بازدید 4348

آتش شلنگهای چینی بر جان و مال مردم

کد خبر: ۲۱۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲ 30 December 2011
اعتدال: کالای بی کیفیت چینی معضلی علیه اقتصاد و اشتغال ایران است. اکنون بسیاری از بنگاههای اقتصادی در بحران به سر می برند یا تعطیل شده اند. کالای چینی ناقوس مرگ را در صنایع به صدا درآورده و کشاورزی نیز نیم نگاهی به صنایع دارد.

اگر نساجی، کفش، لوازم  خانگی و ... امیدی به ادامه فعالیت ندارند، به دلیل بی تفاوتی هایی است که وزارتخانه ها به واردات بی رویه دارند. امروزه چین نه تنها سلامت، بلکه انسانیت را نیز هدف گرفته و برای آنکه بازارهای جهانی را به دست بیاورد حاضر میشود هر جنس بنجلی را بنا بر نظر سفارش دهنده تولید کند و تاسف آورتر اینکه دولت با بی توجهی، به این واردکنندگان سودجو چراغ سبز نشان میدهد. امروز شلنگ آتش نشانی نامرغوب چینی، هنگام اتفای حریق میترکد تا آتش، جان و مال مردم را بسوزاند.

در این رابطه، مدیر فروش کارخانه "آفتاب اکباتان" (تنها تولیدکننده شلنگ آتش نشانی در ایران) با تاکید بر اینکه امروزه انواع شلنگ چینی و هندی بازار را تسخیر کرده است میگوید: متاسفانه به دلیل نبود نظارت، شلنگ چینی را به نام آلمانی و استرالیایی عرضه میکنند.

وحید محمدی با اشاره به اینکه شلنگهای آتش نشانی بنا بر اندازه و کیفیت، قیمتهای متفاوتی دارد میگوید: اکنون شلنگ 5/1 اینچ را به قیمت متری 3 هزار تومان میفروشیم اما همین شلنگ از چین به قیمت متری 600 تومان وارد و به قیمتهای متفاوتی فروخته میشود.

وی با اشاره به استانداردهایی که شلنگ آتش نشانی باید داشته باشد میگوید: شلنگ آتش نشانی باید هنگام عملیات امداد رسانی حدود 25 بار فشار آب و در محیط آزمایشگاهی 50 بار فشار را تحمل کند اما شلنگ های چینی بیشتر از 6 بار فشار را تحمل نمیکند.

مدیر فروش شلنگهای پارس با تاکید بر اینکه نمیتوان شلنگ را بیش از 6 ماه در انبار نگه داشت میگوید: اگر شلنگ بیش از 6 ماه در انبار بماند، از جایی که تا خورده، میشکند و سوراخ میشود و اگر هم قرار به نگهداری است، باید هر چند وقت یک بار، شلنگ را باز و بسته کرد.

وی با اعلام اینکه اکنون هیچ مشکلی برای تولید شلنگ در کشور نداریم میگوید: نه تنها میتوانیم  نیاز بازار داخل را با بهترین کیفیت پاسخ بدهیم، بلکه پاسخگوی صادرات نیز هستیم اما متاسفانه هیچ توجهی به تولید داخل نمیشود.

مدیر فروش شلنگ پارس با اعلام اینکه اکنون 99 درصد شلنگهای آتش نشانی موجود بازار، تقلبی از نوع چینی است میگوید: فروشندگان هیچ تضمینی در مورد این شلنگها نمیدهند.

محمدی در مورد استاندارد شلنگهای آتش نشانی میگوید: باید نخ، چسب و مواد به کار رفته در شلنگها در مقابل آتش و فرسایش مقاومت داشته باشد. روکش شلنگها نباید آتش بگیرد، هنگامی که آب با فشار در آن جریان دارد اگر ماشین از روی آن رد شد، نباید بترکد و هنگام ساییده شدن بر روی زمین، باید مقاوم باشد. در صورتی که شلنگ چینی هیچکدام از این موارد را ندارد.

در این رابطه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید: معضل کالای چینی به شلنگ آتش نشانی مختص نمیشود بلکه امروزه چین تمام بنگاه های اقتصادی و کارخانه های کشور را هدف گرفته و در تلاش برای نابود کردن آنهاست.

محمدرضا سجادیان با اعلام اینکه مسوول خرید شلنگ بی کیفیت چینی، وزارت کشور است میگوید: متاسفانه تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد واردات شلنگ آتش نشانی بی کیفیت چینی به مجلس نرسیده اما اکنون که از وجود این معضل در مراکز امداد رسانی آتش نشانی با خبر شدیم در اولین فرصت وزرای کشور و صنعت و تجارت را به مجلس فرا میخوانیم و مورد بازخواست قرار میدهیم.

نماینده خواف و رشتخوار با اعلام اینکه کالای وارداتی باید با مجوز اداره استاندارد باشد میگوید:  شلنگهای آتش نشانی نیز باید از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در شرایط گوناگون مورد آزمایش قرار گیرد و تمام آن مراحل را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد. بنا بر این میتوان سازمان استاندارد را در مورد کوتاهی ورود شلنگ بی کیفیت چینی بازخواست کرد.

سجادیان با انتقاد از تولیدکنندگان داخلی میگوید: در وهله اول تولید کننده داخلی باید خواهان جلوگیری از ورود شلنگ آتش نشانی بی کیفیت بشود اما متاسفانه تاکنون هیچ کس مدعی نشده است.

امروزه شلنگهای چینی آتش نشانی در بازار قیمت ثابتی ندارد و هر مغازه هر قیمتی که بخواهد بر روی این شلنگها میگذارد و هر کدام مدعی هستند که بهترین کیفیت را عرضه میکنند.

یکی از فروشندگان با اعلام اینکه مگر میشود شلنگ را ضمانت کرد با نشان دادن مارکی که بر روی شلنگها چاپ شده است میگوید: این شلنگ مال آلمان است. شما از تمام مغازه دارها بپرسید، بهتر از شلنگ آلمانی نداریم!

مغازه دار دیگری در مورد کیفیت شلنگهای آتش نشانی میگوید: چه کار به این حرفها دارید؟ اگر همین چینی ها به ما جنس ندهند، همین شلنگ به قول شما غیراستاندارد هم گیرمان نمی آید.

وی در پاسخ به اینکه اگر شلنگ آتش نشانی هنگام امداد رسانی بترکد و چند انسان جان خود را از دست بدهند، وجدان شما به درد نمی آید میگوید: "ما مرده شور هستیم به اعمال مرده کاری نداریم" به من چه ربطی دارد که شلنگ هنگام امداد رسانی میترکد؟! آقایانی که به عنوان مسوول خرید آتش نشانی مراجعه میکنند، نباید شلنگ مرغوب بخرند.

امروزه چین هر کالایی با هر کیفیت را با هر برندی که بخواهید، تولید میکند به نوعی که مدیر فروش شلنگ پارس خبر میدهد که محصول نامرغوب چینی با مارک این شرکت نیز در بازار عرضه شده اما به اندازه ای بی کیفیت است که میتوان به تقلبی بودن آن پی برد.

اکنون سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور مناقصه ای برای خرید شلنگ آتش نشانی برگزار کرده که اگر شلنگهای مورد نیاز را از نوع مرغوب بخرد باید بیش از 500 میلیون تومان بپردازد در حالی که اگر از نوع نامرغوب چینی بخرد حدود 50 میلیون تومان هزینه خواهد کرد. سوال اینجاست که آیا نظارتی بر این مناقصه وجود خواهد داشت؟

البته معضل آتش نشانی ها در دو مقوله قابل بحث است یکی عملکرد سوال بر انگیز مسوول خرید برخی آتش نشانی ها و دیگری ضعف بودجه است.

در این رابطه یک مقام آگاه اعلام کرد که در مصوبات دور اول تا سوم سفرهای استانی هیات دولت به یکی از استانها مصوب شده بود که 100 میلیون تومان برای تجهیز آتش نشانی ها اختصاص یابد اما هنوز این بودجه ها پرداخت نشده و آتش نشانی این استان و چندین استان محروم دیگر با مشکل مواجه هستند.

و اما عزیز اکبریان ، یک عضو دیگر کمیسیون صنایع  و معادن مجلس میگوید: از قول من بنویسید که واردات کالای بی کیفیت چینی از جمله شلنگ آتش نشانی در این حجم و اندازه تنها در قالب رانت و زد و بند وارد کشور میشود. فقط همین و دیگر حرفی برای گفتن ندارم.

وی در پاسخ به اینکه دلیل شما برای این ادعا چیست میگوید: آیا مسخره نیست که خانه یا مغازه و اموال فردی در حال سوختن باشد و آتش نشانی برای خاموش کردن بیاید و شلنگ آبرسانی بترکد و اموال آن بخت برگشته در حضور ماموران آتش نشانی خاکستر شود.

نماینده کرج در مجلس می افزاید: بهتر است به سراغ آنهایی بروید که این شلنگها را وارد میکنند و سودهای کلانی به دست می آورند و در ادامه بررسی کنید که چگونه بر روی ماشینهای آتش نشانی نصب میشود. آنگاه پی میبرید که حتما عده خاصی صاحب پولهای بادآورده ای شده اند.

اکبریان می افزاید: مگر میشود این افتضاح در هنگام خاموش کردن آتش رخ بدهد و شلنگ آتش نشان بترکد و آب از آب تکان نخورد؟ مطمعن باشید که دستهای سوءاستفاده گری در کار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی