بازدید 38200
۴
رييس پليس راهور ناجا خبر داد:

گواهينامه‌هاي رانندگي سه گروه مي‌شوند

بر اساس طرح جديد شمار گواهينامه‌هاي كشور به سه نوع شامل پايه 3، پايه 2 و پايه يك و نوع خودروهايي كه اين گواهينامه‌ها براي رانندگان آنها صادر مي‌شود به سه دسته سبك، نيمه سنگين و سنگين تقسيم مي‌شوند.
کد خبر: ۲۲۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶ 31 January 2012
رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از افزايش شدت تصادفات رانندگي در كشور خبر داد و گفت: در عين حال از نيمه بهمن ماه طرح ويژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي در كشور آغاز مي‌شود و قرار است گواهينامه‌هاي رانندگي نيز سه گروه شوند.

به گزارش ايسنا سردار اسكندر مومني روز سه‌شنبه با حضور در مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا افزود: در ده ماهه اول امسال بيش از يك ميليون و 140 هزار دستگاه خودرو (معادل 8/3 درصد افزايش) و حدود 790 هزار دستگاه موتورسيكلت جديد (معادل 4/0 درصد افزايش) شماره گذاري شدند و بيش از يك ميليون و 800 هزار جلد گواهينامه جديد (معادل 8/22 درصد افزايش) نيز در كشور صادر شده است.

وي همچنين به آمارهاي پزشكي قانوني اشاره كرد و گفت: آمارها نشان مي‌دهد در 9 ماهه امسال عليرغم ورود اين تعداد خودرو، موتورسيكلت و راننده جديد به چرخه حمل و نقل 2 هزار و 739 نفر (معادل 3/14 درصد) كشته‌هاي تصادفات رانندگي و 15 هزار و 612 نفر (معادل 2/6 درصد) مجروحان حوادث رانندگي و 85 هزار فقره (معادل 1/20 درصد) تصادفات رانندگي در كشور كاهش داشته است.

وي با اشاره به افزايش نرخ جرايم رانندگي با اجراي قانون جديد اظهار كرد: عليرغم اين امر واريزي به خزانه از قبل جرايم رانندگي حدود هشت درصد كاهش نشان مي‌دهد كه اين امر حاكي از آن است كه شعار پليس در اين زمينه كه «جريمه هدف نيست» محقق شده است.

وي به آمار خروج خودروهاي فرسوده اشاره كرد و گفت: در ده ماهه امسال تنها 181 هزار و 159 دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7/9 درصد كاهش نشان مي دهد.

افزايش شدت تصادفات رانندگي در كشور عليرغم كاهش شمار آن

رييس پليس راهور ناجا يكي از مهمترين ارمغان‌هاي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي را كاهش تخلفات حادثه‌ساز عنوان كرد و گفت: در مجموع تخلفات حادثه‌ساز در كشور حدود هشت درصد كاهش داشته است؛ به شكلي كه بيشترين كاهش را در بخش عبور از چراغ قرمز با 20 درصد، سرعت غيرمجاز و انجام حركات مارپيچ هر كدام 15 درصد و حركت با دنده عقب حدود هشت درصد شاهد هستيم.

وي با اشاره به تعداد كشته‌هاي تصادفات رانندگي گفت: بر اين اساس با كاهش قابل توجه شمار كشته‌هاي تصادفات رانندگي در سال جاري از وارد آمدن حدود 10 هزار ميليارد تومان خسارت مادي به كشور جلوگيري شد كه سهم هر ايراني از اين رقم حدود 120 هزار تومان منفعت است.

به گزارش ايسنا، مومني به افزايش شدت تصادفات رانندگي در كشور اشاره كرد و گفت: در حالي كه در سال گذشته به ازاي هر 100 فقره تصادف 43 نفر كشته و مجروح مي‌شدند، اين رقم در سال جاري به 52 نفر افزايش يافته است كه اين امر نشان مي‌دهد عليرغم آن كه دستگاه‌هاي مسئول در زمينه تصادفات رانندگي در اين عرصه وارد عمل شدند اما كاهش ايمني خودروها موجب شده كه شدت تصادفات عليرغم كاهش تعداد كشته‌ها،‌ مجروحان و تعداد تصادفات، افزايش داشته است.

اجراي طرح ويژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي از 15 بهمن ماه

وي با تاكيد بر اينكه شمار خودروها در كشور هم اكنون از مرز 14 ميليون دستگاه عبور كرده است، گفت: پيش بيني مي‌كنيم تا پايان دهه 90 شمار خودروهاي كشور به بيش از 40 ميليون دستگاه برسد، بر اين اساس امكان كنترل سنتي و دستي تخلفات خودروها وجود ندارد لذا پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بزرگترين مركز كنترل ترافيك خاورميانه را راه اندازي كرده است كه در اين مركز پيش بيني‌هاي آينده نيز صورت گرفته است.

رييس پليس راهور ناجا از اجراي طرح ويژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي از 15 بهمن ماه خبر داد و گفت: متاسفانه طي ماه‌هاي آذر و دي بالغ بر 66 نفر در تصادفات اتوبوس‌ها كشته و 230 نفر مجروح شدند؛ لذا پليس با توجه به استقبال شهروندان از سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي تصميم گرفت از 15 بهمن ماه طرح ويژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي را در جهت ارتقاي ايمني سفرها آغاز كند.

به گزارش ايسنا، مومني تاكيد كرد: بر اين اساس در صورت تصادف هر خودروي ناوگان عمومي به غير از بررسي صحنه، رفتار ترافيكي و ساير زمينه‌هاي بروز تصادف، بر اساس قانون جديد نقش تعاوني، پايانه، مديران فني پايانه و ... آنها نيز بررسي شده و حتي نقش همكاران پليس راه در كنترل اين خودرو نيز مشخص مي‌شود.

گواهينامه‌هاي كشور 3 گروه مي‌شود

از ابتداي سال آينده تمامي گواهينامه‌ها بر اساس سيستم جديد صادر مي‌شود

وي از تغيير نوع و تعداد گواهينامه‌هاي صادره در كشور خبر داد و گفت: طرح جديدي در اين خصوص تدوين شده كه از دهه مبارك فجر اقدامات لازم براي اجرايي شدن آن از جمله آموزش بخش‌هاي ذيربط و فراهم‌سازي امكانات لازم صورت مي‌گيرد.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه هم اكنون شش نوع گواهينامه در كشور وجود دارد، افزود: بر اساس طرح جديد شمار گواهينامه‌هاي كشور به سه نوع شامل پايه 3، پايه 2 و پايه يك و نوع خودروهايي كه اين گواهينامه‌ها براي رانندگان آنها صادر مي‌شود به سه دسته سبك، نيمه سنگين و سنگين تقسيم مي‌شوند.

وي اظهار اميدواري كرد كه از ابتداي سال آينده تمامي گواهينامه‌ها بر اساس سيستم جديد صادر شود كه بدين ترتيب دقت و مهارت رانندگان براي دريافت گواهينامه بايد افزايش يابد و مهارت و دانش نظري آنها نيز تقويت شود.

نحوه صدور مجدد گواهينامه براي رانندگاني كه گواهينامه‌شان باطل مي‌شود

وي در خصوص بخشودگي جرايم رانندگي سال 89 گفت: بالغ بر 200 ميليارد تومان از اين بابت به حساب خزانه واريز شده است.

مومني در خصوص افرادي كه تخلفات حادثه‌ساز مرتكب و مشمول دريافت نمره منفي مي‌شوند نيز اظهار كرد: در صورتي كه راننده طي سه مرحله بر اساس قانون نمره منفي بگيرد، در مرحله آخر گواهينامه وي باطل شده و راننده مذكور پس از گذشت يك سال مي‌تواند مجددا همانند رانندگاني كه براي بار اول گواهينامه دريافت مي‌كنند نسبت به دريافت گواهينامه اقدام كند.

به گفته وي در خصوص اين دسته از رانندگان سختگيري براي صدور گواهينامه نيز بيشتر خواهد بود.

متاسفانه به راحتي قانون دور زده مي‌شود و مي‌روند و قانون را عوض مي‌كنند و خودروي غيراستاندار مجوز شماره‌گذاري مي‌گيرد

حتي يك مركز تست خودرو نيز در كشور نداريم

وي در پاسخ به سوالي در خصوص ايمني خودروها و ممنوعيت تردد برخي خودروهاي ناايمن در كشور نيز گفت: آمارها نشان مي‌دهد متاسفانه ايمني خودروها هيچ كمكي به كاهش تلفات تصادفات رانندگي نكرد كه اگر اين امر اتفاق مي‌افتاد قطعا شمار سوانح و حوادث رانندگي در كشور بيشتر از اين كاهش مي‌يافت.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه ظرفيت قانون جديد همين ميزان بوده است گفت: قطعا اگر بخواهيم كاهش كشته‌هاي تصادفات استمرار يابد بخش‌هاي ديگر به كمك بيايند.

وي يكي از دلايل اصلي افزايش شدت تصادفات را پايين بودن ايمني خودروها عنوان كرد و گفت: در عين حال مشاهده مي‌كنيم به راحتي قانون دور زده مي‌شود و مي‌روند و قانون را عوض مي‌كنند و خودرويي كه استاندارد نيست مجددا مجوز شماره گذاري مي‌گيرد و حتما هم چند ماه ديگر بايد منتظر باشيم و بشنويم كه اين خودرو ايمن شده است اما واقعيت چيز ديگري است!

مومني با اشاره به اينكه سالانه بيش از 5/2 ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد مي‌شود گفت:‌ اين در حاليست كه متاسفانه حتي يك مركز تست خودرو نيز نداريم و تمامي استناد دستگاه‌هاي نظارتي براي ايمني خودروها بر اساس گواهينامه‌ها و مجوزهاي خارجي است.

ممنوعيت تردد برخي خودروهاي ناايمن در جاده‌ها

وي به طرح پليس راهور ناجا در خصوص ممنوعيت تردد برخي خودروهاي ناايمن در جاده‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: پليس بر اساس قانون مختار است در برخي از زمان‌ها و مكان‌ها محدوديت‌ تردد ايجاد كند.

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور ناجا افزود: بر اين اساس پليس در نظر دارد تا پس از تدوين ساز و كارهاي قانوني لازم جلوي تردد خودروهاي ناايمن را گرفته و مثلا اعلام كنيم كه برخي خودروها فقط مجاز به تردد در شهرها هستند و اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند.

وي در خصوص نقاط حادثه خيز نيز اظهار كرد: 51 درصد كشته‌ها در صحنه تصادفات و 49 درصد در حين انتقال، امداد و بيمارستان رخ مي‌دهد؛ اين در حاليست كه نرم اين ميزان 15 تا 20 درصد است لذا دستگاه‌هاي مربوطه بايد در اين زمينه تلاش مضاعفي داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۴
بنده از سال 84گرفتار این قانون 6گواهی نامه ای شدم با وجود گذشت 6 سال از این طرح من هنوز موفق به دریافت گواهی نامه سوم(p1)نشدم نه اینکه خودم نخوام بگیرم 4 سالش فقط ما منتظر دستور العمل و بخشنامه -که ببین چطور باید برگزار کنن با چه ماشینی امتحان بگیرن -بودم(در مجموع)
حالا در حالی که می رفت همین قانون 6 گواهی نامه جا بیفته و درست اجرا بشه دوباره مسولان دم از یه قانون جدید می زنن
لازم به ذکر هست ما برای ماشین سنگین فقط احتیاج به 3 گواهی نامه از این 6 تا داریم(B1-P1-T1)
تابناک عزیز خواهش می کنم این مطلب منتشر کنید مگه اینها حق ....
(B1-B2-P1-P2-T1-T2)
به جای اینکه هرچند وقت یکبار فرم و نوع گواهینامه ها رو عوض کنند فکر خودروهای ناایمن داخلی و جاده ها باشند
از رده خارج کردن خودرو ناایمن وانت بار پیکان رو هم دیدیم !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی