بازدید 3638

آهنگ رشد تورم تركيه شتاب گرفت

کد خبر: ۲۲۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹ 04 February 2012
نرخ تورم تركيه در ماه ژانويه اندكي بيش از ميزان مورد پيش بيني رشد كرد و به بالاترين سطح از نوامبر 2008 رسيد.

به گزارش ايسنا، موسسه آمار تركيه اعلام كرد قيمت‌هاي مصرف كننده در ماه ژانويه 10.61 درصد در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد كرد و نسبت به ماه دسامبر 0.56 درصد افزايش يافت.

اقتصاددان‌هاي مورد نظرسنجي داوجونز نيوزواير، رشد 10 درصدي را بر مبناي سالانه و رشد 0.4 درصدي را بر مبناي ماهانه پيش بيني كرده بودند.

عامل رشد قيمت در ماه ژانويه، افزايش زياد قيمت‌هاي غذا، دخانيات و كالاهاي خانگي بود. قيمت‌هاي مبنا نيز 8.4 درصد رشد كرد كه بالاترين ميزان از ماه مه 2007 بود.

بانك مركزي تركيه اخيرا با انتشار گزارشي در مورد نرخ بالاتر تورم، پيش بيني خود از رشد قيمت‌ها را به ميزان چشمگيري افزايش داد. اين بانك اكنون انتظار دارد تورم به جاي 5.2 درصد، 6.5 درصد در سال جاري و به جاي 5 درصد، 5.1 درصد در سال 2013 رشد كند.

ليره سال گذشته بيش از هر ارز ديگري در برابر دلار كاهش داشت اما از ماه ژانويه يكي از قوي‌ترين عملكردهاي جهان را داشته و حدود هفت درصد در برابر دلار افزايش يافته است. ليره قوي‌تر به سياستگذاران كمك مي كند تورم را كه در ماه دسامبر به 10.45 درصد رسيد و براي نخستين بار در سه سال گذشته دو رقمي شد و نگراني‌ها را نسبت به افزايش قيمت‌ها برانگيخت، كاهش دهند.

اما اقتصاددان‌ها نگرانند فشار قيمت در سال جاري مانع واكنش بانك مركزي به شوك‌هاي احتمالي از منطقه يورو يا رويدادهاي ديگري شود كه ممكن است ريسك گريزي جهاني را كاهش دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی