بازدید 12319

دستور دولت براي انتقال آب خزر

کد خبر: ۲۱۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸ 19 December 2011
روزنامه خراسان نوشت:

بر اساس دستوري که اخيرا از سوي يک مقام ارشد دولتي به نامجو وزير نيرو ابلاغ شده، وزارتخانه تحت نظر وي بايد هرچه سريعتر نسبت به شروع عمليات آب‌رساني از درياي مازندران به شرق کشور در سال 1390 اقدام کند.

اين مصوبه با شماره 175078/47471 ابلاغ شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
این طرح به اندازه یک سال بودجه کل کشور نیاز به منابع مالی داره.فقط سوال اینجاست؟ هدف از اجرای این طرح چیه؟ و جالبه که دستور داده شده، برای اجرای طرحه! در حالی که وقتی پروژه ای با این عظمت قرار تو مملکتی اجرا بشه چندین سال فقط باید توسط مشاوران و مهندسان و متخصصان کشور مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیره یا در اصطلاح فاز اول.اما......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
خب مطالعاتش رو حتما قبلا انجام دادن دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
اين طرح دو ساله كه در فاز مطالعه است
تراخدا یکمیشو بدید به استان های مرکزی ایران
چند سال دیگه میریم خزر فوتبال
بعد از ارومیه نوبت خزر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
دوست عزيز بعلت ذوب شدن يخهاي اقيانوس منجمد شمالي و ورود آن به خزر از طريق رود ولگا سطح آب خزر در حال بالا آمدن و طغيان است. انتقال سرريز آب خزر يك ضرورت است.
این چه جور اطلاع رسانی است!!! خبر بسیار ناقص است.
آب شور خزر برای شرق کشور چه نفعی دارد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
منظور آب رودخانه هاي ورودي به درياي خزر است
بسیار طرح عالی است
ما ایرانی ها هم فقط عادت کردیم نق بزنیم ...!
بجاي رساندن آب غير شرب اين دريا به شرق كشور ، آب آن را به درياچه اروميه برسانيد كه تبديل به كوير نمك نشود . اگر آب اين دريا حدود 200 كيلومتر تا رودخانه " آجي چاي " در نزديك سراب انتقال يابد اين آب خودبخود به درياچه اروميه خواهد رسيد و ديگر وعده آن پروژه هاي غير قابل اجرا مثلا انتقال آب رود ارس كه شيرين است و حتي در صورت انتقال آن كشاورزان پايين دستي دچار مشكل خواهند شد حل خواهد شد ، چون آب رودخانه آجي چاي با طي مسير طولاني كه شور هم هست به درياچه اروميه مي ريزد ولي آب آن بسيار كم شده است و با انتقال آب درياي خزر به اين رود و ريزش آن به درياچه اروميه مشكل بي آبي درياچه اروميه نيز حل خواهد شد .
اگه كشاورز باشيد و در شهرهائي مثل دامغان و شاهرود سمنان و يزد زندگي كنيد آنوقت ميفهميد اين طرح چقدر با ارزش است زيرا ما كشاورزان اكنون در روستاهاي دامغان داريم آب را از عمق 250 متري زمين براي كشاورزيمان استخراج ميكنيم
سروران گرامي، لطفا قبل از چنين تصميم گيري هاي مهمي و آن هم با درياچه اي كه در دو دهه اخير با كاهش آورد هاي رودخانه هاي ورودي مواجه شده شوخي ارزيابي نشده نفرمائيد. با اعتبار چنين طرحي مي توان راهها ، كارخانجات و مراكز خدمات رساني بسياري ايجاد و تعداد كثيري مشاغل و چرخه اقتصادي در كشور براه انداخت. در هرحال قبل از هرگونه هزينه كرد مطالعاتي حجيم، اول توصيه مي شود ميزان اثر بخشي اقتصادي ، اجتماعي و سياسي احجام آب انتقالي در منطقه هدف، با تبعات اجتماعي و اقتصادي و سياسي آن در حوضه آبخيز خزر همراه با اعتبارات كلي مورد نياز بررسي شده و سپس در خصوص انجام مطالعات كامل پر هزينه طرح اقدام گردد . تصميم گيري در خصوص چنين طرح هاي ژولورني لازم است كاملا بطور هماهنگ با طرح آمايش سرزمين و اولويت هاي سرمايه گذاري هاي دولتي در موضوعات مختلف زير بنائي كشور مورد اتخاذ تصميم قرار گيرد.
چقدر سر بسته اطلاع رسانی شده !
به هر حال باید دید تصمیم در مورد این طرح تاریخی به چه قیمتی انجام می شود ؟ و نیز به چه شکلی اجرا می شود؟
فقط يك سوال بعضي ها كه مهندس هستند اختلاف ارتفاع چقدر است و براي انتقال يك متر مكعب اب به ان ارتفاع چقدر انرژي لازماست
با سلام،
البته اينجانب به تبعات سياسي اينكار خيلي وارد نميشوم فقط يادمان باشد كه درياي مازندران در واقع يك درياچه است و هرگونه تغيير در آن گريبانگير تمامي كشورهاي ساحلي اين دريا خواهد شد. 90% از آب درياي مازندران بوسيله رود ولگا تامين ميشود كه در حال حاضر بعلت گاهش شديد باراندگي در كشور روسيه و گرم شدن آن مناطق در دو سال اخير تراز سطح آب اين دريا بطور قابل توجه اي گاهش پيدا كرده كه بر روي فعاليت بنادر موجود در اين دريا تاثيرات منفي خود را گذاشته و خواهد گذاشت. انتظار ميرود اگر اين طرح با مطالعه هم انجام شود آثار منفي خود را از منظر حقوقي با كشورهاي ساحلي اين دريا و از نظر اقتصادي بويژه بر فعاليتهاي دريائي بجا خواهد گذاشت.
دوستان این کار بسیار عالیه یهنی به کمک تخلیه آبهای سطحی و ایجاد زهکش آبهایی که در حوزه خزر به هدر میره به منطقه شرق هدایت میکنند که بسیار باعث رونق کشاورزی و حاصلخیزی زمینهای شرق میشه بودجه ای که سالها پیش از یونسکو گرفته شد اما متاسفانه طرح اجرا نشد,مطالعات اینکار آماده شده .
حالا چرا خزر؟ می توانید از دریای عمان و حتی خلیج فارس هم آب را به نقاط مرکزی و شرق کشور برسانند.
اين طرح بسياريعالي است زيرا اكولوژي شرق ايران عوض ميشود و از اين آب انتقال يافته با شيرين كردن براي شرب مردم استفاده ميشود و انتقال جمعيت به شرق كشور افزايش مي يابد و موجب اشتغال ميشود. هرچه زودتر اقدام شودذ با حرف زدن اين و آن درست نميشود شرق ايران منطقه بسيار خشكي است .و نميشه به انتظار اسمان براي بارندگي و بارور سازي ابرها نشست . جمعيت كشور لبريز از بيكار و رشد بالاي آن نياز به اين كار دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار