بازدید 3066

حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و ویتنام

هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو روزه همکاری اقتصادی و فنی ایران شامگاه گذشته با مبادله توافقات اجلاس میان مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و کائو دک فات وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام پایان یافت.
کد خبر: ۲۱۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰ 08 January 2012
حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و ویتنام تصمیم مشترک روسای کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن و تجارت، مهدی غضنفری شامگاه شنبه درحاشیه مبادله اسناد توافق هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و فنی ایران و ویتنام اظهار داشت: پیشنهاد تغییر ارز مورد مبادله میان تهران و هانوی پس از توافق بانک های مرکزی دو کشور اجرا می شود.

هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو روزه همکاری اقتصادی و فنی ایران شامگاه گذشته با مبادله توافقات اجلاس میان مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و کائو دک فات وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام پایان یافت.

هیات ویتنامی قرار است، امروز دیدارهای جداگانه با مقامات وزارتخانه‌های نفت و جهاد کشاورزی داشته باشند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست ادامه داد: با توجه به تاثیری که بحران کشورهای غربی در این سال ها در حوزه یورو و دلار داشته اند، بسیاری از کشورها به این فکر افتاده اند که تبادلات تجاری خود را با ارزهایی غیر از این دو انجام دهند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت که در آینده ای نزدیک ارز جایگزین در فرایند مبادلات دو کشور اعلام می شود .
غضنفری توضیح داد : فشارهای خارجی که اندک تغییراتی در قیمت ارز برای ایران ایجاد کرده ، با برنامه ریزی خوب دولت و مسئولیت بانک مرکزی بزودی حل می شود و از این بابت مشکلی در مسیر تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها ایجاد نخواهد شد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآورشد: دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری اقتصادی و تجاری خود را با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی ادامه می دهد و فشارهای تحریم کنندگان اقتصادی دراین حوزه کارساز نیست .

وی تاکید کرد: رویکرد برخی قدرتها در تقابل با ایران در این عزم نه تنها تغییری ایجاد نمی کند، بلکه موجب گسترش روابط ایران با کشورهای دوست می شود.

غضنفری این موضوع را نیز گفت که حضور هیات بلند پایه ویتنامی درجمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که مبادلات تجاری و اقتصادی کشورمان با دیگر کشورها روز بروز در حال افزایش است .

* 200 میلیون دلار حجم مبادلات تجاری تهران و هانوی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین رقم مبادلات تهران و هانوی درسال گذشته میلادی را حدود 200 میلیون دلار عنوان کرد و گفت : 170 میلیون دلار از این رقم سهم صادرات ایران به ویتنام و بقیه واردات از این کشور را در بر می گیرد.

وی گفت که حجم مبادلات ایران و ویتنام در سال 2006 میلادی 100 میلیون دلار بود که رقم کنونی نشان از رشد مبادلات و عزم دو کشور برای توسعه روابط دارد.

غضنفری ابراز امیدواری کرد، تا پس از دیدار مقام ویتنامی با وزرای نفت و جهاد کشاورزی در دومین روز سفر این هیات به ایران و توافقات حاصله ، افق های جدیدی در حوزه مبادلات تجاری ، سرمایه گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به روی دو کشور گشوده می شود .

ویتنام کشوری در جنوب شرق آسیا با 331 هزار و 210 کیلومتر مربع است که براساس آمارهای سال 2010 میلادی 88 میلیون نفر را در خود جای داده است، این کشور از شمال با جمهوری خلق چین، شرق خلیج تونکن، غرب لائوس، جنوب غرب کامبوج، و جنوب دریای چین جنوبی همسایه است .

براساس گزارش های رسمی در سال 2010 میلادی حجم مبادلات هانوی با جهان افزون بر 157 میلیارد دلار گزارش شده که از این رقم 84.8 میلیارد دلار واردات بوده و سهم صادرات ویتنام به دیگر کشورها 72.2 میلیارد دلار اعلام شده است

سهم بخش های اقتصادی ویتنام از تولید ناخالص داخلی به ترتیب صنعت 40 درصد ، کشاورزی 20 درصد و خدمات 40 درصد است .

منسوجات و پوشاک، کفش، لاستیک، سیمان، شیشه، کاغذ و محصولات چوبی تولیدات مهم ویتنام را در بخش صنعت در بر می گیرد و همچنین برنج، چای، قهوه، فلفل، بادام هندی، بادام زمینی، میوه‌های تازه و سبزیجات عمده ترین محصولات کشاورزی این کشور است .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست