بازدید 4840

شیخ الازهر و الغنوشی به ایران دعوت شدند

کد خبر: ۲۱۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۹ 02 January 2012
دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: از «احمد الطیب» شیخ الازهر و «راشد الغنوشی» رئیس حزب حاکم تونس برای سفر به ایران دعوت کرده‌ام و منتظر پاسخ آن‌ها در اینباره هستیم.

به گزارش فارس، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 12 دی) نشست مطبوعاتی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین اختری در محل این مجمع برگزار شد.

اختری در این نشست با اشاره به برگزاری پنجمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در شهریور ماه گذشته به برخی از مهمترین دستاوردهای این مجمع اشاره کرد و گفت: ایجاد کمیته نجات و اقداماتی در برخی از کشورها در حمایت از اتبع اهل بیت(ع) از مهمترین دستاوردها بود.

وی همچنین با اشاره به دشمنی‌ها علیه اسلام، دشمنان اسلام را به دشمنان آگاه و عنود و دشمنان ناآگاه تقسیم کرد و افزود: در دهه اخیر حرکت‌های ضداسلامی شدیدی در جهان رخ داده است و به پیشوایان مسلمانان از جمله حضرت رسول(ص) توهین‌های زیادی شده است.

اختری تاکید کرد: با این حملات و وضعیت جهانی امروز باید فعالیت‌های تبلیغی و روشنگرانه خود را بیشتر کنیم و اسلام را بهتر معرفی کنیم و در این راه باید از زبان مخاطب و با بیان مورد فهم او تبلیغ کرد و در این راه منابع را به زبان‌های گوناگون ترجمه کرد.

وی فزود: ما در بخش پژوهشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برخی منابع را به بیش از 40 زبان ترجمه کرده‌ایم اما باید زبان‌های بیشتری را پوشش دهیم و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.

* در بیش از 50 کشور تشکل رسمی شیعیان به ثبت رسیده است

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه یکی از وظایف این مجمع را ساماندهی وضعیت پیروان اهل بیت(ع) در جهان عنوان کرد و گفت: ما به پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف توصیه کرده‌ایم که تشکل ایجاد کنند و در سیستمی با هم مرتبط و متصل باشند و از حقوق کامل شهروندی خود در کشورهای مختلف بهره ببرند.

وی افزود: این موسسات و سازمان‌ها و تشکل‌ها مجامع محلی ما هستند و به آنها توصیه کرده‌ایم که با هم مرتبط باشند.

اختری ادامه داد: الان در بیش از 50 کشور تشکل‌های رسمی به عنوان موسسات اهل بیتی ثبت شده‌اند که از آنها حمایت می‌کنیم و الببته به مجامع محلی توصیه کردیم که فدراسیون‌های منطقه‌ای تشکیل دهند تا بتوانند در مجامع حقوقی حضور قوی‌تری داشته باشند.

حجت‌الاسلام اختری یکی دیگر از وظایف مجمع متبوعش را حمایت و دفاع از 1.5 میلیارد مسلمان در 56 کشور دانست و تصریح کرد: مسلمانان در سطح جهان از کمترین حقوق و مزایا در جوامع بین‌المللی برخوردارند و الان در سازمان ملل کشورها هستند و جایگاهی برای اسلام و مسلمانان وجود ندارد.

* آمادگی همکاری با صلیب سرخ و هلال احمر در کمک‌رسانی به محرومان را داریم

وی افزود: نمی‌توان و نباید به ارزش‌های 1.5 میلیارد مسلمان بی‌اعتنایی و بی‌احترامی کرد و این در حالی است که برخی کشورها علیه حقوق مسلمانان و ارزش‌های آنان از جمله حجاب برخوردهایی می‌شود لذا یکی از اهداف ما حمایت از حقوق پیروان اهل بیت(ع) و مسلمانان است.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکی دیگر از فعالیت‌های مجمع را حمایت از محرومان و مستمندان پیروی اهل بیت(ع) و مسلمان دانست و گفت: ما در زلزله هائیتی، سونامی اندونزی، سیل پاکستان و قحطی سومالی حضور داشتیم و کمک رسانی کردیم.

وی افزود: در همین جا نیز اعلام می‌کنم که آمادگی همکاری با صلیب سرخ جهانی و هلال احمر جهانی در این زمینه‌ها را داریم.

* به دنبال کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های کشورهای مختلف هستیم

اختری تبیین مبانی و مواضع اسلامی و شیعی را از دیگر وظایف مجمع جهانی اهل بیت(ع) برشمرد و تاکید کرد: مبنای ما در این بحث گفت‌وگوی عقیدتی، اجتماعی و اعلمی است و با واتیکان، ارتدوکس‌ها گفت‌وگوهایی داریم و آماده برگزاری نشست‌هایی با آنها در زمینه‌های مختلف هستیم.

وی افزود: همچنین در حال تلاش برای ایجاد کرسی‌های شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی در دانشگاه‌ها هستیم که البته برنامه‌های ما مبتنی بر کارهای مردمی و گروه‌های مردم نهاد است.
حجت‌الاسلام اختری همچنین از حضور گسترده مجمع جهانی اهل بیت در فضاهای مجازی و اطلاع‌رسانی خبر داد و درباره فعالیت‌های خبرگزاری ابنا وابسته به این مجمع گفت: به دنبال افزایش زبان‌های این خبرگزاری، ایجاد دفاتر خارجی بیشتر هستیم.

وی افزود: خبرگزاری ابنا در قضیه بحرین فعالیت خوبی داشت و در حمایت از مردم بحرین گام‌های خوبی برداشت و اطلاع‌رسانی خوبی انجام داد.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه سخنان خود با اشاره به اقبال گسترده جهانیان به اسلام، این اقبال را به اسلام اهل بیت(ع) و اسلام ناب محمدی(ص) که برگرفته از انقلاب اسلامی است، دانست و گفت: اسلامی که در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه ظفرمند و پیروزمند شد اسلام انقلابی ایران بود و امروز در خیزش‌های اسلامی شاهد الگوگیری آنان از انقلاب اسلامی هستیم؛ انقلاب اسلامی که از امام خمینی(ره) سرچشمه گرفت و توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده و حمایت شده است.

وی افزود: این جراتی که در برخی از کشورها از جمله کشورهای غیراسلامی دیده می‌شود برگرفته از انقلاب ملت ایران است و معتقدیم آینده از آن اسلام است و شما شاهد بودید که با همه اقدامات در تونس و مصر اسلامگرایان پیروز انتخابات ملت مصر بودند.

* درباره مشکلات شیعیان آذربایجان نصیحت‌هایی به رهبران این کشور کرده‌ایم

حجت‌الاسلام اختری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حمایت از شیعیان آذربایجان که تحت فشار قرار دارند و مساجد آنها تخریب و یا بسته شده و ممنوعیت حجاب اجرا شده است، گفت: غیر از پشتیبانی فرهنگی از قبیل ارسال کتاب، قرآن و نهج‌البلاغه درباره مباحث سیاسی در نامه‌ها و بیانیه‌هایی نصیحت‌ها و پیشنهاداتی به رهبران آذربایجان کردیم که به خواسته مردمشان احترام بگذارند.

وی افزود: البته ما در امور کشورها دخالت نمی‌کنیم و کار سیاسی به آن معنا نمی‌کنیم و تا آنجا که می‌توانیم سیاستمداران کشورها را نصیحت و توصیه می‌کنیم.

* برای فعالیت شیعیان مصر ممانعت نیست اما محدودیت همچنان هست

دبیر مجمع جهانی اهل بیت همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس درباره وضعیت شیعیان در مصر و حمله به آنان به ویژه در روز عاشورا و اقدامات مجمع، گفت: شیعیان مصر در اجلاس‌های ما حضور داشتند و دارای سابقه طولانی تاریخی هستند و ما با آنها در ارتباط بوده و هستیم.

وی افزود: حمله به شیعیان در مصر توسط گروه‌هایی است که در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود اما ممانعت از فعالیت شیعیان نمی‌شود البته باید بگویم هنوز قانون اساسی مصر تغییر نکرده است و محدودیت‌هایی ممکن است برای شیعیان وجود داشته باشد.

اختری همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره دعوت رسمی از شیخ الازهر گفت: بله! بنده نامه‌ای به شیخ الازهر نوشتم و از ایشان برای سفر به ایران دعوت کردم و منتظر پاسخ هستیم.
وی افزود: همچنین پس از انتخابات تونس به راشد الغنوشی نامه‌ای نوشتم و انتخابش را تبریک گفتم و از او برای سفر به ایران دعوت کردم که ایشان هم پاسخ دادند و سفرشان را به زمان مناسب موکول کردند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور تکفیری‌ها در سوریه، گفت: اساسا تکفیری‌ها تربیت شده آمریکا و برخی کشورهای عربی هستند و که در افغانستان، پاکستان، عراق و امروز در سوریه اقدامات تروریستی انجام می‌دهند.

وی افزود: امیدواریم مسلمانان بیدار شوند و متوجه شوند که تکفیری‌ها به فکر خدمت به مسلمانان سوریه نیستند و می‌خواهند تفکر شوم خودشان را ادامه دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار