رييس كميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران از وجود "آزبست" به ميزان بالا در 11 لنت ترمز داخلي و وارداتي خبر داد و گفت: در برخي لنتهاي ترمز تا 30 درصد آزبست وجود دارد كه اين موضوع بسيار نگرانكننده است.
دكتر معصومه ابتكار در چهارصد و سيوششمين جلسه علني شوراي شهر تهران و همزمان با هفته هواي پاك با اشاره به نامگذاري روز 29 دي به عنوان «روز هواي پاك» اظهار كرد: نامگذاري اين روز به عنوان روز هواي پاك به دليل قرار گرفتن در ايام زمستاني و تشديد پديده ايستايي و وارونگي هوا بوده است.
وي با بيان اينكه در چند روز اخير به دليل وزش باد، وضعيت آب و هوا مطلوب بوده است، عنوان كرد: در سالهاي اخير معضل آلودگي هوا نه تنها بهبود نيافته، بلكه شاهد روند صعودي آلايندهها در تهران هستيم.
وي ضمن ابراز نگراني از عوارض تشديد آلودگي هوا نظير كاهش سن سرطان و افزايش بيماريهاي قلبي عروقي و تنفسي عنوان كرد: شوراي شهر بايد وظايف خود را انجام دهد و به همين دليل تاكنون مصوبات قابل قبولي در اين حوزه داشته است.
ابتكار با اشاره به پيشنهاد بازنگري برنامه جامع "كاهش آلودگي هواي تهران" از سوي شوراي شهر افزود: علاوه بر اين مصوباتي در خصوص "كاهش بخارات بنزين" در قالب "طرح كهاب" و نيز "ممنوعيت مصرف آزبست" از سوي شوراي شهر تصويب شده است.
وي همچنين از ارائه برنامه كاهش آلودگي هواي تهران از سوي شهرداري در جلسه امروز كميته محيط زيست شوراي شهر خبر داد.
عرضه «بنزين يورو4» مشكل آلوگي هوا را به طور كامل رفع نميكند
ابتكار در ادامه با اشاره به حركت نمادين در خصوص عرضه «بنزين يورو4» در يكي از پمپ بنزينهاي تهران در روز هواي پاك، خاطرنشان كرد: اين اقدامات نمادين خوب است، اما يقينا مشكل را به طور كامل حل نخواهد كرد.
به گفته رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران برابر برنامه چهارم توسعه، دولت موظف به عرضه بنزين يورو4 از سال 89 بوده است، اما اكنون به هر دليل از اين برنامه عقب هستيم و وعدههايي كه در خصوص عرضه بنزين يورو4 در سال جاري مطرح شده بود، عملياتي نشده است.
ابتكار با بيان اينكه وجود آزبست در محصولاتي نظير لنت ترمز مشكلات زيست محيطي بسياري به دنبال دارد، از گمرك و سازمان استاندارد درخواست كرد كه درباره ممنوعيت استفاده از آزبست نظارت دقيقتري داشته باشند.
30 ميليون نفر در كلانشهرهاي كشور تحت تاثير آلودگي هوا قرار دارند
وي با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومي به عنوان يكي از عوامل كاهش آلودگي هواي تهران، عنوان كرد: يكي از سياستهاي ضروري در اين حوزه توسعه مترو است، اما هنوز هم شاهد درگيري براي كسب سهم دولت از اعتبارات ياد شده هستيم و ظاهرا هنوز اعتبارات مربوط به ترخيص تجهيزات واگنها از گمرك توسط دولت تامين نشده است.
به اعتقاد ابتكار، اگر همراهي و سهم مسئولانه دولت در اين موضوع وجود نداشته باشد، شاهد حل موضوع نخواهيم بود.
رييس كميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران با بيان اينكه مجموعا 30 ميليون نفر در كل كلانشهرهاي كشور تحت تاثير آلودگي هوا و آثار بهداشتي و زيستمحيطي آن قرار دارند، بار ديگر خواستار اجراي دقيق برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران شد و گفت: اكتفا به اقدامات نمادين كافي نيست، بلكه تلاش براي تحقق استانداردها تنها راه مقابله با آلودگي هواي تهران است.
در روزهاي آلوده تهران، بيش از 30 نفر از بيماران قلبي و عروقي، فوت ميكنند
در همين رابطه حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر تهران ـ كه امروز را در غياب مهدي چمران وظيفه اداره جلسه را برعهده داشت، با بيان اينكه هيچ مسئولي در حوزه مبارزه با آلودگي هوا پاسخگو نيست، عنوان كرد: برخي مسئولان ادعا ميكنند كه هيچ آماري از مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا وجود ندارد، اما به آنها توصيه ميكنم كه سري به سازمان بهشتزهرا(س) بزنند و اين آمارها را احصاء كنند.
به گفته وي در روزهاي آلوده تهران، بيش از 30 نفر از كساني كه دچار بيماري قلبي و عروقي هستند، فوت ميكنند.
نايب رييس شوراي شهر تهران اظهار كرد: كساني كه در رابطه با آلودگي هوا اينگونه ميگويند، ظاهرا دچار ناراحتي قلبي عروقي و مجروحان شيميايي نيستند و يا در غير اين صورت، خارج از تهران سكني دارند.
وي با بيان اينكه بسياري از شهرداري تهران انتظار دارند كه در حوزه آلودگي هوا بهتر از اين عمل كند، افزود: شهرداري تهران حداقل 70 تا 80 درصد برنامههاي اين حوزه را پياده كرده است و مسئولان توضيح دهند كه شهرداري بايد چه كاري تاكنون انجام ميداده كه انجام نداده است.
بيادي با بيان اينكه احمد شيباني ـ ديگر عضو شوراي شهر تهران ـ سالهاست اين موضوع را از دولت مطالبه ميكند كه به ازاي ورود هر دستگاه خودرو به ناوگان تهران، يك خودرو خارج شود، عنوان كرد: اين فرمول ساده است و دولت به راحتي ميتواند آن را اجرا كند.
وي با اشاره به طرحهاي مصوب بر زمين مانده در حوزه آلودگي هواي تهران، خاطرنشان كرد: مصوباتي نظير بالا بردن عوارض خودروهاي داراي سن بالا همچنان بر زمين مانده است.
وي افزود: خودروهايي با استانداردهاي بالا وارد كشور ميشود و از يارانه بنزين محروم است، در حالي كه به يك دستگاه پيكان 30 ساله سهميه سوخت تعلق ميگيرد و به نظر ميرسد در اين زمينه ديدگاههاي پوفوليستي وجود دارد.
نايب رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه در مجلس شوراي اسلامي نيز كسي در حوزه مقابله با آلودگي هوا فريادي نزد و پيگيري صورت نگرفت، عنوان كرد: به هر حال هيچكس در اين حوزه پاسخگو نيست و آلودگي هوا همچنان كشنده است. فكر ميكنم قيامتي نيز وجود دارد، ظاهرا عدهاي به وجود قيامت يقين ندارند كه اينگونه عمل ميكنيم!