بازدید 13489
در نشست خبری جبهه ایستادگی عنوان شد:

رقابت «وكيل‌الدوله‌ها» و «وكيل المله‌ها» در انتخابات مجلس نهم

نحوه تعامل با جبهه متحد اصولگرایان، انتقاد شدید از برخی اعضای جبهه پایداری، تلاش برای تشکیل یک مجلس ملی و نه مجلسی دولتی، تکذیب ائتلاف جبهه ایستادگی با حامیان دولت در استان‌ها و ... از پرسش‌های مهمی بودند که در این نشست خبری پاسخ داده شد.
کد خبر: ۲۲۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸ 16 January 2012
صبح امروز، نشست خبري جبهه ايستادگي با موضوع «بصيرت ولايي، ايستادگي انقلابي، حضور حماسي»، با حضور پنج تن از اعضاي اين جبهه برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، عبدالحسين روح‌الاميني، حسن بيادي، اميرعلي اميري، يدالله حبيبي و ابوالقاسم رئوفيان در اين نشست حضور داشتند.

تمايل داريم نماينده‌اي از جبهه ايستادگي در جبهه متحد حضور داشته باشد

در آغاز اين نشست، يك عضو شوراي عالي جبهه ايستادگي ايران اسلامي با تأكيد بر اين‌كه «بايد راه‌ را براي نسل سوم باز كرد»، گفت: براي انتخابات مجلس نهم نام‌نویسی نكردم و همه تلاشم اين است تا كمكي باشم تا نسل سوم در مجلس و دولت آينده و اداره كشور وارد شوند.

عبدالحسين روح‌الاميني، با اشاره به شهادت شهيد احمدي‌روشن گفت: جوانان ما در دفاع از منافع ملي و اعتلاي كشور به خوبي درخشيدند و دشمن به دنبال اين است تا از نسل جوان ما انتقام بگيرد، در حالي‌كه آنها اين راه را پرفروغ‌تر ادامه خواهند داد و اين كار دشمن، سبب گسترده‌تر شدن فعاليت و راه جوانان خواهد شد.



وي با ابراز اميدواري نسبت به حضور نسل سوم انقلاب در عرصه‌هاي گوناگون كشور، تصريح كرد: اميدواريم نسل جوان كشورمان در عرصه مديريت سياسي كشور نيز مانند عرصه‌هاي علم و فناوري و دفاع از امنيت كشور به خوبي بدرخشد و جهادگونه کار كند. ان‌شاءالله انقلاب اسلامي پس از 32 سال بالنده، پرشور، با طراوت و اميد پيش رود و نيازهاي ملت را برطرف كند، به جايگاه شايسته خود برسند و در نتيجه آن كاستي‌ها، مشكلات و انحراف‌ها را بهتر جبران كند.

روح‌الاميني با اشاره به اين‌كه «بحث تشكيل جبهه ايستادگي، دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌هاي ملت‌ ايران در مواردي است كه به هستي و حيثيت آن مربوط مي‌شود»، تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه انتخابات، وظيفه ملي و عمل سياسي ـ اجتماعي است و بايد هر‌ آنكه توان دارد، وارد میدان شود.

وي با اشاره به انتشار منشور اصولگرايي توسط جامعتين نيز گفت: از آغاز و رسما در جبهه ايستادگي اعلام همبستگي در چهارچوب منشور اصولگرايي كرديم و در اوايل آبان ماه امسال جبهه ايستادگي رسما در نامه‌اي خطاب به آيت‌الله مهدوي‌كني، من را به عنوان رابط معرفي كردند، ولی زمان زيادي منتظر مانديم تا نتيجه سخنان پيگيري شود و نتيجه آن شد كه يك هفته پس از نام‌نویسی‌ها در دیدار با آقاي متكي به عنوان نماينده جبهه متحد اصولگرايي توانستيم مسائل را از سوي جبهه ايستادگي مطرح كنيم و پاسخ‌هايي را كه دريافت كرديم، بايد در شوراي مركزي جبهه ايستادگي مورد بررسي قرار دهيم و تعاملات همچنان ادامه دارد.

وي با بيان اين‌كه «با جبهه متحد اصولگرايي در رابطه با شرايط و چگونگي تعاملات بحث‌هايي انجام داديم» گفت: موضوعاتي مطرح شد كه پذيرفتند و از آن جمله در رابطه با حضور جبهه ايستادگي در ستاد‌هاي مركزي انتخابات بود و طي صحبت‌هايي كه امروز با آقاي متكي داشتم، خبر دارم كه تاکنون هيچ ليستي براي تهران و شهرستان‌ها قطعي نشده است.

اين عضو شوراي عالي جبهه ايستادگي ايران اسلامي با اشاره به تلاش‌ها و پافشاری دوستان جبهه ايستادگي براي حضور نماينده اين جبهه در جبهه متحد اصولگرايي گفت: تمايل داريم، افزون بر تعاملات کنونی، نماينده‌اي از جبهه ايستادگي در جبهه متحد اصولگرايي حضور داشته باشد و با توجه به اين‌كه بنده به عنوان نماينده جبهه اصولگرايي معرفي شدم و به عنوان كانديدا در مجلس نهم نام‌نویسی نكردم، اين موضوع بايد مدنظر قرار گيرد كه به دنبال منافع شخصي و گروهي نيستيم.



وي با اشاره به اين‌كه «شكواييه و درخواست ملاقات جبهه ايستادگي را به داوري هفت به اضافه هشت اعلام كرديم» تصريح كرد: در نتيجه آن آقايان تقوي و ابوترابي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه گذشته، دیدار‌هايي با ما داشتند و دوستان در اين ملاقات پذيرفتند كه در پذيرش همكاري‌ها با جبهه ايستادگي كوتاهي داشته‌اند و درباره سطوح كشوري و استاني راه را براي بررسي صلاحيت‌ها باز گذاشتند، اما در مورد حضور نماينده جبهه ايستادگي در شوراي مركزي اعلام كردند با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستيم، ولی جبهه ايستادگي هم چنان در رابطه با اين موضوع پافشاری دارد.

روح‌الاميني در ادامه اين نشست، در رابطه با رد صلاحيت‌ برخي از كانديدا‌هاي مجلس نهم شوراي اسلامي گفت: شوراي نگهبان در مورد قانون انتخابات اين نظر و ادعا را دارد كه در همه ادوار، بنا به قانون کار كرده و پرونده افراد را باز مي‌كند و به خود آنها توجه دارد؛ يعني به حواشي كاري ندارد و با توجه به برخي موضوعات در تأييد و ردصلاحيت‌ها توصيه ما اين است كه ملاك‌هاي قانوني بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به اين‌كه «انتخابات مجلس با توجه به نوع آن داراي انگيزه‌هاي گوناگون است» تصريح كرد: سازوكارهاي سياسي كشور در شهرستان‌ها جواب نمي‌دهد؛ يعني صف‌بندي‌هاي كشوري، بيشتر در مراكز استان‌هاي بزرگ و تهران مطرح و عمده رقابت اصلي در حوزه‌هاي كوچك است، چراكه بيش از 150 كرسي از مجلس از بخش‌هاي كوچك خواهد بود.

عضو شوراي عالي جبهه ايستادگي با اشاره به اين‌كه «مشاركت مردم در انتخابات مجلس در ادوار گذشته بالاي 50 درصد بوده است» تصريح كرد: اصحاب رسانه و سياست بايد تلاش براي كارآمدي مجلس و روي كار آمدن افرادي داشته باشند كه كارآمدتر هستند تا در نتيجه آن مجلس در رأس امور قرار گيرد و به وظيفه نظارتي و انجام قانون خود به خوبي رفتار كند.



دو قطبي كردن فضاي انتخابات به معني ايجاد يك دشمن فرضي است

در ادامه اين نشست، سخنگوي جبهه ايستادگي ايران اسلامي با اشاره به فعاليت جبهه پايداري گفت: بزرگان و دلسوزان انقلاب مراقبت كنند تا در آينده يك گروه خطرناك ديگر ايجاد نشود.

حسن بيادي با اشاره به ديدگاه اعضاي جبهه پايداري مدعي شد: اين افراد براي تقسيم پست و مقام بر سر سفره حاضر شدند و هر پستي را پذیرفتند و تا روزي كه سر كار بودند، تعريف و تمجيد مي‌كردند، اما هنگامي كه از كار بركنار شدند، بار ديگر مخالفت كردند و نفاق همين است كه افراد براي به دست آوردن پست مريد يك انسان شوند.



وي در پاسخ به پرسشي مبني بر تمايز جبهه پايداري و انحراف گفت: بعضي از آنها يكي هستند و بايد بگويم كه اين‌ها باز مجبورند باشند، چراكه دنبال تصاحب پست و مقام هستند و مباني ندارند بلكه مقام برايشان مهم است.

بيادي با اشاره به اين‌كه «منشور اصولگرايي منتشر شده و جبهه ايستادگي به عنوان نخستين گروه آمادگي همكاري با جامعتين در راستاي تحقق عملي اين منشور را داشت» گفت: اما در راستای تحقق عملي منشور اصولگرايي حركت جدي صورت نگرفته و اين منشور به صورت نوشته و شعاري باقي مانده است.

سخنگوي جبهه ايستادگي ايران اسلامي با بيان اين‌كه «بسياري از دوستاني كه سر كار هستند حاضر نيستند افراد ديگر را بدون خودشان بر سر كار ببينند» تصريح كرد: ما از روز اول جبهه ايستادگي كه آغاز به فعاليت كرديم، قصد رفتن به مجلس را نداشتيم، بلكه به دنبال دفاع از ارزش‌ها و دستاوردها و اصول انقلاب بوديم.

وي در ادامه با اشاره به رخدادهای سال 88 ابراز عقيده كرد: دو مجلس گذشته را دوستاني كه داعيه جبهه متحد دارند، تعيين كردند و وكيل‌الدوله‌ها را اين‌ها به مجلس فرستادند، اما هم‌اکنون پاسخگوي كارهاي خود نيستند و كارنامه‌ مشخصي نمي‌توانند ارايه دهند و در حال حاضر حتي طلبكار هستند، گويي مردم بايد به آن‌ها پاسخ دهند.

بيادي با بيان اين‌كه «وحدت اين نيست كه همه يك حزب شوند، بلكه وحدت بايد در برنامه‌ها باشد» تصريح كرد: مقام معظم رهبري به تازگی بر انجام انتخاباتي رقابتي و سالم تأكيد كرده‌اند، ولی دیده‌ایم كه كارهاي برخي دوستان خلاف صحبت‌هاي ايشان است.

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه «برخي به دنبال دو قطبي كردن فضاي انتخابات هستند» اظهار كرد: در جامعه مردم‌سالار دو قطبي كردن فضاي انتخاباتي به معناي ايجاد يك دشمن فرضي است و در اين صورت افراد با سوار شدن بر موج هر كاري انجام مي‌دهند كه کاری ناجوانمردانه است، در حالي‌كه در رقابت سالم تخريب نبايد وجود داشت؛ پس نبايد انتخابات دو قطبي شود.

سخنگوي جبهه ايستادگي با تأكيد بر اين‌كه «ما به دنبال انتخاب شايسته‌ها و افرادي كه دنبال منافع ملي هستند، هستيم و آن را فداي منافع شخصي و گروهي نمي‌كنيم» گفت: افراد شجاع با قدرت بيان بايد وارد مجلس شوند و ايراد نمايندگان مجلس اين است كه گاهي استاندار مي‌شوند و جاي دولت مي‌نشينند، در حالي كه نماينده هر محل براي تصميم‌گيري‌هاي ملي هستند.

بيادي با بيان اين‌كه «نمايندگان بايد برنامه و نقشه داشته باشند» تصريح كرد: نمايندگان همچنين بايد بحث سند چشم‌انداز را كه بسيار مظلوم واقع شده است، مورد توجه قرار دهند.

وي ‌همچنين بر این باور است که از دولت ايراد گرفته مي‌شود، اما اين مجلس ضعيف است كه باعث به وجود آمدن دولت ضعيف مي‌شود پس مجلس بايد پاسخگو باشد. خودشان گزارش مي‌كنند دولت به سخنان و مصوبات آن‌ها گوش نمي‌دهند و اين نشان از ضعيف بودن آن‌هاست، اما پاسخگوي ضعيف بودن خود نيستند.

جبهه متحد بدون «ايستادگي» و «پايداري» چگونه متحد خواهد شد؟

در ادامه، دبير شوراي عالي جبهه ايستادگي ايران اسلامي نيز گفت: چنانچه نماينده جبهه ايستادگي در جبهه متحد اصولگرايي حضور پيدا نكند در حوزه انتخابيه تهران نخواهيم توانست با جبهه‌اي متحد به فعاليت و ليستي مشترك برسيم.

اميرعلي اميري با اشاره به جلسات نمايندگان جبهه ايستادگي با جبهه متحد اصولگرايي اظهار كرد: در اين ملاقات‌ها شكايت داشتيم از اين‌كه چرا زمان طولاني صرف شد تا تعامل لازم با جبهه ايستادگي ايجاد شود و دوستان جبهه متحد اين موضوع را پذيرفتند.



وي افزود: در مورد نحوه تعامل دو جبهه بخشي از موضوعات مورد توافق طرفين قرار گرفت؛ از جمله حضور نمايندگان جبهه ايستادگي در كميته‌ ستادهاي انتخاباتي مركزي و استاني جبهه متحد اصولگرايي و بحث مورد اختلاف اين بود كه جبهه ايستادگي اصرار دارد در شوراي هشت نفره جبهه متحد اصولگرايي كه هم‌اکنون شش نفر هستند، نماينده جبهه ايستادگي حضور داشته باشد.

اميري ادامه داد: پاسخ نمايندگان جبهه اصولگرايي اين بود كه تصميم درباره شمار اعضاي شورا در حوزه اختيارات آن‌ها نيست و اين موضوع بايد با آيت‌الله مهدوي‌كني و اعضاي شورا مورد بررسي قرار گيرد و در صورت توافق نماينده جبهه ايستادگي در جلسات شركت خواهد كرد، اما چنانچه اين اتفاق نيفتد در حوزه انتخابيه تهران نخواهيم توانست با جبهه متحد به فعاليت و ليست مشترك برسيم. البته ممكن است همكاري‌ها در استان‌ها ادامه پيدا كند.

وي با ابراز اميدواري نسبت به اين‌كه «جبهه متحد اصولگرايي در تصميمي مناسب تأخيري را كه در گذشته بابت همكاري با جبهه ايستادگي داشته است، جبران كند» تصريح كرد: اگر قرار باشد جبهه متحد، جبهه پايداري و ايستادگي را همراه نداشته باشد، معلوم نيست چطور متحد خواهد شد و فلسفه وجودي خود را از دست مي‌دهد، پس اميدواريم مديراني كه از وجهه جامعتين استفاده مي‌كنند، مراعات وجهه روحانيت را بكنند و با سعه صدر فراگيري بيشتري را در مشاركت همه اصولگرايان مدنظر قرار دهند تا اصولگرايان بتوانند زير بيرق روحانيت به اجماع و وحدت قابل قبول در انتخابات مجلس نهم برسند.

اميري با اشاره به اين‌كه «از نوع مديريت دست‌اندركاران اجرايي جبهه متحد اصولگرايان نگران هستيم» افزود: نگرانيم كه مديريت نادرست به روحانيت لطمه بزند و در انتخابات مجلس نهم و همچنين نتايج آن تأثير نامناسب داشته باشد، پس اخطار جدي براي جلوگيري از اين‌گونه رفتارها مي‌دهيم تا فضا بازتر شود و همه اصولگرايان بتوانند نقش ايفا كنند.

دبير شوراي عالي جبهه ايستادگي با بيان اين‌كه «رقابت در مجلس نهم رقابت بين تشكيل يك مجلس دولتي با مجلس ملي است» ابراز عقيده كرد: هم‌اکنون اصحاب قدرت و ثروت با فكر منحرف و ثروت هنگفت و جايگاه مقتدر يك طرف انتخابات هستند و طرف ديگر بايد افرادي باشند كه مردم را در مجلس همراهي مي‌كنند و انسجام داشته باشند و البته رقيب اصلي انحراف اصحاب قدرت و ثروت باشند، چراكه آن‌ها در نظر دارند، مجلس نهم را تسخير كرده و بي‌خاصيت كنند. با توجه به اين‌كه رقابت مجلس نهم بين وكيل‌الدوله‌ها و وكيل المله‌هاست هر جا لازم است، به سود وكيل المله‌ها كنار مي‌رويم.

وي با تأكيد بر اين‌كه «جبهه ايستادگي با افراط گرايي نمي‌تواند جمع شود» تصريح كرد: اگر بيشتر از شهرستان‌ها تلاش و تمركز مي‌كنيم براي اين است كه بتوانيم در تأمين اهداف خود يعني تشكيل مجلسي مردمي موفق باشيم و در اين راستا گزارش راه‌اندازي مراكز استان‌ها نيز در آينده اعلام خواهد شد.

اميري درباره چگونگي هزينه براي نامزدهاي انتخاباتي مورد حمايت جبهه ايستادگي نيز گفت: هزينه‌هاي انتخاباتي ديگر مثل گذشته نيست و اين‌ گونه نيست كه كانديدا‌ها انتظار داشته باشند، تشكيلاتي كه از آن‌ها حمايت مي‌كند، هزينه تبليغات آن‌ها را بپردازد؛ بلكه هر كس خودش در اين زمينه سازوكاري دارد؛ بنابراين نامزدها خودشان هزينه‌هاي فردي و جمعي تبليغات خود را تأمين مي‌كنند و در اين رابطه مشكل خاصي وجود ندارد.

جبهه ايستادگي با افراط گرايي جمع نمي‌شود

همچنين دبيركل جبهه ايستادگي ايران اسلامي، راز تداوم انقلاب اسلامي را اعتقاد عملي به مباني دين و حمايت همه‌جانبه از ارزش‌ها، ولايت‌فقيه و روحانيت عنوان كرد و گفت: جبهه ايستادگي با اين دغدغه و با حضور جمعي از تشكل‌هاي سياسي و فرهنگي و شخصيت‌هاي انقلابي پا به عرصه گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين يدالله حبيبي با اشاره به اين‌كه «در پنج ـ شش سال اخير، شاهد دغدغه‌هاي اساسي در حوزه اصولگرايي بوده‌ايم» ابراز عقيده كرد: كساني به نام اصولگرايي و با اهداف اصولگرايي وارد حوزه سياست و فرهنگ شدند، اما در عمل التزام خود را نشان ندادند و اين موضوع، يكي از دغدغه‌هاي جبهه ايستادگي بود و البته جبهه ايستادگي در راستاي انتخابات وظيفه خود را به طور فعالانه انجام خواهند داد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به تلاش جبهه ايستادگي براي اتحاد با جبهه متحد اصولگرايي در جهت ارايه ليست واحد و با توجه به حضور نداشتن اصلاح‌طلبان تابلودار چطور در فضاي انتخاباتي كشور شاهد رقابت خواهيم بود، توضيح داد: وجود رقابت امري بديهي است و چه در انتخابات تهران و چه در استان‌ها ما رقابت خواهيم داشت، ولی بايد توجه داشته باشيم كه اگر جريان اصولگرايي وحدت داشته باشد به رقابت كمك خواهد كرد و در صورتي ‌كه اين وحدت شكل نگيرد، ليست مستقل و فعاليت‌هاي بعدي‌مان را ادامه خواهيم داد.

حبيبي همچنين پاسخ به پرسشي مبني بر اميدواري سيدمحمود علوي به تشكيل ليست واحد در بين اصولگرايان گفت: فرمايش‌های آقاي علوي مغايرتي با بحث ما ندارد و اگر رايزني‌ها به گونه‌ای ادامه پيدا كند كه به تجميع نظر برسيم، اين اتفاق خواهد افتاد و در غير اين صورت ليست مستقل به قوت خود باقي است.

دبيركل جبهه ايستادگي ايران اسلامي درباره چگونگي بررسي صلاحيت‌ها نيز اظهار كرد: توصيه ما به هيأت‌هاي اجرايي نظارت اين است كه مر قانون انتخابات را رعايت كنند و كساني كه انقلاب امام (ره) را قبول دارند تحت عنوان و برداشت‌هاي تنگ‌نظرانه رد صلاحيت‌ نكنند؛ چراكه عرصه انتخابات و مشاركت مردم مانور قدرت ملي است و هرچه گروه‌هاي مختلف را مشاركت دهيم، اين موضوع به وحدت ملي كمك مي‌كند و در شأن نظام نيست كه نتوانيم منتقدان خود را تحمل كنيم.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر طرح اين موضوع كه جبهه ايستادگي در استان‌ها حامي جريان دولتي باشد و بالعكس، گفت: چنين خبري درست نیست و اگر باشد، ما از آن اطلاع نداريم كه آن نيز بعيد به نظر مي‌رسد.

حبيبي همچنين درباره اين‌كه آيا جبهه ايستادگي رايزني‌هايي با جبهه پايداري داشته است، گفت: جبهه ايستادگي تاكنون هيچ رايزني با جبهه پايداري نداشته و يكي از اساس اختلافات نظر ما در انتخابات آينده با بخشي از اين بدنه است، ولی به هر حال استقبال مي‌كنيم كه به عنوان گروهي در انتخابات حاضر شوند و به فضاي رقابتي كمك كنند در عين حال بايد توجه داشته باشيم كه جبهه ايستادگي با افراط گرايي جمع نمي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «به شوراي نگهبان توصيه مي‌كنيم مراقب باشند افرادي با تكيه بر باندهاي قدرت و ثروت آراي مردم را تصاحب نكنند» خاطرنشان كرد: ويژگي جبهه ايستادگي نسبت به ساير جريان‌هاي اصولگرايان اين است كه از افراطي‌گري در حوزه سياسي اجتماعي و فرهنگي پرهيز مي‌كند، چراكه معيارهاي افراطي براي ما در گذشته هزينه‌هاي بسيار داشت و همان گونه كه از اصلاح‌طلبان افراطي ضربه خورديم امروز از اصولگرايان افراطي ضربه مي‌خوريم.

حبيبي همچنين تأكيد كرد: جبهه ايستادگي به شدت در مقابل حركت‌هاي افراطي ايستادگي خواهد كرد و در اين راستا افشاگري‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و به دنبال هدايت مخاطبان در اين مورد است.

دبيركل جبهه ايستادگي ايران اسلامي در رابطه با فلسفه وجودي اين جبهه نيز گفت: هرگاه و در هر زمان جمهوري اسلامي ايران به ويژگي‌هاي ذاتي خود تأكيد داشته و بر آن ايستادگي كرده است، خدا كمك كرده و مردم نيز حمايت كرده‌اند تا پيش برويم و رمز بقايمان همين بوده است.

وي با اشاره به اين‌كه «در اتفاقات سي‌سال گذشته ايستادگي بر سر اصول و ارزش‌ها و سرمايه‌هاي اصلي انقلاب موجوديت انقلاب را حفظ كرده است» افزود: جبهه ايستادگي فراتر از نگاه بخشي و انتخاباتي در جهت دفاع از انقلاب، رهبري و نظام متولد شد و اين مسير را با تأكيد بر اصول ارزش‌ها و اخلاق‌محوري ادامه خواهد داد و در انتخابات با تأكيد بر مشاركت و رقابت حداكثري حركت مي‌كند كه در اين راستا پشتوانه حمايت‌هاي مادي و معنوي مردم را خواهيم داشت.

حبيبي تصريح كرد: جبهه ايستادگي اميدوار است فضاي رقابتي انتخابات پيش‌رو رقابت برنامه‌ها باشد، نه رقابت اشخاص تا مردم بدانند چه كسي چه برنامه‌هايي دارد تا در جهت تشكيل مجلس توانمند براي حل مشكلات كشور قدم بردارند.

به هيچ‌وجه به عنوان بیننده يا پياده‌نظام حركت نمي‌كنيم

در ادامه اين نشست خبري، رييس ستاد انتخابات جبهه ايستادگي گفت: اين جبهه براي حفظ دستاوردهاي انقلاب و ارزش‌ها متولد شده است.

ابوالقاسم رئوفيان تصريح كرد: جبهه ايستادگي با هدف فعاليت در عرصه انتخابات پدید نيامده است كه پس از انتخابات كركره آن پايين كشيده شود، بلكه حركت در راستای اعتلاي كشور و حفظ امنيت ملي و مصالح مردم از اولويت‌هاي جبهه ايستادگي است.

وي افزود: جبهه ايستادگي در زمان‌هاي گوناگون درباره پديده‌هاي نوظهور اعلام موضع كرد و در نقش دولت در سايه به وظايف خطير خود جامه عمل مي‌پوشاند.

رئوفيان با بيان اين‌كه «هيچ كدام از اعضاي هيأت‌رييسه جبهه ايستادگي براي انتخابات مجلس نهم نام‌نویسی نكرده‌اند» تصريح كرد: از اعضاي شوراي عالي جبهه ايستادگي تنها حجت‌الاسلام والمسلمين علوي، آقاي طلايي‌نيك و آقاي اميدوار رضايي نام‌نویسی كرده‌اند، پس ما سنگ خود را به سينه نمي‌زنيم، بلكه دغدغه مردم را كه همان دغدغه رهبر انقلاب است، دنبال مي‌كنيم.

وي همچنين با بيان اين‌كه «از رموز ماندگاري جمهوري اسلامي، حركت بر مدار اخلاق و معنويت است» خاطرنشان كرد: براي اثبات خود نبايد به تخريب و نفي ديگران بپردازيم و جبهه ايستادگي از آغاز در اين مسير گام برداشته و بر وحدت به عنوان يك استراتژي تكيه دارد.

رييس ستاد انتخابات جبهه ايستادگي افزود: يكي از راه‌هاي تحقق حضور حداكثري مردم، ارایه فهرست‌هاي مستقل است و اگر از ناحيه كميته 8+7، منهاي 2 به جبهه ايستادگي خبري نرسد، براي تحقق اين استراتژي به وظيفه خود رفتار مي‌كنيم.

وي با اشاره به جوسازي‌هاي رسانه‌هاي بيگانه در آستانه هر انتخابات و از جمله انتخابات اخير، گفت: از هزار حوزه انتخابيه قرار است كمتر از سیصد نفر به عنوان نماينده مردم در خانه ملت حضور پيدا كنند. جبهه ايستادگي با تشكيل ستاد انتخابات در مركز و تشكيل دفاتر جبهه‌هاي ايستادگي تلاش دارد بتواند به بهترين وجه ممكن به وظيفه خود بپردازد و اگر وحدت به معناي واقعي كلمه اتفاق افتد، در راستاي همكاري با جبهه متحد حركت خواهيم كرد اما به هيچ‌وجه حاضر نخواهيم بود كه به عنوان تماشاچي يا پياده‌نظام حركت كنيم. اگر جبهه ايستادگي در كنار جبهه متحد اصولگرايي قرار گيرد، تواني دوچندان به بدنه آن خواهد داد.

رئوفيان همچنين با بيان اين‌كه «در سراسر كشور اعضاي شوراي عالي جبهه ايستادگي با مسافرت به شهرستان‌هاي مختلف در جلسه با نمايندگان تشكل‌ها‌ي عضو جبهه و برخي شخصيت‌هاي اثرگذار در هر استان بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند»، افزود: در استان‌ها مطابق سياست‌هاي كلي جبهه ايستادگي عمل مي‌شود اما اقتضائات هر استان در تصميم‌گيري‌ها لحاظ خواهد شد.

وي با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر برگزاري انتخابات رقابتي و سالم تصريح كرد: با توجه به بيانات رهبري، تكليف ما سنگين‌تر شد و هرچند تا آن زمان تصور داشتيم نبود عرصه رقابتي شايد مشكلي نداشته باشد، پس از صحبت‌هاي ايشان دغدغه ما بيشتر شد و بايد توجه داشته باشيم رقابت زماني شكل مي‌گيرد كه جريان‌هاي سياسي مطرح در كشور در عرصه انتخابات حضوري جدي داشته باشند؛ تا قبل از اين انتخابات اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به عنوان دو رقيب جدي موجب مشاركت حداكثري مي‌شدند.

رئوفيان با بيان اين‌كه «مطابق آمارهاي اعلام شده، هفتصد نفر از اصلاح‌طلبان براي انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي نام‌نویسی كرده‌اند» اظهار كرد: چهارده گروه با پرچم جبهه مردم‌سالاري وارد عرصه مي‌شوند و عده‌اي ديگر به عنوان اصلاح‌طلبي آمده‌اند كه مستقل فعاليت مي‌كنند اما برخي كه مرز خود را با جريان فتنه مشخص نكرده‌اند، تكليف‌شان روشن است و دچار مرگ سياسي شده‌اند.

در كنار آن‌ها نيز عده‌اي چراغ خاموش وارد میدان شده‌اند و با وجود حضور اين‌ها، برداشت من اين است كه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اتفاق نخواهد افتاد و بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان رقابتي شكل نمي‌گيرد. پس در شرايطي كه جريان اصلاحات حضور جدي در عرصه ندارد اگر اصولگراها يك فهرست دهند، به معناي نبود رقابت فهرست‌ها خواهد بود و در اين صورت اين پرسش پيش مي‌آيد كه آيا انتخابات شور و نشاط خواهد داشت يا خير؟

رييس ستاد انتخابات جبهه ايستادگي تأكيد كرد: حرف ما اين است كه هرچند وحدت، يك راهبرد و حضور حداكثري، يك استراتژي است ولي معتقديم وحدت اگر نسبي باشد و بدون تقابل و تعارض بين فهرست‌ها رقابت سالم بر مدار قانون در عرصه رقابت شكل گيرد، حضور حداكثري اتفاق خواهد افتاد و انتخابات رقابتي خواهيم داشت.

وي درباره اين‌كه «آيا ليست جبهه ايستادگي در استان‌ها و تعداد نفرات آن‌ها مشخص شده است»، گفت: دقت و سرعت براي ما مدنظر است و هيچ كدام را فداي ديگري نخواهيم كرد؛ بنابراين، هم‌اکنون ستاد انتخابات جبهه ايستادگي با برخي از رؤساي ستادهاي انتخاباتي ليست‌ها را بررسي مي‌كند و در جلسات آينده با حضور اعضاي شوراي عالي بررسي‌ها انجام مي‌شود؛ پس بنا نداريم يكباره ليست را در يك مرحله نهايي كنيم.

رئوفيان درباره اولويت‌هاي استاني جبهه ايستادگي نيز تصريح كرد: استان‌ها تابع سياست كلي هستند كه از مركز اعلام مي‌شود اما اقتضائات استاني نيز مدنظر قرار مي‌گيرد و فهرست استاني در سراسر كشور دريافت شده است. در اين راستا ساير نامزدهايي را كه از سوي جبهه‌هاي ديگر هم حمايت مي‌شوند، مورد بررسي قرار خواهيم داد و پس از بررسي‌هاي نهايي با توجه به پنج معيار و 25 شاخص ليست نهايي ابلاغ خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين‌كه «فضاي حاكم بر مجلس نهم بايد مردم‌سالاري ديني باشد» تصريح كرد: كساني كه به مجلس راه مي‌يابند، بايد مردم‌دار و دين‌مدار باشند و همان‌ گونه كه امام(ره) تأكيد داشتند در نتيجه آن، مجلس در رأس امور قرار گيرد و عصاره فضيلت ملت باشد.

رييس ستاد انتخابات جبهه ايستادگي با تأكيد بر «توجه به تجميع تخصص‌ها در مجلس آينده» گفت: از ميان مجلسي كه 290 نماينده دارد چه لزومي دارد كه بيش از سی نفر پزشك باشند؟ پس توجه به تجميع تخصص‌ها از ضرورت‌هايي است كه بايد در مجلس نهم مدنظر قرار دهيم.

وي با تأكيد بر اين‌كه «نمايندگان همچنين بايد منتقد مصلح و مشوق باشند» خاطرنشان كرد: آيا مزد انتقاد، ردصلاحيت است؟ كساني در مجلس هشتم منتقد بودند و براساس قانوني عمل كردند كه بنا بر آن، در صورت لزوم مي‌توانند فرياد بكشند، بپرسند يا استيضاح كنند. بايد توجه داشته باشيم كه مزد انتقاد، ردصلاحيت نيست و اميدواريم مجلس نهم مجلسي باشد كه در رأس امور قرار گيرد و در آن فضاي مردم‌سالاري ديني حاكم باشد.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی