سلطان پسته، زیره، شکر و ... گرفته تا این اواخر که سلطان مارلبرو هم به جمع آنها پیوست. این در حالی است که نمونه اخیر، با اینکه سلطان لقب گرفته، محصولی به وی سنجاق شده که بسیاری به آن مبتلا هستند و چه بسا من و شما هم به سهم خودمان در آن سهیم باشیم.

این متهم قطع به یقین تخلفات بسیاری داشته و مستحق مجازاتی درخور توجه است؛ اما اگر با نام سلطان رشوه محاکمه شود، کمکی به مبارزه با بزرگترین دشمن عدالت اجتماعی نخواهد کرد. شاید بد نباشد، در کنار پرونده، کارگروهی از متخصصان و دلسوزان تشکیل دهیم تا بررسی کنند که؛

ـ چرا متهم رشوه می‌داد؛ برای اینکه کارش زودتر انجام شود یا به این دلیل که اصولا انجام شود و احتمالا اسیر بوروکراسی اداری نشود؟

ـ چرا رشوه‌هایش را می‌گرفتند؛ نیازمند بودند یا خودشان را فرا‌تر از قانون می‌دانند؟

ـ چرا این همه قوانین، مصوبه و... در مبارزه با این معضل بی‌اثر مانده‌اند و رشوه حتی در سطوح بالای مدیریتی هم جولان می‌دهد؟

و هر چرای دیگری که با پذیرش بیماری، خود به خود مطرح خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۰
انتشار یافته: ۸۴
یاد دادگاه کرباسچی افتادم و یه سوال برام پیش آمد:

گفتن درسته که کرباسچی خیلی خدمات به شهر تهران کرده، اما نباید به واسطه اینکه کسی خدمتی کرده جرمش رو ندید گرفت (صرفنظر از اینکه کرباسچی جرم داشته یا نداشته)

حالا یکی میاد پول مترو رو نمیده، هوا مثلا 30 درصد آلوده تر میشه و به همان نسبت 30 درصد مرگ و میر بیماران تنفسی زیاد میشه، ولی این آدم کلی هم خدمت به مملکت می کنه. الان جرم این فرد باید پیگیری بشه یا چون به مملکت خدمت کرده نباید به جرمش رسیدگی کرد؟
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
آفرین
یک نفر پیدا شد حرف حساب بزنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
خدمت کردن وظیفه است و به خاطر آن مسئولیت گرفته. کوتاهی در خدمت یا آسیب رساندن جرم است و باید جوابگو باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
چرا زمانی که فساد مالی و اختلاس و رشوه و ارتشا داشت ریشه دار میشد اقایان مسئول دست روی دست گذاشته بودند و سخت انکار میکردند این مباحث مطرح نمیشد الان که همه جا الوده شده همه فریاد و اسلاما بلند کرده اند
ناشناس
| China |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
درود بر شما.
قالی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
برادر عزیز وضعیت مترو سیاسی شده مشکل پول نیست وگرنه با فروش اوراق مشارکت مشکل حل می شد
اگر منتشر کنی ممنون خواهم شد. دلیل اصلی قانون گریزی ساختاری است ولی حتی اگر راس قوه مجریه به همان قوانین ناقص هم احترام نذاره و مجلس نیز خودخواسته یا بهر دلیل دیگری از نظارت به حاشیه بره این تبدیل به یک رویه و عادت میشه و به سایر زیر مجموعه ها سرایت میکنه، دیگر قبحی برای قانون شکن باقی نمیمونه، عنایت بفرمایید اگر یک شهروند سرقت کنه نهایتا چند خانواده را دچار مشکل کرده ولی زمینه سرقت توسط مسئولی که بودجه و مال میلیونها نفر مستقیم و غیر مستقیم تحت سیطره ایشان است تبعات هولناکی داره که وضع امروز اقتصاد ایران شاهدی بر این ادعاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
بااين نظر كاملن موافقم همون موقع كه دولت قوانين را زيرپا ميگذاشت ولي علارغم تلاش مجلس حمايت هاي بعضي باعث مي شد كه مجلس كوتاه بياد و مصوبه خود را پس بگيرد بايد فكر اين را هم ميكرديم كه قانون گريزي به پايين هم سرايت مي كند
بسمه تعالی . به نطر حقیر تمام این آفت ها از آنجائی منشاء میشودکه معنویات در جامعه کم رنگ میشود. و چیزی بنام خدا و قیامت و معاد به شوخی گرفته میشود . و مردم سرسری از کنار آن عبور میکنند. و این میشود که فرصت خدمت به فرصت بار خودت را ببند تبدیل میشود . وقتی قران فقط در قبرستان خوانده میشود یه وفت عده ای فکر میکنندکه قرآن برای از قبر به آنطرف است . نخیر فرآن برای این ور تا قبر است و در قبر تمام میشود چون مخاطب مرده است . ما باید قران را طوری در جامعه جا بیاندازیم که مردم خدا را در کنار خود حس کنند . جه اشکالی دارد در عروسی ها هم قرآن خوانده شود . جه اشکالی دارد که نمره قرآنی در وضعیت دانش آموز تاثیر مهمی در قبولی یا عدم قبولی او داشته باشد . الان شیر گاو را با طعم سازگار میفروشند تا بجه ها بخرند و بخورند و رشد کنند . بیایید ما هم قرآن را به روش های مقبول در جان و دل افراد نمائیم تا در آینده محصولاتی داشته باشیم که نه کسی جرات کند به پیشنهاد رشوه دهد و نه اینکه خود به کسی پیشنهاد رشوه دهد . تربیت نیروی انسانی اینگونه است وگرنه کتک مال خر است . بجه آدمیزاد فقط و فقط باید صحیح تربیت شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
و مطابق همان قرآن : خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود را تغییر دهند .
یعنی نه دولت که ما باید از خودمان شروع کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
معنویات در خیلی از جوامع کم رنگ یا حتی بی رنگ است ولی هیچکدام از این کارها را انجام نمیدهند. کشور سوئد یکی از کشورهائی است که معنویات در آنجا جایگاهی ندارد ولی رشوه و پارتی بازی هم در آن جایگاهی ندارد.شما رتبه سلامت اداری سوئد را میدانید؟ در راس است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
یعنی شما فکر می کنید این کارا رو ادمایی انجام می دن که نماز نمی خونن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
نکته ی جالب اینجاست که بسیاری از همین مسئولین رشوه بگیر کم ادعای اهل قرآن بودن ندارند!!! مسئله دقلقا در همین نگاه بسیار سطحی به مفاهیم بلند قرآنی است ، مثلا در تاثیر نمره ی قران در وضعیت دانش آموز...!!! که شما فرمودید. یاد خاطره آن روحانی کع سفری به اروپا برای درمان داشت افتادم که فرموده بود: آنجا اسلام دبدم و مسلمان ندیدم و اینجا مسلمان می بینم و اسلام نمی بینم!!! و چه اشارهی زیبایی بود به کسانی که ادعای مسلمانب دارند و از اسلام بویی نبرده اند.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
وجدان وقانون مداری شایدواژه های بهتری باشند.درآلمان خیلی مردم نه تنها مذهبی نیستند بلکه لامذهب هم هستند.اما...
گفت دیناری بده پنهان و خود را وا رهان/ گفت کار شرع کار درهم و دینار نیست
با این سیستمهای نظارتی عهد ناصری بهتر از این هم نباید باشد . تا زمانی که کنترل به سیتمهای کامپیوتری هوشمند سپرده نشود آش همین آش و کاسه همین کاسه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
شاید قطع دست چهار تا دانه درشت هم برای شروع بد نباشد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
دلت خوشه ها سيستمهاي كامپيوتري هوشمند هم دست آدماست ديگه خارج از سيستم هماهنگ مي شن اين كه كاري نداره
کاش بیاد بیاوریم که انسانیت چقدر ارزشمنده و خرد چه جایگاه والایی داره. من که بشخصه خیلی خجالت می کشم وقتی متوجه دزدی خودم از کار، ریاکاریم در دوستی، قضاوتهای نابجام در مورد آدم ها و ... می شم ولی کار بزرگی است انسان بودن و صاف زندگی کردن اونم تو فضایی که غیر ازین فضیلته. تا وقتی دست از بهونه گیری برنداریم که جامعه بده و .... آب از آب تکون نمی خوره. به قول پیمان معادی در جدایی وقتی که سیمین بهش گفت اون حتی نمی فهمه تو پسرشی : اون نمیدونه بابامه ولی من که می دونم. ممنون از متن زیبات
آقای تابناک،پورسانت با رشوه فرق داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
این همه منفی برای چیه؟! بابا پورسانت مبلغیه که طرف بابت فروش کالا یا بازار یابی میگیره! رشوه پولیه که برای نادیده گرفتن تخلف یا حتی برای انجام کاری که وظیفه هست گرفته میشه.
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
ممکنه این دوستمون بگن فرقش چیه؟
تغییر نام باعث عوض شدن موضوع میشه؟
سها
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
لابد رشوه درصدی میشه پورسانت!؟!؟ آنکس که برای دولت واردات میکند یا پروژه ای را به کارفرمایی میسپارد، چه حقی دارد پورسانت بگیرد!؟!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
به قول رفقای برادران اختلاس گشا:
فرق است میان قر و عشوه او هدیه گرفته نه رشوه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
منظور پورسانتیه که کارمندان بخش دولتی از ارباب رجو می گیرند نه اون پورسانتی که تو بازار برای واسطه یا بازاریاب داده میشه
عرفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
مجید دلبندم اون پورسانته نه پورسانت!
این پورسانتی که اینجا منظوره اون پور سانتی نیس که تو فک می کنی.
فهمیدی دلبندم؟ محمد رضا جان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
معلومه كه اينكاره هستي داد، من اين فرقو نميدونستم
راست میگی . حرف حقه .
احتمالا بعضی ها!!! فکر میکنند که اون مدیرایی که رشوه می گیرند از طرف اجانب بودند و وقتی خودشون مدیر میشن تازه میفهمن که چه حالی میده.
یاد اون شعر قدیمی افتادم که میگه:
از ماست که بر ماست!
قال المعصوم (ع) الراشی و المرتشی کلاهما هی النار
پاسخ ها
رضايا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
في النار
عالی بود
من تقریبا مطمئن هستم اگر برای هرنفر نیز مراقب باشد باز این مسائل هست این آقای مدیر نیاز مالی نداشته ولی رشوه گرفته یا تمام کسانی که در این موضوع متهم هستند از متمولین جامعه هستند پس علت فقر و نیاز نیست شاید علت عدم احترام مسئولین به جامعه و مردم و قوانین باشد و ناموفق بودن همه در تربیت نسل بدلیل گستردگی موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
حریص بودن آدم است
زمانی که در یک وزارت خانه کارمند بودم و این فجایع را دیدم و به همه جا ایمیل و نامه زدم من را از کار بیکار کردند و فرستادند به تخلفات اداری تابناک جان کجا بوذی
الان بیکار در خانه نشستم خدا از همشون نگذره
سلام : اگر هر سازمان و ارگانی مقررات و قانونهای باتبصره و بی تبصره و مقررات خودر را در کتابچه ای در اختیار ارباب رجوع بگذارد و عین آنهم عمل شود و مجوز وتقدم مامور بر آئین نامه هم را بردارند و برود گل میخ و فرمان مامور راهنما ارجیحیت نداشته باشد 70 در صد مشکلات حل میشود !!! فعلا که رشوه حلال مشکلات شده و هرچه سنکین تر دیزی ارباب رجوع پیشور! و کار به جائی رسیده که باید در سود مثلا حق مالی که داری در صدی شریکشان کنی !!!!
در بعضي ادارات رشوه به صورت علني دريافت ميشود.من خودم بابت موضوعي بيش از ده بار كارمندم رو فرستادم به اداره مربوطه هر دفعه پس از رفع مشكل يك ايراد ديگه ميگرفتن فهميدم پول ميخوان جالب اينه كه وقتي مراجعه كردم علني جلو همه همكاراش گفت كه با پول حل ميشه و حتي من پول رو از طريق كارت ريختم به حساب طرف
سلام اگر در پرونده جزایری و پرونده اختلاس 120 میلیاردی و ... با کله گنده ها برخورد جدی می شد و این همه مصلحت اندیشی نمی شد کار به اینجا نمی کشید و این مسئله همچنان ادامه خواهد یافت.
خدا رو فراموش کردیم
همه ایرانیان پتانسیل دزدی و رشوه گرفتن را دارند!
چاره آن مردن همه و ایجاد نسلی است که نسل قبلی را نبیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
جناب علامه !!! نسل جديد از كجا در بياد ؟؟؟
يعني واقعا هيچ راهي تو دنيا براي جلوگيري از چنين مسائلي بوجود نيومده.به نظر من مطبوعات آزاد ميتونن اين كار مهم را انجام بدن!
ای نام توبهترین سرآغاز متاسفانه بااینکه دردین مااینقدر درمورد رشو ه صحبت شده و اینکه حای رشوه دهند، گیرند هر دو درجهنم است ولی جای بسی تاسف است مدیرانی که هم صورت ظاهر اسلامی دارند وهم میبایستی از این انحرفها جلوگیر کنند خود شریک قافله هستند چرا بخاطر اینکه اگر کارمندی رشوه بگیرد فوری توسط همکارش پوزش زده خواهد شد ولی مدیر بعلت اینکه هم توسط چاپلوس ها پشتیبانی میشوند هم قدرت مدیریت که اگر کسی بخواهدجنب بخورد اضافه کاری نمر ه ارزشیابی تا انتقال به جاهای دور و...بلایی بسر ش میآورند که مجبور بسکوت می شود اگر سازمانی که برامده کارا باشد میتوان این پدیده زشت را کنترل کرد البته تا حدی
" رشوه همیشه جواب داده " .... !

این جمله ای هست که شخصیت "ریچارد" در فیلم معروف " کازابلانکا" به دوستش می گه. این یک واقعیت تاریخی است. فقط موقعی میشه از رشوه جلوگیری کرد که حقوق طرف مقابل واقعا اونو بی نیاز کنه و در کنار اون ابزارهای نظارتی کارا و قوی داشته باشیم.
تا وقتي مردم نتوانند در كار مسئولين دخالت كنند (به روشهاي مدني ) و مسئولين هم مجبور به جواب نشوند رشوه امن ترين خيانت است
من تو اسكله شهيد رجايي كار ميكنم. اينجا اينقدر وضع خرابه كه اگر نگيري همه مسخرت ميكنن.البته بهش ميگن انعام.
در متن مقاله بالا تمام مشاغل از پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا معلم بیچاره به گرفتن رشوه ویا توانستن گرفتن رشوه متهم شدند بجز مسئولین و یا به عبارت دیگر بالادستی هاو شما در دادگاه اختلاس 3000میلیلاردی شاهد بودی که تمام رشوه ها و....به به چه افرادی و در چه سمتی پرداخت شده بود و شما در آن دادگاه نامی از پلیس ، معلم، استاد،پزشک و.....نشنیده و نخواهید شنید.متشکرم
مقصر اصلی ائنیه که 7 سال لیست دزدها تو جیبشه ولی بیرون نمیاره!!!!!
باسلام - نمیدانیددریافت پول زحمت نکشیده چقدر شیرنه - خیلی تقوا و شخصیت میخواد تا از این شیرینی گذشت مخصوصا رشوه خیلی مرد میخواد بتوانی ولی انجام ندی .
قال معصوم عتیه السلام: الناس علی دین ملوکهم
به نظر اینجانب اشکال اساسی در فقر فرهنگی و عدم توجه مسئولین حکومتی به کارفرهنگی در جامعه / تلویزیون / مدارس ابتدائی و .... است. در کشوری مثل ژاپن که پیشرفت فرهنگی آن از پیشرفت تکنولوژی آن گوی سبقت گرفته و زبانزد خاص وعام است روی مسائل فرهنگی از کودکستان روی کودکان کار می کنند. شما در کوچه ها و خیابانهای ایران ببینید برخی مشکلات چقدر ریز و قابل اصلاح هستند ولی نه خودمان ونه مسئولین کوچکترین کاری جهت حل این معضلات انجام نمی دهند.
سلام
لطفا متن ذیل را منتشر فرمائید.
من فکر می کنم ریشه تمام مشکلات اقتصادی وسیاسی انحصاری بودن رسانه به خصوص صدا وسیما می باشدمثال:
شما تصویر یک دختر بچه شهرستانی که توانایی عمل جراحی صورت وحذف گوشت اضافه دربعضی از قسمتهای بدنش راندارد به آسانی با مشخصات کامل تنها برای چند میلیون تومان هزینه عمل جراحی رسانه ای می کنید اما از بیان نام وتصویر ومشخصات آدمهایی که میلیاردها تومان پول مردم را غارت کرده اند خودداری می کنید.مواردی هم که با حفظ حرمت دزدها رسانه ای می شود اغلب دارای اهداف سیاسی می باشد
با این وضعیت رسانه ها ساده لوحی است که فکر کنید مشکلات حل می شودقبلا کرباسچی وشهرام جزایری وحالا آقایان م .ا.ب.ی.ج و....اگر دزدی را از زندان اوین به مدیریت منصوب کنید وبا رسانه تحت کنترل قراردهید بهتر است از اینکه فلان دانشمند را مدیر کنیدودرمقابل رساته وهیچ شخصی پاسخگو نباشد رسانه در مهندسی صنایع همان حلقه pdcaودر مهندسی الکترونیک همان فیدبک منفی می باشد.
همه اینا زیر سر آمریکای جهانـخاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
جو سازی نکن
اگر قرار باشد مدیران ارشد جامعه ما نیازمند باشند و برای گذران زندگی به پول رشوه احتیاج داشته باشند وای به حال عامه مردم. و اون هم چه پول های کلانی
مگه زندگی یک آدم توی ایران برای اینکه گذران مناسب و در شان یک انسان داشته باشه چقدر احتیاج هست و چقدر نیاز یک انسان است .
مولا علی فرموده اند شیعه ما باید سختی بکشد و همرنگ عامه و برای کسب روزی سختی بکشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
برادر شیعیان خیلی کم اند.
قانون گرایی چیزی است که کارمند از رییس اش و ملت از مجموعه دست اندر کار حاکمیت می آموزند و با شعار و تبلیغ به جایی نمی رسد
این متن عبرت اموز همچون زلزله ی ریشتر بالا دلمو تکان داد با خودم گفتم خدایا شکرت که من مدیر نشدم مسوول نشدم که گول وسو سه های نفس را می خوردم ودستم را برای دریافت به اصطلاح کار راه اندازی دراز می کردم شکرت ای خدا که رعیتی ساده هستم وبا این اعمال بیگانه هستم عاشقان دنیا بخورید مال مردم را چون جهنم جای شماست
مجازات کسی که رشوه گرفته باید شدیدتر باشد تا هر صاحب منصب دولتی جرات نکند رشوه بگیرد.
متاسفانه برادر رشوه یعنی چاپلوسی و تملق معضلی است که هر مدیر شایسته را از پای در می اورد ولی کسی به آن توجه ندارد که هیچ تازه بعضی از از مدیران از مورد چاپلوسی قرار گرفت خوششان هم می اید
ميگويندهديه دادن از نظر شرعي اشكالي ندارد .تابناك لطفا نظريكي از فقهارابراي ما بنويسيد.
كاشكى دادگاه از سيما پخش ميشد، خيلى توجيه نيستم كه چه فرقى دارد با دادگاه كرباسچى ، شايد از ال كلاسيكو بيشتر بيننده جذب ميكرد و از سريالها و برنامه هاى ديگر تي وى پر بيننده تر ميشد ، از اگاهى ملت صرف نظر ميكنيم!؟!؟ اگر دليل أنرا كسى ميداند به ما نيز بگويد، ادله ى بسيارى بر پخش كامل دلالت ميكند و عدم پخش شايد فقط حفظ آبروى دخيلان در حكايت قضيه باشد و بس!
رشوه نه به معنویات ربط داره نه والا مقام یا پایین مقام
تا وقتی شکاف طبقاتی هستش، تا وقتی یکی کار میکنه کسی دیگه پول میگیره، تا وقتی درستکاری جرم محسوب بشه و تا وقتی که برای اجرای قنون صحیح مجبور به دادن رشوه باشی همین وضعه...
من زیاد اهل سیاست نیستم اما تو فیلم مختار نامه دقیقا به معضل رشوه اشاره شده بود و علت وجود اون...
رشوه دادن وگرفتن دو روی یک سکه هستند.هر اسمی روی این کلمه نحس گذاشته شودوبه هر ترتیبی اعمال شود یک مفهوم وصدها مصداق دارد.اما حکم آن واحد است.به همین دلیل معصوم (ع)فرموده الراشی والمرتشی کلاهما فی النار
اگر تفسیر به رای نباشد ،شاید بتوان گفت یکی از مصادیق نار که همان اتش عذاب الهی در جهان دیگراست،می تواند عذاب دنیوی و آثار مخرب مترتب بر رشوه در حیات اجتماعی رشوه دهندگان و رشوه گیرندگان در همین جهان است
رشوه یک ریشه فرهنگی عمیق در ایران ما دارد که به امروز ودیروز بر نمی گردد.این بلای خانمانسوز در همه عرصه های زندگی ما اعم از مادی ومعنوی هم وجود دارد
گفتن الفاظ مقدس حاجی ،دکتر ،مهندس ،آیت الله و حتی الفاظ فاخری نظیر ارباب،آقا سالار،خان و... برای کسانی که واقعا شایسته این عناوین نیستند ،مصداق تملق وهمان رشوه است که بعضا آثار بسیار ویران کننده تری بر زندگی در ابعاد مختلف در پی ندارد.
یکی از بزرگان فقاهت شیعه ،ظاهرا شیخ انصاری است که یک کتاب در حرمت مدح من لایستحق (مدح کسی که استحقاق ندارد) نوشته است.
به راستی کلینی بزرگ را چرا ثقه الاسلام می خوانیم !؟
در مقابل امروز هر طلبه جوانی که تا سطح هم نخوانده با الفاظی نظیر حجت الاسلام و بعضا آیت الله خطاب می کنیم وحتی خود آن شخص را دچار توهم می کنیم واینده او را تحت تاثیر منفی قرار می دهیم.تا چه رسد به یک آمپول زن که او را دکتر خطاب می کنیم!؟
به راستی این دروغها جز رشوه حرام چه می تواند باشد.آیا این ثناهای جمیل که خیلی ها اهل آن نیستند چه می تواند باشد!؟ آیا مصداق سلطان پروری وظالم ونادان پروری نیست!؟
چه رسد به وجود نظام فرهنگی و اقتصادی رشوه ده ورشوه گیر پرور
بسمه تعالي
در حال حاضر اغلب افراد در جايگاه شغلي خود به نوعي رانت مي‌برند و بصورت اتوماتيک وار هرکس به اندازه خودش تو رتبه و رده خوش بي نصيب نمي ماند. اگر کسي بخواهد در اين بين براي رضاي خدا بازي دربياورد نسخه اش پيچيده است. وگاهاً اگر کسي هم زياد از حد خود بخورد به نوعي بازنشستش مي‌کنند. چون اگر به بالا ارجع دهند خود زير سئوالند اگر باقي بماند که بقيه ناراضيند. اصلا اکثرا دهن باز کردن تا کسي از بابت کاري چيزي به اسم رشوه يا پورسانت تو حلق طرف بريزد. در واقع جهت انجام وظيفه بايستني رشوه دهي.
من تحصیل کرده رشته حقوق قضایی هستم ، در درس جرایم علیه اموال ودرمبحث رشاء وارتشاء مطلبی رابااین عنوان مطرح کردم که همانگونه که دردفاع مشروع آمده که هرکس مال گرانبهایی که معادل دیه فرد سارق باشد رابرباید و صاحب مال دردفاع ازمال خود مرتکب قتل سارق بارعایت شرایط قانونی شود ازمجازات قتل عمد معاف است ،بیاییم ودربحث ارتشاء واختلاس هم این استدلال راپیاده کنیم و فرد رشوه گیرنده را اگر معادل دیه خود رشوه گرفته یاازاموال بیت المال برداشته است ، محکوم به اعدام کنیم ومبلغ برداشتی رابه عنوان دیه به خانواده اش بپردازیم .قطعا بااین روش ریشه رشوه گیر ومختلس رادرایران خشکانیده خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
نه عزیزم با اعدام کردن مجرم هیچ مشکلی حل نمیشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
کسیکه منفی زده مشکوک به اختلاس یا ارتشاء است چون احساس خطر میکند
تابناک؛ سلام ما رو به گرمی به نویسنده برسون؛ سلام مولای ما علی(مرد حق) را هم به او و همه کسانی که خواسنار پاکی و خلوص هستند برسان. درود بر اعتدال، درود بر حجب و حیای مردان و زنان پاک ایران زمین. خاکت را می بوسیم ایران اگر خودت را بدست پاک مردان بی ریا به قله های اخلاق برسانی. بیایید قدر نعمتهای لا تناهی کشور مان را بدانیم. با اسراف حرامش نکنیم. با نا سپاسی بی برکتش نکنیم. بیایید برکت را به خانه هایمان برگردانیم. دوستت داریم ایران پاک......
وقتی حزب و نشريه مستقل و يا مخالف وجود نداشته باشد همين ميشود...
مادامی که کودکان ما در منزل شاهد حرکات ورفتارهای ناهنجار ما پدران و مادران خود می باشند.مادامی که کودکان ما در جواب خواسته هایشان از ما یا دروغ میشنوند ویا تحدید.مادامی که کودکان ما شاهد تجاوز ما به حریم دیگران و قانون با ریختن اشغال در معابر/گذشتن از چراغ قرمز/ویراج دادن در حین رانندگی و یا غیبت در مورد دیگران ویا شاهد در جیب خود گذاردن مال یافته شده در خیابان بدون هیچ وجدان ناراحتی و یا پر کردن فرم های یارانه های نقدی به دروغ می باشند و ..................بدون تردید میباید هر روز شاهد ظهور اقایانی همانند منصور اریا / جزایری ها و .............باشیم.
ایا بهتر نیست که از همین امروز در رفتارهایمان با کودکان دلبندمان تجدید نظر کنیم تا شاید دیگر نسل بعدیمان مبتلا به اینگونه معضلات اجتماعی نباشد.
من از خودم شروع میکنم وکاری به هیچکس هم ندارم .هرکه خواست دروغ بگوید/تهمت بزند/قانون شکنی کند تجاوز به حریم و حقوق دیگران و............... کند اما من نخواهم کرد به خاطر فرزندم که او را خیلی دوست میدارم.
سلام به همگی باوجود فقر"بیکاری"تورم"بیاییم مصداق اکثرهم لایشکرون اکثرهم لایعقلون اکثرهم لایعلمون نباشیم آن باری راکه برآسمانهاوکوهها عرضه کردندونپذیرفتند وانسان ظلوم وجهول قبول کردمسئولیت انسان درساختن خویش بود امانتدار خوبی برای خداوندباشیم
به نام خدا وباسلام:
البته نگارنده مطلب خوبی عنوان کردلیکن آنی است جامعه باهاش دست به گریبانست ومطلب هم ازکسی پوشیده نیست.اما چکاربایدکرد؟ پیشنهاد اینه که بایدنهادهای نظارتی راتقویتکرد،شایدعنوان شودکه درسازمانهای دولتی این نهاد وجود دارد، اما باید گفت اینچنین نیست زیرا خود انهاهم چون زیر نظر مافوق دولتیشان خدمت میکنند عملکردانهانتیجه نداردکه هیچ بلکه سیستم رادربرابرکشف حقایق(فساد)ایذوله میکند، متاسفانه اخیراهم بعضی ازوزارت خانه ها، نمودار سازمانی برای بازرسان تهیه دیده اند که باعث تاسف است، تاانجاییکه تاکنون مشخص شده است سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط باکشف فساد عملکردخوبی داشته است و اگر این نهادنظارتی تقویت شود نتیجه خوبی عایدخواهدشد. البته بایدگفت که بانهادهای اینچنینی دانه درشتانه طماع حتما مقابله وجوسازی خواهند کرد.به امید روزی که هرکس به حقش قانع باشد.
منم باشم یه جای جریمه 100 هزار تومنی که معادل یک سوم حقوقمه حاظرم 20 هزار تومن رشوه بدم و به جای اینکه دو ماه انتظار واسه کاری که دو روزه حل میشه یه مبلغی میدم.تازه همه اینا به کنار دستمزد زیر میزی پزشکایی که اگه بهشون ندی عملت نمیکنن رو میخوای چیکار کنی؟اگه واقعا قراره جلوش گرفته بشه باید راشیو بگیرن نه کسی که رشوه میده.
تنها برخورد قاطع مشکل رو حل می کنه انسانها علاوه بر کنترل درونی باید نگران اجرای قانون در همین دنیا باشند تا مشکل حل بشه مثل چین که رییس جمهور یا وزیر هم اگه رشوه گرفت باید محاکمه بشه
تو شهر ما بهش میگن : شیرینی !!
به معنی رشوه یک کلمه دیگه هم اضافه کنید : حق التسریع
یه دوستی دارم تازه بیکار شده . میگفت رئیس اداره مون کارمندارو جمع میکرد .بشون میگفت بگیرید 100-500 1000000 نه اینکه 10میلیون 20میلیون. اونم بگیرید ولی طرف راضی باشه.
باسلام
به نظر بنده مشکل رشوه دادن و رشوه گرفتن به این زودی ها حل نخواهد شد تا زمانیکه ساختارهای اجتمایی و اداری اصلاح نشود و فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگیرد مساله ادامه خواهد داشت وقتی برای گرفتن یک مجوز قانونی تو بوروکراسی اداری گیر میکنی مجبوری رشوه بدی اگر اعتراض کنی همه تو آن اداره بر علیه تو میشوند پس دو راه حل وجود دارد یکی اینکه رشوه بدی و کارت حل بشه یا اینکه قید کارو بزنی در ضمن اگر شکایت بکنی دادگاه میگه شاهد ؛مدرک و سند داری !
رشوه نیست؟! حق التسریع است.
اضافه کنید سلطان خودرو ایران خودرو و سایپا
رشوه گرفتن و دادن چند علت دارد
1- تبعیض حقوق و مزایا بین کارکنان دولت
2- تربیت خانوادگی افراد
3- عادت به دزدی از بچگی
4- غلط بودن قوانین
5- چشم و هم چشمی برای کسب درامد بیشتر
6- ازبین رفتن منش های انسانی و اسلامی
فقط نتیجه را بگویید که بخشش و عطوفت انها را گرفت و توبه و ازاد شدند یا اعدام؟
نیز احتمال دارد افراد اعدامی را از افراد دیگر و متهمان با ماسکهای تغییر قیافه انتخاب و کلاهبرداری کنند.
بدون هیچ تحلیلی باید بپذیریم که اشکال اشاره شده در متن مقاله تابناک درسته وباید اول اول خودمون ودرست کنیم .تابیاییم دلیلش رو بررسی کنیم عمر ما با این اختلاف نظر ها وبحث ها کفایت نخواهد کرد ونسل بعد روهم آلوده میکنه
قبل از انقلاب رفتم استخدام بانک ملی شوم یک سری فرم در اختیار بنده گذاشتند در ان فرم ها سوال شده بود کدام یک از بستگان حساب دارند در بانکهاکشور یا چک کدام یک برگشت شده یا چه کسی از بستگان شما زندان رفتند وبه چه دلیل واین گونه سوال ها حال مقایسه کنید گزینش ان زمان وحال را نتیجه عاقبت گرگ زاده گرگ شود حال هم بعد از سی ودوسال خدمت که اکثرا مدیر بودم یک زندگی معمولی با خانواده ام دارم وخدا را شکر می کنم برای مثال در سال 72 یک مناقصه ای در ان دستگاه بر گذار کردم به مبلغ 180 میلیون تومان که شرکت پیشنهاد دهند اقلام در خواستی در ان زمان مبلغ 15 میلیون تومان رشوه به اینجانب پیشنهاد داد که مناقصه به همین صورت انجام شود بدون تخفیف چون وارد کنند متاسفانه انحصاری بود بنده هم زیر بار نرفتم ومبلغی حدود سی میلیون تومان از مناقصه را تخفیف گرفتم این یک نمونه از صدها مناقصه ای که بنده تنها تصمیم گیرنده او بودم این مطلب را در پاسخ به ان اقای می گویم که میگوید ملت ایران را بایداز بین برد ونسل جدیدی روی کار اید ! اگر کار ها به دست افرادی بیفتد که به قول معروف بوته دار واستخوان دار باشند چنین فجایعی در کشور به وجود نمی اید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی