بازدید 26514
به بهانه روز هوای «پاک»؛

یارانه‌های فردا را امروز خرج کنیم!

احتمالا در چند سال آینده، مردمان ساکن چند کلانشهر بزرگ کشور، با سیل بیماری‌هایی دست به گریبان خواهند بود که هم‌اکنون نهفته هستند و مزمن به شمار می‌روند؛ سیلی ویرانگر که در زمان بروز، هیچ یارانه‌ای حریفش نخواهد بود، مگر اینکه امروز هزینه شود!
کد خبر: ۲۲۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۶ 17 January 2012
سرویس اجتماعی ـ با نگاهی گذرا به زندگی نسل‌های گذشته، درمی‌یابیم که به‌رغم پیشرفت بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی در دوره جدید، اختلالات ذهنی و ژنتیکی، بروز رفتارهای ناملایم و تنش‌های عصبی، شیوع بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ها، برونشیت و حساسیت‌ها، حمله قلبی و سرانجام کاهش عمر و مرگ و میر در قیاس با گذشته نه چندان دور، رشد بسیاری داشته است.

بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده دیگر کشور، شامل: تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا برای ایجاد حساسیت در میان اقشار گوناگون جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.
به گزارش «تابناک»، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، چند روز پیش و در آستانه روز هوای پاک (۲۹ دی ماه) گزارشی ارایه کرد که اگر حقیقت داشته باشد، جا دارد شدید‌ترین تدابیر برای مقابله با آلودگی هوا را در دستور کار گذاریم؛ «در ۲۷۵ روز ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۰، شهروندان تهرانی‌ فقط دو روز هوای پاک تنفس کردند و شاخص کیفیت هوای تهران در این مدت، به دلیل تعداد زیادتر روزهای آلوده در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته، در وضعیت بسیار نامطلوب‌تری بوده است.»

این در حالی است که بر پایه آمار، یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در جهان (یک پنجم ساکنین کره خاکی) در معرض آلودگی هوا هستند و سالانه سه میلیون نفر از این افراد، جانشان را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم این آلودگی از دست می‌دهند؛ آماری که جایگاه چهارم مرگ و میر در دنیا را برای این عامل تثبیت کرده و دو و نیم برابر شمار کشته‌های سالانه حوادث جاده‌ای دنیا و بیش از چهار برابر نرخ مرگ ناشی از ایدز است.

از عمده‌ترین شاخص‌های آلودگی هوا می‌توان به وجود ذرات معلق، گازهای CO۲، CO، SOx، NOx، ترکیبات آلی فرار و پایدار، ترکیبات مخرب لایه ازن و فلزات سنگین اشاره کرد. برخی از ترکیبات فوق به تنهایی و مستقیم عامل آسیب رسانی به افراد بوده و برخی دیگر  غیرمستقیم و به واسطه اثرات متقابل ذرات و ترکیب با یکدیگر، بر سلامتی جوامع بشری تأثیر گذار خواهند بود؛ از آن جمله می‌توان به تشکیل مه دود فتوشیمیایی ناشی از فعل و انفعالات حلال‌ها، مواد شیمیایی و ذرات معلق با نور خورشید در سطوح بالای جو اشاره کرد؛ آلاینده‌هایی که عمدتاً حاصل احتراق سوخت‌های فسیلی در صنایع و خودرو‌ها بوده و برخی نیز به واسطه نشت یا عدم کنترل مؤثر مواد و ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در صنایع و کالاهای مصرفی وارد هوا شده‌اند.
قابل توجه اینکه ۹۰ درصد جان باختگان آلودگی هوا را مردمان کشورهای توسعه یافته تشکیل می‌دهند. اینجاست که بر پایه آمارهای جهانی، تنها در تهران، سالانه چهار هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند که افزون بر این، تعداد مشابهی مبتلای به سرطان ریه گزارش شده که در معرض اکسیدهای نیتروژن بوده‌اند؛ آماری که توسط مسئولین امر از بیخ و بن تکذیب می‌شود، ولی از سوی دیگر، با ارزیابی‌هایی روبه‌رو هستیم که از پخش شدن روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران خبر می‌دهند و رشد سالانه انتشار دی اکسید کربن در کشور را ۲۵ درصد می‌دانند و بنابراین، درمی‌یابیم که آمار مرگ و میر آلودگی هوا چندان هم بیراه نیست.

به ظاهر مشکل به اندازه‌ای بزرگ شده است که اگر قرار باشد، ذره‌ای از حقیقت را هم بپذیریم، به ناچار باید وضعیت قرمز اعلام کنیم و این معنای خوشی نخواهد داشت!

آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش است و دیگر تنها پایتخت نیست که با این معضل روبه‌روست، اما دردناک اینجاست که خدشه‌ای بر جایگاه تهران در آلودگی هوا وارد نشده است، بلکه دیگر شهر‌ها هستند که به سرعت به این شهر نزدیک شده‌اند، تا جایی که چندی است، شهر اهواز، با کمک گرد و غبارهای وارداتی از کشور همسایه، از تهران هم جلو زده است.



حدی که از حساسیت گذشته است

اکنون مدتی است، ذرات معلق بنزین که به دلیل نبود کنیستر در خودرو‌ها وارد هوا می‌شود، با گرد و غبار برخاسته از «عراق» و آزبست به کار رفته در لنت ترمز خودرو‌ها به هم آمیخته شده و در کنار آلودگی‌های ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، کار را به جایی رسانده که بحران هوای ناسالم از حد حساسیت (که در نامگذاری این روز مورد تأکید بوده است) فرا‌تر رفته و شاید تبدیل به ترس شده است، اما هنوز هم مسئولین واکنش جدی نشان نداده‌اند.

گویا به ظاهر به «سالم» شدن هوای روز گذشته تهران دلخوش کرده‌اند؛ فارغ از اینکه میان هوای سالم و پاک، اساسا تفاوتی است به فاصله تهران تا فلان روستای کوهستانی که در بهمان منطقه خوش آب و هوای کشور واقع شده است!

به تازگی در شهر رم ایتالیا هم طرح زوج و فرد تردد خودرو‌ها برای مقابله با آلودگی روزافزون هوا در دستور کار قرار گرفته است؛ یعنی جدای اینکه راهکار ابداعی مسئولین ما رنگ جهانی شدن به خود گرفته است، این تصمیم می‌تواند موید این نکته باشد که تنها دلیل آلودگی هوا، کیفیت پایین سوخت و خودروهای جاری در سطح شهر نیست. البته با ذکر این نکته که تفاوت آلودگی هوای تهران و رم، به نوعی قیاس مع‌الفارغ است!
این در حالی است که ساکنین دیگر شهرهای آلوده کشور، نه از میزان آلودگی هوای محل زندگی‌شان آگاهی دقیقی دارند و نه حتی با تدابیری دم دستی مثل زوج و فرد کردن ترافیک و محدوده طرح ترافیک برای کاهش آلودگی محیط زیستشان روبه‌رو شده‌اند تا شصتشان خبردار شود که هر روز و با هر نفس کشیدن، چه سمی به ریه‌هایشان وارد می‌کنند و چه پیامدهای در انتظار فردای خود و خانواده‌شان قرار دارد.

چه بسا، اگر مردم از عمق بحران آگاه شوند، دیگر بحثی بر سر تغییر قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودرو‌ها نباشد و طرح این موضوع، عاملی شود برای پر رنگ کردن مسئولیت اجتماعی افراد. اینجاست که شاید پاک کردن صورت مسأله از سوی مسئولین امر، خیانتی باشد در حق کودکانی که به جفا، میراث دار ناهنجاری‌های به جای مانده از ما خواهند بود.

بر پایه نتایج یک نظرسنجی، ۹۱ درصد ساکنان پایتخت، کیفیت پایین «سوخت مصرفی» و «خودروهای داخلی» را عامل اصلی آلودگی هوای تهران می‌دانند.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با توجه به وضعیت هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور و تشدید آلودگی هوای پایتخت، امسال به جای برگزاری «جشنواره هوای پاک»، بهتر است «سوگواره هوای پاک» برگزار کنیم.
آنچه روشن است، در وضع پیش رو، همه مقصریم؛ از مردمانی که با خودرو‌ها و موتور سیکلت آلاینده تردد می‌کنند گرفته، تا مسئولانی که وظیفه دارند، جلوی کارخانه‌های آلاینده را بگیرند اما تعلل می‌کنند. یکی سهم کمتر دارد و دیگری جور بیشتری می‌رساند.

شاید بهتر است، در آستانه روز هوای پاک، هر کدام به سهم خودمان به رفع مشکلی که یک روزه هم حادث نشده است، کمکی کنیم. به این شکل که صاحبان خودرو و موتور سیکلت، هزینه اندک تنظیم موتور را از فرزندانشان دریغ نکنند و مسئولان هم، شجاعت به خرج داده و آمار واقعی آلودگی را پنهان نکنند تا شاید یارانه‌هایی که لازم است، در آینده به بحث درمان مبتلایان به انواع بیماری‌های ناشی از این آلودگی اختصاص بیابد، امروز هزینه شود که گفته‌اند؛

بهترین ذخیره فردا، کار نیک امروز است!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵۴
شما چرا پارازیت های ماهواره ای را عامل بیماری مردم به حساب نمی آورید ؟
اون هم میتونه یه علت باشه. !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
نكته قابل تاملی رو گفتین.آلودگی و آلاینده ها رو میشه واسش مقصر پیدا كرد. ولی جالبه مسئولیت پارازیتهای خطرناك رو كه اینا هم با جون مردم بازی میكنه هیچكی بعهده نمیگیره!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
ایده خوبی مطرح نمودید و یا نقش دکل های bts و امواج مضر. که اختلال روانی ایجاد میکند.
میگم همه ی اتفاقا دارن دست به دست هم میدن تا بجنورد ما بشه پایتخت
هوای آلوده تهران
خطر زلزله در تهران
خطر فعال شدن آتشفشان در تهران
آلودگی های صوتی و الکتریکی در تهران
ترافیک تهران
خدایا نوکرتم بجنورد ما رو پایتخت ایران کن
پاسخ ها
آزاده
| United States |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
شما هم می خواین به حال و روز ما دچار بشین؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
اینهمه شهر
مگه آبادان چشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
خیلی خوش خیالی با پارتی استان شدید
حق سبزوار و نیشابور را خوردید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
چرا شیروان پایتخت نشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
آقا بیخیال شین حالا....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
شما هم وسط آب گل آلود دارید ماهی می گیرید.
سالومه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
مگه قم چشه ! !
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
پایتخت، فقط شهر فردوس(خراسان جنوبی)!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
آفا علی آباد کتول از یاد نبرید خوب پایتختیه ها خوووووب.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
قشم
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
عجله نكنيد سمنانيها اول صف اند صبر كنيد تا نوبتتون بشه
هیچ شهری بد تر از اهواز که نیست
اهواز یکی از شهر غیر قابل سکونت در جهان
گرد خاک، آلودگی صوتی و صنعتی توسط کارخانه جات، آلودگی پسمانده های صنعتی بیمارستان ها و ...، هدم وجود مدیر،شهردار و استاندار لایق، و صدتا کوت زهر مار دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
اونی که منفی داده....
ای بابا یه تهرون بود و آب و هواش
یادش بخیر
قاجار هم به خاطر همین آب و هوا بود که تو تهرون موندگار شد !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نه
قاجارها دیدن دور تهران پر از کوهه در نتیجه از حمله های روس درامانن تهران رو پایتخت کردن.این نظر من بود.
ان شا الله طرح استفاده از خودروی الکتریکی و علی الخصوص موتور سیکلت برقی هم به عنوان یک راهکار ابداعی در دستور کار مسئولان ما قرار بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
يه سوال دارم ! واقعا شما تو ايران زندگي ميكني يا اومدي يه سر بزني برگردي ؟!؟!؟!!؟؟!؟!؟!!؟!؟!؟
یعنی شما میخواهید بجنورد را مهد امکانات نمائید عجبا مردم چقدرخودخواهند .از سمنان
پاسخ ها
تهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نه استاد !!!

ایشون شوخی کردند شما هم زیاد جوش نخور برات خوب نیست
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
اي ول بچه محل
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
بابا بیخیال!!
چه جدی گرفتی!! شوخی کرد بنده خدا! حالا مگه خواست بجنوردو پایتخت کنه؟؟؟
حتما بعدشم بهت میگن بچه تهرونی
دوستان لطفا توجه كنند :
انسان مولد 3 نوع زباله است .
1 - جامد
2 - مايع
3 - گاز
زباله جامد را شهرداري به كمك ماشينهاي مخصوص جمع آوري ميكند.
زباله مايع توسط شبكه فاضلاب شهر جمع اوري ميشود .
ميماند زباله گاز ! يا همان دود غليظي
كه توسط خودروها توليد ميشود .
بنظر شما نبايد شبكه اي مانند شبكه فاضلاب براي جمع آوري دود ماشينها
وجود داشته باشد . شبكه لوله كشي گسترده و در عين حال مكنده كه كارش جمع آوري دود از سطح شهر باشد . به مانند يك جاروي برقي قوي . . . . نظرتان چيست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
در مورد زباله گاز مطمئنی چیزیو از قلم ننداختی!
(علامت خندان یاهو)!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
داداش این شبکه ای که شما میفرمایید درواقع باید در خروجی دودکشهای کارخانه ها و لوله اگزوز اتومبیل ها نصب بشه تا آلودگی رو از گازهای خروجی بگیره ...خوشبختانه چند سالی هست که از اتومبیل ها بازدید فنی به عمل میآورند هرچند که متاسفانه این بازدید فقط یک منبع درآمدی شده برای دولت و مابقیشو خودتون بهتر میدونید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
کارتون زیاد نگاه میکنی؟
بريد آمار بگيريد نازايي در جوانان به مراتب داره بالا ميره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
و اين آمار تو خوزستان از همه جا بالاتره!!
ديروز توي راديو داشتن مي گفتن.
خودتون ديگه علتشم مي دونيد. كاش مي گفتن خوزستاني ها حق حيات و زندگي ندارن تا ما تكليف خودمون رو بدونيم.
.
.
.
.
.
.
.ما بروجردیها یک مثل داریم که میگه:
.
.
.
.
" وقتی عقل نیست جان در عذابه"
.
.
.
خب وقتی که میشه وسائط نقلیه بخصوص شخصی ها رو برقی کرد؟ چرا همچنان خط تولید خودورهای با سوخت فسیلی برقرار است؟
.
.

.
.
فقط باجونه مردم بلدن بازي كنن اون از بنزين اونم ازپارازيت باشه بعدن تاثيرشو روي نسل هاي ديگه مي بينين خوب بتازونيد خوب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
همین الان به آمار های نازایی وسقط جنین ها اگر توجه کنید در این دو یا سه سال اخیر چند برابر شده که یکی از عوامل مضر امواج پارازیت هست
پارازیت = سرطان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
حالا به فکر سلامتی مردم بدبخت نیستند به نسل بعد فکر میکنند .فعلا به نسل اکنون برسید نسل بعد پیشکش نخواستیم.
حميد رضا تو نابغه عصري !
مگه شهر زاهدان چی کم داره که بشه پایتخت ایران
خواستم نظر بدم گفتم هيچي نگم بهتره
خودم كمتر عصبي مي شم.
دمت گرم بجنورد بشه انشاا.. پايتخت شما هم ميشين بچه تهرون
تو را به خدا یک مقاله راجع به آلودگی هوا در شهرهای مبارکه زرین شهر و فولادشهر بزنید واقعا روی تهران را سفید کرده اند . ما آسمان را فقط به رنگهای قرمز و قهوه ای می بینیم. کسی نیست به دادمان برسد. فولاد مبارکه ذوب آهن سیمان سپاهان پلی اکریل نسوز ایران دی ام تی فولاد آلیاژی نیروگاه چهلستون و صدها کارخانه دیگر دارند نفسهایمان را به شماره می اندازند. کودکانمان هرروز بیمارند. کسی به دادمان برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
خوشبحالتون حتما اون جا نرخ بيكاري صفره با اين همه كارخونه
از همه بیچاره تر اراکی ها هستند.
یک کارخانه آلومینیوم وسط شهره
تازه دادگاه هم اعلام کرده این کارخانه کاملا کاملا کاملا غیر آلوده کننده است.
حالا مام نمی دونیم این بوی گند اولهای صبح توی مناطق اطراف کارخانه از کجا می آید؟


ان شاء ا... که گربه است.
می دانید از کی آلودگی بیشتر شد؟؟ از وقتی که بنزین داخلی وارد باک اتومبیلها شد
اين همه از آلودگي‌هاي مختلف گفتيد و شنيديم.خوب؟آخرش چي؟ظاهراً انتقاد از ديگران را همگي خوب بلديم و در سطح P.H.D هستيم.چرا يه كم از خودمون انتقاد نكنيم ؟! ته حرفم و منظورم اينه كه تك تكمون ميتونيم اين آشفتگي رو كم و كمترش كنيم به شرطي كه موضوع را جدي گرفته و صرفاً از حرف زدن به مرحله اجرا دربياريم.
ای کاش به جای این همه بذله گویی کمی هم به عمق فاجعه فکرمیکردیم.
مسبب این مشکل وبقیه مشکلاتی که دراین مملکت وجودداردخودمان هستیم .
خلایق هرچه لایق.
اگرتوانستیم خودمان رااصلاح کنیم شایدبتوانیم مملکت راهم اصلاح کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!؟؟
هرکاری میخواهید بکنید ولی فقط دست از سر مهاباد بردارید اغا نمی خواهیم پایتخت بشیم
سقط جنین و تولد نوزادان نارس و نابهنجار و معلول به شدت افزایش یافته . مسولین تا دیر نشده بخود ایند.
خوش بحال ما سنندجیها که در آلودگی هوا (ناشی از ریزگردهای عربی!) سومین در جهان شدیم!!!
ایران نیازی به پایتخت ندارد تهرانی ها هم کلاس برا خودشون نگذارند همه شهرای ایران پایتخت هستند
البته ایران برای پاکسازی خلیج مکزیک داوطلب شده بود!
فقط شعار خوب می دیم
مصوبات بسیار خوب ومفیدی توسط دولت ها نهایی شده و بعنوان راهکار های جلوگیری از آلودگی که بسیار ثمر بخش می باشند متاسفانه در عمل واجرای آن دچار نقص زیاد هستیم برای مثال :انتقال وزارتخانه و ادارات به استان ها ،بعضی از شرکت ها اصلا در تهران نباید دفتر عریض و طویلی داشته باشند ولیکن مسئله را بنحو دیگری حل نمودند مثلا شرکت مس ( با تعطیل کردن دفتر خیابان ولی عصر ،در نقاط متعدد دفتر باز گشایی نموده و حتی مجریان طرح ها نیز با هماهنگی مشاوران دفتر اختصاصی دارند وشرکت های دیگر هم همینطور ) ویا پتروشیمی که هنوز هم در تهران با دفاتر فراوان حضور دارند وفولاد سازان هم همین طور و.....میتوان چنین نتیجه گرفت طرح انتقال عملا در حد یک شعار باقی ماند و یا مصوبه در خصوص عدم استفاده از آزبست برای ترمز ماشین ها و یا گاز سوز نمودن خودرو ها و یا خارج نمودن ماشین های فرسوده و ......اگر شما این مطلب را نوشته و علاقه مند به پی گیری و کمک در حل مسئله هستید مورد اول را پی گیری و آمار صحیح و اقدام انجام شده را اعلام فر مایید امیدوارم مورد اول را حداقل در خصوص شرکت ها و وزارتخانه ها کمی پی گیری فرمایید نتیجه را بعدا اعلام نمایید .
چرا شهرهای خیلی پرجمعیت تر از تهران مثل نیویورک، توکیو، سئول، و ... وضعیتشون چنین نیست؟
پس حتماً اشکال از خود ماست که وضعیتمون این شده؟؟
نظرها را که میخونم نمیدونم باید بخندم یا گریه کنم ... ؟
این نتیجه سالها دور اندیشی خودروسازان و سیاستمداران ماست که موقعی که تو دنیا داشت اتومبیلهایی تولید میشد که مصرفشون حدود 6 لیتر در صد کیلومتر بود اتومبیلهای تولید داخل همه حدود ده لیتر مصرف می‌کردند و کوتاهی در تکمیل مترو و دهها مورد دیگه
چرا رئیس سازمان استاندارد می گوید در ایران لنت ازبست دار تولید نمی شود ولی اثبات میشه که اکثر لنت های تولیدی ازبست دارد؟
چرا مسئولین ما به سادگی آب خوردن دروغ می گویند؟
چرا ؟
چرا از عمر ما 10 سال 10 سال کم می شه و ما به فکر قیمت دلار سکه و گوجه فرنگی هستیم؟
چرا رئیس جمهور ما ...؟؟
]چیزی که قابل تامل این که فکر نکنم هیچ کدوم از ما جون سالم بدر ببریم.
مگه مهمه مردم سرطان بگیرن بمیرن؟؟؟
هان دوباره بهانه تراشی می کنن برای خرج یارانه
پالایشگاه اراک بهترین بنزین را تولید میکنه ولی چرا در کلانشهر اراک با اینهمه الودگی توزیع نمیشود؟؟؟؟؟
تابستان درارومیه برف نابودکننده به جای برف شادی خواهدباریدولی مهم نیست چندمیلیون انسان.........مهم جاده تهران .شمال است و...........
به جای یارانه هوای پاک به ما بدهید.
تا وقتي كه قزوين پايتخت ايران در زمان صفويان و نماد تمدت آريايي ها وجود داره ديگه جايي براي عرض اندام اهواز و بيرجند و غير باقي نمي مونه
بعرض همتون برسونم که بوشهربایدپایتخت باشه چون منابع گازی ونفتی ودریایی ونخیلات و...راهماز نظرارزی وهم مصرفی داخلی وخارجی تامین میکنه ازمردمش میگیره میده به شهرهای دیگه براخودش هیچی نمیخوادالان حدودیکساله که بعضی ازمردمش دارن ازگاز استفاده میکنن باورتون نمیشه؟بیاین ببینین. گرونی هم دران بیدادمیکنه همه غریبه هاراپولدارمیکنه الا خودی وخیلی چیزای دیگه ...
متاسفانه آلوده ترین شهر ایران اراک میباشد . با وجود نیروگاه برق و آلومینیم سازی و سایر کارخانجات که تمام از آنها غافل هستند هزینه های درمانی ........
پيشنهاد مي كنم شاهين شهر (ايران كوچك )پايتخت بشه بهتره .
هرکسی خربزه می خوردپای لرزش هم بایدبنشیندشماکه تهران رامی خواهید؟ چراازجیب دیگران برای تهران خرج کنند یارانهای مردم تهران راقطع کنندوخرج هواتهران کنند شماکه درتهران همه چیز داریداین هوای الوده اضافی هست چراازخوبیهایش ودرامدهای زیادش نمی گویید همه چیز که نبایدبرای شماباشد البته همین هواراهم خودتان الوده می کنیدخودتان هم استفاده می کنید چرابه فکررفتن ازتهران نمی شوید اگرکارهای مضروکسانیکه بازنشست می شوندازتهران بیرون روند هوای تهران هم خوب می شود
متاسفانه تو كشور ما به فكر همه چي هستن الا سلامت و جون مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار