بازدید 4571

اثر افزایش نرخ سود بانکی بر روی بازار سکه

یک کارشناس اقتصادی با تشریح اثر افزایش نرخ سود بانکی بر روی بازار سکه و اقتصاد کشور گفت: افزایش نرخ سود بانکی ممکن است نظم بازار پول را به هم بریزد ولی با راه‌اندازی بازار آتی سکه و ارز و عرضه بانک مرکزی در بورس می‌توان مانع این اتفاق شد.
کد خبر: ۲۱۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳ 14 January 2012
فرزان سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در خصوص اثر افزایش نرخ سود بانکی بر روی بازار سکه و دلار اظهار داشت: این اقدام بر روی بازار سکه اثر می‌گذارد و سرمایه‌ها را به سمت بانکها سوق می‌دهد. زیرا یکی از دلایل وضعیت فعلی بازار سکه و ارز پائین آوردن نرخ سود بانکی بود.

وی با اشاره به اینکه در اصل کاهش نرخ بهره از نظر اقتصادی کار درستی است ولی وضعیت اقتصاد ایران با سایر کشورها متفاوت است گفت: اگر بخواهیم دلیل ورود حجم سرمایه‌های سرگردان به بازار پول و سرمایه را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم می‌توان به نرخ پائین سود بانکی اشاره کرد و  این وضعیت باعث شد مردم سرمایه‌های خود را از بانکها خارج و به دنبال سودآوری بالاتر وارد بازار سکه کنند و همین مسئله موجب نوسان در بازار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تا دو سال آینده دلار 2 هزار تومان باشد بیکاری از بین می‌رود زیرا قدرت رقابت کالاهای داخل با بازار جهانی  افزایش می‌یابد. همچنین سیاست کاهش نرخ سود بانکی و کم کردن ارزش پول ملی باعث شد صادرات بیشتر شود ولی به دلیل اینکه سیستم واردات در کشور ما بصورت باندبازی و زیرزمینی است، تنها برخی از افراد خاص از قبال آن سود برده‌اند.

سهرابی در خصوص اثر افزایش نرخ سود بانکی بر روی بازار آتی سکه خاطرنشان کرد: نخستین اثری که این خبر در همان روز نخست بر روی بازار آتی سکه گذاشت شوکی بود که به بازار وارد شد و تا دقایقی خریداران از خرید خودداری کردند ولی در ادامه ساعت معاملات به روند عادی خود بازگشت.

وی گفت: برای مشتریان خرید سکه دی‌ماه به دلیل پائین بودن قیمت آتی آن نسبت به بازار نقد به صرفه‌تر بود صف خرید ایجاد شد و در نتیجه این صف خرید به سکه‌های اسفند، اردیبهشت و تیرماه نیز سرایت کرد. روند روزهای آینده بازار آتی سکه بستگی به تصمیم رئیس جمهور در خصوص افزایش نرخ سود بانکی دارد و در صورت تایید قیمت سکه با کاهش روبرو می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص مقطعی بودن یا نبودن اثر افزایش نرخ سود بانکی بر روی قیمت سکه تصریح کرد: این مسئله بستگی به این دارد که این نرخ برای بلندمدت باشد یا کوتاه‌مدت و یا اینکه تا کی این روند ادامه داشته باشد و اگر این اقدام سرمایه‌گذاران را راضی کند سرمایه‌ها از بازار سکه و دلار خارج می‌شود.

وی درباره اثر این اقدام بر روی نرخ دلار گفت: همانطور که خروج سرمایه‌های مردم از بانکها به بازار سکه بر روی قیمت این کالا و بازار پول اثر گذاشت اما نکته مهم این است که نرخ دلار بر روی تصمیمات اقتصادی کشور اثر می‌گذارد ولی باید اشاره کنم که افزایش نرخ سود بانکی سرعت بازسازی اقتصادی را کند می‌کند.

سهرابی با تاکید بر اینکه در این اقدام نباید نگران به هم ریخته شدن نظم بازار پولی نیز بود بیان کرد: بالا بردن نرخ سود بانکی به نوعی پاک کردن صورت مسئله است و باید با این اقدام بازار آتی سکه و ارز در بورس راه‌اندازی شود و بانک مرکزی اقدام به عرضه در این بازار کند و در این شرایط است که از احتمال به هم ریخته شدن نظم بازار پولی جلوگیری می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در بازار آتی قوانین و مقررات حداکثر نوسان و حداکثر موقعیت خرید برای هر مشتری وجود دارد گفت: در بازار نقد هر فردی به هر میزانی که پول داشته باشد می‌تواند هر قدر که می‌خواهد سکه خریداری کند اما در بازار آتی هر فرد در ماه بیش از 100 قرارداد 10 تایی سکه نمی‌تواند معامله کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار