بازدید 6642
دکتر کیهان برزگر:

تحریمهای جدید علیه ایران،هدف انتخاباتی دارد

این تحریم ها هدفی انتخاباتی دارد و به نظر من اوباما وقتی از کارزار انتخاباتی بگذرد سعی می کند در دوره دوم ریاست جمهوری به گونه ای با ایران وارد تعامل شود. البته این بر خلاف آنچه است که اکنون ديده مي شود مبنی بر اینکه فضای جنگ و تهدید عليه ايران در آمریکا در حال فزونی است که من فکر می کنم همه این موضوعات جنبه تبلیغاتی برای انتخابات دارد.»
کد خبر: ۲۱۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵ 04 January 2012
یک استاد دانشگاه معتقد است: «تحریم های جدید از سوی آمریکا علیه ایران هدفی انتخاباتی دارد و اوباما وقتی از کارزار انتخاباتی بگذرد سعی می کند در دوره دوم ریاست جمهوری به گونه ای با ایران وارد تعامل شود.»

«باراك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا در جديدترين موضع‌گيري خود عليه تهران، تحريم‌هاي جديدي را امضا كرده است كه بانك مركزي و بخش مالي ایران را هدف قرار مي‌دهد. این تحريم‌ها بخشی از طرح دفاعی ۶۶۲ میلیارد دلاری کنگره آمریکا است كه شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند. بر مبناي اين تحريم‌ها، بانك‌هاي مركزي خارجي هم كه با بانك مركزي ايران درباره معاملات نفتي در تعامل باشند، با محدوديت‌هايي رو‌به‌رو خواهند شد.

دکتر کیهان برزگر در گفتگو با فرارو درباره علت وضع این تحریم ها از سوی دولت آمریکا گفت: «آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است. اوباما از زمانی که وارد کاخ سفید شد، اولین وعده او این بود که تغییراتی در سیاست خارجی انجام داده و گفته بود که حل مسئله هسته اي ایران از اولويت هاي سیاست خارجی وی خواهد بود. اکنون دوره اول ریاست جمهوری اوباما در حال اتمام است و وقتی وارد مبارزات انتخاباتی شود مسلما گروههای رقیب از اوباما خواهند پرسید که مسئله ایران و برنامه هسته ای این کشور را به کجا رسانده است و انتقاد خواهند کرد که ایران نه تنها در مقابل فشارها مقاومت کرده بلکه چند مرحله برنامه هسته ای خود را جلوتر برده و سانتریفیوژهای جدید را به سایت فردو برده و اخیرا هم اعلام کرده که میله های سوخت را تولید نموده است و این بدان معناست که ایران پیشرفت هایی را داشته و اوباما نتوانسته برنامه هسته ای ایران را مهار نماید.»

وی ادامه داد: «در چنین شرایطی اوباما طبیعتا باید پاسخ قانع کننده ای داشته باشد تا بتواند در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری موفق باشد و آن این است که تحریم های سختی که وضع کرده در حال جواب دادن است و اينكه توانسته به نوعی اجماع بین المللی عليه ايران بوجود بیاورد. اکنون تیم اوباما به شدت در پی آن است که هم در حوزه رسانه ای و هم در حوزه سیاست گذاری به گونه ای نشان دهد که این تحریم ها در حال به سرانجام رسیدن است. اين خود مي تواند جواب قانع کننده ای برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. به خصوص كه نشان مي دهد بدون جنگ توانسته مسئله هسته اي ايران را حل كند.»

رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه افزود: «بنابراین این تحریم ها هدفی انتخاباتی دارد و به نظر من اوباما وقتی از کارزار انتخاباتی بگذرد سعی می کند در دوره دوم ریاست جمهوری به گونه ای با ایران وارد تعامل شود. البته این بر خلاف آنچه است که اکنون ديده مي شود مبنی بر اینکه فضای جنگ و تهدید عليه ايران در آمریکا در حال فزونی است که من فکر می کنم همه این موضوعات جنبه تبلیغاتی برای انتخابات دارد.»

مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین المل دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تصریح نمود: «جمهوری خواهان هم طبیعتا می خواهند به گونه ای سیاست های اوباما را به چالش بکشند و معتقدند اوباما در برنامه هسته ای ایران آن شدت لازم را به خرج نداده و اگر آنها روی کار بیایند با ایران وارد جنگ خواهند شد تا برنامه هسته اي ايران را تحت كنترل در آورند و اساسا هم زبان تهدید را انتخاب کرده اند.»

وی افزود: «اما همه ما می دانیم این موضوع بیشتر حالت شعار بوده و در طول 32 سال گذشته این تهدید همواره وجود داشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای انتخابات داشته است. به نظر من چگونگي برخورد با ايران مي تواند نقطه آسیب پذیر اوباما در سیاست خارجی باشد و اتفاقا جمهوری خواهان هم در حال تاکید بر روی همین مسئله هستند. به همین دلیل است که اوباما نیاز دارد جوابی قانع کننده داشته باشد از جمله اينكه تحریم های سخت در حال جواب دادن است و به مرور زمان این تحریم ها می تواند ایران را وادار کند که سیاست های هسته ای خود را تغییر دهد.»

برزگر ادامه داد: «البته من معتقدم که اوباما این موضوع را می داند که تحریم ها در این مرحله، سیاست های هسته ی ایران را عوض نخواهد کرد؛ گرچه تاثیرات اقتصادی خواهد گذاشت. اما به هر صورت مسئله هسته ای ایران و روشی که باید به ایران نزدیک شد در حال تبدیل به یک موضوع مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.»

این استاد دانشگاه افزود: «بنابراین موضوع ایران می تواند در حوزه سیاست خارجی آمریکا بر روی رای دهندگان آمریکایی تاثیر بگذارد و هر دو طرف هم در حال استفاده تبلیغاتی از این موضوع هستند. به همین دلیل است که فضای تهدید و جنگ وقتی در آمریکا زیاد می شود این امر منجر به این می شود که گروههای دیگری که در پرونده هسته ای ایران دخیل هستند مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا به گونه ای احساس تهدید کنند و خواستار آن شوند که مسئله به صورت مسالمت آمیز و با مذاکره حل و فصل شود.»

کیهان برزگر درباره رویکرد جمهوری خواهان به موضوع هسته ای ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «جمهوری خواهان در پی به چالش کشیدن سیاست خارجی اوباما هستند و اگر آنها نیز پیروز انتخابات شوند احتمال بروز جنگ ضعیف خواهد بود؛ زیرا افکار عمومی آمریکا پذیرای جنگی دیگر در منطقه نیست و آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج کرده و از افغانستان هم در پی آن است که خارج شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواضع و شعارهای جنگ طلبانه جمهوری خواهان با توجه به افکار عمومی آمریکا که خواهان جنگ دیگری نیستند، در انتخابات ریاست جمهوری به ضرر آنها نخواهد بود؟ گفت: «لزوما به ضرر آنها نخواهد بود چون به اعتقاد من رسانه های آمریکایی که البته سیاست های دولت آمریکا و لابي اسرائيلي هم پشت آن است به گونه ای برنامه هسته ای ایران را به امنیت بین المللی اتصال داده و آن را تهدیدی برای جامعه بین المللی جلوه مي دهند؛ جمهوري خواهان از اين مسئله به عنوان يك فرصت براي بسيج عمومي و كسب آرا استفاده خواهند كرد. به هر حال برخورد از موضع قدرت در سیاست خارجی آن هم در منطقه خاورمیانه همیشه نقطه امتیاز جمهوری خوهان آمریکا است که آرای افکار عمومی را جلب کنند.»

برزگر افزود: «البته این موضوع یک ریسک سیاسی هم برای جمهوری خواهان به صورت همزمان است که وارد شدن به این مسئله می تواند به گونه ای تضادی را در رای دهندگان آمریکایی ایجاد کند که وقتی در شرایط جنگ نیستند وارد یک قمار سیاسی شوند و این می تواند در واقع نتیجه عکس برای آنها داشته باشد. اما ظاهر امر نشان می دهد که جمهوری خواهان این ریسک را پذیرفته اند و موضوعی است که می توانند روی آن مانور دهند و سیاست خارجی اوباما را به چالش بکشند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار