بازدید 22997
۲

واکنش مهمانپرست به جایزه فیلم فرهادی

مهمان‌پرست هم‌چنين درباره درخشش ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي و به ويژه آمريكا با نمايش فيلم "جدايي نادر از سيمين" گفت: بايد توجه داشت گاهي مسوولان برگزاري فيلم‌ها به فيلم‌هايي جوايز اهدا مي‌كنند كه نشان دهنده فقر و مشكلات مردم در كشور ماست. در حالي كه بايد به ظرافت‌هايي توجه داشت، نبايد فراموش كرد كه نقاط درخشان و ويژگي‌هاي بسيار مثبتي در ايران وجود دارد. آن‌ها مي‌خواهند هنرمندان ما را به سمتي هدايت كنند كه نقاط درخشان و ويژگي‌هاي ملت ما را به نمايش در نياورند و مواردي را به تصوير بكشنند كه مسوولان اين جشنواره‌ها از آن استقبال كنند. ما آن‌قدر نقاط درخشان در داخل كشور داريم و ملت ما آن‌قدر عظمت و بزرگي دارد كه هر بخش آن به وسيله هنرمندان به تصوير كشيده شود حتما مورد تحسين و تقدير جهانيان قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۲۲۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶ 17 January 2012
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان از سفر امروز (سه‌شنبه) وزير خارجه ايران به آنكارا براي شركت در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه خبر داد.

از بازگشت مجدد 1+5 به ميز مذاكره خوشحاليم

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ـ صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درباره‌ي مذاكرات ايران و 1+5 گفت: همواره از مذاكرات و گفت‌وگو استقبال مي‌كنيم و خوشحاليم كه مقامات كشورهاي 1+5 مجددا اعلام آمادگي پيدا كردند كه به ميز مذاكره برگردند. اميدواريم تامين حقوق همه‌ي ملت‌ها مورد نظر كشورهاي مختلف قرار گيرد تا در سايه‌ي اين گفت‌وگوها با رويكرد همكاري مشكلات جهان امروز حل شود.

او هم‌چنين گفت: هر زمان كه مكان و زمان اين گفت‌وگوها قطعي شود،‌ اعلام مي‌كنيم.

در روابط ايران و آمريكا هيچ اتفاق جديدي رخ نداده است

دستيار ويژه وزير خارجه كشورمان درباره‌ي يادداشت آمريكا به ايران درباره وضعيت تنگه‌ي هرمز و هم‌چنين آزادي تعدادي از ملوانان ايراني از دست دزدان دريايي توسط نيروي دريايي آمريكا و اين كه آيا تغييري در روابط دو كشور قرار است ايجاد شود، خاطرنشان كرد: در روابط ايران و آمريكا هيچ اتفاق جديدي رخ نداده است، اقدامي كه آمريكايي‌ها در مورد ملوانان ايراني انجام دادند اقدامي انسان‌ دوستانه است. همان‌طور كه بارها نيروهاي دريايي ما در همين منطقه نسبت به آزادي و نجات ملوانان ساير كشورها اقدام كرده‌اند.

نبايد از آزادسازي ملوانان برداشت سياسي كرد

وي پديده دزدان دريايي را پديده زشتي خواند كه همه‌ي كشورها بايد در حل شدن اين مساله به ويژه در نزديكي سومالي كمك كند و خاطرنشان كرد: از آزادسازي ملوانان نبايد برداشت سياسي كرد و بايد آن را در چارچوب يك رفتار بشردوستانه ديد. ما از هرگونه رفتار بشردوستانه استقبال مي‌كنيم و اميدواريم همه مسير بشردوستانه را دنبال كنند.

آمريكا و كشورهاي زياده‌خواه حريم كشورها را محترم بشمارند

مهمان‌پرست تاكيد كرد: اگر قرار است دنياي بهتري داشته باشيم اولين اقدام توسط مقامات آمريكايي و كشورهاي ديگري كه به دنبال زياده‌خواهي هستند اين است كه حريم كشورها را محترم بشمارند و در محدوده خود فعاليت كنند.

اگر كسي بخواهد فضاي منطقه را تغيير دهد همه چيز تغيير خواهد كرد

سخنگوي وزارت خارجه افزود: كشور ما به هيچ وجه دنبال تنش و درگيري با هيچ كس نيست. اعلام كرده‌ايم امنيت منطقه خليج فارس اولويت اصلي ماست و هر كشوري بخواهد امنيت اين منطقه را به خطر بياندازد با پاسخ قاطع ايران مواجه خواهد شد. اين مساله بارها تذكر داده شده است. ما در بالاترين حد دفاع از كشورمان هستيم. اگر كسي بخواهد فضاي منطقه را تغيير دهد طبيعي است كه همه چيز تغيير خواهد كرد.

بازرسان آژانس در آينده‌اي نزديك به ايران مي‌آيند

مهمان‌پرست درباره‌ي سفر بازرسان آژانس به تهران نيز گفت: در چارچوب همكاري‌هايي كه با آژانس داريم به تعهدات خود عمل مي‌كنيم. سفر بازرسان آژانس به تهران در آينده‌اي نزديك انجام خواهد شد. اين نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي ما شفاف و با اهداف صلح‌آميز است.

در فردو هيچ موضوع مخفي وجود ندارد

او تاكيد كرد: راه‌اندازي سايت فردو با اطلاع كامل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته است. هر حركتي كه در فردو آغاز كرد‌ه‌ايم و ادامه خواهيم داد با اطلاع آن‌ها خواهد بود. در فردو هيچ موضوع مخفي وجود ندارد. اگر قرار باشد غني‌سازي صورت گيرد به آژانس اطلاع داده مي‌شود. اگر نكته‌اي براي پيشرفت جديد در فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز كشورمان وجود داشته باشد نيز به آژانس اطلاع خواهيم داد و خود را متعهد به همكاري با آژانس مي‌دانيم و اين گونه فعاليت‌ها را نيز حق خود مي‌دانيم. اگر كسي بدون منطق و دليل با حقوق هسته‌يي ملت ما مخالفت كند حرف‌هايي زده است كه از نظر ملت ما ارزش و اعتباري ندارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره‌ي اين كه آيا به نامه‌ي آمريكا درباره تنگه‌ي هرمز پاسخ مي‌دهيم يا خير؟ گفت: اين موضوع در حال بررسي است. اگر لازم بود پاسخي به آن داده مي‌شود اما به هر حال اين موضوع چيزي نيست كه نشان دهنده‌ي تغيير جدي در رويكردها باشد.

مهمان‌پرست ادامه داد: روابط ما با همه كشورها در بالاترين و بهترين سطح خود قرار دارد، اگر قرار باشد حقوق ملت ما محترم شمرده شود و كسي تلاش نكند حقوق ملت ما را پايمال كند. هر كس نسبت به رفتار خصمانه‌اي كه با ملت ما داشته است اظهار پشيماني و ندامت كند و در عمل نشان دهد كه مي‌خواهد رفتار غلط گذشته را كنار بگذارد ممكن است ملت ما ديدگاهش نسبت به آن‌ها تغيير كند و بازنگري‌هايي به وجود آيد اما در حال حاضر چنين نشانه‌هايي را از رفتار مقامات آمريكايي توسط ملت ما مشاهده نمي‌شود. تهديد، تحريم، فشار، وارد كردن اتهامات پي در پي و حمايت از گروه‌هاي تروريستي و ترور دانشمند كشورمان به نظر علائم مناسبي براي داشتن رابطه خوب نيست.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات وزير نفت عربستان مبني بر اين كه اين كشور مي‌تواند در صورت تحريم نفتي ايران، با افزايش توليداتش كمبود نفت را جبران كند، گفت: مباحث مربوط به نفت كاملا فني است و كارشناسان نفت بهتر مي‌توانند در مورد آن اظهارنظر كنند. امنيت تامين نيازهاي نفتي كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته به خاطر مطمئن بودن از دريافت بلندمدت ذخاير انرژي موضوعاتي نيست كه بتوان در قالب اظهارات سياسي به آن پرداخت. اين مباحث فني است. كارشناسان نفتي در اين باره بهتر مي‌توانند صحبت كنند.

نامه‌نگاري آمريكايي‌ها نشان مي‌دهد كه مشكلاتي دارند

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره اين كه رسانه‌هاي آمريكايي اعلام كرده بودند كه نامه اوباما به مقامات ايران با لحني تند و هشدارآميز همراه بوده است، گفت: محتواي نامه و جزييات آن چندان مهم نيست، اصل اقدام به نامه‌نگاري نشان مي‌دهد كه آن‌ها مشكلاتي دارند و بايد مشكلات‌شان را حل كنند.

وي درباره اخبار منتشر شده درباره قتل يك شهروند ايراني توسط پليس كانادا و هم‌چنين اقدامات وزارت خارجه در اين‌باره گفت: اتباع ما در هر كشوري كه زندگي مي‌كنند از حقوق كنسولي برخوردار هستند. وظيفه خود مي‌دانيم حقوق آنان را پيگيري كنيم و هر جا لازم باشد اقدامات جدي انجام دهيم. ما به اشكال مختلف اعتراض‌مان را به مقامات اين كشورها اعلام خواهيم كرد. در مورد اين مساله نيز موضوع از طريق كنسولي پيگيري خواهد شد.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشي در مورد سفر مقامات آمريكايي به كشورهاي مختلف براي همراه كردن آن‌ها با تحريم ايران گفت: اين اقدام يك تصميم و فشار سياسي است كه كشورهايي كه براي آينده خود برنامه‌ريزي كرده‌اند تحت تاثير اين فشارها قرار نمي‌گيرند. بسياري از كشورها در مسير توسعه خود نياز به انرژي پايدار و مطمئن دارند. شايد يكي از اهدافي كه آمريكايي‌ها دنبال مي‌كنند، كشورهاي مختلف را تحت فشار سياسي قرار مي‌دهند اين است كه تامين انرژي مورد نياز آن‌ها را از حالت مطمئن به بي‌ثباتي تبديل كنند تا بتوانند در رشد اين كشورها تاثير منفي داشته باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: هر كشوري بايد بر اساس منافع ملي خود تصميم بگيرد و تحت فشارهاي سياسي برخي قدرت‌ها و آمريكايي‌ها نبايد منافع ملي خود را به خطر بيندازند. شايد دليل اصلي بحران‌هايي كه به لحاظ اقتصادي و اجتماعي كشورها با آن روبه‌رو هستند تبعيت آن‌ها از سياست‌هاي كشورهاي غربي است.

او هم‌چنين درباره انتشار برخي اخبار مبني بر بازداشت افرادي مرتبط با ترور شهيد احمدي ‌روشن گفت كه در اين‌باره اطلاعات موثقي دريافت نكرده است و دستگاه‌هاي امنيتي كشورمان مي‌توانند در اين‌باره پاسخگو باشند.

مهمان‌پرست درباره اقدامات انجام شده توسط وزارت خارجه براي پيگيري ترور اخير دانشمند هسته‌يي كشورمان گفت: اين گونه اقدامات جزء بي‌ارزش‌ترين اقدامات در عرصه مسائل سياسي و يا جنگ‌هاي سخت به حساب مي‌آيد و نشان دهنده ضعف، وحشت و ترس برخي كشورهاست. آن‌ها فكر مي‌كنند با اين اقدامات مي‌توانند به اهداف خود برسند و مي‌خواهند رعب و وحشتي ايجاد كنند در حالي كه موجي در بين دانشجويان عزيز كشور ما ايجاد شد. آن‌ها داوطلبانه اعلام كردند حاضرند رشته تحصيلي خود را به رشته هسته‌يي تغيير دهند و كمپيني را شكل دادند كه از دانشگاه‌هاي مختلف در دانشگاه‌هاي خارج و داخل كشور با گرايش‌هاي سياسي مختلف اعلام آمادگي كردند، در كنار تحصيلات خود با سازمان انرژي اتمي ايران همكاري كنند. اين نشان دهنده روحيه ملت ماست.

بايد اقدام عملي براي ريشه‌كن كردن تروريسم انجام شود

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: اقدامات غرب انگيزه جوانان ما را در فعاليت علمي و پيشرفت كشور افزايش مي‌دهد اما در عين حال انتظار داريم كشورهاي مدعي حقوق بشر و كساني كه ادعاي مبارزه با تروريسم مي‌كنند نشان دهند تا چه ميزان در اين مورد جدي هستند. ما اين حادثه را به سازمان‌هاي بين‌المللي،‌ شوراي امنيت، جنبش غيرمتعهدها و سازمان‌هاي همكاري‌هاي منطقه‌يي منعكس كرديم و خواستيم نسبت به اين مساله واكنش جدي نشان دهند و تاكنون هم شاهد واكنش كشورها و سازمان‌هاي زيادي بوده‌ايم. انتظار اقدام عملي براي ريشه‌كن كردن پديده شوم تروريسم را داريم.

وي ادامه داد: متاسفانه تا زماني كه رژيم صهيونيستي به صورت دولتي دست به اقدامات تروريستي مي‌زند و كشورهاي غربي به ويژه آمريكايي‌ها از اين اقدامات حمايت مي‌كنند بايد منتظر باشند تا افكار عمومي ملت‌هاي جهان پاسخ مناسب را به آن‌ها بدهند. چهره واقعي اين كشورها در اين‌گونه صحنه‌ها مشخص مي‌شود.

مهمان‌پرست گفت: ما به دنبال دستگيري عاملان اين حادثه و افشاي اسنادي كه نشان دهنده حمايت كشورهاي خاص به ويژه رژيم صهيونيستي از اين گونه اقدامات است خواهيم بود و آن را به اطلاع كشورهاي مختلف خواهيم رساند.

دستيار ويژه وزير خارجه كشورمان درباره سفر هياتي عراقي در بهمن‌ماه به تهران براي مذاكره و تاسيس شركت مشترك براي توسعه ميادين نفتي در غرب كشور گفت: ما حتما از اين اقدامات حمايت خواهيم كرد. ما با كشورهاي همسايه و منطقه، بناي توسعه‌ي روابط و همكاري‌ داريم. حتما براي ما همكاري و اجراي پروژه‌هاي مشترك در اولويت است و دستگاه سياست خارجي حتما از اين اقدامات حمايت خواهد كرد و جزء اصول سياست خارجي ما، توسعه همكاري‌هاي منطقه‌يي است.

او با تاكيد بر ضرورت همكاري‌هاي منطقه‌يي گفت: راه‌حل‌هاي منطقه‌يي را اولويت درست مي‌دانيم و با سياست‌هاي كشورهاي فرامنطقه‌يي مخالفيم كه سعي مي‌كنند در همكاري بين كشورهاي همسايه و منطقه‌ي ما اخلال ايجاد كنند و يا حضور ناخوانده‌اي داشته باشند و آن حضور ناخوانده را باعث ناامني و پيشرفت نكردن كشورها مي‌دانيم. از همكاري مستقيم ايران و عراق حمايت مي‌كنيم و معتقديم عقب‌ماندگي‌هايي كه به دلايل مختلف در منطقه وجود داشته است بايد به سرعت جبران شود.

اروپايي‌ها آمادگي وارد شدن به تحريم نفتي ايران را ندارند

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين كه اتحاديه اروپا دهم بهمن‌ماه قرار است در اجلاسي درباره تحريم‌هاي شديدتر عليه ايران تصميم‌گيري كند، گفت: اين تحريم‌ها غيرقانوني و غيرمنطقي است. هر حركت يك‌جانبه‌يي حتما مورد قبول ملت‌ها و كشورهاي جهان نخواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اضافه كرد: به لحاظ شرايط واقعي كه در اين كشورها وجود دارد، به نظر نمي‌رسد چندان براي ورود جدي به اين مباحث آمادگي وجود داشته باشد گرچه فشار آمريكايي‌ها به كشورهاي اروپايي بسيار سنگين است.

وي گفت: مجموعه اتحاديه اروپا نيز رقيب جدي اقتصادي براي آمريكاست و با اين روش آمريكا رقباي خود را از صحنه حذف مي‌كند اما واقعيت‌هاي كشورهاي اروپايي نشان مي‌دهد آن‌ها آمادگي وارد شدن به تحريم نفتي ايران را به صورت جدي ندارند. خوش‌بينانه‌ترين حالت درخواست سه ماه تعويق است كه به صورت معمول از يك سال به تعويق افتادن اين تحريم‌ها صحبت مي‌كنند.

مهمان‌پرست درباره پيشنهاد اتحاديه عرب مبني بر اعزام نيروي نظامي به سوريه گفت: اصل دخالت كشورها در مسائل داخلي ديگر كشورها را درست نمي‌دانيم زيرا مسائل داخلي را حل نمي‌كند بلكه آن‌ها را پيچيده‌تر مي‌كند.

حل شدن مسائل سوريه خوشايند برخي كشورها نيست

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تصريح كرد: بهتر است زمينه‌ها براي همكاري بين مردم و مقامات سوريه فراهم شود و اگر كسي پيشنهادي دارد در اين راه به كار گيرد. جايي نسبت به نيت كشورهايي كه ادعاي مداخله دارند ترديد مي‌كنيم كه منطقه‌اي را هدف مي‌گيرند و روي آن متمركز مي‌شوند اما به ديگر كشورهاي منطقه كه در آن‌ها بحران وجود دارد، توجهي نمي‌كنند. توصيه مي‌كنيم از راه‌هاي درست همه كشورها كمك كنند تا مساله داخلي كشورهاي منطقه ما از جمله سوريه به سمت درستي هدايت شود. اصلاحات خوبي توسط مقامات كشور سوريه اعلام شده است، فضا آرام است و مشكلات در حال حل شدن است. به نظر مي‌آيد حل شدن مسائل خوشايند برخي كشورها نيست.

يكي از خبرنگاران به سفر نخست‌وزير چين به عربستان اشاره كرد و گفت ممكن است همكاري‌هاي نفتي چين و ايران كم‌تر شود كه مهمان‌پرست پاسخ داد: اين اقدامات سياسي است، بهانه آن فشار وارد كردن به كشور ماست اما مي‌تواند تبعات سنگيني براي كشورهاي مختلف همراه داشته باشد. اشتباه در محاسبه ممكن است برخي كشورهاي در حال رشد را با مشكلات در مسير پيشرفت مواجه كند. ايران و چين همكاري‌هاي خوب و استراتژيكي دارند و همكاري‌هاي نفتي ما كاملا تعريف شده است. بعيد مي‌دانيم كشوري مانند چين منافع بلندمدت خود را تحت تاثير فشارهاي سياسي به خطر اندازد.

مهمان‌پرست در مورد تعويق رزمايش مشترك آمريكا و اسراييل گفت: تحولات منطقه بزرگ‌ترين تاثير خود را بر روي رژيم صهيونيستي گذاشته است و موج حركت مردمي آن‌ها را به وحشت انداخته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در عين حال گفت: ما در مقابل استقلال كشورمان 33 سال در مقابل انواع تحريم‌ها ايستادگي كرده‌ايم. اگر قرار باشد موضوعي به كشورمان تحميل شود مطمئن باشند در بالاترين حد دفاع از كشورمان هستيم و به هيچ وجه از حقوق ملت‌مان دست نخواهيم برداشت.

مهمان‌پرست در مورد اين كه آيا احتمال دارد ايران تنگه هرمز را ببندد، اظهار كرد: برخي افراد راجع به اين موضوع اظهارنظر مي‌كنند. ما تاكيد مي‌كنيم امنيت منطقه خليج‌فارس براي ما اولويت دارد و به برخي كشورهاي خارج از منطقه اجازه نخواهيم داد كه تصميم‌گيري كنند كه چه كشورهايي از منافع و منابع منطقه مي‌توانند بهره‌مند شوند و چه كشورهايي نمي‌توانند.

او در مورد اظهارات وزير خارجه فرانسه كه ايران را متهم به ارسال سلاح به سوريه كرده بود، گفت: متاسفانه هر چند مدت شاهد اين گونه اظهارات سياسي بدون ارائه هيچ مدركي هستيم. بهتر است اين گونه اظهارات انجام نگيرد. ما كاملا با دخالت كشورها در امور يكديگر مخالفيم.

صحبت‌ها درباره طرح "گام به گام" آغاز شده است

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم‌چنين در مورد آخرين اخبار از مذاكرات ايران و روسيه در مورد طرح گام به گام گفت: ما با اين طرح با ديد مثبت برخورد كرديم. ارائه آن را نشان دهنده حسن نيت روسيه مي‌دانيم. در بعضي بخش‌ها ملاحظاتي داريم؛ صحبت‌ها آغاز شده است و‌ قرار است ادامه يابد.

مهمان‌پرست هم‌چنين درباره درخشش ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي و به ويژه آمريكا با نمايش فيلم "جدايي نادر از سيمين" گفت: بايد توجه داشت گاهي مسوولان برگزاري فيلم‌ها به فيلم‌هايي جوايز اهدا مي‌كنند كه نشان دهنده فقر و مشكلات مردم در كشور ماست. در حالي كه بايد به ظرافت‌هايي توجه داشت، نبايد فراموش كرد كه نقاط درخشان و ويژگي‌هاي بسيار مثبتي در ايران وجود دارد. آن‌ها مي‌خواهند هنرمندان ما را به سمتي هدايت كنند كه نقاط درخشان و ويژگي‌هاي ملت ما را به نمايش در نياورند و مواردي را به تصوير بكشنند كه مسوولان اين جشنواره‌ها از آن استقبال كنند. ما آن‌قدر نقاط درخشان در داخل كشور داريم و ملت ما آن‌قدر عظمت و بزرگي دارد كه هر بخش آن به وسيله هنرمندان به تصوير كشيده شود حتما مورد تحسين و تقدير جهانيان قرار خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
پاراگراف آخر صحبت‌ها قابل توجه همه مسئولین ودست‌اندرکاران سیما و سینما و همچنین کارگردانان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار