بازدید 21891

محمدجوادلاريجاني: عربستان 2 سال فرصت دارد

عربستان اشتباه بزرگي كرد كه وارد ماجراجويي شد. اين كشور حريف اين انقلاب‌ها نخواهد شد و كارشناساني غربي كه با خود عربستاني‌ها رفيق هستند معتقدند تا دو سال دیگر در عربستان سعودی نیز موج بیداری رخ خواهد داد.
کد خبر: ۲۰۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲ 11 December 2011
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: در زمان دوم خرداد بحث مفصلي بود درباره اين‌كه نقطه مرجع را از امام به مصدق تغيير دهند.

به گزارش ايسنا محمدجواد لاريجاني به مناسبت 16 آذر در جمع دانشجويان دانشگاه تهران در محل سالن چمران دانشكده‌ فني اين دانشگاه، ضمن تاكيد به دانشجويان مبني بر فراگيري علم و تلاش بر علم‌آموزي اظهار كرد: دانشگاه محل بصيرت است و در بصيرت هم بايد پايه و بنيه‌ قويي داشت. بصيرت اصطلاحي مظلوم است و در محيط دانشگاه بصيرت كلمه‌اي درجه دو و در عوض روشنفكري كلمه‌اي درجه يك تلقي شده است.

وي با اشاره به ريشه‌دار بودن مفهوم بصيرت افزود: روشنفكري مفهومي آويزان است، اما بصيرت كلمه‌اي حق‌مدار. روشنفكري ژست ترديد دارد و بنابراين سكولار است و كساني كه سعي كردند آن را اسلاميزه كنند موفق نشدند چراكه اين واژه ظرفيت حمل اين معني را ندارد.

لاريجاني در ادامه اظهارات خود به موضوع بصيرت سياسي پرداخت و گفت: بصيرت سياسي داراي سه ركن است كه اولين آن تشخيص وضعيت است، يعني ما بايد بدانيم كه كجا قرار داريم چراكه اگر اين موضوع را به طور كامل درك نكنيم قدم‌هاي بعدي را نيز درست برنخواهيم داشت.

وي سهم مسووليت و قيام براي انجام وظيفه به اندازه و به موقع را دو ركن مهم بصيرت سياسي عنوان كرد و ادامه داد: براي سهم وضعيتي كه در آن به سر مي‌بريم بايد چند معيار داشته باشيم و از باب آن‌ها وارد شويم، باب اول منطق نعمت است به اين معنا كه بايد همواره خود را حتي در سخت‌ترين شرايط غرق نعمت بدانيم و اين منطق ذهن ما را شكل مي‌دهد. مانند حضرت زينب (س) كه در جواب يزيد وقتي از ايشان پرسيد كه اكنون حال شما چگونه است، گفت كه در بهترين حالت به سر مي‌بريم.

وي هدايت با رسالت و ولايت را نعمت ديگري عنوان و تصريح كرد: خدا در هدايت ما مصرتر از ماست، لذا بايد به ولايت به عنوان يك نعمت بزرگ نگاه كرد.

لاريجاني افزود: باب دوم در سهم وضعيت داشتن نقطه مرجع است، به اين خاطر ضروري است كه همواره بتوانيم جايگاه خود را مشخص كنيم، لذا ممكن است دچار اشتباه شويم.

وي با بيان اين‌كه «امروز براي ما نقطه مرجع انقلاب و افكار امام (ره) است» گفت: اگر كسي نقطه‌ ديگري آدرس دهد بدانيد كه وضعيت ما دچار مشكل خواهد شد، در زماني كه دوستان دوم خردادي ما قدرت را در اختيار داشتند بحث‌هاي مفصلي صورت گرفت كه نقطه مرجع را از انقلاب به نهضت ملي شدن نفت برده و مصدق را جاي امام قرار دهند، اما قطع نظر از حوادث تاريخي اين نقطه غلط است.

وي ادامه داد: همچنين اگر كسي آدرس نقطه مرجع را به جاي انقلاب به دوره‌ باستان ببرد و به جاي امام، كوروش را قرار دهد باز دچار اشتباه شده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه «امروز نقطه مرجع ما امام و انقلاب است» ‌تصريح كرد: نقطه مرجع براي اين است كه ما GPS سياسي پيدا كنيم و وضعيت خود را تشخيص دهيم.

لاريجاني همچنين گفت: باب سوم در وضعيت سياسي اين است كه توجه كنيم حرف اساسي انقلاب چه بوده است و دستاورد اساسي آن چيست. اين كه امروز ايران يك كشور قدرتمند و مدرن در منطقه‌ است، مايه افتخار است، اما اين مهمترين دستاورد انقلاب به طور مسلم نيست. مهمترين دستاورد انقلاب اسلامي تجربه اساسي آن يعني بناي زندگي سياسي مدني براساس عقلانيت اسلامي است.

وي با بيان اين‌كه «بناي يك جامعه مدني سياسي جامع براساس عقلانيت اسلامي پروژه بزرگ انقلاب است» تصريح كرد: اين موضوع تجربه بزرگ ملت ما و داراي ابعاد مهمي است و اگر از من بپرسيد كه دليل دشمني‌هاي غرب چيست، مي‌گويم دليل دشمني آمريكا، انگليس و ساير كشورهاي اروپايي همين تجربه است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بيان اين‌كه «دين‌داري اصطلاح دقيقي نيست» افزود: دين‌ براي اقامه كردن است و اسلام نيز ديني است براي اقامه شدن و تنها مربوط به حوزه‌هاي خصوصي نيست. جدا كردن حوزه‌ خصوصي و عمومي به ادبيات روشنفكري مربوط مي‌شود كه معتقدند اين تنها در حوزه خصوصي مي‌تواند وجود داشته باشد.

لايجاني با بيان اين‌كه «پروژه ملت ايران اقامه دين و زنده كردن اسلام است» خاطرنشان كرد: اين ديدگاه مخالفين مختلفي داشته و دارد. ماركسيست‌ها دين را افيون ملت‌ها مي‌دانستند گروهي دين را مندرس و كهنه مي‌پنداشتند و روشنفكراني نيز بودند كه اهل نماز و روزه بودند اما اعتقاد داشتند كه دين قابليت اجرا در اجتماع را ندارد و گروهي ديگر نيز هستند كه مي‌گويند دين خوب است اما زيادي خوب است و بايد در زمان حضرت مهدي اجرايي شود.

وي افزود: همه‌ اين گرايش‌ها با پروژه بناي جامعه‌اي مدني سياسي براساس عقلانيت اسلامي مخالف بودند و هستند اما به همت امام و ملت اين پروژه راه افتاد و امروز به همت مقام معظم رهبري به راه خود ادامه مي‌دهند.

وي با طرح دوباره اين سوال كه چرا غربي‌ها با ما بدند، آيا ما خيلي بديم، يا اشكالي در كار آن‌ها است؟ تصريح كرد: پاسخ من اين است كه امروز كابوس وحشتناكي كه در پس ذهن سياستمداران غربي بود در آستانه تحقق است و آن زنده شدن اسلام است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «يكي از انديشمندان غربي گفته بود كه تنها تمدن سرزنده ليبرال دمكراسي غرب است» افزود:‌ اين انديشمند خارجي معتقد بود كه تمدن اسلامي همچون يك شير بيمار است كه اگر در تركيه زنده شود دوباره مي‌تواند خطرساز باشد. اما اگر اسلام‌زدايي به طور كامل در تركيه انجام گيرد اسلام خواهد مرد. اما اين مساله تشديد شد و علي‌رغم اين‌كه آن‌ها فكر نمي‌كردند اسلام تنها محدود به ايران هم نشد و امروز شاهد بيداري‌هايي در منطقه هستيم كه همه آن‌ها رنگ و بوي اسلامي دارند و اين تجربه خود ملت‌ها است.

وي ادامه داد:‌ يكي از تيزبيني‌هاي مقام معظم رهبري اين بود كه وقتي انقلاب تونس آغاز شد آشكارا از اين قيام حمايت كردند و آن را به فال نيك گرفتند و فرمودند از همه اين قيام‌ها بوي زندگي اسلامي به مشام مي‌رسد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تاكيد كرد: ما پشتيبان حركت‌هاي مردمي در كشورهاي منطقه هستيم و معتقديم كه آن‌ها بايد حق راي داشته باشند و اسلام خود را پياده كنند و بدون شك همه اين اتفاقات بلااستثنا به نفع ايران خواهد بود و مخالفين در اين موضوع اذعان دارند.

لاريجاني افزود: ‌عربستان اشتباه بزرگي كرد كه وارد ماجراجويي شد. اين كشور حريف اين انقلاب‌ها نخواهد شد و كارشناساني غربي كه با خود عربستاني‌ها رفيق هستند معتقدند تا دو سال دیگر در عربستان سعودی نیز موج بیداری رخ خواهد داد.

وي خاطرنشان كرد: ما مخالف دخالت نظامي در حركت‌هاي مردمي منطقه هستيم همچنان كه مخالف دخالت ناتو در ليبي بوديم.

وي با بيان اين‌كه «ما با دخالت در سوريه مخالف هستيم» تصريح كرد: اين‌كه كشورهاي اتحاديه عربي به اسم دموكراسي خواهي دولت سوريه را مورد هجمه قرار مي‌دهند بيشتر به يك جوك شبيه است و اين كالا را هيچ جا نمي‌توانند بفروشند. البته در سوريه حركت‌هاي مردمي وجود دارد و غير از آن كساني است كه از اسرائيل اسلحه مي‌گيرند، اتفاقا مسلمانان آن‌ها حركت‌هاي معقولي دارند و موضع ما در سوريه مخالفت با دخالت ديگران است.

وي ادامه داد: ‌تلقي غرب اين است كه اتفاقات منطقه به نفع ايران است و اين موضع را درست متوجه شدند آمريكا چهار هزار سرباز كشته، يك صد هزار زخمي و هزار ميليارد دلار در عراق خسارت ديد و موقع خروج از عراق هم كسي پشت سر او آب نپاشيد، طبيعتا ما در عراق نفوذ داريم، اما نفوذ ما توپ و تانك نيست و امروز شاهديم كه آمريكا با خفت خارج مي‌شود. مردم آمريكا حق دارند كه بپرسند رهبران ما چه مي‌كنند.

لاريجاني با بيان اين‌كه «پاسخ اين موقعيت ويژه تخاصم نيست» تصريح كرد: ‌غرب نسبت به قدرت و شان جمهوري اسلامي ايران دچار يك پريشاني شده است و امروز شاهديم كه عليه ايران به عنوان مهد و ام‌القراي تجربه بزرگ نظام مدني مبتني بر عقلانيت اسلامي تلاش مي‌كند.

وي افزود:‌ غرب در پنج جبهه تخاصم با ايران قرار دارد. نحوه رفتار غرب با ساير ملت‌ها براي كسب تجربه آثار مهلكي دارد. غرب به ديگران اجازه نمي‌دهد كه تجربه ديگري داشته باشند و مي‌گويند كه تنها روش ما را دنبال كنيد و اگر ملتي بخواهد راه ديگري را انتخاب كند با همه امكانات آن را خفه مي‌كنند.

لاريجاني با بيان اين‌كه «قطع نظر از درست يا غلط بودن راه ما رفتار جهان گشايي غرب بسيار خطرناك است» افزود: ‌غرب جهان‌گشايي خشني را دنبال مي‌كند و از طرف ديگر ما اصرار داريم كه تجربه خود را به ثمر برسانيم و آن را به بشريت عرضه كنيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تصريح كرد: غرب در پنج جبهه تخاصم برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كرده است كه اولين آن ساماندهي يك جبهه معارض داخلي است. دلش لك زده براي اين‌كه مردم در خيابان‌ها به نظام اسلامي فحش دهند و با تمام امكانات تلاش دارد اين جبهه معارض داخلي را راه بيندازد و هر كسي كه بتواند خراشي به چهره نظام بيندازد مورد حمايت آمريكا قرار مي‌گيرد، البته اين غير از رقابت گروه‌هاي سياسي معتقد به نظام است.

وي خاطرنشان كرد: ‌نظام ما اشكالات زيادي دارد، اين طور نيست كه صد درصد كامل باشد اما ما در حال ساختن بنا هستيم و رفع اشكال بنا با تخريب آن متفاوت است. كساني كه اشكالي را علم مي‌كنند و اصل نظام را زير سوال مي‌برند معارضند.

لاريجاني گسترش دايره تحريم بي سابقه اقتصادي عليه ايران را جبهه ديگر تخاصم غرب عليه كشورمان عنوان كرد و گفت: اين تحريم سابقه ندارد هر چند ما توانمنديم و مقابل تحريم‌ها مقابله مي‌كنيم، اما اين كار اقدام بسيار زشتي است ما تلاش خواهيم كرد كه در ابعاد مختلف با تحريم‌ها مقابله كنيم. يعني هم در سطح ديپلماتيك و هم به طور عملي.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: جبهه فكري فرهنگي به ويژه در مورد نسل جوان جبهه ديگري است كه مورد هدف دشمنان قرار گرفته است و ضربه زدن به چهره بين‌المللي نظام به اسم حقوق بشر و هر چيز ديگر يكي ديگر از جبهه‌هايي است كه دشمن بر روي آن برنامه‌ريزي كرده است تا كاري كنند كه مردم جهان ايران را به عنوان كشوري آبرومند نبينند، لذا در اين زمينه تك تك ما از رييس‌جمهور و وزير گرفته و هر كسي ديگر وظيفه مهمي در اين عرصه داريم.

وي امنيت ملي را جبهه ديگري عنوان كرد كه دشمن بر روي آن سرمايه گذاري كرده است.

لاريجاني خاطرنشان كرد: اين امنيت از خيابان شروع مي‌شود تا امنيت اجتماعي و كارهاي تروريستي و مزاحمت‌هاي نظامي پيش مي‌رود. كساني كه با خلق شايعات مختلف آرامش جامعه را به هم مي‌زنند به نوعي با امنيت ملي ما مقابله مي‌كنند و كساني كه دانشمندان ما را ترور مي‌كنند نيز.

وي با اشاره به ترور شهيد شهرياري افزود: چقدر زشت است چهره تمدني كه براي پيشبرد مقاصد خود دانشمندان ما را به شهادت مي‌رساند امروز تك تك دانشمندان ما محور تهاجم خشن غربي هستند.

لاريجاني در پايان خطاب به دانشجويان بر تلاش در عرصه‌هاي مختلف علمي تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران لايحه‌اي حقوقي درباره‌ جنايت‌هاي انگليس به محمد جواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تقديم كردند.

دراين نشست يك دانشجوي مصري كه در تسخير سفارت رژيم صهيونيستي در مصر حضور داشت، از طريق ويدئو كنفرانس به سخنراني پرداخت.
در پايان دانشجويان در قالب كرسي آزادانديشي با يكديگر به گفت‌وگو و ارائه نظر در مورد مسائل داخلي وخارجي پرداختند.

با هر نوع دخالت در امور ايران، عراق، بحرين، سوريه و ساير كشورها مخالفيم

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه همچنين تصريح كرد:‌ دنيا پذيراي رهبري آمريكا نيست.

به گزارش ايسنا، محمدجواد لاريجاني، در حاشيه حضور و سخنراني در دانشگاه تهران، با بيان اين مطلب، در جمع خبرنگاران افزود: دخالت در امور ساير كشورها اخلاق سيئه آمريكا و دول غربي است، با هر نوع دخالت در امور ايران، عراق، بحرين، سوريه و ساير كشورها مخالفيم.

وي افزود: دخالت آمريكا همراه با اقدامات تروريستي است، معتقديم احترام به حقوق ساير ملت‌ها امري ضروري است.دنيا امروز پذيراي رهبري آمريكا و غرب نيست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا نيز گفت: ورود هواپيما جاسوسي آمريكا به داخل ايران نمونه كامل تجاوز به حريم ملت‌ها است. با تمام امكانات در مقابل اين گونه اقدامات مي‌ايستيم و پيگيري‌ها را در اين باره ادامه مي‌دهيم.

لاريجاني افزود: بايد رسيدگي دقيق و عاجلي از سوي شوراي امنيت در اين مورد صورت گيرد هر چند شوراي امنيت دستگاه منفعلي است، اما وظيفه آن مشخص ومسلم است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درباره واكنش‌هاي ديگر كشورها نسبت به توان ايران در مهار هواپيماي جاسوسي آمريكا نيز اظهارداشت: در سطح بين الملل بيشتر چشم آن‌ها به اين توانمندي ايران خيره ماند. ضمن اين‌كه كار مهمي صورت گرفت، اما توانايي ما از اين‌ها بالاتر است و اگر اين هواپيما نيز به دستمان نمي‌افتد، باز هم توانايي‌هاي ما در اين عرصه چشمگير بود.

وي خاطرنشان كرد: ‌بازوي دفاعي ايران بازوي قدرتمند و پشتوانه ملت‌هاي منطقه است. كشورهاي منطقه نبايد از توان ايرن بهراسند، بلكه بايد به آن اتكا كنند.

لاريجاني درباره صدور 9 قطعنامه عليه اسرائيل نيز گفت: صدور اين قطعنامه‌ها اقدام مثبتي بود، اما قطعنامه در مورد رژيم صهينويستي كم است، رژيمي كه آلوده به جنايات بزرگ عليه بشريت مي‌باشد، سران آن ظلم‌هاي فراواني مرتكب شده‌اند و بايد محاكمه شوند ومردم فلسطين چه مسلمان و مسيحي بايد براي آينده سرزمين خود تصميم بگيرند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري نيز اظهارداشت: قطعنامه‌هاي حقوق بشري عليه ايران به طور آشكاري قطعنامه‌ي سياسي و سوء استفاده از مفهوم حقوق بشر بوده است و بيش از آن‌كه به ايران لطمه بزند به حيثيت سازمان ملل ضربه وارد مي‌كند.

وي افزود: به نظرم بدترين ظلم در مورد حقوق بشر توسط سياسي كاري كشورهايي مانند آمريكا و غرب رخ داده است، و كافي است به دوستان آمريكا درمنطقه نگاه كنيم كساني كه مدت‌ها طرفدار ديكتاتورهاي منطقه بودند و هيچ كلمه‌اي از حقوق بشر بر زبان نمي‌آورند، به يكباره عليه ايران قطعنامه صادر مي‌كنند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: حقوق بشر قطع نظر از اين كه عليه ما و يا به نفع ما بررسي شود، يك معيار خوب براي بررسي رفتارجمعي است . بايد سعي كنيم مباني رفتار حقوق بشر براساس اسلام را گسترش دهيم و آن را در تمام جهان و كشور خود جا بيندازيم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی