بازدید 5176

دستگيری بزرگترين باند قاچاق پرندگان وحشی

کد خبر: ۲۱۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴ 28 December 2011
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از كشف يكي از بزرگترين محموله‌هاي قاچاق پرندگان وحشي در كشور با عمليات گسترده نيروهاي امنيتي و انتظامي خبر داد.

دكتر اصغر محمدي فاضل افزود: ماموران يگان حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي در پس از يك سلسله عمليات شناسايي با كمك ماموران امنيتي و انتظامي موفق شدند 41 قطعه هوبره را در عملياتي ضربتي از قاچاقچيان پرندگان كشف و ضبط كنند.

وي با اشاره به اين كه اين محموله يكي از بزرگترين محموله‌هاي قاچاق اين پرنده در كشور بوده است افزود: پرندگان ضبط شده به سايت ويژه هوبره در شهرستان قائن منتقل و پس از معاينات دامپزشكي و پلاك‌گذاري به طبيعيت رهاسازي مي‌شوند.

تلاش براي دستگيري سردسته باند بين‌المللي قاچاق «هوبره» ادامه دارد

مهندس حميد صالحي، مديركل محيط زيست خراسان جنوبي نيز در اين خصوص با اشاره به اين كه پرونده اين باند قاچاق از حدود 2 ماه قبل در دستوركار اداره كل محيط زيست استان قرار گرفته بود ، گفت: بر اين اساس تمام مناطقي كه باند مذكور در آنها فعاليت مي‌كرد با كمك نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي استان شناسايي شد.

وي افزود: باند ياد شده در منطقه زير كوه قائنات فعاليت داشت و با تله‌گذاري در مناطق مختلف از جمله دشت پترگان كه زيستگاه هوبره است نسبت به زنده‌گيري اين پرنده باارزش اقدام مي‌كرد.

مديركل محيط زيست خراسان جنوبي با اشاره به اين كه تلاش شد تا پس از تجمع محموله نسبت به دستگيري كل اين باند بين‌المللي اقدام شود تصريح كرد: شامگاه روز دوشنبه 5 دي ماه در عملياتي هماهنگ از سوي ماموران يگان حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي و ماموران انتظامي، تعقيب و گريز براي دستگيري قاچاقچيان آغاز شد و نهايتا در شهرستان «سرايان» يكي از خودروهاي قاچاقچيان متوقف و يكي ديگر از خودروها كه فرار كرده بود توسط نيروي انتظامي متوقف شد.

وي با اشاره به اينكه در اين پرونده دو نفر تحويل مراجع قضايي شدند گفت: در عين حال يك نفر ديگر از قاچاقچيان نيز شناسايي و حكم جلب آن صادر شده است و سردسته اين باند نيز شناسايي شده و تلاش ماموران اطلاعاتي و امنيتي براي دستگيري آن ادامه دارد به ايسنا گفت: معمولا اين باندها حيوانات قاچاق را به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس قاچاق مي‌كنند.

مديركل محيط زيست خراسان جنوبي با اشاره به اينكه «هوبره» به لحاظ زيست محيطي بسيار ارزشمند بوده و در حفاظت از جنگل‌هاي كويري نقش بسيار موثري دارد گفت: خسارت ضرر و زيان اين حيوان بر اساس قانون 800 هزار تومان است كه متاسفانه به دليل نقص قانون در اين خصوص اگر گونه‌هاي باارزش به صورت زنده از قاچاقچيان گرفته شود خسارت ضرر و زيان مشمول آن نمي‌شود.

وي با اشاره به اينكه طي دو هفته گذشته نيز در عملياتي ديگر ماموران يگان حفاظت محيط زيست استان سه گروه قاچاقچي غيرمجاز هوبره را دستگير كردند گفت: از اين افراد دوازده قطعه هوبره كشف و ضبط شد.

مديركل محيط زيست خراسان جنوبي در پايان از تمامي شهروندان محلي خواست به هيچ عنوان گول باندهاي قاچاق حيوانات را نخورند چرا كه بيش از همگان خودشان در اين زمينه متضرر مي‌شوند.



هوبره يکي پرندگان نادر و ارزشمند حيات وحش کشورمان است که به عنوان گونه‌اي حمايت شده مورد حفاظت قرار مي گيرد و در مقياس جهاني به عنوان گونه‌اي آسيب‌پذير در فهرست قرمز IUCN به ثبت رسيده است، متاسفانه علاقه شيوخ عرب به شکار هوبره سبب شده است هر ساله در فصل پاييز و همچنين فصل بهار كه فصل تخمگذاري و جوجه‌آوري هوبره است، تعدادي از افراد سودجو و فرصت‌طلب که در قالب باندهاي حرفه‌اي از سوي عرب‌ها تطميع مي شوند، عمدتاً از استان‌هاي جنوبي به زيستگاه‌هاي هوبره در نقاط مختلف کشور گسيل شوند و اقدام به زنده گيري و صيد هوبره كنند.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی